Bukefalos 28 år!

Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

Nu börjar det bli riktigt sommarvarm, iaf i min del av landet. Vilket innebär att åtminstone jag börjar klä mig i lite svalare kläder. Men det är inte utan problem. Ska man åka kollektivtrafik i ridbyxor, ett normalt urringat linne och sportBH får man se och höra mycket - i allt annat än positiv bemärkelse :rage:
Det är folk som sitter och stirrar/slickar sig om munnen, taffsare och folk som "lite diskret" ska påtala för en att man förtjänar att våldtas eller att man är en hora.
Att just jag drabbas förvånar mig inte. Jag är kort, kurvig, "gullig" och med långt Rapunzel-likt hår.
Men, bara för att jag råkar vara skapt med F-kupa och markerade höfter, ska inte jag få åka kollektivtrafik ostört då? :arghh:
Vad tar man sig till?
Häromdagen var det en kille på tåget som gick förbi och la kommentaren "schyssta silikonrattar, bruden" varpå jag fräste tillbaka "Idiot! :rage:" och han svarade på det med "Jävla hora!!". Så att försöka "bemöta" är värdelöst. Polisanmäla, visst, men det känns lite lönlöst och då skulle jag dessutom få rätt fullt upp....

Är du född 97?

Det du beskriver hände mig ofta när jag var tonåring. En gång var det en man som tryckte sitt stånd mot mig på tunnelbanan, en annan gång försökte en man köpa sex av mig. En tredje har försökt börja hångla med mig på tunnelbanan (en medelålders man när jag var 14) osv. Det finns många historier från den tiden. Men sedan jag blev vuxen (25-ish) har det upphört. Ibland undrar jag om dessa snusk-gubbar mestadels ger sig på yngre tjejer? Min magkänsla säger mig tyvärr att de ser yngre tjejer som lite försvarslösa och oskuldsfulla, och därför intressanta att ge sig på. Äckligt och förjävligt, hur som helst.

Idag drabbas jag mest av fulla grabbar på krogen i min egen ålder som kommer med någon oigenomtänkt sexuell hint. Men inga gubbar i kollektivtrafiken längre.
 
Jag känner igen det där och tänkte på det senast idag. Nu bor jag i en mindre stad och då är det inte lika illa, men mina upplevelser sitter i (har tillochmed blivit utsatt när jag varit ute och ridit, flera gånger!). Jag undviker t.ex. att gå över torget eller på gågatan i stan ensam. Känner mig fruktansvärt obekväm om jag går ut med bara axlar eller i klänning. Om jag är ute t.ex. på nån härlig festival på sommaren tänker jag alltid på hur jag står i förhållande till min man eller killkompisar för att inte få onödig uppmärksamhet.

Det spelar ingen roll om man är "snygg" eller inte, män går på en ändå. De kan kalla en fula saker eller "fina" saker men det är precis lika illa. Det är som om jag befinner mig på nån slags teaterscen, alltid med mäns blickar som ska bedöma mig. Jag är alltid på min vakt.

Jag är över 30 med små bröst så jag tror inte det beror på om man är "ung och fräsch" eller inte.
 
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. :crazy: Har aldrig råkat ut för något sådant. Äcklade kommentarer om mitt utseende har jag däremot fått. Vet inte vad som är värst.

Det som gör mig sorgsen är att människor - män - anser sig ha rätt att kommentera andra människors utseende. Eller göra sexuella inviter och kommentarer. Normalt tror jag på mänskligheten men varje gång sådant här dyker upp deppar jag.
F-n att människor inte kan få se ut som de gör utan att andra ska kränka dem. Oavsett om det är fatshaming, sexuella kommentarer eller tillmälen om någons fula utseende.
 
Jag har också varit med om detta, det slutade med att jag aldrig åker tåg/buss igen.

Sjukt äckligt. Killar och gubbar som sätter sig bredvid en och bara börjar ta en på låret :yuck: Jag är sjukt rädd att göra väsen av mig och skapa en scen så jag vet inte alls vad jag ska ta mig till.

Har D kupa, liten midja och stora höfter, dock är jag lång.

Killar och gubbar brukar dock inte vara rätt ut elaka, mest äckliga.
Tjejer däremot, fy fan vad elaka de kan vara :cry: Sitta och tissla och tassla bakom och tro/inte bry sig att man hör.
Vi tjejer ska hålla ihop! :(
 
Jag har inte heller hört om så grova övergrepp i min närhet, men jag har tyvärr ingen anledning att tvivla :( Blir bara förfärad...
Jag är övertygad om att kass kvinnosyn finns överallt i samhället, ofta i det dolda. Såhär utåtagerande beteende känns lite kulturellt betingat runt avdelningen unga vita low-life snubbar. Kanske därför vi inte upplevt samma? Jag tror inte liknande sker bland en samling medelålders akademiker. MEN observera att den dolda sexismen kan vara väl så farlig i dessa grupper!

Jag tror som du säger, att sexismen yttrar sig på olika sätt i olika grupper. Jag har som sagt inte råkat ut för detta sedan jag var tonåring eller väldigt ung vuxen. Att folk tafsar eller hojtar saker om ens kropp känns väldigt främmande i dagsläget och händer varken mig eller mina vänner. Men som du säger, den dolda sexismen kan vara väl så farlig.
 
Men sedan jag blev vuxen (25-ish) har det upphört. Ibland undrar jag om dessa snusk-gubbar mestadels ger sig på yngre tjejer? Min magkänsla säger mig tyvärr att de ser yngre tjejer som lite försvarslösa och oskuldsfulla, och därför intressanta att ge sig på. Äckligt och förjävligt, hur som helst.

Eller så kallar vi det för vad det egentligen är: en dragning till yngre tjejer, i utveckling av sin sexualitet. Det gränsar till pedofili, och ja - det är äckligt och fördjävligt att tro att det bara är att ta för sig för alla borde bli glada och tacksamma över att få någons stånd upptryckt mot sig.
 
Eller så kallar vi det för vad det egentligen är: en dragning till yngre tjejer, i utveckling av sin sexualitet. Det gränsar till pedofili, och ja - det är äckligt och fördjävligt att tro att det bara är att ta för sig för alla borde bli glada och tacksamma över att få någons stånd upptryckt mot sig.

Ja, så låter det absolut när man pratar klarspråk. Pedofili samt gränsar till pedofili, beroende på ålder hos den drabbade.
 
Eller så kallar vi det för vad det egentligen är: en dragning till yngre tjejer, i utveckling av sin sexualitet. Det gränsar till pedofili, och ja - det är äckligt och fördjävligt att tro att det bara är att ta för sig för alla borde bli glada och tacksamma över att få någons stånd upptryckt mot sig.

Jag skulle vilja kalla det för kvinnohat. Som sagt är jag 30 plus och det är nästan värre nu än när jag var 17. Visst kan det ligga på gränsen för pedofili för en del, men det är nog inte hela sanningen.
 
Ja, så låter det absolut när man pratar klarspråk. Pedofili samt gränsar till pedofili, beroende på ålder hos den drabbade.

Ändå är det så lätt att låta bli det fula P-ordet, för det är en sådan STÄMPEL. Män som får en reprimand av en kvinna för sitt gränslösa beteende är inte sällan snabba med att genmäla med ett hora, fitta eller liknande. Som om inte det skulle vara en stämpel.

Nä, jag tycker det är dax att börja diskutera vad som egentligen är rumsrent när man ger sig på unga/yngre tjejer och förgriper sig på dem. För det tycker jag absolut det är: ett övergrepp. Att tvinga sig på någon, tafsa, pressa sitt kön mot någon, ovälkommet komma med kommentarer och inviter.
 
Jag skulle vilja kalla det för kvinnohat. Som sagt är jag 30 plus och det är nästan värre nu än när jag var 17. Visst kan det ligga på gränsen för pedofili för en del, men det är nog inte hela sanningen.

Ja, precis. Det @Lovisaleonora svarade på var min kommentar om att snukgubbar främst var på mig när jag var ung. Därav diskussionen om pedofili. Snuskgubbar i sin helhet tror jag handlar om en kombination av pedofili, kvinnohat och män som generellt bara tror sig ha rätt till kvinnors kroppar när dom känner för det.
 
Tror du man behöver vara snygg för att råka ut för det TS beskriver? Vad märkligt uttryckt.

Du har en poäng här!
Tyvärr tror jag att det inte spelar så stor roll i sammanhanget hur man ser ut. Unga lite osäkra tjejer tror jag är särskilt utsatta. Ungefär som att rovdjur väljer ut ett "svagt djur i flocken", så jobbar nog dessa män.
OBS! Med detta skuldbelägger jag inte den som blir utsatt, försöker bara förstå förövarnas vidriga beteende.

Jag har en kollega, 1.83 lång, kurvig, med lååååånga ben och långt svallande blont hår. Hon ser ungefär ut som en naturlig variant av Viktoria Silverstedt eller en Victoria's Secret modell. Inte ens männen i Jamaica vågade sig på henne. Hon kallades av snubbarna på stranden för "boss lady" och var liksom "orörbar".

Jag tror också att jag (trots att jag inte är snygg som hon), utstrålar nån slags lite bossig "attityd" som gör att jag slipper de värsta rötäggen.

Vilket är helt jävla sjukt!!! Dessa snubbar är fega jävlar
 
Ja, precis. Det @Lovisaleonora svarade på var min kommentar om att snukgubbar främst var på mig när jag var ung. Därav diskussionen om pedofili. Snuskgubbar i sin helhet tror jag handlar om en kombination av pedofili, kvinnohat och män som generellt bara tror sig ha rätt till kvinnors kroppar när dom känner för det.
Vi lever ju i ett samhälle där den ideala kvinnokroppen är en tonårings. Jag tror att tonårstjejer, som @Dressyrtjejen_97 , ofta är mer utsatta dels för att de uppfyller det här sexuella idealet (:wtf:) och dels för att de är relativt maktlösa. Det är lätt för äckelmän att uppfatta sig själva ha övertag och göra tonårstjejen till ett sexobjekt.

Och jag menar inte att "snygga" personer drabbas mer utan det är just det kön och den ålder som kroppen läses som.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Shop to you drop, del 4
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp