Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar bli lite stressad över hur jag ska göra med hästen i sommar.. Än så länge går det utmärkt att rida och hoppträna (v 15) men jag inser (motvilligt) själv att jag måste hitta någon annan som kan rida sen. I mitt huvud gör jag en Malin Baryard och tävlar i 7:e månaden men det är väll inte riktigt realistiskt..

Ni andra som har häst, har ni någon plan för hur ni ska lösa det?

"Det ordnar sig" - tänker jag. Har en ganska anspråkslös ponny, han behöver inte motioneras för att vara nöjd med livet och må bra. Däremot har jag insett att jag måste hitta en skötare ändå så jag slipper känna måstet att vara i stallet varje dag, kanske inte det lättaste då jag har ligghallsmockning alla vardagar till en sådär 10 ponnyer... Får se hur det löser sig.
 
Har funderat på det här i många år och har läst på om allt som finns att läsa.

Jag vill ha planerat snitt.

Någon som har erfarenhet av att driva igenom det pga förlossningsrädsla?
Ska gå på aurorasamtal och läsa boken Att föda utan rädsla och verkligen ge det en chans, men mina stora skräckscenarion går inte att trolla bort för dom är verkliga och finns där. Ingen kan lova mig att jag inte spricker.
 
"Det ordnar sig" - tänker jag. Har en ganska anspråkslös ponny, han behöver inte motioneras för att vara nöjd med livet och må bra. Däremot har jag insett att jag måste hitta en skötare ändå så jag slipper känna måstet att vara i stallet varje dag, kanske inte det lättaste då jag har ligghallsmockning alla vardagar till en sådär 10 ponnyer... Får se hur det löser sig.

Jag ska försöka anamma ditt tankesätt om att det ordnar sig. :D Jag är lite väl uppstressad över hur det ska lösa sig. Jag tror iofs inte att det är ett problem att hitta någon som vill rida några gånger i veckan då jag har en snäll häst i full kondition som man kan göra "allt" med. Men jag vill ha någon duktig som jag kan lita på och som vill rida 5-6 dgr i veckan..

Hoppas du hittar en skötare som gillar mockning! :D
 
Vi har råkat köpa vagn :angel:. Inte provkört och jag har aldrig hört talas om märket förut (babytrold duo), men bättre begagnad i fräscht skick och kostade bara 600 kr. Både sittdel och liggdel, tydligen passar sånt där britax babyskydd man kan ha som bilbarnstol också.
Den har inte fasta hjul i fram, men som sambon sa - det kommer ju vara vår/sommar när vi ska börja använda den så är vi inte 100% nöjda kan vi alltid leta ny innan vintern.
 
Hämtade paket jag beställt på apoteket med. När jag beställde hade de köp 3 betala för 2 på förlossningsbindor, så nu har jag det för närmaste tiden efter förlossningen med.
Hur mycket kommer det egentligen? Hur ofta behöver man byta binda? Varannan timme? Varje? Kan inget alls om avslag känner jag.
 
Hämtade paket jag beställt på apoteket med. När jag beställde hade de köp 3 betala för 2 på förlossningsbindor, så nu har jag det för närmaste tiden efter förlossningen med.
Hur mycket kommer det egentligen? Hur ofta behöver man byta binda? Varannan timme? Varje? Kan inget alls om avslag känner jag.

Väldigt individuellt skulle jag tro. Jag använde vanliga bindor efter någon dag. Var inte värre än mens, dock mer långdraget.
 
Hämtade paket jag beställt på apoteket med. När jag beställde hade de köp 3 betala för 2 på förlossningsbindor, så nu har jag det för närmaste tiden efter förlossningen med.
Hur mycket kommer det egentligen? Hur ofta behöver man byta binda? Varannan timme? Varje? Kan inget alls om avslag känner jag.

Vill minnas att jag böt ca varannan/var tredje timme. Hemma använde jag nattbindor en vecka och sedan vanliga. Hade dock bara avslag i 3 veckor och lite ströblödningar efter det
 
Hämtade paket jag beställt på apoteket med. När jag beställde hade de köp 3 betala för 2 på förlossningsbindor, så nu har jag det för närmaste tiden efter förlossningen med.
Hur mycket kommer det egentligen? Hur ofta behöver man byta binda? Varannan timme? Varje? Kan inget alls om avslag känner jag.

Beror nog lite på hur känslig man är också. Jag bytte typ varje timme, inte så mycket för att det blev fullt men mer för att jag kände mig ofräsch. För mig kom det massor (!) första 2 dygnen men sen bara som vanlig lite kraftigare mens i en vecka, upphörde helt efter 3v.

Tips är att sno med några gigantiska (de är verkligen ENORMA och då fanns det ändå en storlek större :eek: ) från bb för säkerhets skull, tyckte de var bra att ha bebis rumpa på när den skulle luftas lite :D
 
För er som har barn sedan tidigare och även dessvärre delar erfarenheten av att få missfall, skulle ni säga att blödningen efter förlossningen är i stil med missfallet eller är det mycket mer? Jag använde always nattbindor under missfallet. Minns inte hur ofta jag bytte men gick på toa typ en gång i timmen och "kollade läget". De bindorna var tunna bra tyckte jag. Inte så mycket känsla av blöja :p
 
Hämtade paket jag beställt på apoteket med. När jag beställde hade de köp 3 betala för 2 på förlossningsbindor, så nu har jag det för närmaste tiden efter förlossningen med.
Hur mycket kommer det egentligen? Hur ofta behöver man byta binda? Varannan timme? Varje? Kan inget alls om avslag känner jag.

Det är helt individuellt. Jag blödde supermycket och köpte med mig ett paket jättebindor hem från BB för jag hade inte klarat mig med de man kan köpa i vanliga butiker. För mig gick det bra att gå över till vanliga nattbindor ca 4 dagar efter förlossningen. Sen varade mitt avslag i totalt...fyra-fem veckor, tror jag (har redan glömt) men sista veckorna hade jag minsta modellen på vanliga bindor.
 
Hsr förresten hämtat ut en babybox idag! Ett paket plutteblöjor, våtservetter, napp och lite sånt. Det hela är ytterligare lite mera påtagligt alltså!
 
För er som har barn sedan tidigare och även dessvärre delar erfarenheten av att få missfall, skulle ni säga att blödningen efter förlossningen är i stil med missfallet eller är det mycket mer? Jag använde always nattbindor under missfallet. Minns inte hur ofta jag bytte men gick på toa typ en gång i timmen och "kollade läget". De bindorna var tunna bra tyckte jag. Inte så mycket känsla av blöja :p

Första dygnet med missfall blödde jag en binda i timmen (eller kanske tom lite mer) sedan som lite kraftigare mens. Så för mig var de mera blod vid missfallet än vid avslag
 
Börjar bli lite stressad över hur jag ska göra med hästen i sommar.. Än så länge går det utmärkt att rida och hoppträna (v 15) men jag inser (motvilligt) själv att jag måste hitta någon annan som kan rida sen. I mitt huvud gör jag en Malin Baryard och tävlar i 7:e månaden men det är väll inte riktigt realistiskt..

Ni andra som har häst, har ni någon plan för hur ni ska lösa det?

Jag lurar också på det :confused: har en häst jag rider och en gamling som sällan rids (26 år) och tanken är att betäcka den jag rider i vår och förhoppningsvis låna ut gamlingen som sällskapshäst om det funkar. Tanken på att stå helt utan häst gör mig väldigt nervös :eek: jag hoppas kunna ha med mig barnvagn t stallet när jag rider på dagen (går det? :p ) och kvällarna får sambon helt enkelt ta barnet. Mornarna har jag hjälp med som tur är. Men det kommer helt klart bli ett pusslande med jobb, hästar, barn, hund osv ;)
 
Hämtade paket jag beställt på apoteket med. När jag beställde hade de köp 3 betala för 2 på förlossningsbindor, så nu har jag det för närmaste tiden efter förlossningen med.
Hur mycket kommer det egentligen? Hur ofta behöver man byta binda? Varannan timme? Varje? Kan inget alls om avslag känner jag.

Nu är jag snittad o då brukar man ha lite mindre avslag enligt min bm, men jag blödde ändå ganska kraftigt ca 3 dagar o som en vanlig mens i 3-4 veckor. Va på BB i 4 dygn så väl hemma använde jag bara vanlig binda.

Det är med all säkerhet väldigt individuellt men med 3 paket förlossningbindor så hinner du nog fylla på om det skulle behövas ;)
 
Börjar bli lite stressad över hur jag ska göra med hästen i sommar.. Än så länge går det utmärkt att rida och hoppträna (v 15) men jag inser (motvilligt) själv att jag måste hitta någon annan som kan rida sen. I mitt huvud gör jag en Malin Baryard och tävlar i 7:e månaden men det är väll inte riktigt realistiskt..

Ni andra som har häst, har ni någon plan för hur ni ska lösa det?

Jag har en sån tur att jag har en ridande mor. Som tyvärr blev utan häst nyligen. Vi har vänt och vridit på detta, men blir nog ingen ny just nu. Som det är nu lånar vi en nr.2 ibland för att kunna rida ihop.
 
Jag lurar också på det :confused: har en häst jag rider och en gamling som sällan rids (26 år) och tanken är att betäcka den jag rider i vår och förhoppningsvis låna ut gamlingen som sällskapshäst om det funkar. Tanken på att stå helt utan häst gör mig väldigt nervös :eek: jag hoppas kunna ha med mig barnvagn t stallet när jag rider på dagen (går det? :p ) och kvällarna får sambon helt enkelt ta barnet. Mornarna har jag hjälp med som tur är. Men det kommer helt klart bli ett pusslande med jobb, hästar, barn, hund osv ;)

Jag har valt att inte hålla på med hästarna alls nu, jag har en liten a-ponny som vi har på lösdrift hemma och hyr ut en plats så vi hjälps åt med mockning, fylla på mat o vatten osv.
Jag hade aldrig hunnit med att jobba, rida, va med barnen, matlagning, städning osv osv.
Hade barnen velat sitta lite mer i vagnen så hade det kanske fungerat bättre men dom har sen dom kunde gå (1 år) vägrat att sitta i vagnen när den står still. :)

MEN, innan jag börja jobba hade man ju hunnit bättre, då kunde man sköta alla måste + umgås med barnen på dagarna o som du säger rida på kvällarna. :)
 
Vi har råkat köpa vagn :angel:. Inte provkört och jag har aldrig hört talas om märket förut (babytrold duo), men bättre begagnad i fräscht skick och kostade bara 600 kr. Både sittdel och liggdel, tydligen passar sånt där britax babyskydd man kan ha som bilbarnstol också.
Den har inte fasta hjul i fram, men som sambon sa - det kommer ju vara vår/sommar när vi ska börja använda den så är vi inte 100% nöjda kan vi alltid leta ny innan vintern.

Åh vad spännande. Hoppas det blir bra!
 
Jag lurar också på det :confused: har en häst jag rider och en gamling som sällan rids (26 år) och tanken är att betäcka den jag rider i vår och förhoppningsvis låna ut gamlingen som sällskapshäst om det funkar. Tanken på att stå helt utan häst gör mig väldigt nervös :eek: jag hoppas kunna ha med mig barnvagn t stallet när jag rider på dagen (går det? :p ) och kvällarna får sambon helt enkelt ta barnet. Mornarna har jag hjälp med som tur är. Men det kommer helt klart bli ett pusslande med jobb, hästar, barn, hund osv ;)
Hoppar in från annan tråd, med mitt nu 2,5-åriga barn har det från början och till nu gått att rida medan hon sover i sin vagn. Förut när hon sov flera gånger om dagen var det lite mer stress eftersom hon sov kortare, nu sover hon sedan länge en gång dagtid och då hinner jag gott och väl rida ett bra pass på banan.

Hon är uppvuxen i stallet och vi hänger mycket där ihop. Vill inte dra ner på hästeriet och vill gärna vara med henne så jag är glad att det går att kombinera. Jag anpassar mig mycket efter henne så det blir kul för båda, det får ta den tid det tar och hon har egen skottkärra/spade/sopkvast etc.
 
Jag har valt att inte hålla på med hästarna alls nu, jag har en liten a-ponny som vi har på lösdrift hemma och hyr ut en plats så vi hjälps åt med mockning, fylla på mat o vatten osv.
Jag hade aldrig hunnit med att jobba, rida, va med barnen, matlagning, städning osv osv.
Hade barnen velat sitta lite mer i vagnen så hade det kanske fungerat bättre men dom har sen dom kunde gå (1 år) vägrat att sitta i vagnen när den står still. :)

MEN, innan jag börja jobba hade man ju hunnit bättre, då kunde man sköta alla måste + umgås med barnen på dagarna o som du säger rida på kvällarna. :)
Förstår dig! Det måste helt klart vara en utmaning att rodda allt det där. Och som du säger funkar det säkert lättare innan man går tillbaka till jobbet efter mammaledigt. Sen vet man ju inte hur man kommer resonera när bebis väl kommer, då står ju knappast hästarna som prio 1 längre :)
Min sambo har en 4-årig dotter som älskar att vara med mig i stallet så när hon är hos oss är hon med varje kväll :love: såklart hade det ju vart kul om kommande bebis oxå tyckte om att vara bland hästarna :heart
 
Hoppar in från annan tråd, med mitt nu 2,5-åriga barn har det från början och till nu gått att rida medan hon sover i sin vagn. Förut när hon sov flera gånger om dagen var det lite mer stress eftersom hon sov kortare, nu sover hon sedan länge en gång dagtid och då hinner jag gott och väl rida ett bra pass på banan.

Hon är uppvuxen i stallet och vi hänger mycket där ihop. Vill inte dra ner på hästeriet och vill gärna vara med henne så jag är glad att det går att kombinera. Jag anpassar mig mycket efter henne så det blir kul för båda, det får ta den tid det tar och hon har egen skottkärra/spade/sopkvast etc.
Men va kul! Härligt att höra att det funkat för dig :) och att barnet sen intresserar sig för hästarna och stallet så att det blir nåt roligt för båda att göra tillsammans :)
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
14
· Visningar
819
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
67 983
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp