Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
När alla andra är lediga så jobbar jag (vilket iofs är självvalt). Dock upphör jag inte att förvånas över föräldrarna vars barn är på dagis under sommaren.
* Ett barn kom flera dagar lagom till lunch och gick hem efter mellanmålet förra veckan. Bra med gratis mat? En dag försökte vi få tag på pappan på mobil, han hade inte kunnat svara eftersom han var i och badade :devil:

*Barn som ska vara på plats dyker inte upp, dock så är det ingen som ringer och talar om att de inte kommer...

*Föräldrar kommer alla möjliga konstiga tider och lämnar/hämtar, de ordinarie tiderna följs inte. När föräldrarna dessutom kommer i shorts när de annars har kostymjobb så kan man ju ana att de inte jobbar...

*I dag var det en pappa som sade att om hans 5-åring hade kunnat cykla utan stödhjul (vilket barnet som tur är inte kan) så hade 5-åringen kunnat cykla själv till dagis :eek:

Fast det är rätt okej ändå, man får vara utomhus mycket och nu på sommaren gör vi lite roligare saker än vad barnen får göra under terminerna. Men jag retar mig på föräldrar vareviga sommar! :o
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Finns det ingen lag på att barn också ska ha visst mycket "semester"?

Såhär års när vi båda försöker vara hemma så mycket som möjligt kan jag inte ens tänka tanken att lämna barnen på dagis o sen åka o bada - själv!? Det är väl för
sjutton gubbar (har tittat på Alfons för mycket...)barnens årstid om någon.

Sen är det skönt att inte ha några tider att passa o dessutom förskjuta läggtiden några timmar så man kan hitta på saker lite senare tillsammans, för att sova någon timme till på morgonen. Har i stort sett haft barnen hemma från midsommar till skolstarten varje sommar - utom det året jag var tvungen att jobba hela sommaren, då var de bara hemma i fem veckor med sin pappa.

Nää, jag förstår att du blir upprörd!
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

biffen skrev:
Finns det ingen lag på att barn också ska ha visst mycket "semester"?

Nope...Dock har ju kommunen regler som säger att barnen bara får vara på dagis när föräldern arbetar eller studerar + resväg till o från.

I år har förskolechefen inför semestern vädjat till föräldrar som är föräldralediga (vars barn går 15 h/vecka) att inte ha barnen på dagis under sommaren eftersom så många som möjligt i personalgruppen ska kunna få semester. Likväl har vi ett barn som kommer ändå, hennes föräldrar är hemma med lillebror...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

På vårat dagis har de "krävt" att alla 15 h barn ska ha minst 4 veckors sammanhängade semester om det inte finns särskilda skäl... Själv försökte jag vara lite smidig och fråga hur vi skulle göra med elin eftersom jag är höggravid och ev inte skulle kunna orka hela tiden och dessutom ligga på BB en period... Mitt förslag var att vi skulle skriva att hon skulle vara där men att hon bara skulle komma i nödfall... För de har tidigare vädjat att vi ska skriva längre tid än vad vi behöver för att de ska kunna ta in mer personal... Men se det gick inte att göra så under semestern... Men skulle det krisa så var hon välkommen...
Nu har alltid flytit på riktigt bra och jag har mått riktigt bra så hon har inte behövt vara där någonting än... Bebisen har inte haft någon lust att titta ut än... *suck* Och dessutom har karln faktiskt kunnat vara lite ledig, vilket inte brukar fungera sommartid...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Jag kan inte förstå hur man kan lämna barnet på dagis när man själv har semester!!!
Varför liksom?
Har inte barnet rätt att få vara med sina föräldrar och varför har man barn om man inte vill umgås med dem???

Vårat dagis stänger i 4 veckor, sedan finns det säkert nått sommaröppet dagis men det är ju kanske "svårare" att få till att få lämna barnen där än om det är ens eget, då är det ju bara att "köra på"...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Jag har jobbat somrar i flera år nu, det är likadant varje år. Dessutom är det samma barn som "alltid är där".

Likaså är "semesterbarnen" desamma, liten variation dock.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Det låter ju helt otroligt. Jag kan ju själv undra ibland varför jag skaffat barn när jag måste jobba så mycket så jag bara ser dem några timmar på kvällen. Men så tänker jag att det får jag kompenseras så mycket det går under t ex semester.

Undrar hur de där shorts/kostym-föräldrarna tänker?
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Håller med i stort sett allt!! Jobbar min tredje sommar på sommarfritids nu och då får man både se och höra det mesta...

En mamma t.e.x. inkluderade inte handduk i begreppet badkläder!! :eek: Hon tyckte vi kunde sagt till extra om det.... *suck* Och många, många andra incidenter....
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

break_a_leg skrev:
Jag har jobbat somrar i flera år nu, det är likadant varje år. Dessutom är det samma barn som "alltid är där".

Likaså är "semesterbarnen" desamma, liten variation dock.

Tror det beror på att de som "alltid är där" är de med pluggande föräldrar eller de som har det lite jobbigt socialt. Så har vi upplevt det iaf. Det är mest de lite speciella barnen som är där mest.

Sen alla som anmäler sig och inte dyker upp en enda gång... Eller bara kommer en dag och blir lediga sen. Skönt för dem iofs, men man kan ju höra av sig!!
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Jag kan tänka mig att de fåtal barn som lämnas trots att föräldrarna är lediga, trots allt har det bättre på dagis än hemma... (sorgligt men sant...)
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Julle skrev:
Tror det beror på att de som "alltid är där" är de med pluggande föräldrar eller de som har det lite jobbigt socialt. Så har vi upplevt det iaf. Det är mest de lite speciella barnen som är där mest.

Sen alla som anmäler sig och inte dyker upp en enda gång... Eller bara kommer en dag och blir lediga sen. Skönt för dem iofs, men man kan ju höra av sig!!

Jag arbetar i ett "socialt stabilt område" och även om det finns problem så är de betydligt färre än i andra delar av kommunen...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

MissX skrev:
Jag kan tänka mig att de fåtal barn som lämnas trots att föräldrarna är lediga, trots allt har det bättre på dagis än hemma... (sorgligt men sant...)

Visst är det till viss del så...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Det är förmodligen barn som har det bättre på dagis...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

break_a_leg skrev:
Jag arbetar i ett "socialt stabilt område" och även om det finns problem så är de betydligt färre än i andra delar av kommunen...

Där jag jobbar har vi 7 fritids sammanslagna under sommaren, både från stabila och lite mindre stabila stadsdelar. Det märks direkt både från vilka skolor de är mest och längst dagar och även hur barnen är. Från de stabilare områdena är barnen nån vecka och sen går de på semester, kanske kommer tillbaka en vecka till i slutet. Från de andra områden är de oftast hela sommaren. Denna veckan och nästa är det nästan bara barn från två skolor...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Det låter inget vidare att vara på dagis hela sommaren :( . Stackars barn! Fast det är säkert vissa som har det bättre där, som ni redan påpekat. Jag blev dock lite fundersam över om det var någon större fara för en femåring att cykla själv till dagis? Jag menar är det ingen trafik på vägen och en kort bit är det väl inte så farligt? Min yngsta flicka gick själv till och från dagis två gånger i veckan från att hon var ca fyra år på eget önskemål, vi informerade personalen om att hon ville detta och det var okey för dem. Vi bor iofs precis bredvid dagiset, ca 300m, och hon gick på en gång/cykelväg en liten bit och sedan över en fotbollsplan. Jag hade dock inte velat att hon gått ensam på trafikerade vägar eller en lång sträcka.
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Julle skrev:
Där jag jobbar har vi 7 fritids sammanslagna under sommaren, både från stabila och lite mindre stabila stadsdelar. Det märks direkt både från vilka skolor de är mest och längst dagar och även hur barnen är. Från de stabilare områdena är barnen nån vecka och sen går de på semester, kanske kommer tillbaka en vecka till i slutet. Från de andra områden är de oftast hela sommaren. Denna veckan och nästa är det nästan bara barn från två skolor...

Fast jag undrar lite vad ni lägger in i stabilare områden och instabila områden? Är det så att i de instabila områdena bor det många arbetslösa föräldrar som kanske får chansen att jobba under sommaren? Då är det ju inte så konstigt att barnen behöver vara på dagis under tiden...

Men visst har man ren semester så anser jag att barnen ska få vara hemma, även om dottern inte håller med... Hon grät flera gånger första veckan för att hon inte fick åka till dagis när hennes bästis var där... :crazy:
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Det är klart att de som är arbetslösa och får sommarjobb har rätt till dagis, det säger jag inte något om! Men det är inga sådana barn på "mitt dagis".
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

MissX skrev:
Jag kan tänka mig att de fåtal barn som lämnas trots att föräldrarna är lediga, trots allt har det bättre på dagis än hemma... (sorgligt men sant...)
:bow: Om man inte tillåts vara en del av sin egen familj kan man inte ha det lätt hemma...
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

break_a_leg skrev:
Det är klart att de som är arbetslösa och får sommarjobb har rätt till dagis, det säger jag inte något om! Men det är inga sådana barn på "mitt dagis".

Nej då så, jag blev bara lite fundersam! :)
 
Sv: Sommar på dagis - jag måste få gnälla av mig lite...

Snurrfian skrev:
Men visst har man ren semester så anser jag att barnen ska få vara hemma, även om dottern inte håller med... Hon grät flera gånger första veckan för att hon inte fick åka till dagis när hennes bästis var där... :crazy:

Visst kan en del barn bli ledsna av den anledningen, men samtidigt är det bra att ta paus från vardagen även om det innebär att bästisarna inte är runt knuten de veckorna.

Att komma ifrån vardagen på förskolan tycker jag borde vara en lika stor rättighet som att vuxna får semester från sitt jobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 444
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 241
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 186
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 828
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp