Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del 3

Fick en bok på BVC om maten till små och där finns inga restriktioner nu med småsmakandet. Mjölk saknat järn men mättar så risken.är att de inte äter nog av den maten med järn. Annars är inte mjölkprodukter skadligt.
Salt behöver man heller inte vara livrädd för tydligen.
 
Sprutor och vägning/mätning idag då S blev 5 månader förra veckan. 9,4 kg och 72,7 cm. :love:

Jag var lite ängslig inför sprutorna, förra gången skrek han bara till men lugnade sig direkt, men det hade jag då rakt av inte behövt oroa mig över. Ongen FLÄMTADE. Och viftade lite på armarna tills jag kunde vända honom och hålla om. Inte ett ljud, inte en tår. Sköterskorna, praktikanten och jag såg ut som frågetecken. :confused::D Hoppas vi slipper feber denna gången också!!
 
Råden ändrades tydligen här i Danmark 2015. Man avråder nu från mjölk under det första året ( men ska börja fasas in vid 9 mdr). Motivationen är att komjölk innehåller mycket mer protein än bröstmjölk och saknar järn. Finns tydligen studier som visar ett samband mellan senare övervikt och för mycket protein i spädbarnsåldern.
Jag kan väl tycka att där är ju mycket protein i kött också men visst där får de järn på köpet. Summa summarum så är det nog inte skadligt med mjölkprodukter bara de får i sig järn från annat håll. Allt med måtta tänker jag...

Konstigt ändå att råden skiljer sig såpass mellan dk och Sverige!
 
Det är som den där Brieosten som är döden i Sverige när man är gravid men ok i Norge....

Idag har vi fortsatt smaka gröt och herrejesus vad han viftar på armarna och vill ha mer! Blev ju flera små skedar idag för han blev helt arg när det tog slut...
Sen rinner ju mycket ut eftersom han slafsar på fingrarna mellan skedarna men det känns lovande inför den där sova hela natten gröten som @Lazy Lady tipsar om!
 
Det är som den där Brieosten som är döden i Sverige när man är gravid men ok i Norge....

Idag har vi fortsatt smaka gröt och herrejesus vad han viftar på armarna och vill ha mer! Blev ju flera små skedar idag för han blev helt arg när det tog slut...
Sen rinner ju mycket ut eftersom han slafsar på fingrarna mellan skedarna men det känns lovande inför den där sova hela natten gröten som @Lazy Lady tipsar om!
Med gröten kom sömnen som en liten present till mamman och pappan:D:bow:
 
Fick en bok på BVC om maten till små och där finns inga restriktioner nu med småsmakandet. Mjölk saknat järn men mättar så risken.är att de inte äter nog av den maten med järn. Annars är inte mjölkprodukter skadligt.
Salt behöver man heller inte vara livrädd för tydligen.
Kalcium hämmar ju även järnupptaget.
På föräldragruppen på BVC sa sköterskan att man inte ska ge för stora mängder mejeriprodukter innan ett år pga detta, men läser jag på livsmedelsverkets hemsida hittar jag inget om det :confused:
 
Kalcium hämmar ju även järnupptaget.
På föräldragruppen på BVC sa sköterskan att man inte ska ge för stora mängder mejeriprodukter innan ett år pga detta, men läser jag på livsmedelsverkets hemsida hittar jag inget om det :confused:
Nej precis, hittade inte heller nåt om det när jag läste igår, så nu är jag mer än lovligt förvirrad.
 
Gud, denna unge... trött är bara förnamnet. Han har bökat en del nattetid sista veckan, men igår somnade han kl 17 och bara vägrade vara vaken efter det. Resultatet blev en bebis som började gnälla kl 03 och sen har det fortsatt typ. Lyckades få honom att sova en liten stund runt 05.
Vet inte hur vi ska lyckas få honom att sova ordentligt, det spelar ingen roll hur mycket/lite han sover dagtid eller när. Blir snart knäpp.

Det är tur han är söt för mitt i allt gnällande och pratande kom det ut ett "mamma" klart och tydligt. Det är första gången han får fram både konsonanter och vokaler, och han blev så förvånad att han var tyst i flera sekunder sen...:p
Gripande är det bästa han vet för tillfället, favoriten är snuttefilten men även hundbajspåsarna som vi lägger blöjorna i. I morse tog han tag i mitt pekfinger och stoppade in det i munnen och började suga, så gulligt.:love: Bytte ut finger mot tutte och då somnade han.
 
Gud, denna unge... trött är bara förnamnet. Han har bökat en del nattetid sista veckan, men igår somnade han kl 17 och bara vägrade vara vaken efter det. Resultatet blev en bebis som började gnälla kl 03 och sen har det fortsatt typ. Lyckades få honom att sova en liten stund runt 05.
Vet inte hur vi ska lyckas få honom att sova ordentligt, det spelar ingen roll hur mycket/lite han sover dagtid eller när. Blir snart knäpp.

Det är tur han är söt för mitt i allt gnällande och pratande kom det ut ett "mamma" klart och tydligt. Det är första gången han får fram både konsonanter och vokaler, och han blev så förvånad att han var tyst i flera sekunder sen...:p
Gripande är det bästa han vet för tillfället, favoriten är snuttefilten men även hundbajspåsarna som vi lägger blöjorna i. I morse tog han tag i mitt pekfinger och stoppade in det i munnen och började suga, så gulligt.:love: Bytte ut finger mot tutte och då somnade han.
Känner likadant med nätterna. De är ju rätt samma ålder.
Alltid sovit bra fram till 4, 5 tiden och sen ändå somnat om till 8.
Nu vaknade han klockan 1 och började snacka... Fick vara upp med honom till lite efter 2 och sen somnade han om till 3 och var svårsövd igen. Vaknade om igen vid sex och sen tog pappa honom vid 7 och fick honom att sova i vagnen så jag fick 2 timmar till.
Sjukt trött. Just att han inte somnar om... Var ju en baggis när han bara ammade och sov...
 
V fick såklart feber efter vaccinet. Han var öm om låren där sticken var och varje gång någon stötte till dem skrynklades hans gulliga lilla ansikte ihop och blev jätteledset :(. Febern kom under natten så han fick en alvedon. Dock var han feberfri nu på morgonen och det har hållit i sig under förmiddagen så jag hoppas att det inte blir värre än så.

Ska tillbaka till BVC idag för en snabb läkarkoll. Vi misstänker att han är lite trång i näsan. Han grymtar en del, men framförallt blir det kämpigt för honom med snor som inte kommer ut. Det är främst på nätterna som han besväras eftersom han då ligger ner så länge att det täpper till, och då bökar han som bara den. Han får svårt att äta också när det täpper till.

Imorgon ska jag köra 25 mil själv med båda barnen. Jag borde vara nervös, men är konstigt nog kollugn än så länge. Hoppas det går bra!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Känner likadant med nätterna. De är ju rätt samma ålder.
Alltid sovit bra fram till 4, 5 tiden och sen ändå somnat om till 8.
Nu vaknade han klockan 1 och började snacka... Fick vara upp med honom till lite efter 2 och sen somnade han om till 3 och var svårsövd igen. Vaknade om igen vid sex och sen tog pappa honom vid 7 och fick honom att sova i vagnen så jag fick 2 timmar till.
Sjukt trött. Just att han inte somnar om... Var ju en baggis när han bara ammade och sov...
Oh fy, det låter som en hemsk natt!
 
@Fritidsryttare och @Ray - jag ska visst inte klaga över min natt iaf! :crazy:

Hade dock drömt om en lika bra natt som igår då hon sov 19.45-02.45 ammade och sov sen till 6.20. Inatt- inte lika bra :meh: men ändå bättre än era!

Annars firar vi 6 månader idag, galet vad tiden går. Har bakat grötpinnar som hon ska få smaka när hon vaknar. :)

@Rhinos : hoppas ni slipper mer feber!
Känns alltid bra att någon har det bättre:D
 
Här blev det också feber efter vaccinet. Och en tur till barnakuten på morgonen då han gjorde konstiga miner (tuggade i luften och snörpte ihop ansiktet om och om igen) och jag blev livrädd att han fått epilepsi. :nailbiting: Även om han hela tiden var ”med” och svarade så ringde jag 1177 och de tyckte jag skulle åka in. Inte kramper enligt läkarna. Får lita på dem. Sköterskan som tog emot oss sa att bebisar kan göra konstiga miner när de börjar smaka på saker. ”Tuggandet” (typ ljudlöst smackande) har han gjort sedan igår och direkt när vi kom hem efter vaccinationen fick han lite plommonpuré och lite pärongröt som han snörpte ihop ansiktet över. Plus flytande alvedon igår kväll, så jag köper väl den förklaringen.

Svårt för en förstagångsmamma att veta vad som är normalt. :nailbiting:
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 884
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 935
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 871
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 847
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp