Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

@DarkInNight : Tack så mycket!

Grattis till alla söta ungar i slutet av förra tråden! Jag var inne där och virrade lite och ville gratulera, men där ska vi ju inte skriva mer...

Nu har äntligen R somnat i min famn, så jag ska försöka lägga honom någonstans utan att hanvaknar, vilket inte är det lättaste... Efter ett par kaosdagar här hemma då jag inte orkat någonting - men diverse gullungar kissat i sängen mest varenda natt (jag låg efter med tvätten redan innan), kräkts i mammas säng, satt sig i en sjö, kissat på sig, haft läckande blöjor, hället en vattenkanna över sig osv osv osv är mitt tvättberg återigen enormt... Det är verkligen en never ending story hos oss...

Hur gör ni andra med mer än ett barn??? Har ni ett liv utanför tvättstugan? Jag som aldrig tidigare strukit mer än till bröllop och begravning typ, drabbades dessutom efter att första barnet fötts av någon sorts portpartal strykneuros och måste stryka nästan allt. Jag har bättrat mig något sedan vi skaffade torktumlare dock, men min stryktvätt dominerar halva livet känns det som.

(Innerst inne gillar jag att stryka, tycker det är meditativt. Men med tre barn är det svårt att hitta så mycket tid att meditera... Man vill ju göra annat också. Blogga. Buka. Pyssla. Sova.)
 
Vi har inte hunnit prata om vaccinering än, men det känns just nu som vi kommer att göra det.

Gällande sömnen. Vi har ett tag nu haft amningspauser med 2-3 timmars mellanrum. Ända tills häromnatten. Nellie somnade ca 21, vi la oss vid 23.30 och samtidigt la vi henne i spjälsängen. Jag nämde till sambon att nu blir de nog inte så mkt sömn innan det är mat igen, då hon har haft ganska fasta tider och då ca 01, 03, 06 osv.
Kl 05! Vaknar jag upp med tuttar stora som basketbollar typ, får panik när jag inser vad klockan är och tror ungen har dött allra minst, för att hitta henne snarkandes och supernöjd i sin säng. :cool:
Hon vaknade ca 30 minuter senare och åt lite innan hon somnade om ett par timmar till.
Sedan upprepade hon samma sovmönster natten efter. :bump:
Var på BVC i fredags då hon haft stora utslag på kinderna så frågade om jag skulle väcka henne eller vad, men dom tyckte att ja skulle låta henne sova eftersom hon gått upp som hon ska osv. Natten till lördag vaknade hon en gång på natten, men igår natt sov hon länge igen. Får hoppas de håller i sig! :D
 
@DarkInNight : Tack så mycket!

Grattis till alla söta ungar i slutet av förra tråden! Jag var inne där och virrade lite och ville gratulera, men där ska vi ju inte skriva mer...

Nu har äntligen R somnat i min famn, så jag ska försöka lägga honom någonstans utan att hanvaknar, vilket inte är det lättaste... Efter ett par kaosdagar här hemma då jag inte orkat någonting - men diverse gullungar kissat i sängen mest varenda natt (jag låg efter med tvätten redan innan), kräkts i mammas säng, satt sig i en sjö, kissat på sig, haft läckande blöjor, hället en vattenkanna över sig osv osv osv är mitt tvättberg återigen enormt... Det är verkligen en never ending story hos oss...

Hur gör ni andra med mer än ett barn??? Har ni ett liv utanför tvättstugan? Jag som aldrig tidigare strukit mer än till bröllop och begravning typ, drabbades dessutom efter att första barnet fötts av någon sorts portpartal strykneuros och måste stryka nästan allt. Jag har bättrat mig något sedan vi skaffade torktumlare dock, men min stryktvätt dominerar halva livet känns det som.

(Innerst inne gillar jag att stryka, tycker det är meditativt. Men med tre barn är det svårt att hitta så mycket tid att meditera... Man vill ju göra annat också. Blogga. Buka. Pyssla. Sova.)

Oj. Jag har ju bara ett barn plus mina och sambons kläder och har svårt att hinna tvätta och vika bara det tycker jag. Och vi stryker inte ens. :o
Dock är sambon bra på att sätta igång tvätt han med. Sämre på att ta hand om den efter dock. ;)
 
Oj. Jag har ju bara ett barn plus mina och sambons kläder och har svårt att hinna tvätta och vika bara det tycker jag. Och vi stryker inte ens. :o
Dock är sambon bra på att sätta igång tvätt han med. Sämre på att ta hand om den efter dock. ;)

Samma här! Hinner inte för fem öre, och då är vi bara två vuxna och ett barn. Ett barn som dessutom aldrig kräks!
 
@DarkInNight : Tack så mycket!

Grattis till alla söta ungar i slutet av förra tråden! Jag var inne där och virrade lite och ville gratulera, men där ska vi ju inte skriva mer...

Nu har äntligen R somnat i min famn, så jag ska försöka lägga honom någonstans utan att hanvaknar, vilket inte är det lättaste... Efter ett par kaosdagar här hemma då jag inte orkat någonting - men diverse gullungar kissat i sängen mest varenda natt (jag låg efter med tvätten redan innan), kräkts i mammas säng, satt sig i en sjö, kissat på sig, haft läckande blöjor, hället en vattenkanna över sig osv osv osv är mitt tvättberg återigen enormt... Det är verkligen en never ending story hos oss...

Hur gör ni andra med mer än ett barn??? Har ni ett liv utanför tvättstugan? Jag som aldrig tidigare strukit mer än till bröllop och begravning typ, drabbades dessutom efter att första barnet fötts av någon sorts portpartal strykneuros och måste stryka nästan allt. Jag har bättrat mig något sedan vi skaffade torktumlare dock, men min stryktvätt dominerar halva livet känns det som.

(Innerst inne gillar jag att stryka, tycker det är meditativt. Men med tre barn är det svårt att hitta så mycket tid att meditera... Man vill ju göra annat också. Blogga. Buka. Pyssla. Sova.)

Nu har jag ju bara ett barn som härjar runt på egna ben.
Men vi är ute mycket, jag med mitt hästintresse och sambon med sitt motorintresse så det blir mycket lortiga kläder. Finns alltid kläder att sortera...
Men jag lyckas hålla tvätthögen på någorlunda hanterbar nivå genom att inte ha så stora krav, jag stryker inget alls och tumlar 95% av kläderna. Kläder som inte tåls att tumlas blir kortlivade här :D

Fasar för när barnen växer upp och tvätthögen likaså.
 
@sandra87_ Nackdelen med att bebis sover länge :p Ibland vaknar jag av det gör så ont att jag är tvungen att gå upp och pumpa ur lite, eller ja jag behöver knappt pumpa det räcker att ta av mina amningsinlägg så sprutar det av sig själv...

Har bara ett barn och hon kräks nästan aldrig så det blir inte mycket tvätt. Bokar ändå tvätt två ggr i veckan för att bara få två maskiner per gång. Det är rätt skönt :)
 
Nu är jag klar! (nja, det går nog att skrapa ihop en korg till nere i källaren, men det ids jag inte!)

Mina bästa tips är nog:
1) Ha ett bra strykjärn. Jag är en godmodig människa och gnetade på i åratal med vårt urgamla strykjärn tills jag en söndagmorgon fick ett plötsligt tokspel och började tugga fragma tror jag. Gamla strykjärnets ångfunktion var så slut att den inte kunde fukta kökshanddukarna tillräckligt. Och om jag stänkte dem för hand (hittade väl ingen sprayflaska) så blev det för mycket vatten och järnet kyldes ner och det gick inte pga det... Beställde ett nytt, det kom två dagar senare och jag såg plötsligt ljuset.

2) Jag har en tvättkorg per familjemedlem. Samma sort så att man kan stapla dem i varandra. Namnskylt på och så kan tvätten sorteras till rätt person direkt. Då slipper jag springa som en skållad katt mellan våra garderober.

3) Jag fattade aldrig hur man skulle vika drapå-lakan. Ni tror det inte, men jag har provat allt möjligt, inkl. att med diverse klädnypor fixera eländet för att kunna stryka ut hörnen. I övrigt är jag ingen ointelligent människa, men detta med drapå-lakan var inte min spetskompetens. Tills jag en dag hittade en vikinstruktion för dummies. Nu slänger jag ihop dem hur lätt som helst, tar 2-3 tag med braiga järnet på mitten och är nöjd och glad.

Annars har jag inga tips tror jag. Folk omkring mig hänger tvätt utan att den blir hård, låter bli att stryka och det ser inte skrynkligt ut, torktumlar utan att kläderna tappar formen. Jag fattar ingenting. Jag tumlar bara sängkläder, frottéhanddukar, kökshanddukar, underkläder, pyjamasar och ett fåtal övriga plagg. Stod ändå idag och tittade på en pyjamaströja som är jättefin och skön men som tappat formen helt och jag kommer säkert inte att spara den till lillebror...

Här är en bild från ikväll, Raphael 8 veckor gammal:
DSC00456.JPG
 
Nu är jag klar! (nja, det går nog att skrapa ihop en korg till nere i källaren, men det ids jag inte!)

Mina bästa tips är nog:
1) Ha ett bra strykjärn. Jag är en godmodig människa och gnetade på i åratal med vårt urgamla strykjärn tills jag en söndagmorgon fick ett plötsligt tokspel och började tugga fragma tror jag. Gamla strykjärnets ångfunktion var så slut att den inte kunde fukta kökshanddukarna tillräckligt. Och om jag stänkte dem för hand (hittade väl ingen sprayflaska) så blev det för mycket vatten och järnet kyldes ner och det gick inte pga det... Beställde ett nytt, det kom två dagar senare och jag såg plötsligt ljuset.

2) Jag har en tvättkorg per familjemedlem. Samma sort så att man kan stapla dem i varandra. Namnskylt på och så kan tvätten sorteras till rätt person direkt. Då slipper jag springa som en skållad katt mellan våra garderober.

3) Jag fattade aldrig hur man skulle vika drapå-lakan. Ni tror det inte, men jag har provat allt möjligt, inkl. att med diverse klädnypor fixera eländet för att kunna stryka ut hörnen. I övrigt är jag ingen ointelligent människa, men detta med drapå-lakan var inte min spetskompetens. Tills jag en dag hittade en vikinstruktion för dummies. Nu slänger jag ihop dem hur lätt som helst, tar 2-3 tag med braiga järnet på mitten och är nöjd och glad.

Annars har jag inga tips tror jag. Folk omkring mig hänger tvätt utan att den blir hård, låter bli att stryka och det ser inte skrynkligt ut, torktumlar utan att kläderna tappar formen. Jag fattar ingenting. Jag tumlar bara sängkläder, frottéhanddukar, kökshanddukar, underkläder, pyjamasar och ett fåtal övriga plagg. Stod ändå idag och tittade på en pyjamaströja som är jättefin och skön men som tappat formen helt och jag kommer säkert inte att spara den till lillebror...

Här är en bild från ikväll, Raphael 8 veckor gammal:
DSC00456.JPG
:D Vad glad han ser ut!!
 
Hugo är på dagen tre månader och har idag fått vaccin. Inte populärt men efter en stund somnade han och vaknade solig och nöjd. Väger 4780g och är 59 cm. Strl 56 börjar bli för litet på längden men det finns mycket plats i midjan.

Sömnen fungerar nästan prickfritt, han somnar runt kl 20 och sover till ca 05,30. Då äter han och efter det är han superpigg och vill absolut inte somna om. Förutom de enligt mig något tidiga mornarna sover han fantastiskt.

Jag har lite svårt att vänja mig vid att vara hemma. Saknar stimulansen från jobbet och vill gärna hitta på något varje dag samtidigt som jag har svårt att få saker gjorda. Hugo vill gärna sova på mig dagtid så de flesta av dygnets vakna timmar tillbringas i soffan. Jobbar på att intala mig att det är okej, att det är en kort period och att jag kommer att sakna det när dagarna går ut på att jaga ettåring.
 
Nu är Gabriel snart 9 veckor och nu har han kommit upp i 5020 g och 58 cm. Alltså vikten som behövs för första opertation. Men han ska också nå 3 månader. Börjar bli kall i magen inför det här =(
Vill verkligen inte det här, det har känts så långt bort. Älskar hans stora leende och kommer att sakna det så!

Men jag vet ju att det måste göras, för hans skull med, förhoppningsvis får han i sig mindre luft - mindre ont i magen. Och det ska bli så skönt att slippa bråka om kroken, som lossnar hela tiden, och läpptejpen.

Vi har hittat nån form av rytm och rutin om dagarna. Han äter ca 12-1, 3-4, 6-7 om nätterna. Det jobbiga är att få ihop hans sov/ättider och min pumpning. Ni som ammar, skulle ni klara en natt utan nattmatning? Min bvcbm tycker att jag inte borde slita ut mig och bara pumpa ur lite så att trycket släpper. Men gör jag det mitt på natten vid 2-3 ca så gör ju brösten såååååååå ont nästa gång han väcker oss. Och då är ju han hungrig och brösten värker och han ska äta,byta och sen be till gud att han är nöjd den tid det tar att pumpa ur mina då melonformade bröst.

Jag har också svårt med att vilja få saker gjorda och icketiden att göra de på. Pappa i hemmet har inte riktigt samma syn på vad som är effektiv tid och när/hur saker kan göras och borde göras på. Vilket inte bidrar till gott humör på min sida. Suck!

Kan bäbisar ha mardrömmar? Han kan gny och gråta i sömnen.
 
Hann läsa ordentligt nu, ni måste pumpa ur på natten också =) Ett gissel! Hade önskat att jag hade kunnat sova när han sover på natten. Men det tar ju nästan en timme minst två ggr om natten =/ Pumpa, diska sakerna och sätta iordning igen.

Men efter operation tror jag inte jag orkar mer... trött på att ha panik över om
Vi kommer att vaccinera. Vi har så mycket vård i det här landet, även om den tyvärr ibland inte fungerar som den ska.

Hoppas nätterna snart löser sig @DarkInNight
 
Nu är Gabriel snart 9 veckor och nu har han kommit upp i 5020 g och 58 cm. Alltså vikten som behövs för första opertation. Men han ska också nå 3 månader. Börjar bli kall i magen inför det här =(
Vill verkligen inte det här, det har känts så långt bort. Älskar hans stora leende och kommer att sakna det så!

Men jag vet ju att det måste göras, för hans skull med, förhoppningsvis får han i sig mindre luft - mindre ont i magen. Och det ska bli så skönt att slippa bråka om kroken, som lossnar hela tiden, och läpptejpen.

Vi har hittat nån form av rytm och rutin om dagarna. Han äter ca 12-1, 3-4, 6-7 om nätterna. Det jobbiga är att få ihop hans sov/ättider och min pumpning. Ni som ammar, skulle ni klara en natt utan nattmatning? Min bvcbm tycker att jag inte borde slita ut mig och bara pumpa ur lite så att trycket släpper. Men gör jag det mitt på natten vid 2-3 ca så gör ju brösten såååååååå ont nästa gång han väcker oss. Och då är ju han hungrig och brösten värker och han ska äta,byta och sen be till gud att han är nöjd den tid det tar att pumpa ur mina då melonformade bröst.

Jag har också svårt med att vilja få saker gjorda och icketiden att göra de på. Pappa i hemmet har inte riktigt samma syn på vad som är effektiv tid och när/hur saker kan göras och borde göras på. Vilket inte bidrar till gott humör på min sida. Suck!

Kan bäbisar ha mardrömmar? Han kan gny och gråta i sömnen.

Om pappan tar 2-3-matningen och du ställer klockan på 05 istället och pumpar innan han vill äta? Går det?
 
Han går upp 6 och jobbar dagtid heltid. Men jag brukar kunna sova på dagen när han sover då. Det är mest att jag får ångest över att jag inte kommer kunna pumpa för att han inte går att natta i sängen, och att det tar så lång tid att få honom till ro att jag inte hinner pumpa utan att han blir hungrig igen. Pappa har honom på ef när han kommit hem.

Det är så jobbigt för honom att sova på rygg, även om jag pallar upp så har han svårt att andas. Eller så kommer magen igång mer när han ligger ner och väcker honom för det =/ och då behöver han upp och ha tröst såklart.
 
20140915-hemma.jpg

ÅH så skönt att vara hemma! Vilken skillnad att sova i egen säng, kan ligga på sidan och liggamma, vi har sovit supergott alla tre. Ett litet rejs vid 02 då alla var uppe för blöjbyte, toalettbestyr och så, men sen somnade vi igen utan problem.

Enda smolket i bägaren nu är att mormor fick ta med sig storasyster till akuten igår för misstänkt blindtarm och fick ligga kvar över natten. Troligtvis operation idag, har inte fått rapport än. Fy så jobbigt att inte kunna vara där!
 
Vad härligt med en bild på en glad bebis @majola! Det är nåt med glada bebisar som gör att man själv blir glad :)

@Pilo jag har helt missat din resa eftersom jag hoppade in så sent i tråden, men håller en tumme för dig!
Jag nattammar sällan eftersom dottern sover hela natten men skulle hon sova längre nån gång så vaknar jag av att det känns som om brösten ska sprängas och då pumpar jag lite för att det värsta ska lägga sig.

@hjärter_dam jisses min lilla flicka känns inte så liten längre O_o nu är hon 3,5 månad och hon fick vaccinationerna förra veckan. Då var hon 62 lång och vägde 6430 g... Har lagt undan hur mkt kläder som helst och nästan inga bodies under stl 62 passar :crazy:

Vilket fick mig att tänka på att jag är på jakt efter nya pyjamasar eftersom de hon har nästan är urvuxna men kan inte hitta med 'fötter' i stl 68. Alla är utan. Är det någon som vet om det finns pyjamasar med fötter i stl 68?

Åh @Madick det var tråkigt :( hoppas på ett snabbt tillfrisknande för storasyster!
 
Efter massivt ätande och TOLV bajsblöjor idag har hon inte varit glad. Vill äta men inte äta. Sug på mitt eller pappas finger funkar så nu klurar vi på napp för såna här tillfällen. Hon suger ju bra på bröstet så jag tycker inte det borde störa. Vad tror ni?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 323
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 315
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 398
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 450
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp