Bukefalos 28 år!

Sv: Sömnlös

Kastar mig in igen! LadySassa, vi har nog rätt lika syn på hästhållning och jag tror att det är lätt att missförstå varandra, speciellt när man bara "skriver av sig". Jag tror att folk feltolkar så mycket, t ex ordet "lyda". Jag uppfattar det, när du skriver, mer som att de följer dig och gör vad du ber om, utan tvång. Men många som håller sig till, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det? traditionell hästsyn, ridskolehästsyn? tycker att vi håller på med hokus pokus och flowerpower-metoder (jag har fått höra båda delarna), de ser inte att en övning som leder till att hästen lägger sig ner är en otroligt dominant övning och hästen litar på dig totalt. Fixar man det har man kommit långt! Sen slänger de in lite nh-övningar ibland, för det är ju så modernt, gärna i samband med att de behöver lasta. Jag försöker leva i det här, både i stallet och utanför och jag har blivit mycket mer harmonisk själv, för att inte tala om min lilla buse.

Till mitt tidigare problem, det är lugnt och skönt i hagen, min bestämmer över de andra, som söker sig till honom, idag drack de till och med samtidigt. Så jag är inte ett dugg orolig över att han skulle vara en "bullie". Tråkigt nog så skiter de andra i att hästarna trivs tillsammans så jag hoppas att det funkar med lilla tjejen.
I förra stallet vi stod, var det en massa bus i hagen, de lärde varann att slita i grimmor och täcken, de racade runt och var riktigt nära trådarna ibland, men klarade det tack och lov. Jag tycker att det är helt naturligt beteende och att laga täcken känns inte som något stort aber.

Ja det är precis så jag menar, men alla blossar upp allt och får det att låta som att jag menar att man ska slå ihjäl hästen så fort den gör fel! Bra att du fattar vad jag menar, och fram för allt att du tycker som jag. Du har sunda tankar :D
 
Sv: Sömnlös

:bow: Håller med dig. Klart de beter sig som de gör av en anledning. Hästar har inte förmågan att tänka att de "ska bråka" för sakens skull. (vilket inte alla här verkar förstå)
En trygg ledare är vad såna hästar behöver.

Ja precis, du tänker bra:D
 
Sv: Sömnlös

Vill du inte att hästarna ska lyda dig alls? I en flock lyder ju lågrangade hästar ledaren.


Vi har olika defenition på att lyda helt enkelt;)
Visst kan man se det som att hästen lyder när den gör vad man ber om men man kan tvinga någon att lyda genom att skrämma och det är det jag menar med att lyda.
Lyda för mej har en väldigt negativ klang helt enkelt, jag ser framför mej någon med långpisk som står och vrålar:crazy:

Att ha samma mål och ta sig dit genom ömsesidig respekt är för mej inte att hästen lyder för att jag säger att den ska göra si eller så utan att den gör det för att den vill, för att den litar på mej och för att vi har roligt ihop.

Jag anser ju inte att min sambo eller mina barn lyder mej om de gör något jag har bett dem om heller.

Enda gången vi verkligen har olika åsikter är vid igångsättning, hon anser att vi ska galoppera det mesta medans jag vet att risken då är större att hon skadar sig så det är väl egentligen enda gången jag bestämmer oavsett vad hon tycker;)

Måste bara fråga. Vad har du för mål med dina hästar?

Mitt mål är att ha roligt, att de ska trivas med att bo hos mej och att vi ska få ett långt liv tillsammans.
Pga en olycka för 8 år sedan kan jag inte rida som förut och det har gjort att jag rent fysiskt inte skulle kunna tvinga en häst till något genom en hård hand eller sparkande skänklar eller vinande spön.
Inte för att det var min melodi tidigare heller men nu kan jag inte även om jag skulle bli helknäpp och vilja det.

Jag måste helt enkelt ha en sådan komunikation med min häst att hon märker minsta förändring i sitsen, att hon lyssnar på mej.
Visst går det att tvinga en häst till det också men då får man tillbaka det förr eller senare.
Blir min häst rädd kan hon som mest rycka till för hon vet att skulle hon kasta sig åt sidan eller stegra sig eller snurra runt och dra hem så skulle jag aldrig kunna hålla mej kvar.

Hon blev helt förtvivlad och stod och buffade på mej när jag fick en blackout i våras och kanade av.
Hon hade ingen tanke på att "jippi jag är fri, jag drar" utan hon stod kvar och hon lät mej hänga om halsen på henne hela vägen hem eftersom jag var så snurrig att jag inte kunde sitta upp.
Hade hon velat så hade hon ju lätt fått av mej då.

Samma sak när kylan hade fått flera isolatorer att frysa sönder och hon förmodligen utan att märka det hade gått under tråden (jag kunde lyfta undertråden över mitt huvud och hon är 150 cm hög så hon gick lätt under eftersom den övre tråden sitter på 160 cm höjd) hon kom direkt när jag ropade på henne fast hela vallen låg inbjudande och bara väntade på att få rejsas över.
Ingen behöver banna mej för att jag inte hade märkt det för det har jag gjort tillräckligt själv. Jag har drömt mardrömmar om vilka hemska olyckor som hade kunnat ske:(
 
Sv: Sömnlös

Vi har olika defenition på att lyda helt enkelt;)
Visst kan man se det som att hästen lyder när den gör vad man ber om men man kan tvinga någon att lyda genom att skrämma och det är det jag menar med att lyda.
Lyda för mej har en väldigt negativ klang helt enkelt, jag ser framför mej någon med långpisk som står och vrålar:crazy:

Att ha samma mål och ta sig dit genom ömsesidig respekt är för mej inte att hästen lyder för att jag säger att den ska göra si eller så utan att den gör det för att den vill, för att den litar på mej och för att vi har roligt ihop.

Jag anser ju inte att min sambo eller mina barn lyder mej om de gör något jag har bett dem om heller.

Enda gången vi verkligen har olika åsikter är vid igångsättning, hon anser att vi ska galoppera det mesta medans jag vet att risken då är större att hon skadar sig så det är väl egentligen enda gången jag bestämmer oavsett vad hon tycker;)



Mitt mål är att ha roligt, att de ska trivas med att bo hos mej och att vi ska få ett långt liv tillsammans.
Pga en olycka för 8 år sedan kan jag inte rida som förut och det har gjort att jag rent fysiskt inte skulle kunna tvinga en häst till något genom en hård hand eller sparkande skänklar eller vinande spön.
Inte för att det var min melodi tidigare heller men nu kan jag inte även om jag skulle bli helknäpp och vilja det.

Jag måste helt enkelt ha en sådan komunikation med min häst att hon märker minsta förändring i sitsen, att hon lyssnar på mej.
Visst går det att tvinga en häst till det också men då får man tillbaka det förr eller senare.
Blir min häst rädd kan hon som mest rycka till för hon vet att skulle hon kasta sig åt sidan eller stegra sig eller snurra runt och dra hem så skulle jag aldrig kunna hålla mej kvar.

Hon blev helt förtvivlad och stod och buffade på mej när jag fick en blackout i våras och kanade av.
Hon hade ingen tanke på att "jippi jag är fri, jag drar" utan hon stod kvar och hon lät mej hänga om halsen på henne hela vägen hem eftersom jag var så snurrig att jag inte kunde sitta upp.
Hade hon velat så hade hon ju lätt fått av mej då.

Samma sak när kylan hade fått flera isolatorer att frysa sönder och hon förmodligen utan att märka det hade gått under tråden (jag kunde lyfta undertråden över mitt huvud och hon är 150 cm hög så hon gick lätt under eftersom den övre tråden sitter på 160 cm höjd) hon kom direkt när jag ropade på henne fast hela vallen låg inbjudande och bara väntade på att få rejsas över.
Ingen behöver banna mej för att jag inte hade märkt det för det har jag gjort tillräckligt själv. Jag har drömt mardrömmar om vilka hemska olyckor som hade kunnat ske:(

Ja det har vi, men efter din förklaring nu så verkar det som att vi tänkte rätt lika men uttrycker oss olika! Man ska såklart inte tvinga hästen till något, men är man lugn och tydlig med vad man vill lyder de utan att man behöver slå eller fäkta. Men med lyda menar jag inte pisk och vråla!

Ja men det är så jag tänker med.

Jag har aldrig sagt att man ska ha en hård hand eller sparkande skänklar eller vinande spön!!

Ingen av hästarna skulle sticka ifrån mig heller om jag ramlade av! Jag har aldrig sagt att hästar är dumma så de skulle sticka heller. Fattar inte riktigt vad det har med det här att göra heller!
 
Sv: Sömnlös

Bra att ni rett ut detta tjejer!

Släppte min tillsammans med lilla tjejen idag, och en stor härlig höbal. Båda tyckte att det var HELT okej, han bossar henne lite, men de drack till och med ur samma balja. Han känns inte alls lika galen som han var när jag släppte honom med det andra stoet vi har, vilket jag kan tycka är lite märkligt. Har ni någon fundering kring detta. Han är ju fortfarande lika betuttad i henne, t ex så äter han inte innan hon kommit in i stallet på kvällen och hon är den enda som han hälsar på med en liten, upphetsad gnäggning. De andra är han inte alls lika mot.
Jag har faktiskt aldrig sett en häst bete sig som honom. Just att han inte reagerar lika på det här stoet, de känns mer som "jämlikar", (förstår ni vad jag menar då?) även om han är ett snäpp högre i rang.

De andra har stoppat sina i en pyttehage, som har lunchgrind. Deras förlust... Nu har min och lillan en JÄTTEHAGE!!! Fri tillgång och vatten! Jag är lugn och glad!
 
Sv: Sömnlös

Bra att ni rett ut detta tjejer!

Släppte min tillsammans med lilla tjejen idag, och en stor härlig höbal. Båda tyckte att det var HELT okej, han bossar henne lite, men de drack till och med ur samma balja. Han känns inte alls lika galen som han var när jag släppte honom med det andra stoet vi har, vilket jag kan tycka är lite märkligt. Har ni någon fundering kring detta. Han är ju fortfarande lika betuttad i henne, t ex så äter han inte innan hon kommit in i stallet på kvällen och hon är den enda som han hälsar på med en liten, upphetsad gnäggning. De andra är han inte alls lika mot.
Jag har faktiskt aldrig sett en häst bete sig som honom. Just att han inte reagerar lika på det här stoet, de känns mer som "jämlikar", (förstår ni vad jag menar då?) även om han är ett snäpp högre i rang.

De andra har stoppat sina i en pyttehage, som har lunchgrind. Deras förlust... Nu har min och lillan en JÄTTEHAGE!!! Fri tillgång och vatten! Jag är lugn och glad!

Glad jag blir för din skulle. Visar ju att din häst inte är elak!:D:p
 
Sv: Sömnlös

Det kan bero på vilken årstid du släppte ihop honom med det andra stoet. Nu är det lågsäsong på stona och knappt att några brunstar. OM han tidigare varit förtjust i ston så håll ett öga på honom när det blir varmare så han inte försöker betäcka henne el valla runt henne. Personligen vill jag inte ha valackar ihop med ston men det är för att jag är uppfödare och sett vad en valack kan förstöra.
 
Sv: Sömnlös

LadySassa: Tack! Det värmer!

Bigganl: Tack! Sant att det har sagts att han skulle vara elak, endel har sådana tankar om hästar, jag tror att det är mycket få hästar som är genuint elaka. Om det skulle vara så, finns det förmodligen en orsak till det.. dåligt behandlad, fel foder...

Welsh: Tack för tipset, det ska jag hålla koll på. De släpptes tillsammans i höstas, säger det dig något? Han är fortfarande lika kär i den tösen, men på avstånd nu. Han hade en favorittjej i förra stallet med, men de hade aldrig gått tillsammans, stod boxarna bredvid varandra. Det var samma då, han åt inte förrän vi tagit in henne och jag såg honom hoppa jämfota för att se ut genom fönstret om han kom in före henne. Han är lite kul ibland =)
När han gick med stoet försökte han aldrig gå upp på henne, hängde aldrig ut den, om du förstår vad jag menar =) Men jag ska hålla koll, han kanske kommer på hur/vad han ska göra.
 
Sv: Sömnlös

Om du själv läser vad du skrev i ditt första inlägg, så skulle jag vilja påstå att han är elak mot dom han gick med då.
Är han snäll mot sitt nuvarande sällskap är väl allt okey, förutom att de andra stackars hästarna får välja på att gå i en liten hage, för att din var elak mot dom.
 
Sv: Sömnlös

Om du själv läser vad du skrev i ditt första inlägg, så skulle jag vilja påstå att han är elak mot dom han gick med då.
Är han snäll mot sitt nuvarande sällskap är väl allt okey, förutom att de andra stackars hästarna får välja på att gå i en liten hage, för att din var elak mot dom.

Deras val!
 
Sv: Sömnlös

Om du själv läser vad du skrev i ditt första inlägg, så skulle jag vilja påstå att han är elak mot dom han gick med då.
Är han snäll mot sitt nuvarande sällskap är väl allt okey, förutom att de andra stackars hästarna får välja på att gå i en liten hage, för att din var elak mot dom.

Snälla du, var vänlig att läsa hela tråden innan du häver ur dig otrevligheter. Och vill du fortsätta kommentera på mina trådar så får du ha en sjysstare ton.
Vänligast
/Katja
 
Sv: Sömnlös

Jag läser, och så vitt jag förstått av forumreglerna så äger inte trådskaparna sina trådar.

Om din häst inte fick komma åt vare sig vatten eller grovfoder, skulle du tycka att de andra hästarna var snälla då?
 
Sv: Sömnlös

Jag läser, och så vitt jag förstått av forumreglerna så äger inte trådskaparna sina trådar.

Om din häst inte fick komma åt vare sig vatten eller grovfoder, skulle du tycka att de andra hästarna var snälla då?


Det är på vårt ansvar som hästägare att se till att hästarna har det bra, när vi inte är där.
Om hästarna inte har mat, blir det bråk, oavsett hur "snälla" hästar du än har. Det är svårt att styra över hur mycket de andra hästägarna lägger ut. Hade inte min bossat när det fanns lite mat, så hade någon annan gjort det. Så fungerar flockdjur.
Sen att de har lärt sig, och finner nöje i att dra i varandras täcken, det är ju lite synd. Men jag anser inte att det är ett stort problem. Om de har grimmor på sig så drar de i dem.
Om en häst är "elak" så är det vi som på något vis orsakat det.

Jag kan ju inte köra ut dig, och såklart att jag inte äger tråden, men håll en sjysstare ton är du snäll, vilket jag tycker att du ska tänka på oavsett om du skriver här eller pratar med folk irl.
 
Sv: Sömnlös

De andra har stoppat sina i en pyttehage, som har lunchgrind. Deras förlust... Nu har min och lillan en JÄTTEHAGE!!! Fri tillgång och vatten! Jag är lugn och glad!
Är det schysst att tycka som du gör:mad:

Eftersom din häst är bråkmakaren borde den ha satts i arrest istället för att "bestraffa" de övriga.

Det kan bero på att din häst får för lite mat övrig tid som gör att den vill ha allt.
Det finns alltid fler aspekter än ens egna.
 
Sv: Sömnlös

Jag kan ju inte köra ut dig, och såklart att jag inte äger tråden, men håll en sjysstare ton är du snäll, vilket jag tycker att du ska tänka på oavsett om du skriver här eller pratar med folk irl.

Jag är sjysst... :grin:
Däremot är jag ärlig när jag skriver, vilket inte alla tål att läsa.
Jag tror det är du som är känslig, eftersom det gäller DIN häst.
Hade det varit din som blivit biten och utan vatten och mat så hade du nog skrivit en annan typ av inlägg.
 
Sv: Sömnlös

Är det schysst att tycka som du gör:mad:

Eftersom din häst är bråkmakaren borde den ha satts i arrest istället för att "bestraffa" de övriga.

Det kan bero på att din häst får för lite mat övrig tid som gör att den vill ha allt.
Det finns alltid fler aspekter än ens egna.

Haha, ge dig. Det var ju de som valde att de skulle gå i små hagar! Står ju klart och tydligt att de kunde välja mellan att de skulle dela av en stor hage eller så fick de ta en liten hage. De valde en liten hage:banana:
 
Sv: Sömnlös

Är det schysst att tycka som du gör:mad:

Eftersom din häst är bråkmakaren borde den ha satts i arrest istället för att "bestraffa" de övriga.

Det kan bero på att din häst får för lite mat övrig tid som gör att den vill ha allt.
Det finns alltid fler aspekter än ens egna.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med övrig tid?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 191
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 070
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp