Sommarföräldrar 2016 del 3

Det är hon ju det är jag som inte riktigt hängt med att hon blivit så stor att hon faktiskt inte MÅSTE äta hela tiden :o:p
Jag har inte provat ersättning ur pipmugg men hon gillar att dricka vatten ur pipmugg så mycket möjligt att det kan fungera, tack för tipset!

Gröt gillar hon inte men provade klämmis nu igår (nån fruktsmoothie) och det gillade hon verkligen, helt fantastiskt att man SJÄLV kan trycka ut maten tyckte hon :D Det hamnade dock inte bara i munnen haha :p

Skulle behöva vara iväg fyra timmar nästa söndag på förmiddagen. Hon brukar amma ungefär kl 8 och kl halv 11 eller 11 och sen sova förmiddagslur. Jag skulle behöva vara iväg 9-13 ska jag våga hoppa över 11-målet och låta pappan prova ge ersättning :nailbiting: Jag har iofs bett om att få en paus efter halva tiden för att åka hem och amma men kanske är överdrivet nojigt..

Tycker absolut du ska våga ta dig iväg. Pappan kan ge ersättning eller klämmis eller nåt annat. Hon klarar sig fint, inte måste du hem och amma på den korta tiden. :) Visst tar det tid att inse att de blir större!
 
Tack jag ska försöka ta det mer i hennes takt :) Vad ger du för plockmat? :)

Allt möjligt! Blodpudding, mackor med leverpastej, grötpinnar, kokta grönsaker, fisk, fruktbitar... allt som inte är för kladdigt eller såsigt, det brukar hon få på sked istället. Det som vi äter brukar hon få med lite anpassning. Fortfarande inga mängder som hamnar i magen men hon tycker det är väldigt kul och spännande!
 
Miranda har börjat fatta att man kan kombinera konsonanter och vokaler. Hon har ju varit väldigt kommunikativ (och ljudlig ;):D) sen hon var runt 3 månader men nu börjar det liksom bli ordliknande ljud och inte bara "ooooooouuuuååååeeeee". Sen två dagar tillbaka är det enda man hör "dadadada kaka tatatata baaaa dadada" med glad bebisröst. Typ det gulligaste ljudet i världen. :love: och hon blir SÅ lycklig när vi förstår och svarar med samma ljud. :D
 
Vill bara skriva en kråka här om min partner som jag varit så ledsen på för att han liksom satt i baksätet gällande bebis och frågade mig och inte var självständig med henne. Men fan vad bra han är nu och sen flera månader tillbaka. :love: Tar henne lika snabbt som jag om hon är ledsen, leker, läser för henne, sjunger och dansar, frågar och stämmer av med mig innan han gör något alls, tja, nu funkar det skitbra helt enkelt. Är så glad och hoppas hoppas att det ska få vara såhär hela tiden nu.
 
Vill bara skriva en kråka här om min partner som jag varit så ledsen på för att han liksom satt i baksätet gällande bebis och frågade mig och inte var självständig med henne. Men fan vad bra han är nu och sen flera månader tillbaka. :love: Tar henne lika snabbt som jag om hon är ledsen, leker, läser för henne, sjunger och dansar, frågar och stämmer av med mig innan han gör något alls, tja, nu funkar det skitbra helt enkelt. Är så glad och hoppas hoppas att det ska få vara såhär hela tiden nu.
Vad härligt!
 
Har just varit med om en mindre trevlig biltur med lillan. Hon brukar alltid vara nöjd och oftast sova i bilen.
Vi har ca 3 mil hem brukar ta en 20 minuter. Åkte hem nu på kvällen vid åtta och efter 5 min börjar hon panikskrika i bilen. Stannar, ger napp och tar av filten hon har, nöjd bebis. Men så fort jag börjar köra börjar panikskrikaet igen. Kör en liten bit eftersom hon brukar somna men nä. Stannar igen ger napp, hon blir nöjd men börjar skrika igen så fort jag kör. Stannade tre gånger efter vägen och sista gången vart jag så uppgiven så tårarna bara sprutade där jag stod efter vägen i kolmörkret mitt ute i skogen med 2 mil kvar hem och en bebis som inte vill åka bil plus en hund som var supeeorolig pga skrikande bebis så till sist körde jag bara för vi måste ju komma hem. Hon fortsatte skrika tills vi var nästan hemma då tvärsomnade hon. Har babyskyddet bak i bilen, hon hade ätit och fått ny blöja innan vi åkte så antar att hon var övertrött.

Det tog en timme allt som allt att ta sig hem de 3 milen och jag kände mig verkligen som världens sämsta mamma som lät henne skrika :/ när jag kom hem var jag helt slut och ville helst bara gråta själv.
 
Har just varit med om en mindre trevlig biltur med lillan. Hon brukar alltid vara nöjd och oftast sova i bilen.
Vi har ca 3 mil hem brukar ta en 20 minuter. Åkte hem nu på kvällen vid åtta och efter 5 min börjar hon panikskrika i bilen. Stannar, ger napp och tar av filten hon har, nöjd bebis. Men så fort jag börjar köra börjar panikskrikaet igen. Kör en liten bit eftersom hon brukar somna men nä. Stannar igen ger napp, hon blir nöjd men börjar skrika igen så fort jag kör. Stannade tre gånger efter vägen och sista gången vart jag så uppgiven så tårarna bara sprutade där jag stod efter vägen i kolmörkret mitt ute i skogen med 2 mil kvar hem och en bebis som inte vill åka bil plus en hund som var supeeorolig pga skrikande bebis så till sist körde jag bara för vi måste ju komma hem. Hon fortsatte skrika tills vi var nästan hemma då tvärsomnade hon. Har babyskyddet bak i bilen, hon hade ätit och fått ny blöja innan vi åkte så antar att hon var övertrött.

Det tog en timme allt som allt att ta sig hem de 3 milen och jag kände mig verkligen som världens sämsta mamma som lät henne skrika :/ när jag kom hem var jag helt slut och ville helst bara gråta själv.

Hade en precis likadan upplevelse med dottern när hon va mindre. Ingen aning om varför men man måste ju ta sig hem, finns ju liksom inte mycket annat o välja på tyvärr..
Men visst e det jobbigt o sitta o lyssna på vrålet o inget kunna göra :cry:
 
Hade en precis likadan upplevelse med dottern när hon va mindre. Ingen aning om varför men man måste ju ta sig hem, finns ju liksom inte mycket annat o välja på tyvärr..
Men visst e det jobbigt o sitta o lyssna på vrålet o inget kunna göra :cry:
Usch nä det är verkligen inte kul! Idag var hon nöjd i bilen iaf men nu åkte vi tidigare på dagen.
 
Idag var jag borta i 5 1/2 timme och E fick vara med pappan. Kom hem till en nöjd och glad bebis även om han inte fått i henne några mängder mat men lite iallafall! Så skönt :-)

Jag ska vara ifrån barnet ett par timmar på dagen på lördag och ett par timmar på kvällen. Kommer längta ihjäl mig, men min bästa vän kommer upp över helgen och vi två ska ha lite ensamtid, vilket vi behöver :) Dessutom ska barnet hänga med sina farföräldrar på torsdag kväll då jag och mannen ska på Fantomen på operan, lite jobbigt att vara borta, men det kommer gå bra :) Farmor har småtjatat om att barnet snart ska sova över. Men det kommer inte att hända inom de närmsta åren!
 
Jag ska vara ifrån barnet ett par timmar på dagen på lördag och ett par timmar på kvällen. Kommer längta ihjäl mig, men min bästa vän kommer upp över helgen och vi två ska ha lite ensamtid, vilket vi behöver :) Dessutom ska barnet hänga med sina farföräldrar på torsdag kväll då jag och mannen ska på Fantomen på operan, lite jobbigt att vara borta, men det kommer gå bra :) Farmor har småtjatat om att barnet snart ska sova över. Men det kommer inte att hända inom de närmsta åren!
Ja visst längtar man efter dom! Men tycker att det ändå var så skönt att vara bebisfri några timmar idag och bara få fokusera på annat en liten stund, annars är hon ju liksom med mig alltid. Och sen när jag kom hem var det extra mysigt att få vara med henne när man fått längta efter henne!

Jag hoppas du och din vän får en jättetrevlig dag och kväll tillsammans och att operan är bra!

Ja sova över känns långt bort för mig också :-)
 
Halloj, hur går det för er allihop?

A var på bvc för en vecka sen, 5 månader på dagen. Vägde in på 8,3 kg och 68,5 cm lång. Stadig kille. Han får tänder i raketfart, aldrig varit med om något liknande. 6 tänder på 20 dagar, och ytterligare 2 på gång. Att han ändå är så glad som han är tycker jag är förvånande, visst är han ledsen på kvällarna och väldigt snuttig - men med tanke på hur ont det gör med tänder som kommer och sånt, så är jag ändå rätt imponerad över hur tuffa våra små är.

Hade tanken på att låta mina föräldrar ha A på lördag när vi ska ha barnkalas för dom två stora, men med tanke på tänderna har flaskan inte funkat alls så vet ärligt inte hur jag ska göra. Kanske hade varit bra för honom att vara där på ett sätt då jag inte finns i närheten alls, att han då kanske tar flaskan ändå. Det är ju ändå bara några timmar det handlar om (ca 5 timmar...)
 
Halloj, hur går det för er allihop?

A var på bvc för en vecka sen, 5 månader på dagen. Vägde in på 8,3 kg och 68,5 cm lång. Stadig kille. Han får tänder i raketfart, aldrig varit med om något liknande. 6 tänder på 20 dagar, och ytterligare 2 på gång. Att han ändå är så glad som han är tycker jag är förvånande, visst är han ledsen på kvällarna och väldigt snuttig - men med tanke på hur ont det gör med tänder som kommer och sånt, så är jag ändå rätt imponerad över hur tuffa våra små är.

Hade tanken på att låta mina föräldrar ha A på lördag när vi ska ha barnkalas för dom två stora, men med tanke på tänderna har flaskan inte funkat alls så vet ärligt inte hur jag ska göra. Kanske hade varit bra för honom att vara där på ett sätt då jag inte finns i närheten alls, att han då kanske tar flaskan ändå. Det är ju ändå bara några timmar det handlar om (ca 5 timmar...)

Inga tänder här och hon fyllde 7 månader igår! Eller rättare sagt så fyller hon 6 mån den 30:e :) Krypställning, men kommer inte framåt, har börjat åla sig fram :) Vägde och mätte i måndags för en vecka sen, 67 cm, 8,2 kg. Ska på 6-mån-kontroll på måndag, spännande!

Har haft ett par gnälliga nätter, men är pigg och glad ändå. Tror vi håller på att bli lite förkylda här hemma.
Ikväll ska hon hänga med sina farföräldrar då vi ska på Fantomen på Operan!

Och vi ska börja med BLW, eller vi har redan fuskat lite, det är kul även om pappan tycker det är läskigt :p
 
Här går det bra 6 1/2 månad ungefär. Vår läkare var sjuk då vi skulle ha 6 månaderskoll så vi fick en ny tid nästa vecka.

Men på 5-månadersbesöket vägde hon 8,5 kg och 69 cm tror jag det var.

Oj det var många tänder han fått! :) E har två stycken.

Lägger man henne på rygg vänder hon sig blixtsnabbt till mage och hon har börjat dra sig upp på armar och knän och ålar baklänges med en väldig fart! Nu kan man inte längre lämna henne i gymmet eller på filt på golvet för då har hon rullat/ålat iväg!

Vi har nyss bytt till sittdelen i vagnen då hon växte ur liggdelen och hon gillar att kolla sig omkring då man är ute med vagnen. Har ändå viloläge rätt mycket för att inte överbelasta ryggen men ibland är det kul att sitta upp.

Sitter även fint utan stöd nu. :)
 
Vår lille krabat är nu 7 månader och han är i en sån härlig fas just nu :love: han är himla rörlig, gör så medvetna rörelser och snurrar runt i en väldans fart! Han satt själv i helgen, på hans 7-månadersdag och nu börjar han tycka det är mer intressant att "stå upp". Han är en riktigt snackepelle och låter massor - det har han ju gjort sedan födseln men numera är det mer nöjda tillrop :p över lag är han en supernöjd liten kille för tillfället!

Han fick sin första tand när han var 3,5 månad och nu har han sju tänder, fyra upptill och tre där nere. Vi försökte oss på att BLW:a, men både jag och pappan blev helt traumatiserade när det första han gjorde var att direkt bita av en 2 cm bit av gurkstaven med tänderna :nailbiting: han fullkomligt ÄLSKAR mat, och det är ju fantastiskt kul men han blir såå exalterad och han hoppar upp och ner i stolen när det är matdags och skrattar och pratar med mat i munnen. Så vi vågar bara ge puréer, men han tycker det är supersmarrigt! :d

På 6 månaderskollen vägde han 10 kg och var 74 cm.. Nu en månad senare har han nästan bara stl 86 kläder! Hinner ju knappt handla nya kläder förrän de är för små :confused:

Nätterna är okej, men han äter fortfarande massor. Han somnar nästan alltid vid 20-tiden numera och utan gråt, vilket har gjort att jag och hans pappa kan få lite efterlängtad egentid på kvällen :bow: sen vaknar han dock vid 00, 03 och 06 för mat - och slukar oftast en hel flaska ersättning varje gång (à 260 ml). Förstår inte hur han får plats med allt :confused: han äter bra och massor dagtid också så får nog ta upp det med BVC-sköterskan vid nästa koll. Han får en hel portion gröt innan läggdags, så han borde ju inte vara hungrig. Hittills har han aldrig sagt nej till mat så han vet bara kanske inte att den möjligheten också finns :D:p

En liten uppdatering från oss... Så kul att läsa om era små sommarbebisar! :love:
 
Inser att M verkligen är liten för sin ålder, 7 månader o 1 vecka, 67,5 cm och 7350g :D
Suttit själv sen 5 månader, älskar att dra sig upp mot lämpliga saker och stå. Inget intresse av att försöka krypa, blir bara arg :p så där vi sätter henne stannar hon, förutom att hon snurrar runt :) inga tänder än heller.

Maten går bra igen, ammar kanske en gång på dag, desto mer på natten dock :meh:
En vecka tills jag börjar jobba och på måndag går sambon hem, längtar sååå! Äntligen slippa nätterna och få sova :D
 
Vi ammar fortfarande hela nätterna... suck. Planerar för utfasning av amning men vill ta det i bebisens takt.

Vår dotter vägde runt 7,5 kg på 6-månaderskontrollen så hon är också av den mindre modellen. Men följer sina egna kurvor fint. Skulle gissa att hon väger runt 8 kg nu som 7-månaders. Långa ben har hon redan nu och är på väg att växa ur babyskyddet, men det känns tidigt att byta stol redan... hur har ni andra gjort?

Vi var på öppna förskolan för första gången idag. Jag och partner blev väl lite chockerade över hur extremt könsnormativa de andra föräldrarna var. Inte en enda pappa var där, och samtalet... Tja, vi hade inte så mycket gemensamt med dem, kan vi säga. Men Miranda tyckte det var skitkul med andra bebisar så hennes pappa får nog ta dit henne ibland så hon får leka av sig. Efteråt var hon helt däckad och sov i vagnen i 5 timmar så både jag, partner och hund fick sova ikapp. Sjukt skönt. :D
 
Apropå lilla vs stora modellen på bebisar. Adam vägde ju 8170 gram på 5 månaders kontrollen (mindes fel)... hans storasyster vägde 8,3 kg - vid 13 månader. Där kan man snacka kontraster :P
 
Vi ammar fortfarande hela nätterna... suck. Planerar för utfasning av amning men vill ta det i bebisens takt.

Vår dotter vägde runt 7,5 kg på 6-månaderskontrollen så hon är också av den mindre modellen. Men följer sina egna kurvor fint. Skulle gissa att hon väger runt 8 kg nu som 7-månaders. Långa ben har hon redan nu och är på väg att växa ur babyskyddet, men det känns tidigt att byta stol redan... hur har ni andra gjort?

Vi var på öppna förskolan för första gången idag. Jag och partner blev väl lite chockerade över hur extremt könsnormativa de andra föräldrarna var. Inte en enda pappa var där, och samtalet... Tja, vi hade inte så mycket gemensamt med dem, kan vi säga. Men Miranda tyckte det var skitkul med andra bebisar så hennes pappa får nog ta dit henne ibland så hon får leka av sig. Efteråt var hon helt däckad och sov i vagnen i 5 timmar så både jag, partner och hund fick sova ikapp. Sjukt skönt. :D
Angående stol så har vår lilla skrutt också växt ur babyskyddet så vi ska byta till nästa stol nu i helgen. Har beställt och fick hem den igår. Så fort dom sitter stadigt utan stöd har jag fattat det som att man kan byta.
Vissa stolar har ju dock en lägre viktgräns på 9 kg och vissa är från 0 kg.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 420
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 896
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 584
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 097
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp