Bukefalos 28 år!

Solsemester med spädbarn?

Frågan har uppkommit med jämna mellanrum och tidvis har jag deltagit i diskussionerna. Jag kan dock inte minnas att jag någonsin varit rabiat. Jag är dock fortfarande oerhört fascinerad över att inställningen att barn ska tillåtas störa i obegränsad omfattning och det ska alla bara tåla.

Jag är inte främmande för att barn kan ha episidoder av missnöje under en flygning, men om jag inte vore tämligen övertygad om att mitt barn skulle vara nöjd och glad under majoriteten av resan skulle jag stanna hemma.

Och jag är "oerhört fascinerad" över att folk köper den billigaste resan de hittar, tränger ihop sig med 400 andra i en trång bullrande plåtburk i ett halvt dygn och förväntar sig lugn och ro och att inte bli störd O_o

Det är ju bara att köpa sig en resa med privatflyg om man vill resa helt på sina egna premisser. Annars är det ju bara att snällt finna sig i att alla som har betalt för samma tjänst har samma rätt till tjänsten.
Det är ju inte så att flygbolag är tvungna att göra bebisanpassade resor. Men uppenbarligen tycker de ju att småbarnföräldrar och barn är en så viktig målgrupp,
 
Eftersom jag är äldre än de flesta härinne (?) kan jag berätta om hur det var FÖRR I TIDEN när folk fick RÖKA ombord på flygplanet! Det var inte kul, direkt. Så småningom fick man bara röka i bakre halvan av planet, men det är ju lätt att räkna ut att röken inte direkt sögs bort av nån magisk fläkt utan spred sig fint i resten av kabinen med.

Just sayin´. Jag väljer alla gånger ett barn som gastar en timma eller två än tio timmar med femtio rökare i en plåtburk.
 
Hehe, tråden halkade redan på sidan 5 in på att handla om flygresor när Krydderydd berättade att hen inte tyckte att flygresor var något för barn. Men flygresan är jag alltså inte orolig över, inte att barnet ska bränna sig i solen heller ( :D ) Det var sjukdomar, multiresistenta bakterier och att barnet inte hunnit få alla sina sprutor som gjorde mig lite orolig. Att säga att "barn lever i alla delar av världen" funkar ju inte riktigt. Jättenice att vara härlig och säga "Äh! Ungarna klarar sig alltid!" mindre härligt att komma hem med en unge som har någon mysko åkomma som inte mediciner biter på.

Det finns andra sjukdomar i exempelvis Mexiko, andra bakterier etc etc, än hemma i Sverige. Och om bebisen inte hunnit få sina vaccin är den ju mer oskyddad. Frågan var då mer "är det dumt att åka innan den fått alla de viktigaste vaccinen" (innan typ 1,5 års ålder eller?) eller är risken så liten att det inte spelar någon större roll (varför vaccinerar vi då? Ok, fattar att man inte heller vill sprida sjukdomarna till andra.)

Tycker också det verkar vara olika svar från de läkare/sjukvårdspersonal och "vanliga föräldrar" som jag pratat med live. Sjukvårdspersonalen verkar vara betydligt mer restriktiv, vilket väl känns sådär. OM vi nu skulle åka skulle vi inte göra det innan bebisen var sex månader. Minst... Jag funderar vidare!
 
Hehe, tråden halkade redan på sidan 5 in på att handla om flygresor när Krydderydd berättade att hen inte tyckte att flygresor var något för barn. Men flygresan är jag alltså inte orolig över, inte att barnet ska bränna sig i solen heller ( :D ) Det var sjukdomar, multiresistenta bakterier och att barnet inte hunnit få alla sina sprutor som gjorde mig lite orolig. Att säga att "barn lever i alla delar av världen" funkar ju inte riktigt. Jättenice att vara härlig och säga "Äh! Ungarna klarar sig alltid!" mindre härligt att komma hem med en unge som har någon mysko åkomma som inte mediciner biter på.

Det finns andra sjukdomar i exempelvis Mexiko, andra bakterier etc etc, än hemma i Sverige. Och om bebisen inte hunnit få sina vaccin är den ju mer oskyddad. Frågan var då mer "är det dumt att åka innan den fått alla de viktigaste vaccinen" (innan typ 1,5 års ålder eller?) eller är risken så liten att det inte spelar någon större roll (varför vaccinerar vi då? Ok, fattar att man inte heller vill sprida sjukdomarna till andra.)

Tycker också det verkar vara olika svar från de läkare/sjukvårdspersonal och "vanliga föräldrar" som jag pratat med live. Sjukvårdspersonalen verkar vara betydligt mer restriktiv, vilket väl känns sådär. OM vi nu skulle åka skulle vi inte göra det innan bebisen var sex månader. Minst... Jag funderar vidare!

En kan ju ge vaccin i förtid. Inga som helst problem. Speciellt om barnet är över sex månader. På det sättet är ni skyddade på ett bra sätt.
 
Att säga att "barn lever i alla delar av världen" funkar ju inte riktigt. Jättenice att vara härlig och säga "Äh! Ungarna klarar sig alltid!" mindre härligt att komma hem med en unge som har någon mysko åkomma som inte mediciner biter på.
Jag håller med och tycker att du resonerar klokt.

Jag hade inte velat åka med ett ovaccinerat barn och hade inte satt min fot i länder med malaria, äckliga parasiter i sanden eller dylikt. Trots att jag såklart är införstådd med att det bor barn i dessa länder.
 
Hehe, tråden halkade redan på sidan 5 in på att handla om flygresor när Krydderydd berättade att hen inte tyckte att flygresor var något för barn. Men flygresan är jag alltså inte orolig över, inte att barnet ska bränna sig i solen heller ( :D ) Det var sjukdomar, multiresistenta bakterier och att barnet inte hunnit få alla sina sprutor som gjorde mig lite orolig. Att säga att "barn lever i alla delar av världen" funkar ju inte riktigt. Jättenice att vara härlig och säga "Äh! Ungarna klarar sig alltid!" mindre härligt att komma hem med en unge som har någon mysko åkomma som inte mediciner biter på.

Det finns andra sjukdomar i exempelvis Mexiko, andra bakterier etc etc, än hemma i Sverige. Och om bebisen inte hunnit få sina vaccin är den ju mer oskyddad. Frågan var då mer "är det dumt att åka innan den fått alla de viktigaste vaccinen" (innan typ 1,5 års ålder eller?) eller är risken så liten att det inte spelar någon större roll (varför vaccinerar vi då? Ok, fattar att man inte heller vill sprida sjukdomarna till andra.)

Tycker också det verkar vara olika svar från de läkare/sjukvårdspersonal och "vanliga föräldrar" som jag pratat med live. Sjukvårdspersonalen verkar vara betydligt mer restriktiv, vilket väl känns sådär. OM vi nu skulle åka skulle vi inte göra det innan bebisen var sex månader. Minst... Jag funderar vidare!
I Thailand en gång såg jag en svensk familj med tre SMÅ barn som var ute på en längre luff mellan olika öar. De skulle just lämna ön vi var på och åka vidare och frågade en annan familj om de ville överta antibiotikan de fått av en doktor till en av ungarna "för vi vill inte släpa på grejer i onödan". :cool:
 
M
Hehe, tråden halkade redan på sidan 5 in på att handla om flygresor när Krydderydd berättade att hen inte tyckte att flygresor var något för barn. Men flygresan är jag alltså inte orolig över, inte att barnet ska bränna sig i solen heller ( :D ) Det var sjukdomar, multiresistenta bakterier och att barnet inte hunnit få alla sina sprutor som gjorde mig lite orolig. Att säga att "barn lever i alla delar av världen" funkar ju inte riktigt. Jättenice att vara härlig och säga "Äh! Ungarna klarar sig alltid!" mindre härligt att komma hem med en unge som har någon mysko åkomma som inte mediciner biter på.

Det finns andra sjukdomar i exempelvis Mexiko, andra bakterier etc etc, än hemma i Sverige. Och om bebisen inte hunnit få sina vaccin är den ju mer oskyddad. Frågan var då mer "är det dumt att åka innan den fått alla de viktigaste vaccinen" (innan typ 1,5 års ålder eller?) eller är risken så liten att det inte spelar någon större roll (varför vaccinerar vi då? Ok, fattar att man inte heller vill sprida sjukdomarna till andra.)

Tycker också det verkar vara olika svar från de läkare/sjukvårdspersonal och "vanliga föräldrar" som jag pratat med live. Sjukvårdspersonalen verkar vara betydligt mer restriktiv, vilket väl känns sådär. OM vi nu skulle åka skulle vi inte göra det innan bebisen var sex månader. Minst... Jag funderar vidare!
Minst 6 mån och en extra mpr- spruta i förtid låter klokt
 
Tycker också det verkar vara olika svar från de läkare/sjukvårdspersonal och "vanliga föräldrar" som jag pratat med live. Sjukvårdspersonalen verkar vara betydligt mer restriktiv, vilket väl känns sådär. OM vi nu skulle åka skulle vi inte göra det innan bebisen var sex månader. Minst... Jag funderar vidare!
Att sjukvårdspersonal är mer restriktiva tror jag hänger ihop med att de "bara" ser de fall som slutar med sjukhusbesök. Det blir liksom lite skillnad på referensgrupper, säga att det flyger 30 barn till kanarieöarna, men ett barn insjuknar och hamnar så småningom på sjukhus så ser sjukvårdspersonalen "barn som åker utomlands blir sjuka" medans de andra 29 föräldrarna ställer sig väldigt frågande till det eftersom de inte har haft några problem.
 
PASSA PÅ och res medan barnet är litet!! När barnet blir äldre måste alla resor passas in med skol-lov etc, vilket betyder dyrare resor mm mm. En bebbe tar man med sig när man vill :) Överhuvudtaget är livet med en liten unge i många avseenden lättare än ett äldre barn/tonåring. Utnyttja detta om ni kan!
 
Och att de vet hur illa det kan gå eller hur besvärligt det kan bli, tror jag.
Jo det också, men man måste även titta på hur stor procent som drabbas, som exempel så kan man titta på bilar och bilolyckor, tittar man enbart på vad som skulle kunna hända så skulle man aldrig kunna sätta sig i en bil utan att riskera livet, men å andra sidan så är det många som åker bil i åratal utan att det händer något.
 
Jo det också, men man måste även titta på hur stor procent som drabbas, som exempel så kan man titta på bilar och bilolyckor, tittar man enbart på vad som skulle kunna hända så skulle man aldrig kunna sätta sig i en bil utan att riskera livet, men å andra sidan så är det många som åker bil i åratal utan att det händer något.

För att bemöta dina exempel om att åka bil: för mig handlar det om en avvägning om inskränkningar i livet jag är beredd att offra, vad jag själv kan göra för att minska risken samt vad som är värt att ta risken för. Om jag ska undvika att åka bil eller att gå på gatan blir mitt liv för snävt men jag vidtar nödvändiga skyddsåtgärder; är uppmärksam på trafiken, kör bil försiktigt, använder säkerhetsbälte etc.

Du har säkert rätt i din fundering att sjukvården ser fallen som det går illa för men det gör ju också att de kan bidra med råd utifrån hur det värsta kan bli. Det vanligaste är ju att det mesta går bra men det finns ju också de som drabbas och risken är ju att det är jag eller min familj.
 
För att bemöta dina exempel om att åka bil: för mig handlar det om en avvägning om inskränkningar i livet jag är beredd att offra, vad jag själv kan göra för att minska risken samt vad som är värt att ta risken för. Om jag ska undvika att åka bil eller att gå på gatan blir mitt liv för snävt men jag vidtar nödvändiga skyddsåtgärder; är uppmärksam på trafiken, kör bil försiktigt, använder säkerhetsbälte etc.

Du har säkert rätt i din fundering att sjukvården ser fallen som det går illa för men det gör ju också att de kan bidra med råd utifrån hur det värsta kan bli. Det vanligaste är ju att det mesta går bra men det finns ju också de som drabbas och risken är ju att det är jag eller min familj.

Du gör självklart som du vill, jag orkar inte leva livet utifrån worst case scenarion, jag funderar över om det finns några risker, hur stora är de och är de värda att ta. Är inte risken överhängande att det ska gå på tok, och vi vill göra det, ja då gör vi det. Att åka på semester till Kanarieöarna med 7 mån bebis har jag kalkylerat med att det går fint, vilket det också gjorde med båda barnen. Idag är de som sagt 11 och 14 år, sonen har varit på akuten ett antal gånger, en gång när han sparkade boll med sin pappa och lyckades falla och bryta nyckelbenet, en annan gång skulle han springa och hämta en keps och snubblade på vattenslangen och fick en spricka i ett av underarmsbenen, här om dagen så slog han igen bildörren över sin egen hand och det blev en tur till akuten. Han hade kunnat gjort alla de här grejerna när vi var på semester också, men istället klarade han av det hemma på våran gräsmatta. Saker och ting händer och man måste utgår från sin egen familj, jag är mycket tveksam till att vi hade klarat oss så pass bra som familj som vi gjorde genom småbarnsåren utan våra vinter semestrar. Vi behövde den där veckan tillsammans som familj och bara vara utan några måsten. Vi föräldrar återhämtade oss, barnen fick total uppmärksamhet och alla njöt. Precis som jag har sagt tråden igenom så ser jag ingen anledning att utsätta mina barn för områden med malaria osv, men det finns många semstermål som inte har såna problem.
Ang köra bil försiktigt så hjälper inte det så mycket om någon annan kör in i dig, min kusin och hennes dotter dog när en långtrader inte uppmärksammade att de hade saktat in för att svänga, de hade svängt ner till affären för att handla lördagsgodis hemma på byn.
 
@Snurrfian Men alltså, jag har inte sagt ett ord om folk som reser med sina barn så du behöver inte ta min kommentar som någon personlig kritik mot dig. Det enda jag kommenterade var din kommentar om sjukvården när du skrev att de bara såg alla som var sjuka (vilket ju är rätt), och så ville jag lägga till att sjukvården också ser alla det går riktigt dåligt för och ibland ger sina rekommendationer utifrån det. Det är allt.

Det där med att då inte våga åka bil har jag redan bemött och det tycker jag inte öht är jämförbart.
 
@Snurrfian Men alltså, jag har inte kommenterat om folk som reser med sina barn så du behöver inte ta min kommentar som någon personlig kritik mot dig. Det enda jag kommenterade var din kommentar om sjukvården när du skrev att de bara såg alla som var sjuka (vilket ju är rätt), och så ville jag lägga till att sjukvården också ser alla det går riktigt dåligt för och ibland ger sina rekommendationer utifrån det. Det är allt.

Det där med att då inte våga åka bil har jag redan bemött och det tycker jag inte öht är jämförbart.
Fast det var ju precis det jag skrev från början? :confused: Om man får sjukhus vård så anser jag att det är ganska så illa, och sjukvården ser endast de som faktiskt blir så sjuka, de ser ju inte alla de som klarar resorna utmärkt och kanske till och med mår bättre efter det.
 
Fast det var ju precis det jag skrev från början? :confused: Om man får sjukhus vård så anser jag att det är ganska så illa, och sjukvården ser endast de som faktiskt blir så sjuka, de ser ju inte alla de som klarar resorna utmärkt och kanske till och med mår bättre efter det.

Nu känner jag att vi inte förstår varann alls.

Ja, du skrev att sjukvården bara ser alla som uppsöker sjukvård. Jag ville också tillägga att vi inom sjukvården också ser alla som det går riktigt illa för eller blir riktigt besvärligt för. I mina ögon är "de som uppsöker sjukvården" och "de som det går riktigt illa för och det som det blir besvärligt för" inte samma sak. Jag ber om ursäkt för min eventuella otydlighet. Jag likställer alltså inte uppsöka sjukvård med allvarlig sjukdom.

Men det är ju också så att folk som inte är inom vården bara ser de 10 bekanta som x går utmärkt för men missar de som blir allvarligt sjuka (eller skadade, eller whatever). Och då kan ju sjukvården fungera som en motpol till det, att det finns faktiskt en anledning till vissa rekommendationer eftersom en del faktiskt BLIR riktigt sjuka/skadade. Sådant som många inte ser och tror "inte händer".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp