Bukefalos 28 år!

kkristoferson

Trådstartare
Jag trodde att folket i mitt stall hade sunda värderingar när det kommer till hästhantering men nu är jag så förtvivlad och vet inte vad jag ska göra. Tänkte höra om någon har lite råd och stöd.
För mig är det självklart att hästarna ska ha sällskap, de är flockdjur och mår bäst av att ha hästkompisar omkring sig, de leker, äter, sover, strosar, ja gör allt tillsammans.
Min häst har gått från att vara låg i rang till att vara högst bland de två andra han går med idag. Han styr och ställer, bestämmer när de får äta och dricka, vilket jag ser som naturligt. Under en period när vi hade slut på hösilage och fick lägga ut frukost- och lunchhö var det stökigt de bråkade mycket om maten. Han har slitit sönder någons täcke och det har rykt lite tussar här och där (även på honom). Nu ska en av hästarna flytta (vars ägare är den enda som har samma värderingar som jag) och det har kommit en ny. Och ingen vill stå med honom, trots att de, när de har mat, söker sig till honom, precis som de ska göra med en stark ledare.
Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen inte att han ska gå ensam. Stallägarna säger att det är okej, att han har dem ju ändå i närheten, på andra sidan tråden.
Men jag kan inte sova, det här ligger och gnager och jag känner att jag är en usel ägarinna som inte kan bereda min häst den bästa tillvaron. Jag känner mig sviken och jätteledsen.
Jag funderar på att skaffa en häst till, för att veta att de alltid har varandra. Men det har jag i dagsläget inte råd med.

Vad tycker ni? Vad skulle ni göra?

/ledsen hästägare
 
Sv: Sömnlös

Verkligen taskigt läge:crazy:

Men jag tycker ändå att det är lite märkligt att de bråkar med varandra när de har gått ihop ett tag, det tyder ju på att flocken inte är harmonisk eller att något stör dem.

Var det bara när de inte hade fri tillgång på mat som din häst hindrade andra från att äta eller är det hela tiden? Jag tycker inte att det är normalt att hästar på fri tillgång eller iallafall tillräckligt med mat bråkar om maten.
En sådan flock hade jag inte velat ha.

En bra flockledare ser ju till att alla har det bra.

Kanske är det så att din häst är högst i rang just nu men att han inte mäktar med uppgiften?
Det är ganska vanligt när vi människor bestämmer vilka som ska gå ihop att det inte alls blir några bra flockar.

I en vild flock har ju alla en egen uppgift och fattas det någon för en uppgift försöker ju någon annan att ta på sig rollen som din med ledarskapet, men kanske stressar det honom istället? och att han då jagar bort de andra från maten eftersom han inte riktigt vet vad han ska göra och vad som förväntas av honom.

I vår lilla "flock", de är bara två hade vi problem i början, vår ena var van att vara spejare och behövde någon som ledde till mat och vatten, vår andra är medlaren, den som inte bråkar med någon utan visar att här står jag och det är ingen ide att bråka med mej.

De hittade inte vattnet på sommarbetet:crazy: ingen av dem hade den rollen utan vi fick visa dem var vattnet var och se till att de gick dit och drack för annars stod de bara i andra änden av hagen där gräset var godast.

Nu har medlaren tagit på sig rollen som ledare till mat och vatten, de är harmoniska och gillar varandra skarpt och enda gången det kan vara lite gruff är när stoet brunstar för det gillar inte valacken av någon andledning:angel: han tycker nog att hon är trög och seg och inte vill leka då:o

Jag har inget bra råd att ge för det är otänkbart för mej att ha ensamma hästar, vår ena, spejaren, hade rykte om sig att avsky alla andra hästar, han gillade ingen men han fullkomligt älskar stoet och han var väldigt fäst vid den hästen jag hade innan med och han sörjde så att han slutade äta när hon dog:cry:
Han gillar helt enkelt inte att gå med fler än en häst, han blir stressad och gör som din, jagar bort och biter i täcken, men med en kompis är han gudasnäll.

Kanske är det bättre för din häst att ha bara en kompis? Eller gå i större flock med tydlig ledare så att han får ha den platsen han egentligen har?!
Kanske kommer det någon ny nu när den andre flyttar vars häst passar bättre ihop med din.

Annars kan jag bara råda dej att flytta, jag tycker inte att det är snällt att låta en häst gå ensam om den inte uppenbart mår dåligt av det sällskap som finns att välja på.
 
Sv: Sömnlös

Din häst är ingen naturlig och stark ledare, som du tror.
Han är en bråkstake, och jag skulle inte heller vilja ha min häst med honom.
 
Sv: Sömnlös

Du får nog se på din häst med andra glasögon.
Den har klättrat i rang o är en usel ledare.

Jag skulle inte vilja ha min med en sdn som oxå lär sig att börja bossa.
Även att börja bråka för att få grovfoder eller rent utav bli utan.

Den behöver gå med en tuff häst för att åter ta sin rätta position- som lågrangad.

Det är oftast de som har bossande hästar som anser att flocken är bra sammansatt:crazy:
 
Sv: Sömnlös

Verkligen taskigt läge:crazy:

Men jag tycker ändå att det är lite märkligt att de bråkar med varandra när de har gått ihop ett tag, det tyder ju på att flocken inte är harmonisk eller att något stör dem.

Var det bara när de inte hade fri tillgång på mat som din häst hindrade andra från att äta eller är det hela tiden? Jag tycker inte att det är normalt att hästar på fri tillgång eller iallafall tillräckligt med mat bråkar om maten.
En sådan flock hade jag inte velat ha.

En bra flockledare ser ju till att alla har det bra.

Kanske är det så att din häst är högst i rang just nu men att han inte mäktar med uppgiften?
Det är ganska vanligt när vi människor bestämmer vilka som ska gå ihop att det inte alls blir några bra flockar.

I en vild flock har ju alla en egen uppgift och fattas det någon för en uppgift försöker ju någon annan att ta på sig rollen som din med ledarskapet, men kanske stressar det honom istället? och att han då jagar bort de andra från maten eftersom han inte riktigt vet vad han ska göra och vad som förväntas av honom.

I vår lilla "flock", de är bara två hade vi problem i början, vår ena var van att vara spejare och behövde någon som ledde till mat och vatten, vår andra är medlaren, den som inte bråkar med någon utan visar att här står jag och det är ingen ide att bråka med mej.

De hittade inte vattnet på sommarbetet:crazy: ingen av dem hade den rollen utan vi fick visa dem var vattnet var och se till att de gick dit och drack för annars stod de bara i andra änden av hagen där gräset var godast.

Nu har medlaren tagit på sig rollen som ledare till mat och vatten, de är harmoniska och gillar varandra skarpt och enda gången det kan vara lite gruff är när stoet brunstar för det gillar inte valacken av någon andledning:angel: han tycker nog att hon är trög och seg och inte vill leka då:o

Jag har inget bra råd att ge för det är otänkbart för mej att ha ensamma hästar, vår ena, spejaren, hade rykte om sig att avsky alla andra hästar, han gillade ingen men han fullkomligt älskar stoet och han var väldigt fäst vid den hästen jag hade innan med och han sörjde så att han slutade äta när hon dog:cry:
Han gillar helt enkelt inte att gå med fler än en häst, han blir stressad och gör som din, jagar bort och biter i täcken, men med en kompis är han gudasnäll.

Kanske är det bättre för din häst att ha bara en kompis? Eller gå i större flock med tydlig ledare så att han får ha den platsen han egentligen har?!
Kanske kommer det någon ny nu när den andre flyttar vars häst passar bättre ihop med din.

Annars kan jag bara råda dej att flytta, jag tycker inte att det är snällt att låta en häst gå ensam om den inte uppenbart mår dåligt av det sällskap som finns att välja på.

Tack! Vilket vettigt svar. För att svara på dina frågor: när de hade fri tillgång var det inte det minsta problem, och jag har aldrig varit lugnare än då, det har varit EN MASSA hagbyten/kompisbyten sen i somras. Sen tror jag att han inte är en egentligen ledare, utan som du säger, en spejare. Men de andra söker sig till honom nu. Den äldre 17 år, han bryr sig inte så mycket, men den yngre, som fått mest stryk, han vill stå och äta med min, även om han har en egen hög, ibland får han det, ibland inte. De har lugnat sig de senaste dagarna och nu talar han bara om att "det är okej om du står där men kom inte närmre". Nu kommer hösilaget strax hoppas jag men då får min gå själv...
Jag tycker att det är så hemskt, helt emot mina hästhållningsprinciper.
Du skriver att din blev så kär i ett sto. Jag hade honom med ett sto i höstas, och han var helt upp över öronen kär i henne men han blev helt ohanterbar. Jag kunde inte ta honom ifrån henne. Jag kände inte igen honom. Går sådant över? Han är fortfarande galen i henne, är inte lugn i stallet på kvällen förrän hon kommit in :love:

Tack tack igen
 
Sv: Sömnlös

Jag kan mycket väl förstå att de andra inte vill ha sin häst med din om den har sönder andras täcken och skadar dem. Skulle inte jag heller vilja ha.

Låter inte som att han är en bra ledare utan mer som en ung bråkstake. Mitt sto var inte heller så bra ledare när hon var yngre även om hon gärna ville vara hög i rang. Hon åt upp all mat och sparkade efter andra. Man måste kunna se kritiskt på sin hästs beteende. Nu är hon gammal och har blivit klok, så de kan ju tack och lov ändra sig.
 
Sv: Sömnlös

Nä, sådant går inte över;) De har gått ihop i 2 år och 2 månader och han är fortfarande lika kär:love:

För oss spelar det ingen roll, vi rider alltid ihop ändå och behöver han vara själv så är det ok men man får träna lite först.

När vi är ute och rider så kan vi rida åt varsitt håll utan att han gör mer än gnäggar en gång åt henne och kanske inte tycker att det är en så bra ide att lämna henne men säger ryttaren att jo, det är en bra ide så gör han som ryttaren vill.

Fördelen är att rider någon som inte är så kunnig så skulle han ju aldrig springa ifrån henne, han tycker att det är bäst när hon är vid hans sida:love:

Han blev faktiskt mycket lättare att hantera när han fick en kompis han gillar så mycket, han blev harmoniskare och gladare och man ser hur han njuter av livet på ett helt annat sätt än förut.

Hag och kompisbyten kan göra vilken häst som helst ledsen. Det är en styggelse i min värld att inte låta hästarna få vara i den flock de trivs i.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömnlös

Hag och kompisbyten kan göra vilken häst som helst ledsen. Det är en styggelse i min värld att inte låta hästarna få vara i den flock de trivs i.

Precis.
Jag tror inte jag träffat på nån häst som trivs med att ha en sån häst som TS i flocken.

Jag har haft nån enstaka sån häst här ibland, och för de andra hästarnas skull får man låta en sån gå själv.
 
Sv: Sömnlös

Precis.
Jag tror inte jag träffat på nån häst som trivs med att ha en sån häst som TS i flocken.

Jag har haft nån enstaka sån häst här ibland, och för de andra hästarnas skull får man låta en sån gå själv.

Jag har en sådan häst.
En (numera) 6-årig valack, 180 i mkh, som styr och ställer, bossar, driver runt de andra hästarna, leker intensivt och våldsamt. Han har energi som aldrig sinar.
Han är väldigt dominant och de andra hästarna får inte "en syl i vädret". Han biter och sparkar de andra hästarna och har själv blivit sparkad allvarligt flera gånger då han tex trängt sina "kompisar" eller lekt så intensivt att de lessnat.
Han är en ledare, men en väldigt dålig sådan, denna häst går själv i hagen (dock med kontakt över staket) och det kommer så förbli, tyvärr.
 
Sv: Sömnlös

Det är en jobbig situation du hamnat i.. Har själv varit i liknande situationer flera gånger men av andra anledningar.
Men som andra skrivit så tror jag inte heller att din häst egentligen trivs med att vara ledare. Finns det ingen annan riktigt ranghög häst i stallet som din kan gå med? Men annars får du väl, som tidigare sagts, vänta på att det kommer en ranghög häst som kan "sätta din häst på plats".

Men du behöver nog inte ha dåligt samvete för att han går själv så länge han ser de andra, kanske kan nosa över staketet t.o.m. :)
Min häst fick gå själv hela sommaren då han är den enda valacken o inte kunde gå med stona för han försökte betäcka dem hela tiden och fick dem att börja brunsta hela tiden :angel:
Han mådde inte dåligt av det, hade garanterat mått sämre den dag ett sto hade sparkat han riktigt ordentligt.. Nu kan han som tur är gå med ett av stona trots allt :bow:

Så de behöver inte må sämre av att gå ensamma ett tag, jag känner ju inte din häst, men han kanske rent av blir mer harmonisk om han slipper vara ledaren ett tag, han kanske inte trivs med att vara det heller?
 
Sv: Sömnlös

kl

Jag tror man får kompromissa lite för att stå ut. Jag har alltid förespråkat STORA hagar, flockar om flera hästar, låång utevistelse ect. Nu står jag i ett stall med tråkiga, halvsmå hagar, de går in kl.15 och går max två och två i varje hage (de flesta står själv i liten ruta). Det är många fördelar med uppstallning (träningsmöjligheter, jag bor 100 m från stallet och har full koll på min häst, bra och praktiskt stall med god ventilation, ordning och reda osv). Då försöker jag göra det så bra som möjligt för min häst med de förutsättningar vi har; jag går ut och går med honom efter intag, han får beta utanför hagen nån timme/dag så fort vädret tillåter, jag motionerar honom ordentligt varje dag, fixar granar och halm på olika ställen i hagen så de har att göra..

Om du inte hittar på nåt sätt att försöka göra det drägligt för din häst att leva / att du inte kan slappna av och känna dig som en bra hästägare så får du väl flytta.
 
Sv: Sömnlös

Nu har hästarna mycket mat igen och det är inga problem, han som blivit mest jagad står och äter tillsammans med min trots att han har fyra andra högar att välja på. Pratade med hans ägare idag och bad på mina bara knän att de skulle få gå tillsammans fortsättningsvis. Men hon sa att hon hellre hade sin själv så att han inte sprang och rörde sig så mycket i hagen. Så jag känner att jag lägger ner. Det kommer aldrig att gå.
Har dock en kille i vårt stall (gudasänd! Det behövs fler killar i våra stall). Han vill att vi ska testa våra två tillsammans. Han har ett litet paintsto. Jag är dock lite rädd att han ska bli alldeles för betuttad i henne, som sagt var han inte kul att hantera utanför hagen förra gången han hade tjej. Men jag är beredd den här gången och det kanske krävs mer "styrka" av mig som ledare för honom. Vad tror ni?

BSDC: Skönt att du har nära till stallet, att du har möjlighet att göra så mycket för honom. Min känsla är att vi spenderar så få av dygnets timmar med dem och då vill jag att han ska ha det bra de 19-20 timmarna jag inte är där.

LuckyLuke: Tack! Om det inte funkar med flickan så får jag ju gilla läget, jag tror att detta problem kommer att kvarstå även om jag flyttar runt.. Jag får drömma om min egen flock =)

TinyWiny: Min var fullkomligt galen, när jag tog honom ifrån hagen och när tjejen gick från hagen sprang han och skrek tills hon kom tillbaka. Men det var väldigt mycket nytt för honom så det kanske var för mycket för honom helt enkelt. Han är inte den lugnaste killen, extremt flockbunden, min tränare, säger att han inte sett många hästar som är så extrema som honom. Därför tycker jag att det är extra jobbigt att han inte får ha kompisar. Men som du säger, det kan ju vara åt andra hållet, att han blir lugnare. Håll tummarna och berätta gärna mer om din och hans tjej. Hur blev han lättare att hantera? Hur var han innan?
 
Sv: Sömnlös

Han hade flyttat ganska mycket i sitt liv så han var ganska rotlös.
Han var liksom lugn men man såg på ögonen att han var orolig:(

När han hade varit hemma någon vecka åkte vi och tränade, det skulle vi inte gjort för han fick panik och ville absolut inte gå in i transporten igen.
För honom var transport=nytt hem.

När han väl kom hem igen så gick han iväg i hagen och ville inte komma in när vi ropade på kvällen, däremot kom ju hans kompis och hon var ett äkta ledarsto så han följde henne med misstänksamma blickar på oss.

Han fick en enorm trygghet från stoet och blev så trygg som han såg ut att vara.
Han lärde känna sin ryttare (min dotter) och tog hand om henne enormt bra och allt eftersom hon växte (hon var bara 14 år) så lät han henne ta över ledarskapet och idag litar han helt och fullt på henne och följer henne vart hon än går.

Stoet blev hans trygghet och som jag skrev innan så sörjde han henne så att han slutade äta när hon dog:cry:

När jag väl köpte ny häst (jag lånade häst innan jag hittade någon att köpa för han kunde ju inte gå ensam, men ingen kompis dög, han ville inte äta) så levde han upp igen, den här gången var det inte trygghet han sökte för den hade han själv utan nu var han verkligen så kär.

De gick ihop från första stund och de har mycket roligare ihop än han hade med min gamla häst, den nya var bara fem år så det var mycket lek och bus.
Men om de hade träffats innan han blev så trygg så tror jag inte att de hade fungerat så bra ihop eftersom han var så otrygg då.

När han blev tryggare i sig själv blev han lättare att hantera för att han vill vara till lags, det är hans sätt att vara och eftersom han vill vara nära min häst så kan jag ta in henne och han kan följa lös om det hade behövts.

Att rida barbacka med honom som handhäst är superenkelt för han vill ju verkligen följa med.
Vi behövde inte ens träna på det utan han gjorde rätt ändå;)
Jag har diverse sjukdomar och har bland annat svårt att gå så ofta klättrar jag upp barbacka och rider ner till sommarbetet och han följer som ett föl följer sin mamma:love:

En häst som är trygg i sig själv och som trivs blir lätthanterlig för den är harmonisk. En häst som inte mår hundra bra blir inte harmonisk.

Jag har lovat honom att den dagen dottern flyttar hemifrån så får han stanna ändå, jag vill inte utsätta honom för ännu en flytt och riskera att han blir så ledsen igen.

Jag och han går absolut inte ihop ridmässigt men väldigt bra på marken så när dottern flyttar så försöker vi få tag på en vettig medryttare så att han får komma ut ändå.
 
Sv: Sömnlös

Han hade flyttat ganska mycket i sitt liv så han var ganska rotlös.
Han var liksom lugn men man såg på ögonen att han var orolig:(

När han hade varit hemma någon vecka åkte vi och tränade, det skulle vi inte gjort för han fick panik och ville absolut inte gå in i transporten igen.
För honom var transport=nytt hem.

När han väl kom hem igen så gick han iväg i hagen och ville inte komma in när vi ropade på kvällen, däremot kom ju hans kompis och hon var ett äkta ledarsto så han följde henne med misstänksamma blickar på oss.

Han fick en enorm trygghet från stoet och blev så trygg som han såg ut att vara.
Han lärde känna sin ryttare (min dotter) och tog hand om henne enormt bra och allt eftersom hon växte (hon var bara 14 år) så lät han henne ta över ledarskapet och idag litar han helt och fullt på henne och följer henne vart hon än går.

Stoet blev hans trygghet och som jag skrev innan så sörjde han henne så att han slutade äta när hon dog:cry:

När jag väl köpte ny häst (jag lånade häst innan jag hittade någon att köpa för han kunde ju inte gå ensam, men ingen kompis dög, han ville inte äta) så levde han upp igen, den här gången var det inte trygghet han sökte för den hade han själv utan nu var han verkligen så kär.

De gick ihop från första stund och de har mycket roligare ihop än han hade med min gamla häst, den nya var bara fem år så det var mycket lek och bus.
Men om de hade träffats innan han blev så trygg så tror jag inte att de hade fungerat så bra ihop eftersom han var så otrygg då.

När han blev tryggare i sig själv blev han lättare att hantera för att han vill vara till lags, det är hans sätt att vara och eftersom han vill vara nära min häst så kan jag ta in henne och han kan följa lös om det hade behövts.

Att rida barbacka med honom som handhäst är superenkelt för han vill ju verkligen följa med.
Vi behövde inte ens träna på det utan han gjorde rätt ändå;)
Jag har diverse sjukdomar och har bland annat svårt att gå så ofta klättrar jag upp barbacka och rider ner till sommarbetet och han följer som ett föl följer sin mamma:love:

En häst som är trygg i sig själv och som trivs blir lätthanterlig för den är harmonisk. En häst som inte mår hundra bra blir inte harmonisk.

Jag har lovat honom att den dagen dottern flyttar hemifrån så får han stanna ändå, jag vill inte utsätta honom för ännu en flytt och riskera att han blir så ledsen igen.

Jag och han går absolut inte ihop ridmässigt men väldigt bra på marken så när dottern flyttar så försöker vi få tag på en vettig medryttare så att han får komma ut ändå.



Tack! Vilken härlig berättelse. Skönt att höra att det FINNS de som har hästarnas bästa i åtanke! Inatt ska jag försöka sova!
 
Sv: Sömnlös

Kanske kan vara så att din häst känner att han måste tävla om maten? Får dom inte mat så de håller sig mätta dygnet runt blir det en tävling när höet delas ut i hagen, så var det där jag hade mina hästar förr. De gick in kl 5 på vintern och fick hö då, som bara räckte ett par timmar, och sedan när de gick ut vid 7 var de såklart vrålhungriga och slogs på liv och död om maten. Men i det stall jag har dom i nu får de mat vid 06, 11, 15, 19 och 22 på kvällen så nog håller de sig mätta, = inget bråk alls
 
Sv: Sömnlös

Tack! Vilken härlig berättelse. Skönt att höra att det FINNS de som har hästarnas bästa i åtanke! Inatt ska jag försöka sova!

Menar du att alla vi andra som inte vill ha våra hästar ihop med en häst som beter sig som din inte har hästarnas bästa i åtanke?
Vi har våran egen hästs bästa i åtanke, inte andras hästar.
 
Sv: Sömnlös

Menar du att alla vi andra som inte vill ha våra hästar ihop med en häst som beter sig som din inte har hästarnas bästa i åtanke?
Vi har våran egen hästs bästa i åtanke, inte andras hästar.

Jag tror inte att hon menade så, jag tror att hon menade att det var skönt att det gick att ordna så att det blev så bra för hästen att han nu mår bra och trivs med sitt liv.

Jag hade inte heller velat ha en häst gåendes med någon av våra som hela tiden bråkade utan hade då försökt dela upp och klura ut vilken häst denne skulle må bäst av att gå med.

På den ridskolan jag jobbade på fanns det en sådan häst, hon kunde flyga på vem som helst när som helst.
De som tidigare hade haft ansvaret för indelningen ansåg att hon skule gå med den stora flocken för att det var smidigast så men när vi fick en ny stallchef flyttade hon genast den hästen och en annan till en egen hage.

Hästen blev så mycket mer harmonisk och när de två hade gått ihop något år kunde hon gå med två hästar till.

Det hela handlar ju om att man får försöka hitta lösningar som alla mår bra av, att kanske tänka lite utanför lådan och "utnyttja" hästens naturliga sätt att vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömnlös

Din häst är ingen naturlig och stark ledare, som du tror
.
Men en ledare som inte är trygg i sin ledarroll än kan ju bli det. Om det går gå tillsammans med en trygg häst blir säkert även denna mera trygg i sin roll. Jag skulle inte tveka att släppa min häst med denna. De lär sig och får sina roller efter ett tag. Jag uppfattar inte TS beskrivning som att hästen är en bråkstake utan som osäker i sin ledarroll. Man får lägga ut fler högar foder än det finns hästar i hagen så brukar fodringar inte vara något som helst problem.
 
Sv: Sömnlös

Min egen har varit en riktig surtant så jag har också varit i sitsen att det varit svårt att få hagsällskap till henne. Dessutom har hon svårt att vara ensam och har hoppat staket så det har varit rätt problematiskt. Jag löste det som så att hon fick gå med en ranghög häst som kunde sätta henne på plats på ett bra sätt.
 
Sv: Sömnlös

Alltså vissa hästar är bara sådana. Och vissa ändrar ju sig. Täckerna kanske inte går sönder för att han är elak utanför att de busar! Jag tycker det är fjantigt att de ska tjura om en sådan sak, sånt hände så deal with it.

Hemma har vi alla våra hästar i samma hage (11 stycken), blandade åldrar. De busar och springer runt, täckerna går sönder så är det. De busar runt och det händer ofta att de små unghästarna busar så mycket och inte hinner stanna innan staketet, antingen drar de rakt igenom eller hoppar över. Men är man en riktig hästmänniska förstår man att allt kan hända. Vi kan inte styra det. Täckena lever ju inte för evigt direkt för den delen heller! Man får laga de bäst man kan, det är djur och de rullar sig och kan lika väl ta sönder täckerna då.

Jag tycker att det är fjantigt att säga att din häst är en bråkstacke, hästar är som de är och man kan inte ändra på deras beteende! De beter sig som de gör av en anledning. Jag tror att det kan vara så att din häst provar vad som går och inte. Och om de andra hästarna inte har sagt emot ordentligt så tror han att det är ok.
Och han kommer absolut inte bli bättre om han får gå själv, då har han ju ingen han kan busa med och gnaga på. Då kommer han få ännu mer energi. Jag anser att din häst är fullt normal, men har inte lärt sig helt hur han ska bete sig. Men det kommer. Har själv ett sto hemma som är likadan. Bara ta det som det är!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 070
Senast: lundsbo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 096
Senast: Voeux
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp