Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Åh vad trött jag blir på mig själv. Jag är så velig och vågar inte lita på min magkänsla.

Sixten vill ligga och snutta heeela kvällarna och vägrar sova någon annanstans än på mig. Visst är det skitjobbigt, men jag tänker att det är för en så kort tid.

Men flera i min omgivning tycker att jag skämmer bort honom, han måste lära sig att sova själv och han får inte använda mig som napp. En sa dessutom att "det är ju inte så konstigt att han är så stor när du låter honom äta som han vill"

Alltså jag tycker INTE att man kan skämma bort barn med närhet och trygghet. Men vafan.. Varför kan jag inte lita på mig själv då?
Hur tänker ni andra?

Jag håller med dig fullt ut, jag tycker inte heller man kan "skämma bort " ett barn med närhet, trygghet och uppmärksamhet.

Behöver barnet tryggheten i att känna mamma nära, ja men då gör ju denne det. Varför ska man inte tillgodose det behovet på samma sätt som att man tillgodoser andra behov såsom mat och blöjbyte ?

Samma sak med skrik.
Jag tror inte att barn skriker utan anledning. Visst ibland förstår vi inte riktigt vad anledningen är, men barnet är ju ledsen över något och att då bara låta denne skrika för att den ska "lära sig vänta" känns bara så fel...
 
Åh vad trött jag blir på mig själv. Jag är så velig och vågar inte lita på min magkänsla.

Sixten vill ligga och snutta heeela kvällarna och vägrar sova någon annanstans än på mig. Visst är det skitjobbigt, men jag tänker att det är för en så kort tid.

Men flera i min omgivning tycker att jag skämmer bort honom, han måste lära sig att sova själv och han får inte använda mig som napp. En sa dessutom att "det är ju inte så konstigt att han är så stor när du låter honom äta som han vill"

Alltså jag tycker INTE att man kan skämma bort barn med närhet och trygghet. Men vafan.. Varför kan jag inte lita på mig själv då?
Hur tänker ni andra?
Jag tror inte på att man kan skämma bort små bebisar med närhet, finns en hel del studier som tyder på tryggare barn vid närvarande föräldrar och barn som får mycket närhet som bebisar. Drar man det riktigt långt kan man titta på barnhemsbarn i rumänien (?) som dog av för lite närhet... Jag har också fått höra liknande och valde för en gångs skull att inte ens svara på människans uttalanden, det var ingen som jag har närmre kontakt med iaf. Däremot anser jag inte att det är farligt om d skulle råka bli ledsna och ligger någon minut själva, ibland måste man ju faktiskt lämna dem och det kan ju till och med vara bra för en själv att hämta andan om det har gallskrikits i timmar.

Här har vi haft en period med lite dålig nattsömn, men nu verkar det som att det är på gång att vända. Jag tror att det kan ha att göra med att liten har ökat i vikt med 400 g på 2 veckor :D men annars mår han prima och pratar och skrattar massor:love: går ni andra i föräldragrupp, babysim eller andra aktiviteter förresten?

Jag försöker mig väl på någon form av ec, mest när det råkar bli så att det är just när jag ska byta blöja samt att jag passar på att lufta litens hud samtidigt som han skrattar åt spegeln och oftast blir det kiss, luft eller lite bajs efter ett tag. Flera flugor i en smäll ;)

Angående julklapp hade jag inte hunnit så långt förrän jag läste här nu, men vi funderar på att bara sätta in pengar i fonder det här året. misstänker att han får mycket presenter av andra:p
 
Lita på dig själv! Jag instämmer i alla kommentarer här tidigare, det är inte att skämma bort bebis att låta de få närhet och trygghet!
Igår hade vi extravägning på BVC, lilleman hade gått upp ca 300 g på 25 dagar vilket ju är snålt. Men denna gång var BVC sköterskan lite mer tillfreds och tyckte att han kanske kommer ligga där nere på kurvan. Har ju försökt att mata oftare men han vill inte ha, antingen skrattar han bara eller så blir han skitförbannad!! Och han är ju fantastiskt nöjd och glad . Nästa besök är ju om ca en månad då det är 4,5 månadsbesök.
Herrn vägde 5900 g och var 65 cm. Blir 4 månader den 30:e.
 
V är förkyld, igår natt hade han stora problem att sova pga hosta och tjock i näsan :(

Så inatt tog jag med babysittern upp i sängen för att få upp huvudet lite i högläge på honom.
Och det har gått så bra! Först sov han till tre, så var vi vakna i 2,5 timmar och sen vaknade jag nu vid åtta. Himla skönt :)

Ni som ammar, är ni törstiga? Jag går runt och är törstig dagarna i ända känns det som, trots att Jag försöker dricka så mycket jag orkar och kommer ihåg.
 
@Pilo Jag köpte på mig lite olika men de som vi använder mest är vikblöjor med egenstickade ullbyxor. På natten har jag formsydda i bambu med ullbyxa över. Ibland vill hon inte äta innan vi byter blöja och då kan den vara torr så då håller jag över handfatet och varannan gång så fångar vi kiss eller bajs.

Här har det blivit förkylning på fröken igen. Vi har utspädd Nezeril som hon får bara de gånger hon inte fixar att äta pga täppan.

Igår lyckades jag äntligen komma överens med elastiska sjalen och kunde knyta så hon låg nöjd. Sitta upprätt vill hon INTE men ligga går bra, då slocknar hon direkt.
 
Ojdå. Jag kanske är lite amningssnurrig?

Släppte ut kaninerna som vanligt i deras utehage.

Tio minuter senare började jag fundera över om jag verkligen stängt hagen?
...nej, såklart inte. Kaninerna hade sprungit iväg.
Så nu är dagens motion avklarad :D
 
Ja, amningskoman är total. Jag kan tänka på något och två sekunder senare är det borta. Lämnar saker överallt och är allmänt ovillig att använda hjärnan om jag inte måste :-)

Har fortfarande problem med kisseriet, de sa att det borde släppa efter några dar med antibiotika, men ingen skillnad. Fick en akuttid för återbesök på kvinnokliniken i eftermiddag. Jahapp, känner mig inte direkt superlockad att hoppa upp i gynstolen igen.
 
@Energi tror inte heller man kan skämma bort barn med närhet och trygghet. Min mamma är på mig som tusan "slappna av" och "hon är så bortskämd" men så när jag träffar kompisar, både som har och inte har barn, så tycker de att hon verkar så lugn och glad. Nöjd bebis brukar de säga och då känns det lite som ett "kvitto" (förutom magkänslan) på att jag ändå gör rätt. Men visst känns det lite sådär när man kritiseras för att skämma bort med kärlek...

@DarkInNight ja hjärnan är helt väck här också, skrämmer mig själv emellanåt men än så länge har det inte hänt nåt allvarligt :)
 
Förkyld bebis vill bara sova i min famn nu på dan. Men natten var bra. Har bakat en äppelkaka som jag tänkte bjuda över mig själv med till grannarna som inte sett fröken än, men de var inte hemma.

Är det nån mer som ska på Underbara barn-mässan nästa helg? Vi är där på söndagen.
 
Pysventil gick inte =( Försökte igår och han började gråta och jag hörde inget pys.

Hade hoppats så på den, för han får så plötsliga gråtattacker ibland som vi tror är gaser... men from måndag ska vi köpa mjölkproteinfri ersättning. Jag har levt på Oatleys produkter just nu och så får vi se om den blir nån skillnad.
Han gråter till och från ibland så gråten bara blir gällt skrik. Fruktanvärt att se honom så ledsen!!:cry:

Är det gaser hoppas jag verkligen det blir bättre efter operation... det är det enda som kan få mig att se fram emot den...

Åh, Madick, min syster lärde mig idag ett recept på microäppelkaka :d Supergod!

Och jaaaaaa, dricker flera kannor om dagen!! Suck! Så trött på att dricka,dricka,dricka, för jag springer samtidigt 100 ggr på toa ändå. Hur nu det går ihop.

Ni som lever med häst och flera barn, hur får ni tiden att gå ihop?! Är ensam, med ett barn och undrar hur jag skulle ha hunnit med med älskade hästar om dom levt idag...
Ser korten på dom på väggen och hjärtat går sönder... det var ju min dröm att mitt barn skulle få minnen av dom.. Men man bestämmer inte sitt liv, det händer bara ibland.
 
Nu ikväll har vi fångat två bajsar! Hon sa till tydligt att hon var störd så jag testade och japp, det kom på en gång. Hon har också börjat kissa när vi tar av blöjan om vi inte lyfter över handfatet så kommer det på skötbordet, så hon har kopplat något iaf, bäst vi lär oss snabbt nu också.
 
Nu ikväll har vi fångat två bajsar! Hon sa till tydligt att hon var störd så jag testade och japp, det kom på en gång. Hon har också börjat kissa när vi tar av blöjan om vi inte lyfter över handfatet så kommer det på skötbordet, så hon har kopplat något iaf, bäst vi lär oss snabbt nu också.
Häftigt! Kanske man skulle ha testat det där, låter toppenbra ju!!
 
Pysventil gick inte =( Försökte igår och han började gråta och jag hörde inget pys.

Hade hoppats så på den, för han får så plötsliga gråtattacker ibland som vi tror är gaser... men from måndag ska vi köpa mjölkproteinfri ersättning. Jag har levt på Oatleys produkter just nu och så får vi se om den blir nån skillnad.
Han gråter till och från ibland så gråten bara blir gällt skrik. Fruktanvärt att se honom så ledsen!!:cry:

Är det gaser hoppas jag verkligen det blir bättre efter operation... det är det enda som kan få mig att se fram emot den...

Åh, Madick, min syster lärde mig idag ett recept på microäppelkaka :d Supergod!

Och jaaaaaa, dricker flera kannor om dagen!! Suck! Så trött på att dricka,dricka,dricka, för jag springer samtidigt 100 ggr på toa ändå. Hur nu det går ihop.

Ni som lever med häst och flera barn, hur får ni tiden att gå ihop?! Är ensam, med ett barn och undrar hur jag skulle ha hunnit med med älskade hästar om dom levt idag...
Ser korten på dom på väggen och hjärtat går sönder... det var ju min dröm att mitt barn skulle få minnen av dom.. Men man bestämmer inte sitt liv, det händer bara ibland.
Jag har ju två kottar, en snart fyraåring och bebis. Har tre hästar, varav en är min ridhäst, en Shettis som dottern rider ibland och som vi kan köra och en ettåring. Min sambo jobbar för tillfället tio mil hemifrån och pendlar. Det gör att de dagar han jobbar ser vi honom knappt = svårt att rida.. Nu är han väl iaf ledig två dagar i veckan så då försöker jag givetvis rida, annars är min mamma min räddning. Hon passar ofta barnen, nu har hon gått ner i tid på jobbet så hon har alltid någon ledig vardag. Ibland har jag lite dåligt samvete för att hon är med barnen så mycket men hon hjälper så gärna till. Hon har mycket egna aktiviteter så det är ju inte alltid det går såklart!
Longera/tömköra kan jag ju göra när dottern är på förskola och bebis sover. Annars är hon ofta med i stallet (vare sig hon vill eller inte, det måste ju mockas osv) och bebis sover ju fortfarande mycket så det brukar funka bra!

Det mesta går ju att lösa, sen kanske man inte kan hålla samma nivå på det hela som man kunde innan då man var utan barn. Man får helt enkelt bestämma sig för vilken nivå man ska lägga sig på och vara beredd på att ändra planen och hinner man mera så är ju det en bonus!
 
Nu ikväll har vi fångat två bajsar! Hon sa till tydligt att hon var störd så jag testade och japp, det kom på en gång. Hon har också börjat kissa när vi tar av blöjan om vi inte lyfter över handfatet så kommer det på skötbordet, så hon har kopplat något iaf, bäst vi lär oss snabbt nu också.

Är det för att lära dem gå på pottan/toa tidigare eller vad är tanken bakom det?
Det låter praktiskt i vilket fall som helst.
 
Är det för att lära dem gå på pottan/toa tidigare eller vad är tanken bakom det?
Det låter praktiskt i vilket fall som helst.
Slippa blöta o smutsiga blöjor, röda stjärtar och även att de blir torra tidigare- Vi ska alltså lära oss hennes signaler, inte träna henne på något sätt.
 
Men på riktigt. Feber igen. Äter fortfarande två sorters stark antibiotika, varför får jag då feber och mår kasst?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 478
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 417
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 660
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp