Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehehe den där fläcken är konstant på mig, extra snyggt med wet t-shirt-effekt när man har vitt linne på sig.. Slutat bry mig om både det och att man går runt utan BH om dagarna. Alla time low var när barnläkaren kom in på rond när jag satt uppkopplad vid mjölkpumpen på Neo som en annan kossa. Inte ens då orkade jag bry mig, men det satte liksom ribban. :)
Även om det känns konstigt till en början så tycker jag faktiskt att det är skönt att släppa anständigheten lite och märker att jag inte bryr mig alls lika mycket om hur man "bör" se ut. :)
 
Jag vill inte stressa er men har ni koll på när ni kan sätta era små i förskolekö? Vi bodde i Stockholms stad innan vi flyttade och då räknas ködagarna från att barnet blir 6 månader. Nu upptäckte jag av en slump i förrgår att i nuvarande kommun kan man börja köa så fort barnet fått sitt personnummer. Lille M är satt i kö nu med start januari -19.
Är inte fel att få en påminnelse. I vissa kommuner är det sjukt hetsigt med dagisplatser. Jag är inte helt hundra på hur det är i vår kommun, mer än att man kan sätta i kö 3 månader innan och sedan få en plats garanterat, dock inte säkert att man får något av de man önskat. Vi vill att lillebror ska gå på samma som storebror men tror inte att det ska bli några större problem :). Syskon brukar prioriteras. Vi planerar inskolning vårvintern 2019.
 
Jag vill inte stressa er men har ni koll på när ni kan sätta era små i förskolekö? Vi bodde i Stockholms stad innan vi flyttade och då räknas ködagarna från att barnet blir 6 månader. Nu upptäckte jag av en slump i förrgår att i nuvarande kommun kan man börja köa så fort barnet fått sitt personnummer. Lille M är satt i kö nu med start januari -19.
Här i Köpenhamn är det heller inte så lätt att få plats. Man får ancinnitet from 4 månaders ålder. Vi har inte skrivit upp ännu och jag är lite stressad över att vi inte har varit runt och kollat på olika ställen ännu..

Den här mamman gav upp nu på morgonen och gav lillebror napp. Hade velat undvika det, stora sonen har napp och det är ett evigt tjat om "bappen" och letandes efter nappar. Men lillebror har suttit fast vid bröstet sen 04 och bara snuttat snuttat snuttat, sen blir han så förbannad när det kommer mat när det inte är det han vill..
så jag gav upp.. kanske ger lite lugn hos oss båda..
Änsålänge avskyr han nappen och ser sjukt förnärmad ut när han får den i munnen..
Vi gick traggla ganska mycket innan S. Tog nappen, hon blev också otroligt förnärmad i början men det vänder successivt och nu funkar nappen jättebra när hon ska sova eller när hon vaknar till. Men ja nackdelen är ju att man ska stoppa in den hela tiden. Jag sög dock själv på tummen som liten och minns hur svårt det var att sluta så när hon började suga på händer och fingrar ville jag gärna bryta det så fort som möjligt!
 
Här i Köpenhamn är det heller inte så lätt att få plats. Man får ancinnitet from 4 månaders ålder. Vi har inte skrivit upp ännu och jag är lite stressad över att vi inte har varit runt och kollat på olika ställen ännu..


Vi gick traggla ganska mycket innan S. Tog nappen, hon blev också otroligt förnärmad i början men det vänder successivt och nu funkar nappen jättebra när hon ska sova eller när hon vaknar till. Men ja nackdelen är ju att man ska stoppa in den hela tiden. Jag sög dock själv på tummen som liten och minns hur svårt det var att sluta så när hon började suga på händer och fingrar ville jag gärna bryta det så fort som möjligt!

Jag sög också på tummen som liten och minns också hur jobbigt det var att sluta. Så hellre napp än tumme/fingrar absolut.

Men jag är så himla nojjig för att amningen ska bli lidande pga nappen.
Stora sonen fick dålig teknik pga av nappen och rädslan är såklart stor att lillebror ska få det med. Nu när äntligen amningen funkar den här gången och jag kan se tjusningen i att amma..
Nää vi får nog avvakta napp ett tag till, jag får agera napp tills jag vet att amningen verkligen sitter..:(
Ångest kring napp, det trodde jag aldrig jag skulle ha faktiskt :arghh:
 
Jag sög också på tummen som liten och minns också hur jobbigt det var att sluta. Så hellre napp än tumme/fingrar absolut.

Men jag är så himla nojjig för att amningen ska bli lidande pga nappen.
Stora sonen fick dålig teknik pga av nappen och rädslan är såklart stor att lillebror ska få det med. Nu när äntligen amningen funkar den här gången och jag kan se tjusningen i att amma..
Nää vi får nog avvakta napp ett tag till, jag får agera napp tills jag vet att amningen verkligen sitter..:(
Ångest kring napp, det trodde jag aldrig jag skulle ha faktiskt :arghh:

Förstår hur du känner. Vår son började tvärt tvärvägra både napp och flaska när han var en månad ungefär. Kunde ju lika gärna blivit tvärtom... (eller att det funkat med båda såklart).

Sen även om jag förstår vad du menar så är det ju inte du som agerar napp, det är ju en eventuell napp som agerar bröst. Det är ju inte du som är substitutet :)
 
Pust, gnällig bebis och trött mamma. Jag tog hela natten i natt eftersom sambon var ute och tog ett par drinkar med sina vänner igår. Jag ville inte ha honom i sängen bredvid nestet så han och hunden förpassades ut till gästrummet. Knodd har fått lite mer ersättning än vanligt sen igår och det märks direkt på magen. Det blir ett moment 22 för magontet gör att han vill äta oftare och då hinner inte mina bröst med = måste ge ersättning = mer magknip. Hur strikt vågar man vara mot en en månaders och hålla på 3 timmars intervaller, är det vara att ge när han vill ha?
Tänker att jag klarar av att ge skrovmål på 120-150 ml var tredje timme, men då kan jag inte pumpa mellan. Äter han oftare än så blir det mindre portioner och rutinerna helt upphackade, och som sagt, då får jag lägga till ersättning. Att erbjuda bara tutten går ibland men oftast inte.
 
Pust, gnällig bebis och trött mamma. Jag tog hela natten i natt eftersom sambon var ute och tog ett par drinkar med sina vänner igår. Jag ville inte ha honom i sängen bredvid nestet så han och hunden förpassades ut till gästrummet. Knodd har fått lite mer ersättning än vanligt sen igår och det märks direkt på magen. Det blir ett moment 22 för magontet gör att han vill äta oftare och då hinner inte mina bröst med = måste ge ersättning = mer magknip. Hur strikt vågar man vara mot en en månaders och hålla på 3 timmars intervaller, är det vara att ge när han vill ha?
Tänker att jag klarar av att ge skrovmål på 120-150 ml var tredje timme, men då kan jag inte pumpa mellan. Äter han oftare än så blir det mindre portioner och rutinerna helt upphackade, och som sagt, då får jag lägga till ersättning. Att erbjuda bara tutten går ibland men oftast inte.

Med äldre sonen fick jag rekommendationen av bvc att hålla 3 timmar mellan målen för att mina bröst skulle få vila (pga av sår). Så jag tror nog du kan försöka hålla 3 timmar i mellan utan att han lider av det..
 
Pust, gnällig bebis och trött mamma. Jag tog hela natten i natt eftersom sambon var ute och tog ett par drinkar med sina vänner igår. Jag ville inte ha honom i sängen bredvid nestet så han och hunden förpassades ut till gästrummet. Knodd har fått lite mer ersättning än vanligt sen igår och det märks direkt på magen. Det blir ett moment 22 för magontet gör att han vill äta oftare och då hinner inte mina bröst med = måste ge ersättning = mer magknip. Hur strikt vågar man vara mot en en månaders och hålla på 3 timmars intervaller, är det vara att ge när han vill ha?
Tänker att jag klarar av att ge skrovmål på 120-150 ml var tredje timme, men då kan jag inte pumpa mellan. Äter han oftare än så blir det mindre portioner och rutinerna helt upphackade, och som sagt, då får jag lägga till ersättning. Att erbjuda bara tutten går ibland men oftast inte.
Vi är ganska strikta mot lillen med att hålla 3 timmar eller mer mellan matningarna, men om han gråter av hunger får han så klart mat. Jag vill inte att han småäter för det blir en ond cirkel som är svår att komma ur. Hellre stora portioner glest så att lilleman (och hans mage) får vila emellan.
 
Pust, gnällig bebis och trött mamma. Jag tog hela natten i natt eftersom sambon var ute och tog ett par drinkar med sina vänner igår. Jag ville inte ha honom i sängen bredvid nestet så han och hunden förpassades ut till gästrummet. Knodd har fått lite mer ersättning än vanligt sen igår och det märks direkt på magen. Det blir ett moment 22 för magontet gör att han vill äta oftare och då hinner inte mina bröst med = måste ge ersättning = mer magknip. Hur strikt vågar man vara mot en en månaders och hålla på 3 timmars intervaller, är det vara att ge när han vill ha?
Tänker att jag klarar av att ge skrovmål på 120-150 ml var tredje timme, men då kan jag inte pumpa mellan. Äter han oftare än så blir det mindre portioner och rutinerna helt upphackade, och som sagt, då får jag lägga till ersättning. Att erbjuda bara tutten går ibland men oftast inte.
Har alltid fått rekommendationen att de ska äta när de är hungriga. Eftersom jag kämpat för att få nån slags pr obduktion ammar jag ju så ofta det går och det är nog varje timme om han inte sover...
Säkert därför han vaknar så ofta på natten...
Men jag tycker nog hungrig= mat och äta tills man är mätt.
 
Tack för svar! Verkar vara lite olika hur man gör med intervallerna. Hade jag friammat så hade han fått äta så ofta han velat, men nu får han ju mat mer 'kontrollerat', och ofta när han småäter så där så är han inte direkt hungrig heller utan det känns mer som att han gör det för att få tröst. Hade det funkat så är det klart han hade fått äta fritt, men nu märks rätt stor skillnad när han självmant håller 3 timmar mellan målen och när han inte gör det, plus att mina bröstvårtor blir såriga och dana.
Sen spelar det stor roll har jag märkt hur vaken han är på dagen vs natten. Är han vaken mycket på dagen så äter han bättre = nöjd bebis = sover bättre på natten. Som i natt när han vände helt på dygnet och var mer eller mindre vaken mellan typ 02-06 så var han betydligt gnälligare. Ska fråga på BVC i veckan hur vi ska göra om han fortsätter, nån gång måste man ju börja få in lite rutiner också tänker jag, även om han är liten.
 
Jag gör som @Ray - matar när han är hungrig. Det innebär att han får mat med intervaller på mellan 1-3 timmar. Har aldrig hört att man ska hålla på 3-timmarsintervall.

Det var nog vanligare förut gav råd om 3timmars intervaller. Vet att min mamma fick det när hon fick min äldre bror (tidigt 80tal), då fick alla bebisarna ligga i egen sal på BB och sköterskorna kom när han skulle ammas. När min lillasyster kom på 90talet hade de rekommendationerna börjat försvinna.

Jag ammar också lillebror på hans tecken, allt mellan 1-2 gånger i timmen till var 4e timme.
Men med ädre sonen höll mina bröstvårtor på att gå sönder helt och hållet av sår och blåsor. Och jag ville verkligen amma så därav rådet från vår bvc dra ut på det så att bröstvårtorna skulle avlastas. Nu fick jag ju tyvärr sluta amma tids nog ändå pga av de där himla såren.
 
Jag låter lillen äta när han vill. Väldigt varierat hur ofta det är. Dock går det nästan alltid 3 timmar eller mer mellan målen på natten. Så Skönt!
Jag tror det är svårt att försöka styra upp några rutiner när de är så små.
Jag tänker göra som med stora sonen den här gången också dvs låta honom styra. Efter några månader så kommer tydliga rutiner med mat och sömn av sig självt. I alla fall gjorde det det för oss!
Han får äta och sova när han vill helt enkelt:D

På tal om det så berättade en kompis om en bekant till henne som blev galen på att hennes lilla inte sov på nätterna. Hennes lösning på det var att tvinga bebisen att vara vaken en hel dag..
Stackars stackars bebis:(
 
Jag gör som @Ray - matar när han är hungrig. Det innebär att han får mat med intervaller på mellan 1-3 timmar. Har aldrig hört att man ska hålla på 3-timmarsintervall.

När vi var små så var rekommendationerna att amma var tredje (eller fjärde?) timme. Just för att bebisarna skulle vara tillräckligt hungriga bland annat och för att man trodde att man skulle kunna styra bebisarnas ätmönster.

Men de råden är ju sedan länge förkastade och nu är rekommendationerna att amma på bebis signaler och följa bebisen.

(Därmed inte sagt att reglerad amning skulle kunna vara det bästa för den enskilde, det tänker jag inte uttala mig om :) )
 
Det var nog vanligare förut gav råd om 3timmars intervaller. Vet att min mamma fick det när hon fick min äldre bror (tidigt 80tal), då fick alla bebisarna ligga i egen sal på BB och sköterskorna kom när han skulle ammas. När min lillasyster kom på 90talet hade de rekommendationerna börjat försvinna.

Jag ammar också lillebror på hans tecken, allt mellan 1-2 gånger i timmen till var 4e timme.
Men med ädre sonen höll mina bröstvårtor på att gå sönder helt och hållet av sår och blåsor. Och jag ville verkligen amma så därav rådet från vår bvc dra ut på det så att bröstvårtorna skulle avlastas. Nu fick jag ju tyvärr sluta amma tids nog ändå pga av de där himla såren.
Ja, har också hört att det var rekommendationerna förr, därav min förvåning när det togs upp i tråden :). Sen förstår jag att det kan behövas i vissa fall, t.ex. För att avlasta mammans såriga bröstvårtor (;)) eller för barn som äter mer sällan där man behöver säkerställa att barnet får i sig tillräckligt.
 
Jag låter lillen äta när han vill. Väldigt varierat hur ofta det är. Dock går det nästan alltid 3 timmar eller mer mellan målen på natten. Så Skönt!
Jag tror det är svårt att försöka styra upp några rutiner när de är så små.
Jag tänker göra som med stora sonen den här gången också dvs låta honom styra. Efter några månader så kommer tydliga rutiner med mat och sömn av sig självt. I alla fall gjorde det det för oss!
Han får äta och sova när han vill helt enkelt:D

På tal om det så berättade en kompis om en bekant till henne som blev galen på att hennes lilla inte sov på nätterna. Hennes lösning på det var att tvinga bebisen att vara vaken en hel dag..
Stackars stackars bebis:(
Jag tror också det är svårt att få till rutiner så här tidigt. Så hemskt att låta barnet vara vaken en hel dag, så små bebisar behöver ju sova så mycket de bara kan.

(Därmed inte sagt att reglerad amning skulle kunna vara det bästa för den enskilde, det tänker jag inte uttala mig om :) )
Det håller jag med om :). Tretimmarsintervall kan ju absolut vara motiverat och funka för vissa.
 
Tack för era svar och input! Jag håller helt med er om att det bästa vore att han kunde äta fritt, det är så klart det bästa, men det måste funka rent praktiskt också och när jag har lust att hugga av mig bröstvårtan i början av varje amning/pumpning trots att jag smörjer så måste vi ju försöka lösa det på nåt sätt. Alternativet är att ge mer ersättning och det vill jag helst undvika då magknipet verkar bli värre av det.
På Neo körde de på att 3 timmar mellan varje mål var OK, just för att han skulle hinna bli hungrig och orka med att äta. Då var han förvisso mycket mindre och även sjuk/sondades periodvis men för oss har det funkat och ofta håller han den tiden själv mellan tillfällena, det är när han faller ifrån den rutinen som i natt som det blir besvärligt.

Självfallet så får han mat oftare om han tydligt visar att han är hungrig, men ibland undrar jag om vi inte är väl snabba med att ta fram flaskan/tutten för han äter kanske bara 20 ml eller nån minut de gångerna och efteråt är han ändå gnällig. Då kanske det är tröst snarare än mat han behöver.

Jag skulle aldrig tvinga honom att hålla sig vaken bara för att vi ska få sova, det låter ju horribelt. Frågeställningen gällde enbart maten, inte sömnen.
 
Tack för era svar och input! Jag håller helt med er om att det bästa vore att han kunde äta fritt, det är så klart det bästa, men det måste funka rent praktiskt också och när jag har lust att hugga av mig bröstvårtan i början av varje amning/pumpning trots att jag smörjer så måste vi ju försöka lösa det på nåt sätt. Alternativet är att ge mer ersättning och det vill jag helst undvika då magknipet verkar bli värre av det.
På Neo körde de på att 3 timmar mellan varje mål var OK, just för att han skulle hinna bli hungrig och orka med att äta. Då var han förvisso mycket mindre och även sjuk/sondades periodvis men för oss har det funkat och ofta håller han den tiden själv mellan tillfällena, det är när han faller ifrån den rutinen som i natt som det blir besvärligt.

Självfallet så får han mat oftare om han tydligt visar att han är hungrig, men ibland undrar jag om vi inte är väl snabba med att ta fram flaskan/tutten för han äter kanske bara 20 ml eller nån minut de gångerna och efteråt är han ändå gnällig. Då kanske det är tröst snarare än mat han behöver.

Jag skulle aldrig tvinga honom att hålla sig vaken bara för att vi ska få sova, det låter ju horribelt. Frågeställningen gällde enbart maten, inte sömnen.
Det låter som att han vill öka produktionen. Tömmer du brösten med samma intervall som vanligt? Det kan vara så att du behöver öka ditt intervall i något dygn för att trigga produktionen. Är det såriga bröstvårtor som besvärar (det kanske du redan skrivit men har så dåligt minne :o, sorry i så fall)?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
11 179
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 257
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 670
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 602
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp