Bukefalos 28 år!

Sv: Sömnlös

Haha, ge dig. Det var ju de som valde att de skulle gå i små hagar! Står ju klart och tydligt att de kunde välja mellan att de skulle dela av en stor hage eller så fick de ta en liten hage. De valde en liten hage:banana:
Skadeglädje.:mad:
Om rollerna vore ombytta blev det nog annat ljud i skällan.

En eloge till de som inte vill att deras hästar ska behöva bli utan grovfoder o mobbade av en osäker individ o kanske anammar samma felaktiga betéende.:bow:

Övrig tid är när de står ensamma- inne.
 
Sv: Sömnlös

Skadeglädje.:mad:
Om rollerna vore ombytta blev det nog annat ljud i skällan.

En eloge till de som inte vill att deras hästar ska behöva bli utan grovfoder o mobbade av en osäker individ o kanske anammar samma felaktiga betéende.:bow:

Övrig tid är när de står ensamma- inne.


Oj oj.. ja, jag säger också ge dig:)

Om jag skriver att min häst i princip har fri tillgång på grovfoder så blir jag väl lynchad för att han får för mycket mat. Och om jag säger att de är ute minst 12 timmar per dygn så blir jag väl anmäld.
Nu tycker jag att du ska läsa tråden ordentligt och återkomma med lite konstruktiv kritik, inget mer dagissnack.

Efter sommarbetet gick min häst tillsammans med två andra hästar, varav en gav honom rejält med stryk. Inte bara tussar som rök, utan blödande sår. Självklart tog vi isär dem, och min häst fick gå själv, då också. Men ALDRIG att jag anklagade den andra hästen eller hans matte.

Det har varit mycket strul och hagbyten, och jag tror verkligen inte att det är bra för någon häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömnlös

hej, jag är lite i samma sits dvs jag har en häst som tror han är ledaren men är det inte utan han är barnslig, lite osäker och kaxig. I Sverige gick han alltid i grupp och det gick bra, här i Belgien där vi bor nu har han sparkat av benet på en häst som tvingades avlivas (sprickan läkte men komplikationer tillstötte) samt på det nya stallet vi står i (små, tråkiga hagar) har han sparkat flera hästar. Resultat: ingen vill ha sin häst med honom vilket jag förstar. I det gamla stallet fick han en riktigt bra kompis och dom gick alltid tillsammans i hagen utan några helst problem, vi red ofta i hop också, vi flyttade båda till det nya stallet men nu har ägaren till min häst kompis flyttat till ett annat stall så min häst går ensam, inte kul tycker jag men vad ska man göra? Jag har funderat på att flytta dit hans kompis står men det är andra saker som passar mig & hästen bättre där vi står nu så det ar jätte svårt att veta vilket beslut som är det bästa. Min häst verkar ta det hela med ro, jag trodde han skulle bli deprimerad. Som en kompromiss funderar jag på att ha honom på bete i sommar, då skulle han få gå ut i en stor hage i grupp (bakskorna av) och få vara häst på riktigt åtminstone under några månader. Ja, man kan bli sömnlös för mindre!
 
Sv: Sömnlös

När din häst åkte på pisk- ja då tog du bort den-som du nu rackar ner på själv:confused: Var går gränsen?

Klart att man värnar om sin häst. Det är ens skyldighet.
 
Sv: Sömnlös

Talesättet:
<Mitt barn och andras snorungar> stämmer väl här :D:D

I övrigt så har det hänt att vi fått in sådana där totalt missanpassade djur.
Vi har löst detta på lite olika sätt.

En osäker besserwisser får smaka på tuff rangordningslag av äldre rutinerade märrar.
Sådana som aldrig backar.

En fräck ledarhäst som är orättvis får helt enkelt finna sig att gå själv.

Man står ju liksom inför två alternativ om hästen inte bättrar sig trots stryk och uppfostran från andra ranghöga.

Antingen får man flocken söndersparkad av besserwissern eller annars blir denne i sin tur söndersparkad.

I stort sett alltid så avhjälps sådant med att släppa i större flock med starka individer som säger till omgånde:
-Antingen sköter du dina kort väl och gillar läget, eller annars åker du ut genom staketet.

Mycket svårt att ha en sådan och sedan tro att man kan fixa nåt sällskap så att det ska fungera. Det nya sällskapet brukar inte gilla att gå ihop med en psykotisk idiot.

Ja, tufft uttryck som väl stämmer ändå.
En ledarhäst slåss ytterst ytterst sällan. Och har en sådan rejält med mat så delar den med sig..alltid.
Den muckar inte bråk, den är rättvis och håller en flock väldigt lugn och harmonisk. Lågranga djur kan stå brevid en sådan och äta utan tjafs.
Ledarmärren behöver bara titta lite så backar dom andra.
Inte ett bett, inga sparkar, inget jagande har utövats av ledarmärren.

En idiot gör inget annat än terroriserar andra i flocken.

-Du ska inte stå där!
-Alla högar med hö är mina!!
-Du är en ful djävel som jag retar mig på!
-Ingen ska få dricka vatten!! (och parkerar/sover vid badkaret.)

Nää..en sådan skulle få gå ensam om man inte har en "bitch" tillgänglig.

Tilägg är att det är mycket viktigt att plocka av bakskor. Framförallt på den hästen som anser sig ha full rätt att sparka på andra.


AM
 
Sv: Sömnlös

Om ni läst tråden så ser ni att problemet uppstod när de inte hade tillräckligt mycket mat, för att andra inte vill lägga ut så att de hade fri tillgång.
Hästar bör om de inte har fri tillgång, få mat utportionerad minst fyra gånger per dygn. Våra fick tre mål mat om dagen och de andra ville inte lägga ut mer hö än vad de bestämt sig för.

När de bestämde sig för att lägga ut så att det fanns hö hela dagen, försvann problemet, så jag är övertygad om att han inte är någon bullie. Då stod de tillsammans och åt, och allt var lugnt. Trots detta ville de andra flytta sina. Har valt en liten hage, för att där finns lunchgrind.
När min blev skadad, tog de andra honom därifrån och, som Nafayette skriver här ovan, avlöstes prpblemet genom att ha dem i större flock.
Min kille är en orolig och lättstressad kille och jag ser honom verkligen inte i ett rosa skimmer.
Men jag kommer ALDRIG att ändra min åsikt att en häst inte är elak. Det är vi som måste skapa förutsättningar så att de kan ha den bästa möjliga tillvaron, när vi inte är där.
Jag skulle aldrig heller bara se till min egen häst, som de flesta här verkar göra, utan jag ser till alla hästar i stallet, vilket är en SJÄLVKLARHET för mig.
Märkligt att tänka att det finns folk därute som inte lyfter ett ögonbryn eller ett finger för att göra något om en häst som inte är deras egen far illa. Mycket märkligt skötdigsjälvochskitiandra-synsätt. Men oooooo så vanligt.
 
Sv: Sömnlös

*delvis KL*

Intressant att se hur detta
Jag tar för givet att du inte menar allvar med detta. Fast det förvånar mig ju inte om det skulle vara så, eftersom det är som det är i mitt stall, alla bryr sig om sig egen häst. Jag vill att alla hästarna i stallet ska ha det bra, jag lider med de som inte har mat, med de som bara får röra på sig ett par gånger i veckan, med de som går ensamma...

hastigt ändrades till detta
De andra har stoppat sina i en pyttehage, som har lunchgrind. Deras förlust...

:confused::crazy:
 
Sv: Sömnlös

Jag skulle inte heller vilja ha mina hästar söndersparkade bara för att nån annans häst ska ha sällskap i hagen.Den hästen hade fått nöja sig med mina i en hage bredvid eller så hade hästägaren fått köpa sig en egen sällskapshäst att experimentera med.
 
Sv: Sömnlös

Jag skulle inte heller vilja ha mina hästar söndersparkade bara för att nån annans häst ska ha sällskap i hagen.Den hästen hade fått nöja sig med mina i en hage bredvid eller så hade hästägaren fått köpa sig en egen sällskapshäst att experimentera med.

Läs tråden
 
Sv: Sömnlös

Det är en grej jag inte hänger med på.

Du vill lägga ut tillräckligt med mat för hela dagen -det vill inte hagkamraterna göra utan de vill fodra lunch vilket leder till att det blir bråk i hagen eftersom hästarna är hungriga? Har jag förstått rätt?

Ändå bönar du om att en av dessa hagkamrater ska stanna i hagen hos din häst, eller?

Jag blir bara lite förvirrad.
 
Sv: Sömnlös

Talesättet:
<Mitt barn och andras snorungar> stämmer väl här :D:D

I övrigt så har det hänt att vi fått in sådana där totalt missanpassade djur.
Vi har löst detta på lite olika sätt.

En osäker besserwisser får smaka på tuff rangordningslag av äldre rutinerade märrar.
Sådana som aldrig backar.

En fräck ledarhäst som är orättvis får helt enkelt finna sig att gå själv.

Man står ju liksom inför två alternativ om hästen inte bättrar sig trots stryk och uppfostran från andra ranghöga.

Antingen får man flocken söndersparkad av besserwissern eller annars blir denne i sin tur söndersparkad.

I stort sett alltid så avhjälps sådant med att släppa i större flock med starka individer som säger till omgånde:
-Antingen sköter du dina kort väl och gillar läget, eller annars åker du ut genom staketet.

Mycket svårt att ha en sådan och sedan tro att man kan fixa nåt sällskap så att det ska fungera. Det nya sällskapet brukar inte gilla att gå ihop med en psykotisk idiot.

Ja, tufft uttryck som väl stämmer ändå.
En ledarhäst slåss ytterst ytterst sällan. Och har en sådan rejält med mat så delar den med sig..alltid.
Den muckar inte bråk, den är rättvis och håller en flock väldigt lugn och harmonisk. Lågranga djur kan stå brevid en sådan och äta utan tjafs.
Ledarmärren behöver bara titta lite så backar dom andra.
Inte ett bett, inga sparkar, inget jagande har utövats av ledarmärren.

En idiot gör inget annat än terroriserar andra i flocken.

-Du ska inte stå där!
-Alla högar med hö är mina!!
-Du är en ful djävel som jag retar mig på!
-Ingen ska få dricka vatten!! (och parkerar/sover vid badkaret.)

Nää..en sådan skulle få gå ensam om man inte har en "bitch" tillgänglig.

Tilägg är att det är mycket viktigt att plocka av bakskor. Framförallt på den hästen som anser sig ha full rätt att sparka på andra.


AM
:bow: vilket bra inlägg- i vanlig ordning- när det är någon som KAN hur hästar fungerar:bow:
 
Sv: Sömnlös

Det är en grej jag inte hänger med på.

Du vill lägga ut tillräckligt med mat för hela dagen -det vill inte hagkamraterna göra utan de vill fodra lunch vilket leder till att det blir bråk i hagen eftersom hästarna är hungriga? Har jag förstått rätt?

Ändå bönar du om att en av dessa hagkamrater ska stanna i hagen hos din häst, eller?

Jag blir bara lite förvirrad.


Mitt allra första inlägg handlar om att jag inte tycker att alla i mitt stall har den bästa hästsynen, det lär ju gälla maten också.
 
Sv: Sömnlös

Skadeglädje.:mad:
Om rollerna vore ombytta blev det nog annat ljud i skällan.

En eloge till de som inte vill att deras hästar ska behöva bli utan grovfoder o mobbade av en osäker individ o kanske anammar samma felaktiga betéende.:bow:

Övrig tid är när de står ensamma- inne.

Nej du det är det inte. Men va är det för ide att prata om de som har valt att deras hästar ska gå i en liten hage. De fick ju gå i en stor hage, men de valde ju inte det. Vad är det du inte fattar?
Nepp det är bara din fantasi som spökar, vi har en häst som är lågt rangad i våran flock. Men vi tar in alla 11 på lunch varje dag. Och det är så att vissa hästar är födda lågrangade. Men det betyder inte att de ska bli illa behandlade iof.

Varför skulle de andra bli likadana? Efter TS beskrivning så tycker jag att alla blossar upp det, tror inte att de är så illa som alla vill få det till! Man ska läsa vad hon menar och inte vad hon skriver:bow:
 
Sv: Sömnlös

Oj oj.. ja, jag säger också ge dig:)

Om jag skriver att min häst i princip har fri tillgång på grovfoder så blir jag väl lynchad för att han får för mycket mat. Och om jag säger att de är ute minst 12 timmar per dygn så blir jag väl anmäld.
Nu tycker jag att du ska läsa tråden ordentligt och återkomma med lite konstruktiv kritik, inget mer dagissnack.

Efter sommarbetet gick min häst tillsammans med två andra hästar, varav en gav honom rejält med stryk. Inte bara tussar som rök, utan blödande sår. Självklart tog vi isär dem, och min häst fick gå själv, då också. Men ALDRIG att jag anklagade den andra hästen eller hans matte.

Det har varit mycket strul och hagbyten, och jag tror verkligen inte att det är bra för någon häst.

Klockrent:bow:
 
Sv: Sömnlös

Talesättet:
<Mitt barn och andras snorungar> stämmer väl här :D:D

I övrigt så har det hänt att vi fått in sådana där totalt missanpassade djur.
Vi har löst detta på lite olika sätt.

En osäker besserwisser får smaka på tuff rangordningslag av äldre rutinerade märrar.
Sådana som aldrig backar.

En fräck ledarhäst som är orättvis får helt enkelt finna sig att gå själv.

Man står ju liksom inför två alternativ om hästen inte bättrar sig trots stryk och uppfostran från andra ranghöga.

Antingen får man flocken söndersparkad av besserwissern eller annars blir denne i sin tur söndersparkad.

I stort sett alltid så avhjälps sådant med att släppa i större flock med starka individer som säger till omgånde:
-Antingen sköter du dina kort väl och gillar läget, eller annars åker du ut genom staketet.

Mycket svårt att ha en sådan och sedan tro att man kan fixa nåt sällskap så att det ska fungera. Det nya sällskapet brukar inte gilla att gå ihop med en psykotisk idiot.

Ja, tufft uttryck som väl stämmer ändå.
En ledarhäst slåss ytterst ytterst sällan. Och har en sådan rejält med mat så delar den med sig..alltid.
Den muckar inte bråk, den är rättvis och håller en flock väldigt lugn och harmonisk. Lågranga djur kan stå brevid en sådan och äta utan tjafs.
Ledarmärren behöver bara titta lite så backar dom andra.
Inte ett bett, inga sparkar, inget jagande har utövats av ledarmärren.

En idiot gör inget annat än terroriserar andra i flocken.

-Du ska inte stå där!
-Alla högar med hö är mina!!
-Du är en ful djävel som jag retar mig på!
-Ingen ska få dricka vatten!! (och parkerar/sover vid badkaret.)

Nää..en sådan skulle få gå ensam om man inte har en "bitch" tillgänglig.

Tilägg är att det är mycket viktigt att plocka av bakskor. Framförallt på den hästen som anser sig ha full rätt att sparka på andra.


AM

Hästarna mår säkert mycket bättre av att de får stryk av alla. De blir säkert mycket bättre av det. Läs hela tråden istället. Läs det hon menar istället för att fylla i mellan raderna och blossa upp allt. Du tar ju i enda nerifrån tårna, andas:D
 
Sv: Sömnlös


Jag har läst hela tråden.Och jag svarade på ditt första inlägg.

Jag tycker helt enkelt att (när man inte har eget stall) man måste vika ned sig och inse att andra inte vill ha sina hästar skadade ELLER så köper man ytterligare en häst som man har som sällskap till sin "marodör" om man promt vill att den ska ha sällskap inne i hagen.

Jag har lite svårt att förstå att du tycker att de i ditt stall är så hemska för att de inte vill ha kvar den stökiga hagsituationen.

Z/som är så glad att vi inte har inackorderingar
 
Sv: Sömnlös

Jag har läst hela tråden.Och jag svarade på ditt första inlägg.

Jag tycker helt enkelt att (när man inte har eget stall) man måste vika ned sig och inse att andra inte vill ha sina hästar skadade ELLER så köper man ytterligare en häst som man har som sällskap till sin "marodör" om man promt vill att den ska ha sällskap inne i hagen.

Jag har lite svårt att förstå att du tycker att de i ditt stall är så hemska för att de inte vill ha kvar den stökiga hagsituationen.

Z/som är så glad att vi inte har inackorderingar

En fråga bara. IQ?
 
Sv: Sömnlös

Nu förstår jag inte riktigt.....kan du utveckla?

Jag undrar bara vad det är du inte förstår. TS har skrivit flera gånger att du ska läsa igen hela tråden för att hon tycker att du har missuppfattat allt. Hon har ju fyllt på med nya inlägg och förklarat om och man får även läsa om hur det har sett ut under tiden. You know!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 162
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 528
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 365
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 221
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp