Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2016 del 3

Idag har vår lille varit på 6 månaders kontroll, han var ju dock beräknad i oktober så han är ju fortfarande liten..
Min man fick berätta för läkaren 3 gånger att Jack är född i v.27 innan han slutade oja sig om att han var onormalt liten :angel: Kanske borde läsa journalen innan besöket...

I övrigt är allt bra med honom, vi håller honom lite extra isolerad nu i RS-tider.. Visst att vi kanske inte gått i stora folksamlingar med spädbarn innan men man har verkligen blivit extra uppmärksam nu när man har en lungsjuk prematur.. Samtidigt så går det inte att hålla hela familjen i karantän heller, men vi har försökt att inte låta storebröderna ta allt för mkt på honom. Det är trist att dom inte få vara honom så nära men samtidigt så är det för farligt för honom att få RS :( Han har fått antikroppar mot det men det hjälper ju inte fullt ut, just i år verkar det dessutom som RS-viruset är extra jobbigt. Så klart :cool:. Just nu vill jag bara att det ska bli sommar så man kan pusta ut lite och slippa oroa sig för honom.

Ja just det, vår bm försöker tvinga oss till föräldragruppen. Vi har tackat nej flertal gånger, men varenda gång är det övertalningskampanj från hennes sida. Har förvisso inget större intresse av föräldragruppen om jag ska vara ärlig, dessutom utsätter jag inte honom för onödiga smittorisker.. Men hans blivande dagiskompisar är ju i gruppen och hon tycker det är viktigt att vi lär känna dom andra försäldrarna.. Vi bor i en liten by, där alla känner alla... Jag vet vilka dom är och tids nog lär vi känna varandra ändå :grin: Om nu inte vår lille stackare hamnar utanför eftersom han inte är med i föräldragruppen :angel:
 
Mycket snack om RS nu, är lite skraj för att ta med henne ut bland folk, men samtidigt kan jag inte hålla oss inne helt, eller hemma iaf. Men när vi åker iväg så har jag henne nära och jag undviker ställen där det finns mycket folk. Vi umgås inte med folk som är förkylda heller, de får inte träffa henne. Sen funderar jag på öppna förskolan som vi brukar gå på, ska man våga gå på det eller låta bli? Kan ju bara hoppas att föräldrar med sjuka barn håller dem hemma...

Nu vet jag inte hur pass mkt större barn det är på er öppna förskola, men kruxet är väl att lite äldre barn oftast inte blir särskilt dåliga av RS, det kan räcka med att dom är lite snuviga och hostiga.. Samma med oss vuxna..
 
M är snart 7 månader. Jag är helt slut.
Gick bra med maten tills några dagar sen, nu vill hon bara äta själv och får då knappt i sig något. Vägrar annat än vatten i flytande form så jag fortsätter att amma. Börjar jobba i feb, så har panik över hur allt ska funka.

Nätterna är skit, hon har svårt att somna med mig och ska sen ligga bredvid hela natten och sover oroligt, så jag är helt jävla död!

Dessutom håller vi på att renovera en lägenhet så sambon är där när han inte jobbar. Tur att det bara är en begränsad period, annars skulle jag nog på riktigt få ett bryt, tänker sänka kraven på mig själv och vad jag och M gör på dagarna. Så nu ska jag äta frukost framför tvn, får väl se om hon får men när hon är äldre.
 
Miranda är också strax sju månader och sover också som en påse skräp. Sparkar, fäktar, vill äta, vill inte äta, kastar sig hit och dit.... Hon älskar mat, både att bli matad och äta själv, men på nätterna ska hon vara vid bröstet oavbrutet. Är rätt trött och funderar på att försöka sluta amma helt faktiskt, åtminstone på nätterna, men hur tusan gör man?

Hon är glad som en lärka så hon lider visst inte av att sova så dåligt men hennes mamma blir snart tokig!
 
M är snart 7 månader. Jag är helt slut.
Gick bra med maten tills några dagar sen, nu vill hon bara äta själv och får då knappt i sig något. Vägrar annat än vatten i flytande form så jag fortsätter att amma. Börjar jobba i feb, så har panik över hur allt ska funka.

Nätterna är skit, hon har svårt att somna med mig och ska sen ligga bredvid hela natten och sover oroligt, så jag är helt jävla död!

Dessutom håller vi på att renovera en lägenhet så sambon är där när han inte jobbar. Tur att det bara är en begränsad period, annars skulle jag nog på riktigt få ett bryt, tänker sänka kraven på mig själv och vad jag och M gör på dagarna. Så nu ska jag äta frukost framför tvn, får väl se om hon får men när hon är äldre.

Känner med dig! Vi har det lika illa med sömnen här.
 
Miranda är också strax sju månader och sover också som en påse skräp. Sparkar, fäktar, vill äta, vill inte äta, kastar sig hit och dit.... Hon älskar mat, både att bli matad och äta själv, men på nätterna ska hon vara vid bröstet oavbrutet. Är rätt trött och funderar på att försöka sluta amma helt faktiskt, åtminstone på nätterna, men hur tusan gör man?

Hon är glad som en lärka så hon lider visst inte av att sova så dåligt men hennes mamma blir snart tokig!

Bästa är nog om du inte sover med henne alls. Lägg dig på soffan en vecka så får din gubbe ta det. Jag har börjat fasa in ersättning, tanken är att amma deltid fram tills jag börjar jobba. Och då blir det slut, behöver kunna ta full dos mediciner då så.
 
Miranda är också strax sju månader och sover också som en påse skräp. Sparkar, fäktar, vill äta, vill inte äta, kastar sig hit och dit.... Hon älskar mat, både att bli matad och äta själv, men på nätterna ska hon vara vid bröstet oavbrutet. Är rätt trött och funderar på att försöka sluta amma helt faktiskt, åtminstone på nätterna, men hur tusan gör man?

Hon är glad som en lärka så hon lider visst inte av att sova så dåligt men hennes mamma blir snart tokig!
Jag tänker sluta amma nu i helgen när sambon är ledig, orkar inte med den här bristen på sömn.
Bvc sköterskan rekommenderade att börja med att bara amma en gång på natten och sova på tex soffan, så får pappa ta natten. Räknar med att hon kommer vara hysterisk, men det går ju över säger dom.
Vill sluta också för att hon ska fortsätta med vanlig mat, är en ond cirkel nu när hon ska äta hela natten.

Även fast jag inte önskar någon den här sömnkvaliten så är jag glad att jag inte är ensam!
 
Miranda är också strax sju månader och sover också som en påse skräp. Sparkar, fäktar, vill äta, vill inte äta, kastar sig hit och dit.... Hon älskar mat, både att bli matad och äta själv, men på nätterna ska hon vara vid bröstet oavbrutet. Är rätt trött och funderar på att försöka sluta amma helt faktiskt, åtminstone på nätterna, men hur tusan gör man?

Hon är glad som en lärka så hon lider visst inte av att sova så dåligt men hennes mamma blir snart tokig!

Jag ammade ju inte, men fasade ut ersättningen mot vatten eftersom målet var att sova på nätterna, inte att byta ett mål mat mot ett annat.
 
Bästa är nog om du inte sover med henne alls. Lägg dig på soffan en vecka så får din gubbe ta det. Jag har börjat fasa in ersättning, tanken är att amma deltid fram tills jag börjar jobba. Och då blir det slut, behöver kunna ta full dos mediciner då så.

Ja. Hu. Det känns så brutalt bara. :(
 
Jag tänker sluta amma nu i helgen när sambon är ledig, orkar inte med den här bristen på sömn.
Bvc sköterskan rekommenderade att börja med att bara amma en gång på natten och sova på tex soffan, så får pappa ta natten. Räknar med att hon kommer vara hysterisk, men det går ju över säger dom.
Vill sluta också för att hon ska fortsätta med vanlig mat, är en ond cirkel nu när hon ska äta hela natten.

Även fast jag inte önskar någon den här sömnkvaliten så är jag glad att jag inte är ensam!

Ja, det är ändå en liten tröst i bedrövelsen att andra också har det kämpigt - nu när M sover så krattigt så tycker jag bara jag läser om ungar som sover 19-9 typ. :meh: Kul för dem, liksom...
 
Ja. Hu. Det känns så brutalt bara. :(

Ja det är antagligen inte jättekul. Men hon kommer ju må bättre om hon kan sova gott utan att snutta på dig hela natten. Helt ärligt har jag inte provat det själv, men min mamma gjorde så med mig och jag överlevde ^^

Första ammade ett helt år, andra så löste det sig automatiskt då hon hellre tog flaskan och mjölken sinade. Så blir intressant att se hur det går nu.
 
M är snart 7 månader. Jag är helt slut.
Gick bra med maten tills några dagar sen, nu vill hon bara äta själv och får då knappt i sig något. Vägrar annat än vatten i flytande form så jag fortsätter att amma. Börjar jobba i feb, så har panik över hur allt ska funka.

Nätterna är skit, hon har svårt att somna med mig och ska sen ligga bredvid hela natten och sover oroligt, så jag är helt jävla död!

Dessutom håller vi på att renovera en lägenhet så sambon är där när han inte jobbar. Tur att det bara är en begränsad period, annars skulle jag nog på riktigt få ett bryt, tänker sänka kraven på mig själv och vad jag och M gör på dagarna. Så nu ska jag äta frukost framför tvn, får väl se om hon får men när hon är äldre.
Här har vi också en som sover dåligt, försökte räkna en natt hur många gånger hon vaknade och ska äta/snutta. Efter 10 gånger slutade jag räkna..Hon sover mellan oss för annars skulle jag inte sova alls, men sover ändå dåligt för att hon ligger bredvid en. Så jag förstår dig känner mig också helt slutkörd! Vi får tänka på att det väl är en fas som går över nån gång..

Jag hade också velat jobba lite under våren men eftersom hon fortfarande vill amma mest även på dagen (äter smakportioner men inga fulla måltider) och inte tar flaska så kan jag ju aldrig vara ifrån henne. Får hela tiden höra att jag inte ska stressa med matindrodukrion och försöker ta det lugnt i hennes takt men just nu känns det som att hon kommer amma för alltid och det är jobbigt att aldrig kunna lämna henne mer än typ 2 timmar.
 
Hur äter era nu? Stressar jag för mycket som försöker byta ut nått mål på dagen till mat och dra ner lite på amningen dagtid? Hon är ju lite över 6 månader, intresserad av mat men får i sig kanske 1-2 babyskedar med mat per måltid (brukar erbjuda mat då vi äter frukost/lunch/middag).

Hon gillar riktig mat, smörgås med leverpastej, avokado och fruktpureer. Gröt/välling/ersättning vill hon inte ha.
 
Vi var på 6mån kontroll idag och lilltösen gick igenom U.a :D
Skulle börjat på 2.a kursen på babysimmet med idag men pga av snöstormen valde vi att skippa den.

Allt flyter på bra här hemma, jag har börjat jobba och sambon är pappaledig.
Hon sover än sålänge bra om natten. Vaknar 1-2gg och vill ha mat men somnar om så fort flaskan är tom. Jag slutade amma för nån månad sedan och nu när sambon är hemma, så då tar han dom flesta nätter så jag får sova. Vaknar ifs ändå men slipper gå upp/mata mm, utan kan bara somna om. Sen vaknar hon mellan 06-07.

Iris har smakat både puréer, gröt och "vanlig" mat. Gröt tycker hon inte är någon höjdare direkt, men däremot vissa puréer och mat äter hon gärna när hon inte är för hungrig. Har märkt att hon inte tycker om kall mat utan den ska va ljummen el varm. Vi skulle testat välling nu till läggdags men hon va så trött att hon somnade ifrån den :p
 
Ja det är antagligen inte jättekul. Men hon kommer ju må bättre om hon kan sova gott utan att snutta på dig hela natten. Helt ärligt har jag inte provat det själv, men min mamma gjorde så med mig och jag överlevde ^^

Första ammade ett helt år, andra så löste det sig automatiskt då hon hellre tog flaskan och mjölken sinade. Så blir intressant att se hur det går nu.

Har liksom hoppats att ungen ska vilja sluta av sig själv, men det verkar inte hända...
 
Här har vi också en som sover dåligt, försökte räkna en natt hur många gånger hon vaknade och ska äta/snutta. Efter 10 gånger slutade jag räkna..Hon sover mellan oss för annars skulle jag inte sova alls, men sover ändå dåligt för att hon ligger bredvid en. Så jag förstår dig känner mig också helt slutkörd! Vi får tänka på att det väl är en fas som går över nån gång..

Jag hade också velat jobba lite under våren men eftersom hon fortfarande vill amma mest även på dagen (äter smakportioner men inga fulla måltider) och inte tar flaska så kan jag ju aldrig vara ifrån henne. Får hela tiden höra att jag inte ska stressa med matindrodukrion och försöker ta det lugnt i hennes takt men just nu känns det som att hon kommer amma för alltid och det är jobbigt att aldrig kunna lämna henne mer än typ 2 timmar.

Men nu är väl din dotter så pass gammal att hon klarar sig utan mat ett par timmar? Jag tänker om du ammar precis innan du åker och sen när du kommer hem igen? Har ni provat att ge ersättning ur pipmugg, eller ge klämmisar, eller gröt? Som sagt, även om hon matvägrar helt så är det ingen fara när hon är såpass stor.

Jag har jobbat en dag i veckan sen M var ca 2 månader gammal. Hon har alltid tagit flaskan dåligt men det har funkat ändå. I början var jag bara borta max 4 h men sen har jag kunnat öka till hela dagar borta. Pappan har gett bröstmjölk och ibland ersättning i flaska, hon har inte fått i sig några mängder men ändå nånting. Och med lite gröt och lite fruktklämmisar så brukar det funka fint.
 
Hur äter era nu? Stressar jag för mycket som försöker byta ut nått mål på dagen till mat och dra ner lite på amningen dagtid? Hon är ju lite över 6 månader, intresserad av mat men får i sig kanske 1-2 babyskedar med mat per måltid (brukar erbjuda mat då vi äter frukost/lunch/middag).

Hon gillar riktig mat, smörgås med leverpastej, avokado och fruktpureer. Gröt/välling/ersättning vill hon inte ha.

Det sägs ju att "food before one is just for fun". Men jag tänker att det beror på barnet? Tänk inte att du måste byta ut mål, men ge riktig mat och se om barnet vill ha större portioner vartefter? Det är ju verkligen ingen brådska så sett. M äter kanske 1/2 dl gröt och 1/2 dl mat (plockmat och hemlagat) plus majskrokar, kokta grönsaker, blodpuddingstavar osv, per dag. Om hon fick skulle hon äta huuuuur mycket fruktpuré som helst, speciellt i klämmisar så att hon kan äta SJÄLV. :D Men det är ju inte så mättande så vi försöker att inte ge mängder av det. Ersättning är hon väldigt ointresserad av nu, så vi försöker ge det som måltidsdryck ibland i pipmugg (men hon gillar vatten bättre). Så mestadels är det ju amningen som ger näring men försöker öka maten långsamt så länge magen hänger med och hon tycker det är kul och gott.
 
Men nu är väl din dotter så pass gammal att hon klarar sig utan mat ett par timmar? Jag tänker om du ammar precis innan du åker och sen när du kommer hem igen? Har ni provat att ge ersättning ur pipmugg, eller ge klämmisar, eller gröt? Som sagt, även om hon matvägrar helt så är det ingen fara när hon är såpass stor.

Jag har jobbat en dag i veckan sen M var ca 2 månader gammal. Hon har alltid tagit flaskan dåligt men det har funkat ändå. I början var jag bara borta max 4 h men sen har jag kunnat öka till hela dagar borta. Pappan har gett bröstmjölk och ibland ersättning i flaska, hon har inte fått i sig några mängder men ändå nånting. Och med lite gröt och lite fruktklämmisar så brukar det funka fint.

Det är hon ju det är jag som inte riktigt hängt med att hon blivit så stor att hon faktiskt inte MÅSTE äta hela tiden :o:p
Jag har inte provat ersättning ur pipmugg men hon gillar att dricka vatten ur pipmugg så mycket möjligt att det kan fungera, tack för tipset!

Gröt gillar hon inte men provade klämmis nu igår (nån fruktsmoothie) och det gillade hon verkligen, helt fantastiskt att man SJÄLV kan trycka ut maten tyckte hon :D Det hamnade dock inte bara i munnen haha :p

Skulle behöva vara iväg fyra timmar nästa söndag på förmiddagen. Hon brukar amma ungefär kl 8 och kl halv 11 eller 11 och sen sova förmiddagslur. Jag skulle behöva vara iväg 9-13 ska jag våga hoppa över 11-målet och låta pappan prova ge ersättning :nailbiting: Jag har iofs bett om att få en paus efter halva tiden för att åka hem och amma men kanske är överdrivet nojigt..
 
Det sägs ju att "food before one is just for fun". Men jag tänker att det beror på barnet? Tänk inte att du måste byta ut mål, men ge riktig mat och se om barnet vill ha större portioner vartefter? Det är ju verkligen ingen brådska så sett. M äter kanske 1/2 dl gröt och 1/2 dl mat (plockmat och hemlagat) plus majskrokar, kokta grönsaker, blodpuddingstavar osv, per dag. Om hon fick skulle hon äta huuuuur mycket fruktpuré som helst, speciellt i klämmisar så att hon kan äta SJÄLV. :D Men det är ju inte så mättande så vi försöker att inte ge mängder av det. Ersättning är hon väldigt ointresserad av nu, så vi försöker ge det som måltidsdryck ibland i pipmugg (men hon gillar vatten bättre). Så mestadels är det ju amningen som ger näring men försöker öka maten långsamt så länge magen hänger med och hon tycker det är kul och gott.
Tack jag ska försöka ta det mer i hennes takt :) Vad ger du för plockmat? :)
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 667
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 433
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 769
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 567
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp