Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns ju som att jag har rena i-landsproblemet, ska inte klaga egentligen för det är ju toppen att jag har käk, men det är bökigt och jäkligt irriterande att se den där mjölken överallt. Här blir det bara värre när knodd käkar oftare som i förrgår. Ju mer han äter desto mer producerar mina bröst så idag läcker de konstant trots att jag just pumpat ur 120 ml och 200 ml kl 08.

Det där med när livet kommer emellan, rutinerna är ju fruktansvärt sköra har man märkt, det krävs inte mycket för att rucka på alltihop. Känner igen det där med bökande bebis, tycker det är rätt charmigt men inte på småtimmarna. Hoppas ni får en bättre kväll och natt idag.

Fast det är jobbigt, det låter som du har precis som jag hade med äldre sonen. Överproduktion såtillvida att man skulle kunna amma två tvillingpar och ändå ha mjölk över.
Det var enormt jobbigt, och jag fick sånt problem med svamp av fukten.
Den här gången är brösten mer med på banan och läcker lite sådär lagom, har en väldigt stark utskrivningsreflex så det läcker ur mungipan på mini.

Det tips jag fick med äldre sonen av en amningsrådgivare var att blockamma. Googla på det om du vill veta mer. Jag tyckte det hjälpte. Man ammar samma bröst under en längre tidsintervall. Detta för att reglera mängden.

Så klaga på! För jag minns hur handikappad jag kände mig, mjölken spruta och det var blöt överallt..
 
Ja, verkligen, är i full gång med att städa huset nu medan pappa städar och tvättar bilen med knoddis som sällskap.:) Kan ju kolla med amningshjälpen kanske, trodde annars bara de var aktuella om det var nåt bekymmer med amningen som sådan och det här känns lite som ett lyxproblem.
Här är det förutsägbart så till vida att mjölken rinner till med typ 3 timmars mellanrum, och på natten vräker det ur dem. Jag får ha handduk vid varje pumpning men den blir genomsur snabbt och går jag upp på natten så droppar det om mig...fräscht. :yuck:

Vad segt med förkylning och nätterna, det suger verkligen musten ur en, hoppas storebror blir frisk snart.
Tycker inte alls det låter som ett lyxproblem, det tillför ju ett extra moment i er vardag att hantera. Som om inte omställningen att ha ett barn hemma är stor nog ;). Jag tänker att de på Amningshjälpen kan har lite tips om hur du kan reglera mängden eller hämma läckaget på något sätt :).

Tack, det hoppas jag med. Tur att lillebror än så länge är väldigt lätt att ha att göra med. Han sover för det mesta :).
 
Det känns ju som att jag har rena i-landsproblemet, ska inte klaga egentligen för det är ju toppen att jag har käk, men det är bökigt och jäkligt irriterande att se den där mjölken överallt. Här blir det bara värre när knodd käkar oftare som i förrgår. Ju mer han äter desto mer producerar mina bröst så idag läcker de konstant trots att jag just pumpat ur 120 ml och 200 ml kl 08.

Jag hade samma problem, med mjölk överallt.

Googla blockamning, det hjälpte mig att få det lite mer under kontroll iaf. I stort går det ut på att amma på samma bröst så länge som möjligt. I början känns det hopplöst och de där "längre" perioderna blir inte så långa. Men jag upplevde att det verkligen hjälpte efter ett tag :)
 
Det tips jag fick med äldre sonen av en amningsrådgivare var att blockamma. Googla på det om du vill veta mer. Jag tyckte det hjälpte. Man ammar samma bröst under en längre tidsintervall. Detta för att reglera mängden.

Hm, är visst inte så bra på det där med att läsa inläggen ovanför innan jag skriver :p

Men då fick ju å andra sidan @Fritidsryttare dubbelt så mycket indikationer på att det kan funka ;)
 
Däremot blir jag galen på tuttarna, vad ska jag göra? Pumpade kl 04 sista gången, kl 08 vaknade jag av en sjö i sängen, det såg ut som att nån kissat ner halva täcket.:cry: Bytte lakan så sent som igår kväll då knodd kräktes, men det var bara att byta igen.
Jag har amningslinnen jämt på dagarna, men vill ogärna ha nåt på överkroppen nattetid för att undvika svamp och våteksem, är känslig för sånt. På Neo sov jag i linne på natten och då hamnade mjölken i tyget, vilket ledde till konstant fuktiga bröstvårtor även med amningsiläggen.

Jag läckte som ett såll när jag pumpade, det blev bättre när jag ammat ett tag och brösten ställt in sig ordentligt. Jag har läckt några gånger de senaste veckorna men det är nog för att fröken har beställt mer mat. Innan jag började sova med bh sov jag på badlakan, då var det bara att ta bort dem när man vaknade av att man låg i en stor blöt fläck...

Du har inte provat uppsamlingskupor? Det kanske skulle fungera. Nu vet jag ju inte vilka amningsinlägg du har men kanske värt att prova några i ull? Jag upplevde engångs som mycket varmare än tyginlägg.
 
Fast det är jobbigt, det låter som du har precis som jag hade med äldre sonen. Överproduktion såtillvida att man skulle kunna amma två tvillingpar och ändå ha mjölk över.
Det var enormt jobbigt, och jag fick sånt problem med svamp av fukten.
Den här gången är brösten mer med på banan och läcker lite sådär lagom, har en väldigt stark utskrivningsreflex så det läcker ur mungipan på mini.

Det tips jag fick med äldre sonen av en amningsrådgivare var att blockamma. Googla på det om du vill veta mer. Jag tyckte det hjälpte. Man ammar samma bröst under en längre tidsintervall. Detta för att reglera mängden.

Så klaga på! För jag minns hur handikappad jag kände mig, mjölken spruta och det var blöt överallt..
+ @Imogen tack för tips om blockamning, jag ska testa det, mycket av det som står stämmer in precis på mig! Vitkålsbladen var nåt helt nytt för mig, det ska jag också prova, jag är rädd för mjölkstockning efter att det blev ett längre glapp förra måndagen, trodde jag skulle smälla av så ont det gjorde i brösten.
 
Jag läckte som ett såll när jag pumpade, det blev bättre när jag ammat ett tag och brösten ställt in sig ordentligt. Jag har läckt några gånger de senaste veckorna men det är nog för att fröken har beställt mer mat. Innan jag började sova med bh sov jag på badlakan, då var det bara att ta bort dem när man vaknade av att man låg i en stor blöt fläck...

Du har inte provat uppsamlingskupor? Det kanske skulle fungera. Nu vet jag ju inte vilka amningsinlägg du har men kanske värt att prova några i ull? Jag upplevde engångs som mycket varmare än tyginlägg.
Nej, har inte testat uppsamlingskupor men ska kolla in det, kan ju vara nåt! Jag har Mams inlägg, är inte nöjd med dem alls, de lossnar på natten och tycker inte att de gör så stor nytta. Kan ju kika på lite alternativ där med. Tack för tips!
 
Nej, har inte testat uppsamlingskupor men ska kolla in det, kan ju vara nåt! Jag har Mams inlägg, är inte nöjd med dem alls, de lossnar på natten och tycker inte att de gör så stor nytta. Kan ju kika på lite alternativ där med. Tack för tips!

Uppsamlingskupor är jättebra! Speciellt eftersom man får utpumpat "gratis" under tiden man ammar. Enda nackdelen är när man glömmer och ta bort den och inser att man gått omkring med väldigt konstig form på bröstet ett tag :p:angel:
 
Uppsamlingskupor är jättebra! Speciellt eftersom man får utpumpat "gratis" under tiden man ammar. Enda nackdelen är när man glömmer och ta bort den och inser att man gått omkring med väldigt konstig form på bröstet ett tag :p:angel:
Jag bara väntar på den dagen jag glömmer bort att dra upp amningslinnet och springer runt med flaxande tuttar bland folk, så lite lustig bröstform känns inte så avskräckande. :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ja, verkligen, är i full gång med att städa huset nu medan pappa städar och tvättar bilen med knoddis som sällskap.:) Kan ju kolla med amningshjälpen kanske, trodde annars bara de var aktuella om det var nåt bekymmer med amningen som sådan och det här känns lite som ett lyxproblem.
Här är det förutsägbart så till vida att mjölken rinner till med typ 3 timmars mellanrum, och på natten vräker det ur dem. Jag får ha handduk vid varje pumpning men den blir genomsur snabbt och går jag upp på natten så droppar det om mig...fräscht. :yuck:

Vad segt med förkylning och nätterna, det suger verkligen musten ur en, hoppas storebror blir frisk snart.

Det går över när brösten ställt in sig. Ge det 2 veckor till ska du se :)

Vad det gäller produktionen så kan du öka den (såg att du var orolig i ett annat inlägg) genom att växla bröst flera gånger per amning. :up:

Kan trösta dig med att här ammades det minst 40min per gång i början och nu är det bara 5-10 min. Folk brukar undra om hon verkligen är klar redan. Nu vid 4,5 mån ålder äter hon inte så ofta heller
 
Jag bara väntar på den dagen jag glömmer bort att dra upp amningslinnet och springer runt med flaxande tuttar bland folk, så lite lustig bröstform känns inte så avskräckande. :)
Läckte igenom inlägget häromdagen när jag ammade andra bröstet och såg hemma att jag gått runt på Ica med en fin 5 cm i diameter-fläck på tutten.... tänker att alla mammor som nån gång ammat måste ha överseende
 
Jag vill inte stressa er men har ni koll på när ni kan sätta era små i förskolekö? Vi bodde i Stockholms stad innan vi flyttade och då räknas ködagarna från att barnet blir 6 månader. Nu upptäckte jag av en slump i förrgår att i nuvarande kommun kan man börja köa så fort barnet fått sitt personnummer. Lille M är satt i kö nu med start januari -19.
 
Jag vill inte stressa er men har ni koll på när ni kan sätta era små i förskolekö? Vi bodde i Stockholms stad innan vi flyttade och då räknas ködagarna från att barnet blir 6 månader. Nu upptäckte jag av en slump i förrgår att i nuvarande kommun kan man börja köa så fort barnet fått sitt personnummer. Lille M är satt i kö nu med start januari -19.

Vi kan ställa i kö direkt men ködagarna räknas inte förrens från 6månader.
Kommer ställa i kö nu, vi vet ju vart han ska gå (samma som äldre sonen), så är det avklarat liksom.
Vi tänker oss också från Januari -19
 
Den här mamman gav upp nu på morgonen och gav lillebror napp. Hade velat undvika det, stora sonen har napp och det är ett evigt tjat om "bappen" och letandes efter nappar. Men lillebror har suttit fast vid bröstet sen 04 och bara snuttat snuttat snuttat, sen blir han så förbannad när det kommer mat när det inte är det han vill..
så jag gav upp.. kanske ger lite lugn hos oss båda..
Änsålänge avskyr han nappen och ser sjukt förnärmad ut när han får den i munnen..
 
Usch, jobbig natt med bebis som varit bökig och ätit och bajsat om vartannat. Storebror är dessutom fortfarande sjuk och vaknar flera gånger av hostan. Han fullkomligt vägrar allt vad medicin heter så någon hostmedicin har vi inte fått i honom, trots att vi spätt ut den med juice.

Idag kommer sönernas farföräldrar och hälsar på så förhoppningsvis kan de ta ut barnen en stund så att jag och maken kan sova ikapp en stund :).

Den här mamman gav upp nu på morgonen och gav lillebror napp. Hade velat undvika det, stora sonen har napp och det är ett evigt tjat om "bappen" och letandes efter nappar. Men lillebror har suttit fast vid bröstet sen 04 och bara snuttat snuttat snuttat, sen blir han så förbannad när det kommer mat när det inte är det han vill..
så jag gav upp.. kanske ger lite lugn hos oss båda..
Änsålänge avskyr han nappen och ser sjukt förnärmad ut när han får den i munnen..
Storebror vägrade napp och vi hade nog som ambition att inte ha det på V heller, men vi har faktiskt börjat så smått med det. Känns praktiskt att kunna använda det denna gång om det funkar med tanke på att storebror vill ha mkt uppmärksamhet.
 
Den här mamman gav upp nu på morgonen och gav lillebror napp. Hade velat undvika det, stora sonen har napp och det är ett evigt tjat om "bappen" och letandes efter nappar. Men lillebror har suttit fast vid bröstet sen 04 och bara snuttat snuttat snuttat, sen blir han så förbannad när det kommer mat när det inte är det han vill..
så jag gav upp.. kanske ger lite lugn hos oss båda..
Änsålänge avskyr han nappen och ser sjukt förnärmad ut när han får den i munnen..
Vi har försökt med napp till och från men M är inte imponerad. Flaskmatade barn bör ha napp eftersom deras sugbehov inte blir tillfredsställt av flaskan. Men det har M inte fattat. Storasyster var likadan i början men började ta napp runt 6 veckors ålder. Sen tog vi ifrån henne nappen vid 4 månaders ålder eftersom vi inte fick sova för hon tappade nappen hela tiden. Och då började hon suga på tummen istället! Så jag ser nog gärna att M tar napp ändå..,
 
  • Gilla
Reactions: Ray
@Rosen-Knoppen här är det tydlig avsky med nappen. Han klöks efter några sekunder...
Vi känner ingen köstress- här får man plats på orten:)

Liten är 6 v och oj vad det händer grejer! Så stadig i kroppen och blicken.
Igår var det en bekant som skulle hålla honom. Med svart hår och skägg. Det blev lite ledsen min så han kom för att lämna honom till mig. Och den blicken:heart
Mamma- konstig filur- mamma- konstig filur... Så tydligt att han upptäckte skillnaden .
Myskille:love:
 
Läckte igenom inlägget häromdagen när jag ammade andra bröstet och såg hemma att jag gått runt på Ica med en fin 5 cm i diameter-fläck på tutten.... tänker att alla mammor som nån gång ammat måste ha överseende
Ehehe den där fläcken är konstant på mig, extra snyggt med wet t-shirt-effekt när man har vitt linne på sig.. Slutat bry mig om både det och att man går runt utan BH om dagarna. Alla time low var när barnläkaren kom in på rond när jag satt uppkopplad vid mjölkpumpen på Neo som en annan kossa. Inte ens då orkade jag bry mig, men det satte liksom ribban. :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
11 187
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 267
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 670
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 608
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp