Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur bär man sig åt om man vill gå ner i procent några månader innan fl? Visst kan man det från 6 månader innan då utan att det påverkar sgi?

Hur gör jag rent praktiskt?
 
Måste man ta ut föräldradagar då?

Klippte in från vår motsvarande försäkringskassa

Moderskapsledigheten börjar före den beräknade nedkomsten. Du blir moderskapsledig senast 30 - 50 vardagar (ca 5 - 8 veckor) före nedkomsten. Du får själv välja när du inleder ledigheten.
När din moderskapsledighet inleds börjar du få moderskapspenning för 105 vardagar (ca 4 månader). Som vardagar räknas då måndag–lördag med undantag av vardagshelger.

Föräldraledigheten varar 158 vardagar eller ungefär ett halvt år. Vardagar är måndag–lördag med undantag av söckenhelger.

När föräldraledigheten tar slut är barnet ungefär 9 månader gammalt.
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?

Har ett kontorsjobb så det borde gå bra att jobba länge. Lutar nog åt att jag tar semester/kompledigt en vecka innan BF och fortsätter ta semester till 1/7 då jag börjar ta föräldraledig istället. Tänkte att det blir lättare att få ut en full lön för juni och börja med föräldrapenning vid en hel månad.

Däremot pluggar jag även 50 % vid sidan av mitt heltidsjobb så det kan nog bli lite tungt i slutet... Mannen var tveksamt till min plan att orka vara gravid+heltidsjobb+50% studier fram till en vecka för BF. Men jag vill så gärna bunkra upp pengar och det blir svårt om jag ansöker om t ex 20% studieledigt redan nu. Jag var studieledig 40 % i slutet av 2017 och det var inte roligt ekonomiskt, bra övning inför vad som komma skall men desto mer angelägen blev jag att köra på och lägga undan pengar för kommande ledighet.

Och som svar på ditt andra inlägg om ledig sex månader innan:

Man har inte enligt föräldraledighetslagen rätt att gå ner i arbetstid sex månader innan beräknad förlossning, det är bara så att ens SGI, och därmed även ens föräldrapenning, inte påverkas av att den havande går ner i arbetstid under de sex sista månaderna. Däremot har du rätt enligt föräldraledighetslagen att vara helt eller delvis ledig 60 dagar innan.

Så vill man gå ner i arbetstid tidigt handlar det nog om good will från arbetsgivaren att bevilja tjänstledigt. Om man inte har rätt till graviditetspenning eller kan åberopa studieledighet.
 
Någon som vet hur det funkar med syskon på bb?
Vi kommer ju föda mitt i sommarn och är ju ingen högsäsong för influensa o liknande då.
Men syskon får inte sova/stanna på bb väl utan bara isf hälsa på?
I nåt besöksrum bara kanske?
Bara besök nån timma blir nog bara dumt för vår tjej som kommer vara så liten när syskon föds men hade ju gärna haft henne med på bb när bebis är fött.
Tänker främst på bb hotellet i Borås
 
Ni som jobbar mindre än 100%, hur funkar det med FP? Beräknas den på era t.ex. 75% (och man då får 80% av dom 75% om man maxar)?

Japp.

(Min FP med dottern var baserad på en halvtidslön, så jag håller alla tummar för att jag uppfyller FKs krav för att höja den lite till nästa barn :nailbiting:)
 
Vi berättade för barnen om lilla nytillskottet i fredags :D dottern (5 år) blev jätteglad och nyfiken och sonen (3 år) kunde inte ha brytt sig mindre. Ungefär de reaktioner jag väntade mig med andra ord :D
Idag hade vi kalas för dottern och jag va en egoistisk morsa som snodde åt mig lite av uppmärksamheten och berättade (fast dottern tyckte nog mest att det va skönt, hon är inte den som trivs med att stå i centrum). Så nu vet de flesta av våra närmsta vänner och släktingar! Alla blev glada och rätt förvånade.

Har varit lite nojig för min familj är lite ehh... speciell så man vet aldrig hur de reagerar på lite större nyheter. De reagerade minst sagt underligt när vi berättade om första graviditeten. Den gången gick alla iväg utan att säga nåt, haha! :D Men den här gången var det lite mer normal reaktion så att säga.

Har ni berättat för släkt och vänner? Hur har reaktionerna varit?
 
Vi berättade för barnen om lilla nytillskottet i fredags :D dottern (5 år) blev jätteglad och nyfiken och sonen (3 år) kunde inte ha brytt sig mindre. Ungefär de reaktioner jag väntade mig med andra ord :D
Idag hade vi kalas för dottern och jag va en egoistisk morsa som snodde åt mig lite av uppmärksamheten och berättade (fast dottern tyckte nog mest att det va skönt, hon är inte den som trivs med att stå i centrum). Så nu vet de flesta av våra närmsta vänner och släktingar! Alla blev glada och rätt förvånade.

Har varit lite nojig för min familj är lite ehh... speciell så man vet aldrig hur de reagerar på lite större nyheter. De reagerade minst sagt underligt när vi berättade om första graviditeten. Den gången gick alla iväg utan att säga nåt, haha! :D Men den här gången var det lite mer normal reaktion så att säga.

Har ni berättat för släkt och vänner? Hur har reaktionerna varit?
Våra närmaste har vetat om att vi gjort ivf så de har alla bara blivit glada för vår skull.
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?

Jag jobbar på kontor och trivs väldigt bra med mitt jobb, så jag kommer nog jobba nära inpå BF om inga problem tillstöter.
Med sonen gick jag hem på semester 2 veckor före BF men kunde lätt ha jobbat ändå fram.

Med dottern jobbade jag till 18 och vattnet gick kl 22 i v 38+4. Hon föddes sedan kl 03.40 efter att vi varit inne på förlossningen i 40 min.

Nu tänker jag nog försöka få ett par veckor ledigt innan BF, men det återstår att se hur det går med det.
 
Börjar bli lite stressad över hur jag ska göra med hästen i sommar.. Än så länge går det utmärkt att rida och hoppträna (v 15) men jag inser (motvilligt) själv att jag måste hitta någon annan som kan rida sen. I mitt huvud gör jag en Malin Baryard och tävlar i 7:e månaden men det är väll inte riktigt realistiskt..

Ni andra som har häst, har ni någon plan för hur ni ska lösa det?
Oj kan du rida, jag mår så dåligt och blir flåsig av att gå upp i trappan! Har inte ridit på kanske 2 veckor. Är bara i v 8 så hoppas det blir bättre efter v 12... Min plan är att kunna sätta igång under våren igen. Min kan köras så med groom som hjälper mig med att sela på och åka med hoppas jag kunna köra ganska länge. :) Sedan blir det vila för hästen, familjen hjälper till med skötseln. Får se om kanske någon i stallet vill hjälpa till att rida eller köra ibland. :)
 
Är dum nog och tittar på En unge i minuten. Inte för att smärtan kvinnorna upplever skrämmer mig (så mycket :angel:), däremot ökade min puls rejält när den som tar emot barnet - innan det är ute - säger "öppna ett återupplivningskit" :nailbiting: och tio sekunder innan tryckt på akutalarmet.
Det verkade dock gå bra. Bebisen var blå när den kom ut (bajsat i livmodern) men fick snabbt fin färg :love:.

Jag börjar dock gråta av både det och odramatiska förlossningar just nu :angel:.
 
Är dum nog och tittar på En unge i minuten. Inte för att smärtan kvinnorna upplever skrämmer mig (så mycket :angel:), däremot ökade min puls rejält när den som tar emot barnet - innan det är ute - säger "öppna ett återupplivningskit" :nailbiting: och tio sekunder innan tryckt på akutalarmet.
Det verkade dock gå bra. Bebisen var blå när den kom ut (bajsat i livmodern) men fick snabbt fin färg :love:.

Jag börjar dock gråta av både det och odramatiska förlossningar just nu :angel:.
Jag kollade också på det :)
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?

Jag jobbar "bara" 80% efter föräldraledigheten. Har ett jobb som är delvis stressigt och rätt mkt spring i trappor men räknar med att kunna jobba till vecka 36 om jag får lov att må bra hela graviditeten :)
Får se om jag tar ut semester eller hur jag gör.
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?

Har inte funderat så långt än men kommer nog jobba fram till två-tre veckor före det är beräknat om jag mår hyfsat. Har gjort så båda tidigare gångerna och det har funkat bra. Jobbar 100 %, kontorsjobb så inget fysiskt tungt.
 
Angående jobb så jobbar jag på kontor, men är ju beräknad till augusti. Så jag tänkte gå på semester innan som vanligt. :) Får se vad det blir för datum och vad jag har att göra på jobbet. Normalt är min högsäsong på sommaren men då är jag ute i fält i skogen, räknar inte med att kunna göra sådana jobb senare än maj, kaaanske juni om jag mår bra. Generellt känns jobbsituationen svår därav, men det löser sig väl.
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?

Jag hoppas verkligen jag klarar av att jobba 100% fram till typ juli. Sen kommer jag ta ut alla fem semesterveckor mellan april - tills det är dags. Vet dock inte hur jag kommer fördela upp dom, kanske man kan ta två semdagar i veckan t ex när det närmar sig slutet :) har ett ganska tungt arbete men har möjlighet att variera jobbet allteftersom jag blir tyngre :D
 
Mitt jobb är delvis tungt och innehåller saker jag bör undvika som gravid. Räknar med att behöva byta avdelning snart. Har redan fått byta bort kvällspass tex.
 
Jag har inte heller något fysiskt ansträngande jobb, men minns att jag med sonen kände att jag inte presterade på topp precis den sista månaden i och med att fogarna gjorde så ont, dygnet runt, vad jag än gjorde. Han kom ju dessutom en månad tidigt så jag får se lite hur det blir den här gången. Fogarna börjar ge sig tillkänna när anstränger mig nu så jag förbereder mig mentalt på samma skit igen :(
Sist hade jag 8min till jobbet, nu har jag 1.5h nästan, visserligen med tåg, men det sliter. Som väl är tar jag föräldraledigt på onsdagar så jag jobbar 80% och bara två dagar i stöten. Undrar just om de beviljar gravpenning för kontorsjobb om man har smärtor?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
67 184
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
528
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp