Bukefalos 28 år!

Sökning framåt neråt - ur helhetsperspektiv

Jag kanske missförstår vad du skriver, men för mig låter det som om du belönar när hästen tar upp sitt huvud?? :confused:
"Lirkade med tygeln för att få kommunikation med bettet, huvudet åker "upp", släpper efter för att få ner huvudet.
Detta testade jag 4 gånger för att vara säker på att han sökte när jag ville och behöll sökningen i rörelsen framåt så att det inte bara var en slump."

/T_B
 
Ja. Det är en bra grej och trevlig... :bow: Jag märker själv att jag numer ger den samma signalen genom att "slappna av" som jag skrev, principen är densamma. :)
 
Nej, jag ser inte lirkandet som en belöning, utan eftergift. Är jag ute och cyklar i mitt sätt att beskriva... :confused:
 
Vet inte om jag svarar på rätt fråga nu :confused:

"Nej, jag ser inte lirkandet som en belöning, utan eftergift. Är jag ute och cyklar i mitt sätt att beskriva... "

Beror på vad man menar med lirka. Jag tar det som att hålla på med. Och att du vill du att hästen skall svara på något sätt. Du verka lära in att huvudet skall upp?? Från vilket läge?/T_B :)
 
Nej, jag tror inte det.
Detta "lirkande" var när jag fattade och kortade tygeln, eftersom jag innan lät honom stå med hängande tyglar, alltså en kontakt med bettet. Säkert fel ord, eftersom det inte blir så mycket "hålla på".

Huvudet söker sig ner och får eftergift, för hur ska det annars kunna söka?
:confused:
 
Så här är inte längre sökandet framåt-nedåt ett resultat av bakbensarbete utan ett inlärt beteende som reaktion på bettet? Får man verkligen en häst som är elastisk i kroppen på det sättet, och inte bara en häst som sänker huvudet? Eller kommer det senare?

En fråga bara - hur lär ni in "hejdande av fart" från marken, är det bara på röstkommando eller? / Å
 
Testen som gjordes med travaren gjordes och beskrevs uifrån fokus på avslappning och lösgjordhet, inte för att andra ska tro att jag vill lära att skola bakben eller försöka få andra att ta efter och göra likadant.

Detta var något som jag gjorde för att se ifall hästen kunde slappna av och söka fram på ett lugnt och fint sätt, utan att jag lagt så väldigt mycket tid på att lära in detta begrepp.
Jag ser inte det jag gjorde som ett sätt att träna hästen i att sänka halsen, eftersom jag anser att halsen är en del av kroppen och inte bör tränas som om den vore separerad.

Jag anser genom avslappning så har hästen lättare att sedan ta till sig andra saker den ska lära, men OBS!
Just denne tränas inte för AR ännu, utan är på ett stadie där han longeras för att lära rösthjälper, kroppspråk och finna balans.

Mina hästar hejdar sin fart genom att min röst eller mitt kroppsspråk, men jag vet inte hur andra gör.

Mitt experient beskrevs ganska klumpigt, erkänner jag, men såg inte det som primärt att gå in på detaljerna när det var själva reaktionen "avslappning" som jag var ute efter, vilket verkar ha varit så diffust at alla utom svea har missat poängen.

Hur och vad gör du för att få din häst att söka framåt/ neråt mot lösgjordhet?




Det finns så oerhört många begåvade människor på detta forum, ändå är det få som verkar engagera sig i just sökningen för att få sina hästar avslappnade... :)

Jag trodde att ett sådant tema kunde vridas och belysas i det oändliga, eftersom jag anser vara stor del av grunden till detta med AR.

(Jag har inte skapat tråden för att jag nödvändigtvis behöver tips, utan för att försöka få igång en öppen och trevlig dialog, men det verkar vara svårt... :crazy:)
 
Jag förstod dig ;) Håller helt och fullt med om att det är mkt lättare att få hästen att göra ngt (få den koncentrerad på upgiften) när den är avslappnad. Just att be häst sänka huvud och hals ger, tycker jag, en fingervisning om hurdan hästen är att jobba med, en spänd okoncentrerad häst sänker väl inte hals o huvud? Min lilla tös var oxå tydlig lättare att rida om man bara fick henne att först sänka huvudet och söka sig lite framåt nedåt, sedan "var det bara" att rida vidare och genom ridning bakifrån få en korrekt sökning framåt-nedåt. Nu har vi lyckligtvis (eller kanske bara för tillfället ;) ) kommit såå långt :eek: (obs ironin) att hon oftast automatiskt söker sig framåt-nedåt till handen utan att jag visar henne annat än genom att be om böjning. Eller rättare sagt, NU har jag ärnlige fattad vad alla böcker menar när de säger att man ska rida frm mot en stilla hand, det har ju aldrig funkat innan :smirk:

Hmm.. undra om detta inlägget var något nyttigt? Iaf, JAG fokuserar på att få min häst avslappnad och söka sig framåt nedåt, verkade ju som om du tyckte AR ryttare "glömde bort det". Jag tänker på det varje sekund ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: Eina
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 159
Senast: anyberg
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 282
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp