Bukefalos 28 år!

Sv: Sömnlös

Jag undrar bara vad det är du inte förstår. TS har skrivit flera gånger att du ska läsa igen hela tråden för att hon tycker att du har missuppfattat allt. Hon har ju fyllt på med nya inlägg och förklarat om och man får även läsa om hur det har sett ut under tiden. You know!

Vänta lite nu.....jag har bara gjort ett inlägg i tråden innan jag fick uppmaning att läsa tråden....
 
Sv: Sömnlös

Hästarna mår säkert mycket bättre av att de får stryk av alla. De blir säkert mycket bättre av det. Läs hela tråden istället. Läs det hon menar istället för att fylla i mellan raderna och blossa upp allt. Du tar ju i enda nerifrån tårna, andas:D

Ja. Jag andas..:grin:

Men jag har också sett vad som kan hända då bakskodda hästar kan göra med varann om dom blir osams.

En sk. tyrann får klart bättre social kompetens om man hittar en individ som är starkare i psyket och har bra ledaregenskaper.

Och jag tar inte i från tårna..:cool:
Jag berättar ur vår erfarenhet hur en hästflock fungerar.

Och då inte en flock på ett halvblod, en welsh och en shettis utan flockar på 30 till 50 individer.
Hingstflockar upp emot 20 individer.

Fölston med föl vid sidan eller utan föl.

Och jag är ganska säker på att om flocken hos TS hade en rundbal hö eller hösilage i hagen att dela på så skulle inte problem uppstå.

Men när man ställer hästarna 4 gånger per dag i frustation och väntan på ny giva då blir det slagsmål. Speciellt om givorna är små, läggs ut med för korta mellanrum och att antal högar är exakt lika många som hästantalet.


Jag tar inte TS i försvar rakt av men jag förstår vilket problem som både TS och dess hästar stått inför.

AM
 
Sv: Sömnlös

Ja. Jag andas..:grin:

Men jag har också sett vad som kan hända då bakskodda hästar kan göra med varann om dom blir osams.

En sk. tyrann får klart bättre social kompetens om man hittar en individ som är starkare i psyket och har bra ledaregenskaper.

Och jag tar inte i från tårna..:cool:
Jag berättar ur vår erfarenhet hur en hästflock fungerar.

Och då inte en flock på ett halvblod, en welsh och en shettis utan flockar på 30 till 50 individer.
Hingstflockar upp emot 20 individer.

Fölston med föl vid sidan eller utan föl.

Och jag är ganska säker på att om flocken hos TS hade en rundbal hö eller hösilage i hagen att dela på så skulle inte problem uppstå.

Men när man ställer hästarna 4 gånger per dag i frustation och väntan på ny giva då blir det slagsmål. Speciellt om givorna är små, läggs ut med för korta mellanrum och att antal högar är exakt lika många som hästantalet.


Jag tar inte TS i försvar rakt av men jag förstår vilket problem som både TS och dess hästar stått inför.

AM

Det står ju tydligt att TS ville att de skulle ha fri tillgång på foder men att de andra ägarna inte ville det till att börja med. Sedan fixa de det och då var de helt lugna sen!
 
Sv: Sömnlös

Mitt allra första inlägg handlar om att jag inte tycker att alla i mitt stall har den bästa hästsynen, det lär ju gälla maten också.

Jag har faktiskt läst hela tråden, inklusive första inlägget och jag har förstått att dina stallkamrater och du inte riktigt delar samma syn på hästhållningen.

Men jag tycker inte att du riktigt svarade på mina frågor.

Du vill att hagkamraterna ska stanna kvar i hagen trots att dina hagkamrater inte vill lägga ut mer mat? (vilket jag har fått för mig att du vill)
Tänkte du fortsätta att försöka påverka dina stallkamrater att öka på mängden mat?


Nu har det ju förhoppningsvis löst sig för dig ändå i och med att den här hästtösen kan fungera.

Själv har jag en häst som är väldigt ranglåg (hej o hå om han hamnade i en flock där han blev ledare:o) och nej, trots det skulle jag inte släppa honom med en häst som inte låter honom äta och dricka.
Han går för tillfället ihop med en väldigt tuff märr men hon är ändå rättvis. Hon skulle tex aldrig få för sig att stå och vakta vattenhinken "bara för att hon kan".

Vi provade att släppa honom med en valack -som JAGADE (ja, min pålle försökte springa ifrån honom) ikapp och högg min på halsen så att min blev av en en rejäl tuss päls. Där gick vi in direkt och tog isär hästarna. Visst att det kan bli en del tjuvnyp och fula knep i början, men när en häst JAGAR en annan över 2hektar så tycker jag inte att det är värt det längre.
Denna valacken tycker även att alla sidor på höbingen (vintertid då) är hans och han vallar runt in flock några varv innan det blir matro.

I min värld är inte skaderisken värt det. För hästar som blir jagade så att de hoppar ut/spränger trådar/börjar sparka på varann får förr eller senare skador. Och min häst ska gå ute, helst med sällskap som han kan klia och gosa med, men om den möjligheten inte finns får han gå i egen hage med kamraterna på andra sidan staketet. Men han bör verkligen inte hamna på boxvila/i sjukhage pga att jag som ansvarig för honom inte kan ge honom det han behöver.


För övrigt känner jag att jag behöver skriva något som du personligen inte behöver ta åt dig av utan det är mer en allmän fundering:
Varför ska jag, med min häst, behöva ta ansvar för att andra, med sina hästar, ska må bra? Jag måste väl ändå först och främst tänka på vad jag tror är bäst för min egen hästs skull, utan att någon annan ska lägga sig i det?
 
Sv: Sömnlös

Jag har faktiskt läst hela tråden, inklusive första inlägget och jag har förstått att dina stallkamrater och du inte riktigt delar samma syn på hästhållningen.

Men jag tycker inte att du riktigt svarade på mina frågor.

Du vill att hagkamraterna ska stanna kvar i hagen trots att dina hagkamrater inte vill lägga ut mer mat? (vilket jag har fått för mig att du vill)
Tänkte du fortsätta att försöka påverka dina stallkamrater att öka på mängden mat?


Nu har det ju förhoppningsvis löst sig för dig ändå i och med att den här hästtösen kan fungera.

Själv har jag en häst som är väldigt ranglåg (hej o hå om han hamnade i en flock där han blev ledare:o) och nej, trots det skulle jag inte släppa honom med en häst som inte låter honom äta och dricka.
Han går för tillfället ihop med en väldigt tuff märr men hon är ändå rättvis. Hon skulle tex aldrig få för sig att stå och vakta vattenhinken "bara för att hon kan".

Vi provade att släppa honom med en valack -som JAGADE (ja, min pålle försökte springa ifrån honom) ikapp och högg min på halsen så att min blev av en en rejäl tuss päls. Där gick vi in direkt och tog isär hästarna. Visst att det kan bli en del tjuvnyp och fula knep i början, men när en häst JAGAR en annan över 2hektar så tycker jag inte att det är värt det längre.
Denna valacken tycker även att alla sidor på höbingen (vintertid då) är hans och han vallar runt in flock några varv innan det blir matro.

I min värld är inte skaderisken värt det. För hästar som blir jagade så att de hoppar ut/spränger trådar/börjar sparka på varann får förr eller senare skador. Och min häst ska gå ute, helst med sällskap som han kan klia och gosa med, men om den möjligheten inte finns får han gå i egen hage med kamraterna på andra sidan staketet. Men han bör verkligen inte hamna på boxvila/i sjukhage pga att jag som ansvarig för honom inte kan ge honom det han behöver.


För övrigt känner jag att jag behöver skriva något som du personligen inte behöver ta åt dig av utan det är mer en allmän fundering:
Varför ska jag, med min häst, behöva ta ansvar för att andra, med sina hästar, ska må bra? Jag måste väl ändå först och främst tänka på vad jag tror är bäst för min egen hästs skull, utan att någon annan ska lägga sig i det?

Jag tycker nog att jag har besvarat dina frågor tidigare i tråden, egentligen i mitt ursprungliga inlägg. Men ger en snabbvariant nedan.

Jag tycker att det är sjysst hästhållning att ha flera hästar tillsammans så att de kan anamma naturliga beteenden, såsom att leka, springa, klia osv. Jag vill även att de ska ha fri tillgång på mat. Vi vet ju alla att detta är faktorer som gör att hästarna mår bra. Jag blir lite ledsen när andra inte har samma synsätt utan drar ner på hö, ger mer kraftfoder, vill ha hästarna ensamma, ta in dem tidigare.
Om hästar "beter sig illa" finns det oftast en anledning som vi som människor är skyldiga till, att vi inte ser till deras basbehov, vilka är långt i från våra egna.
Jag önskar att vi kunde ha en stor flock och att alla gick på fri tillgång men jag får fortsätta att drömma om min egna flock.

Jag är borta på jobb i veckan, men det låter som att det fungerar bra med min och tösen. Han är lugn och harmonisk, verkar inte alls vara lika förälskad i den här tjejen. Roligt att de gör skillnad, DET trodde jag faktiskt inte :)
 
Sv: Sömnlös

Jag ska förtydlia min fråga:

Är det schysst att ha flera hästar ihop, när inte alla hästägare vill ge det som hästarna behöver för att vara sams utan det istället blir bråk i flocken?
Jag tänker på att du bad att den ena hästägaren skulle låta sin gå kvar hos din.
Som jag förstår så är det ju foderfrågan som är den "stora biten" att lösa i det här fallet. Hade du, om den hästen stått kvar med din, kunnat lösa foderfrågan? För inte hade väl din häst blivit mindre hungrig bara för att en häst försvann?

Märren min går ihop med har tidigare, när hon kom hem från livet på travbanan, varit VÄLDIGT VÄLDIGT elak. Hon har näst intill slagits på liv och död om lunchhöet.
De löste det genom att låta den flocken gå på fri tillgång.

Min däremot kan inte gå på fri tillgång -han äter kort sagt sig själv till döden då han inte har vett att sluta utan han ökar i vikt vilket i sin tur leder till sjukdom.
Nu har vi löst det genom att låta våra ha halm ute på dagarna -inte helt uppskattat av hästarna som mycket hellre vill ha hösilage, men i brist på annat så går det i, och jag slipper stå emellan två jättehungriga hästar vid lunchfodring (eftersom de har fri tillgång på halm så har vi slutat lunchfodra med hösilage). Givetvis har jag sett till att jag har riktigt fin halm så jag har inget dåligt samvete över den biten.

Om det här inte hade fungerat så vet jag inte hur jag hade löst det. För när den här märren går lös så är det inte bara täcken och hårtussar som ryker utan det slår gnistor om fötterna på henne. Antagligen hade vi fått sära på dem, och kanske hade det då varit min som gått ensam -trots att jag egentligen inte vill det. Men i min värld är det inte värt de skador hästarna kan få "bara för att hästägarna inte har samma synsätt på hästhållningen".

Måste bara tillägga att det är skönt att höra att det verkar fungera nu med hästarna. Antagligen var den här lösningen den bästa då.
 
Sv: Sömnlös

Det står ju tydligt att TS ville att de skulle ha fri tillgång på foder men att de andra ägarna inte ville det till att börja med. Sedan fixa de det och då var de helt lugna sen!

Jag anser att en bra ledarhäst ska vara bra oavsett om det är fri tillgång på foder el utportionerade högar. Som ägare får man lära känna sin häst och acceptera dess brister.
Naffa är en av få på detta forum som verkligen kan grunden för att ha häst, här pratar vi inte om 1-4 hästar utan stora flockar.
Det hon skrev om hur man håller 20-50 hästar i flock och hur det funkar i flocken stämmer bra med hur vi haft det på vårt stuteri samt på stuteriet vi sammarbetar med. De har flockar på runt 20 i olika åldrar.

Jag kan tydligt sätta in mina hästar i "facken" som Naffa skrev.

Ledarstoet Ida är trygg och låter de lågrangade vara brevid sig men håller uppkäftiga på mattan genom att dra öronen bakåt.

Lägst i rang är Celmah som trivs med att ha en trygg ledare som talar om för henne vart gränsen finns, den gränsen går hon aldrig över.

Ronja är sadisten som gärna jagar iväg andra hästar och driver från höhög till höhög så ingen får matro, hon är däremot lugn när hon går med Ida. Övriga hästar i flocken är mellanhästar, som inte gör så mkt väsen av sig.

Vårt problem nu i vinter blev när vi särade på ida och hennes föl, då blev det genast oro i flocken med hästar som inte åt i lugn o ro, täcken som tuggades sönder och en o annan hårtuss som låg på backen. Vi har löst det genom att sätta sadisten med ledarstoet och sen så har mellanhästarna och lågrangade det lugnare i sin hage.

Hade ledarstoägaren inte velat haft sadisten i sin hage så hade jag låtit sadisten gå ensam.

Ibland är det inte optimalt att ha fri tillgång på foder i hagen, tyvärr. Har man hobbyhästar/tävlingsdjur och avelsdjur blandade så får man göra det bästa av situationen och kanske ge lite mindre mat ute och mer inne till natten. Lättast är om man har " rena " hagar, avelsdjur i egen hage med foder som lämpar sig för avel men alla kan inte ha så.
 
Sv: Sömnlös

Ja det är klart!

Jag vet ochså hur en stor flock fungerar. Men flock fungerat ypperligt. Den är harmonisk!

Känner igen min flock i din beskrivning. Mitt ledarsto blänger lite och alla flyttar sig. Alla får äta med henne. Men oftast tar hon hand om de små som blir bort schasade.
 
Sv: Sömnlös

Vi har det bra nu, jag drar mig tillbaka.

Skönt att höra:laugh:
Vi andra kan fortsätta att diskutera allmänt om flocksammansättningar (bra ord att komma ihåg till nästa Alfapetomgång :D ) för det är intressant för de flesta, få av oss har stora flockar utan har 3-6 st i små flockar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 070
Senast: lundsbo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 096
Senast: Voeux
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp