Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

@DarkInNight Vet inte om jag skrivit det, men den 4 november :nailbiting: väntar på att de ska ringa upp just nu.

Eftersom G inte kan ammas så har jag fått låna en elektrisk från BB. En Ardo Calypso. Den är helt ok, positivt att den kan gå på batterier, har underlättat våra resor till Uppsala enormt. Kan sitta i bilen och pumpa, och den funkar lika bra. Fast Medelas symphony var ju fenomenal, hade den våra 5 dagar på bb.

G har så ont i magen till och från att jag tänker prova mjölkfritt ett tag. Han kan bli otröstligt ledsen när han ska bajsa eller bara fisa. Han har även reagerat på choklad, paprika, lök, cola och en gång jag missade att det var chili i en sås. Han får magdroppar och minifom, men är ändå jättegasig och knorrig. Och jag gör magmassage 3 ggr/dag ca. Inte vågat prova pysventil, men det känns som det är läge nu...
 
Sixten är förkyld :(
Väldigt snorig och rosslig/slemmig. Hostar och får kväljningar.
Har ni några tips på hur jag kan underlätta för honom?
Det jobbigaste brukar vara när dom blir så snoriga i näsan att dom har svårt att andas.

Om du ammar så kan du droppa bröstmjölk i näsan och/eller saltlösning. Detta kan göras hur ofta som helst.

Ligga högt med huvudet är också bra.

Fast i slutänden så finns det bara två saker som hjälper omedelbart och riktigt effektivt: nezerilnäsdroppar och en nässug!

Dom gröna (från 1 månad) är ju tyvärr borttagna så man är så illa tvungen att ta dom rosa (från 1 år).
Vad du gör är att spä ut dom rosa med lika delar saltlösning. Dvs tre droppar nezeril spädes med tre droppar saltlösning. Görs lämpligtvis i en liten spruta. Då blir det också lätt att droppa en droppe i varje näsborre. (Max 3-4 ggr/dag)

Sug först dock rent näsan från så mycket snor det bara går med nässugen.
 
Nu är vi hemma. SÅ skönt! Och vilken skillnad att sova i egen säng, helt annan vila. Fröken äter och sover och sköter sig lysande. Igår fick hon bada i stora badkaret med pappa och det var en höjdare, så hon låg och njöt i vattnet!

Väldigt skönt att ha tygblöjorna igen. Engångs tycker jag luktar så obehagligt och hon blir röd av dem, dessutom tjorvade hon vid varje byte men nu är hon lugn igen. Har dock ett gäng blöjor vi inte kommer använda för vi hittade favvo-kombon direkt, vikblöjor med ullbyxa på dan och formsydda i bambu med ullbyxa på natten. Dessutom har jag lyckats fånga en kiss i handfatet :-) tänkte ju ge mig på EC (elimination communication) men det är svårt när de är så små, men när blöjan är torr när jag tycker det är dags att byta så tänkte jag testa och så funkar det! Coolt.
 
Sixten är förkyld :(
Väldigt snorig och rosslig/slemmig. Hostar och får kväljningar.
Har ni några tips på hur jag kan underlätta för honom?
Som thora skrev, näsdroppar (saltlösning finns på sprayflaska, enklare än droppar) och en nässug.
Jag tycker NäsFridas Nässug varit värd sin vikt i guld när dottern varit snorig.
 
Det jobbigaste brukar vara när dom blir så snoriga i näsan att dom har svårt att andas.

Om du ammar så kan du droppa bröstmjölk i näsan och/eller saltlösning. Detta kan göras hur ofta som helst.

Ligga högt med huvudet är också bra.

Fast i slutänden så finns det bara två saker som hjälper omedelbart och riktigt effektivt: nezerilnäsdroppar och en nässug!

Dom gröna (från 1 månad) är ju tyvärr borttagna så man är så illa tvungen att ta dom rosa (från 1 år).
Vad du gör är att spä ut dom rosa med lika delar saltlösning. Dvs tre droppar nezeril spädes med tre droppar saltlösning. Görs lämpligtvis i en liten spruta. Då blir det också lätt att droppa en droppe i varje näsborre. (Max 3-4 ggr/dag)

Sug först dock rent näsan från så mycket snor det bara går med nässugen.
Upptäckte att det jag skrev kunde feltolkas lite så jag förtydligar:
Den rosa nezerilen (dom i droppform) är egentligen från ett år men dom går att använda till yngre bebisar om man spär ut dom med lika delar saltlösning.
 
@DarkInNight Vet inte om jag skrivit det, men den 4 november :nailbiting: väntar på att de ska ringa upp just nu.

Eftersom G inte kan ammas så har jag fått låna en elektrisk från BB. En Ardo Calypso. Den är helt ok, positivt att den kan gå på batterier, har underlättat våra resor till Uppsala enormt. Kan sitta i bilen och pumpa, och den funkar lika bra. Fast Medelas symphony var ju fenomenal, hade den våra 5 dagar på bb.

G har så ont i magen till och från att jag tänker prova mjölkfritt ett tag. Han kan bli otröstligt ledsen när han ska bajsa eller bara fisa. Han har även reagerat på choklad, paprika, lök, cola och en gång jag missade att det var chili i en sås. Han får magdroppar och minifom, men är ändå jättegasig och knorrig. Och jag gör magmassage 3 ggr/dag ca. Inte vågat prova pysventil, men det känns som det är läge nu...

Jag gillar pysventilen, Vidde med. Det märks att den gör gott när han inte får ut fisarna eller bajset själv.
Lite glidmedel och försiktigt föra in den, inga problem alls :)
 
Nu är vi hemma. SÅ skönt! Och vilken skillnad att sova i egen säng, helt annan vila. Fröken äter och sover och sköter sig lysande. Igår fick hon bada i stora badkaret med pappa och det var en höjdare, så hon låg och njöt i vattnet!

Väldigt skönt att ha tygblöjorna igen. Engångs tycker jag luktar så obehagligt och hon blir röd av dem, dessutom tjorvade hon vid varje byte men nu är hon lugn igen. Har dock ett gäng blöjor vi inte kommer använda för vi hittade favvo-kombon direkt, vikblöjor med ullbyxa på dan och formsydda i bambu med ullbyxa på natten. Dessutom har jag lyckats fånga en kiss i handfatet :-) tänkte ju ge mig på EC (elimination communication) men det är svårt när de är så små, men när blöjan är torr när jag tycker det är dags att byta så tänkte jag testa och så funkar det! Coolt.
Åh vad skönt att du fått komma hem!

Tygblöjor har jag också funderat över. Har bara inte orkat sätta mig in i det ännu :(
 
Åh vad skönt att du fått komma hem!

Tygblöjor har jag också funderat över. Har bara inte orkat sätta mig in i det ännu :(
Mycket lättare än man tror i början.

Nu har BVC varit på hembesök. Hon tyckte det var ovanligt med tygblöjor, men så upplever inte jag det? Eller är det för att jag är på andra ställen på nätet som jag tycker så kanske. Bland de som bär i sjal verkar det vara mer vanligt eller så inbillar jag mig det bara.
 
Vi tänkte vänta med vaccinet till hon är lite större. Kanske till våren.
Då får hon den med polio och stelkramp bla. Pneumokockvaccinet har ingen av mina barn fått.

Har märkt att med fem barn är det svårt att få tid över till surfande. Men läser lite då och då vad ni skriver.

Idag var vi på bvc för vägning.
Elisa blir 4 veckor imorgon och väger nu 3980 g. Hon är en väldigt okomplicerad bebis. Börjar bli mer vaken nu. Men inga leenden än.
 
Jag gillar pysventilen, Vidde med. Det märks att den gör gott när han inte får ut fisarna eller bajset själv.
Lite glidmedel och försiktigt föra in den, inga problem alls :)

Vid ett vaknade V, helt plötsligt tjock i näsan. @Energi, jag tar tillbaka att jag inte gillade de här saltlösningsdropparna, idag var de toppen.
Upp till sängen igen och amma. Gick mycket bättre när han kunde andas genom näsan igen :p

Trött liten kille, men vill inte somna. Knölar, trycker och har sig.
Jag tar mig ur trötthetsdimman och vi går ner igen.
Använder pysventilen, det pyser och piper en hel del. V ligger på rygg, nöjd, sprattlar lugnt med ben och fötter under tiden vi använder ventilen. Sen somnar han nästan, jäkla mamman som måste störa honom för att sätta på ny blöja.
Och nu är vi tillbaka uppe i sängen och han har precis somnat.

Tänkte på dig @Pilo, är det något som gör att du helst inte använder pysventilen?
Jag är ju helt ny på den och har ju inte så mycket erfarenhet av om det finns några nackdelar.

Nu blir det nytt försök att sova. God natt buke.
 
I natt provade vi att lägga fröken i egna sängen intill min. Hon blir kall! Till slut la jag mitt duntäcke på fel ledd så det räckte till henne också, ändå var hon ganska sval när jag tog upp henne senare. Tredje matningen orkade jag inte lägga tillbaka henne så då blev hon kvar bredvid mig och hon sov så gott och jag med. Men egna sängen funkade ju!

Nu har även jag fått lite morgonpaus och hunnit slänga i en tvätt och gjort helrenovering på mig själv i duschen, hårborttagning och nagelklippning. Det går ju att böja sig framåt!
 
I natt provade vi att lägga fröken i egna sängen intill min. Hon blir kall! Till slut la jag mitt duntäcke på fel ledd så det räckte till henne också, ändå var hon ganska sval när jag tog upp henne senare. Tredje matningen orkade jag inte lägga tillbaka henne så då blev hon kvar bredvid mig och hon sov så gott och jag med. Men egna sängen funkade ju!

Nu har även jag fått lite morgonpaus och hunnit slänga i en tvätt och gjort helrenovering på mig själv i duschen, hårborttagning och nagelklippning. Det går ju att böja sig framåt!

Testa att lägga henne på ett fårskinn (om du inte redan har gjort det) om hon blir kall hela tiden.
 
@Madick : Bebisar ska helst inte ligga på fårskinn i sängen (psd). Har du sovsäck åt henne? De värmer ju också underifrån.

Jag är imponerad av att du kör med tygblöjor! Berätta mer när du börjar ec:a! Jag har inte lyckats läsa kissignaler hos någon av mina bebisar trots att jag försökt.

@Pilo : Har du fått veta något mer?

R har också svårt att komma till ro om kvällarna. Nu somnade han precis för några minuter sedan och det normala är att han tillbringar hela kvällarna på mig. å ena sidan njuter jag av att gosa bebis, eftersom det högst sannolikt är sista gången, men å andra sidan vore det ju käckt att kunna göra någonting om kvällarna när de stora barne sover. Men eftersom han faktiskt sover sensationellt bra för sin ålder - jag räknar med att han sover till ca 05 nu och därefter ligger och småäter fram till storasyskonen vaknar runt 07 så beklagar jag mig verkligen inte.

Vi var hos barnläkaren idag eftersom hans ena öga är så kletigt. Han trodde inte att det var någon ögoninflammation dock, utanbara tårkanalen som är för trång fortfarande, men vi fick ögondroppar i alla fall. Passade på att väga och nu väger han ca 6200 g och följer alltså sin kurva perfekt. Har gått upp två kg sedan födseln, dvs 1 kg i månaden. Imorse vände han sig till mage. Det var visserligen i vår säng, på hårt underlag kan han det inte ännu.
 
Det gällde ju de som ligger på mage (hittades på med ansiktet neråt). Hon ligger på rygg och har örngott över fårskinnet där huvudet är. Det är suverän temperaturreglering på fårskinnet, hon blir inte kall som innan på bara madrassen eller varm som när hon sovit bredvid mig, utan helt lagom.
 
Det gällde ju de som ligger på mage (hittades på med ansiktet neråt). Hon ligger på rygg och har örngott över fårskinnet där huvudet är. Det är suverän temperaturreglering på fårskinnet, hon blir inte kall som innan på bara madrassen eller varm som när hon sovit bredvid mig, utan helt lagom.

Vad bra att det funkade!

Ville du ha amnings-bh:arna? 80E är det på de flesta. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 454
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 607
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp