Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Det kan ändå vara bra att lära sig att ta besvikelser redan i ung ålder, dvs allt går inte alltid som man vill. Man kanske inte får ha bästisen hos sig alla dygnets vakna timmar men lära sig leva med det och tom kan det vara nyttigt.

Tycker ni gjorde rätt som lät henne vara hemma med er ändå. Familjen är nog så viktigt som bästisen.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

oz_joj skrev:
Det kan ändå vara bra att lära sig att ta besvikelser redan i ung ålder, dvs allt går inte alltid som man vill. Man kanske inte får ha bästisen hos sig alla dygnets vakna timmar men lära sig leva med det och tom kan det vara nyttigt.

Tycker ni gjorde rätt som lät henne vara hemma med er ändå. Familjen är nog så viktigt som bästisen.

Ja nu är det knappast så att hon tillbringar all vaken tid med bästisen... Hon går enbart tre dagar i veckan, fem timmar om dagen... Och motgångar stöter hon på med jämna mellanrum... Men däremot blev hon överlycklig när vi åkte och lekte med bästisen här om dagen... Tyvärr så är det väldigt ont om jämnåriga här i närheten så jag tycker att hon behöver den kontakten... Tyvärr smittade bästisen ner henne med magsjuka så jag ångrar mig bittert just nu... :crazy:
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Vad trist, men vanligt... så har det varit på dagis jag jobbat på oxå...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Ett barn kom flera dagar lagom till lunch och gick hem efter mellanmålet förra veckan. Bra med gratis mat?

hmmm, när jag hade mitt barn på dagis så fick man betala för vistelsen där...är det gratis nuförtiden?

en del barn trivs på dagis och att få vara där nångång fast föräldrarna är lediga bör ju inte vara katastrof..som nån annan sa så kan det vara dåligt med kamrater i närheten och nån dag kansme man bara ska göra "tråkiga saker" som att städa eller uträtta en massa ärenden och då kanske det är roligare för barnen att vara på dagis om dom trivs där....men att åka o bada utan sitt barn skulle jag aldrig tycka var schysst.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Mina kusinbarn är jättesura för att de inte får gå på dagis och fritids när föräldrarna är lediga. Deras kompisar är antingen just på dagis/fritids eller på semester så de har jättetråkigt!

Har verkligen barnen det så dåligt på dagis? Om föräldrarna tex målar om i huset, är det då inte bättre om barnet är på dagis där någon har tid? OBS! Jag försvarar inte föräldrarnas beteende utan tänker mer på barnet.

/Timsetim
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

En del barn älskar att vara på dagis.
Min yngsta lillasyster höll på att skrika sönder huset
i början av sommaren för att hon ville vara på dagis
(även fastän hela familjen har semester),
så tillslut fick hon vara bara några timmar i veckan för
att det skulle bli "lugnt" & nu är hon nöjd & glad
igen :smirk: (Kanske inte rätt att låta en 4-åring
få sin vilja igenom genom att skrika, men vi tyckte
att om hon nu trivs på dagis så mycket så kan ju inte
några timmar i veckan spela så stor roll om hon
är glad & nöjd...vi har även dagiset i princip på våran bakgård,
brukar ha alla dagisungarna i trädgårdslandet :crazy: med jämna
mellanrum, så det är lätt att lämna & hämta henne)
 
Senast ändrad:
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Okej, alla betalar ju maxtaxan eller lägre så maten är ju inte gratis...Men i det här fallet var det ju rätt uppenbart att det var bekvämt att lämna till lunch och sedan åka iväg o bada själv.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Timsetim skrev:
Har verkligen barnen det så dåligt på dagis? Om föräldrarna tex målar om i huset, är det då inte bättre om barnet är på dagis där någon har tid? OBS! Jag försvarar inte föräldrarnas beteende utan tänker mer på barnet.

Som Geshira skrev, barn i förskolan måste få vara ledig från förskolan. De behöver mer än ett par veckors ledighet på sommaren.

Om man nu absolut målar om sitt hus, varför inte försöka engagera någon annan som tar hand om barnen än det kommunala alternativet?

Sedan så förstår jag egentligen inte det problemet, jag har alltid haft mina barn hemma även om vi har byggt om eller gjort andra saker på huset.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Jobbar också på förskola. Var där klockan 6:20 i morse för att vara i tid till barnen som skulle anlända 6:30. Kom det några barn? Nej då. Strax före 8 ringde pappan och sa att han skulle iväg på något och att han då skulle lämna (istället för mamman) vid 9-tiden. Hade också varit bra att veta dagen innan så att jag slapp komma riktigt så tidigt...

På en annan förskola jag jobbat hände det en gång i tiden (inte under tiden jag var där) att personalen gick med barnen ner till sjön för att bada. Vem stöter de på där? Jo, en mamma som var där tillsammans med en väninna för att sola och bada. Hon hade lämnat sina pojkar precis som vanligt på morgonen. LIIITE pinsamt för mamman, kan man ju säga!

Det jag tycker är skrämmande är att föräldrar verkar så rädda för att ha sina barn hemma när de ska måla eller göra något annat "tråkigt" (dvs nyttigt och nödvändigt). Det är väl bara bra att barn får vara hemma och se hur saker och ting går till? Vissa barn är ju även intresserade av att "hjälpa (stjälpa :D ) till". Men för andra barn är det väl bara nyttigt att lära sig att sysselsätta sig själv också?
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Jag förstår inte heller problemet, tycker det är viktigt att barnen får vara med sina föräldrar, går man på förskolan mellan 7-17 varje dag, så behöver man få vara ledig ett antal veckor på sommaren.

Säkert har många barn det "bättre" på förskolan, där familjers sociala situtation inte är som det ska vara, då vet man i allafall att barnet får mat och god social omvårdnad.

Jag jobbar själv på en avdelning som förskollärare, där vi har 14 ettåringar. Några av dom får faktiskt ingen semester i år.

Själv har jag alltid haft min dotter ledig när jag har varit ledig, om jag nu inte skulle gjort något speciellt, dessa veckor som jag har jobbat i sommar, och hon skulle varit på fritids, så har hon varit med mig på jobbet i stället.

Många barn trivs på förskolan, men det måste ju ändå var hemmet som är det viktigaste, och att förskolan är ett komplement till hemmet.
Tänk vad mysigt att få gå ut i skogsbacken och ha en liten picknic med mamma och pappa och kanske med ev stora syskon, eller andra små roliga utflykter, och allt måste ju inte kosta pengar.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Hmmm... Det här är en intressant diskussion. Det jag kan sakna är en öppenhet för att vi alla lever i olika situationer. Som exempel kan jag nämna hur vi har det i min familj, jag, min man och vår treåriga son. Sonen är på världens bästa dagis :bow:

Både jag och min man är akademiker. Min man driver eget företag, importerar och säljer div utrustning för tekniska installationer. Relativt nystartat företag, ca 1,5 år sedan. Jag arbetar heltid men har delvis tjänstledigt för politiska uppdrag som sker på normal arbetstid. Har oreglerad arbetstid, dock 30 dagar semester per år. Sedan driver jag lantbruk med växtodling och 10 inackorderade hästar. Jag sköter i normalfallet morgnarna i stallet, resten av fodringarna tar inackorderingarna själva hand om. Har en egen häst för avkoppling och nöjes skull.

I våras var vi 2 veckor i USA, hela familjen. Nu i sommar har min son och jag en veckas semester, min man arbetar hela tiden. Är det fint väder kan han ju som egen företagare ta lite ledigt dagtid för att i stället arbeta när vår son somnat på kvällarna.

Jag kommer ta semester från mitt "vanliga" jobb och låta vår son gå på dagis 3-4 dagar nu under augusti när det är dags att tröska. Det är en för farlig miljö för att ha med honom. Jag kan välja mellan att ta tjänstledigt utan betalning eller ta semester under de här dagarna. Jag arbetar ändå, men i mitt eget företag. Anledningen till att jag tar semester är att jag har dagar sparade som annars kommer att "bränna inne", jag får ut dem som pengar i stället för tid. Sedan räknar vi med att ta ytterligare någon vecka ledigt, alla tre, i samband med jul och nyår.

Gör det här oss till sämre föräldrar???? Jag tycker inte det. Men, jag har semester från mitt vanliga arbete och vår son är på dagis :o Vissa här tycker säkert det är förskräckligt. :cool: Och ja, vi arbetar en bra bit över 40 timmar/vecka, både min man och jag. Men, en hel del av de timmarna sker när vår son sover på kvällarna. Enda nackdelen är att det är ofta som bara en i taget av oss umgås med vår son, därför att den andra av oss arbetar.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Wilfa skrev:
I våras var vi 2 veckor i USA, hela familjen. Nu i sommar har min son och jag en veckas semester, min man arbetar hela tiden. Är det fint väder kan han ju som egen företagare ta lite ledigt dagtid för att i stället arbeta när vår son somnat på kvällarna.

Som förskolepersonal så tycker jag att tre veckors ledighet för barnet på ett hel läsår är för lite! Eller tänker ni låta sonen vara ledig mer i höst? Och en vecka på sommaren är ju som en droppe i havet....
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Men måste ni arbeta så mycket för att försörja er eller proriterar ni det före erat eget umgänge med varandra och erat barn?
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Nu har jag iof inte min pojk på dagis men "lägger mig i" ändå. :D

Har haft min snart 1½ åriga son hos dagmamma sedan april tom sista juni, 5 tim om dagen 3 dar i v.

Nu har hon fått sluta och då blir det dagis som gäller tyvärr för min son (gillar mer dagmamma till så små) till hösten.

Men hade jag fått bestämt (in my dreams ;) ) så hade jag haft honom kvar hos dagmamma även under sommaren.
Kanske inte lika mycket då men ändå nån dag.

Han trivdes jättebra där!
Han fick leka med jämnåriga, vara mycket ute mm.

Jag tyckte det var bra för min egen del oxå.
Hann med att göra saker som jag inte annars kunde göra när han var med. Att man ska ha med barnen så mycket som möjligt är naturligtvis bara bra, men vissa saker kan dom inte vara med på.

Att tex putsa fönster när sonen var hemma :crazy: omöjligt!
Försökte man göra det när han sov så hann man inte mer än plocka ner gardin så vakna han... :mad:

Att göra något ute samtidigt som pojken är med är oxå ett helt företag!
Snabb som attan trots dessa små knubbe benen :love:
Härom dagen hade han klättrat upp på sambons cykel på ett kick, sken som en sol när jag tittade på honom.
Ena flickan har en loftsäng... i ett obevakat ögonblick så svisch!!
Uppe i hennes säng! :eek:

Så, bara för att jag tycker att det är skönt/bra med någon dag hos dagmamma/dagis så känner jag mig ändå inte som en dålig förälder som vissa verkar tycka. :smirk:
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

summer san skrev:
Men måste ni arbeta så mycket för att försörja er eller proriterar ni det före erat eget umgänge med varandra och erat barn?

Kände på mig att mitt inlägg kunde väcka en del frågor. :cool: När man har ett nystartat företag är det faktiskt inte så mycket att välja på, de första hundåren måste man vara beredd att lägga ner mer tid på företaget än vad man kommer göra sedan. Så, vill man ha en heltidsförsörjning från sitt företag, räkna med mer i början. Vill man bara ha tex 75% försörjning på sikt, ja då kanske det räcker med "vanlig" heltid i början. För min egen del handlar det om att hitta så många olika grenar med anknytning till lantbruket att jag på sikt kan försörja mig på lantbruket med binäringar och inte behöver ha något lönearbete. Det innebär också att det är några år som är tuffa med mycket arbete.

Det är ju inte som så att vi har valt att småbarnsåren ska krocka med de år när vi behöver lägga extra tid på arbete och företag. Men, man väljer ju inte alltid själv. Vissa saker "trillar" över en och det är bara att välja att ta chansen med de nackdelar de innebär eller aldrig få chansen igen.

Jag tror vår son har det bättre med föräldrar som är glada över att ha fått en del möjligheter och utmaningar som vi har hoppat på än med föräldrar som bittert ångrar att de aldrig tog chansen när den kom.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

break_a_leg skrev:
Som förskolepersonal så tycker jag att tre veckors ledighet för barnet på ett hel läsår är för lite! Eller tänker ni låta sonen vara ledig mer i höst? Och en vecka på sommaren är ju som en droppe i havet....

Hihihi, som sagt, en del synpunkter utgick jag från att vi skulle få. Som du ser så blir det totalt ca 4 veckor, 2 i våras, 1 i sommar och 1 kring jul och nyår. En veckas semester kring jul och nyår innebär ju dessutom mer ledighet eftersom där är en del helgdagar.

Det jag dessutom inte berättade är alla de gånger när vi tar strödagar ledigt.... I sommar har vi tex varit en dag på Borgeby fältdagar (Lantbruksutställning). Vår son var helt överlycklig efter den dagen och hade varit uppe och "provkört" varenda traktor :banana: Ska det bli bra väder någon dag och någon av oss inte har några möten inbokade händer det att vi säger till på dagis några dagar i förväg och tar ledigt den dagen, åker till stranden eller hittar på något annat kul.

Jag skulle uppskatta att vår son är ledig från dagis totalt ca 5-7 veckor per år exklusive helgdagar. Jag tycker inte det är särskilt lite.... :angel: Framför allt inte med tanke på att de flesta i Sverige har de lagstadgade 5 vekornas semester, inte mer.

Dessutom tror jag inte att det är hur lång sammanhängande tid man är ledig som spelar roll, utan hur mycket tid, uppmärksamhet och kärlek man får i vardagen!
 
Senast ändrad:
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Visst är det så att man inte alltid kan välja sin situation. Fast man gör alltid val, vilka val som blev bra och vilka som var mindre bra brukar man få kvitto på så småningom. Jag och min man satsade väldigt mycket på våra barn när de var små och det var en god investering när det gäller våran relation till dem, men visst hade det varit roligt om det funnits mer pengar och vi hade kunnat göra utlandsresor mm tillsammans också. Våra tre barn är i tonåren nu och jag hade nog valt samma sak igen dvs mycket tid med barnen, taskig ekonomi och uppoffringar för egen del, för de där åren går så fort. Sedan har man resten av livet kvar att förverkliga sig själv på. Men det låter ju ändå som att ni har en hel del tid tillsammans och att eran situation funkar för er och det är ju huvudsaken!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 587
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 452
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 252
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 188
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp