Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt att ha besök runt vecka 17. Här känns det som man är lämnade åt sitt öde mellan inskrivning och RUL (om man inte gör KUB) och sen från RUL till runt vecka 24. Vi fick ju tid den här veckan bara för att vi skulle få träffa vår riktiga bm, eftersom den vi hade vid inskrivningen skulle gå i pension.

Här är de
inskrivning ca v9,
ultraljud vecka12-15 även om man inte gör kub
Bm v16
Läkare v17-18
Ultraljud v18-22
Bm v25 och sedan en gång i månade fram till vecka 36 då varje till varannan vecka
 
Det här låga blodtrycket börjar bli jobbigt. Fyllt på pellets i kaminen och sen fyllt på vatten i en dunk för att ta ner till hönsen. Skar även frukt åt desamma. Men kommer jag ner till hönsen nu då? Nej, hjärtat rusar och det svartnar för ögonen, så nu ligger jag i soffan med fötterna på ryggstödet.
Jag vet att röra på sig är bra för att få upp trycket, men det är inte så lätt att göra när man blir helt yr och det svartnar :meh:.
Har försökt hinka i mig vätska, men är verkligen inte törstig just nu så dricker jag mer kommer det bara komma upp....
 
Börjar känna av framfogarna. Förra gången klara jag mig till vecka 34, men då small de till över natten och blev tvungen att använda kryckor
 
Har också börjat känna av fogarna. Eller har gjort det sen jag plussade men det blir värre och värre, mest framfogen. Gör inte direkt ont än men känns väldigt konstigt och som att det kan göra ont när som helst.
Har försökt googla på övningar att göra men hjälper det mot framfogen?
 
jaha, skölkskörtelvärdena åt skogen igen. på 6 veckor har de stigit från 2.3 till 3.55. Blir väl att knapra piller igen då
 
Tips! Ni som inte influensavaccinerat er, gör det!
Har förflyttat mig mellan sängen/soffan sedan i lördags, och var/är helt knäckt! :cry: Symtomerna är så mycket värre som gravid! Först igår började orken komma tillbaka och det har istället gått över i vidrigaste förkylningen, med helt igentäppt näsa, lock för öronen och med rethosta från helvetet, suttit upp hela natten. Sambon ligger sjuk sedan i tisdags...

Jag vet vad jag ska göra så fort jag är frisk! Raka vägen och vaccinera mig och bunka handsprit, och typ tvinga alla som jag träffar dagligen att vaccinera sig :sneaky:

Varit orolig för bebben också, att hon ska vara påverkad, först av själva influensaviruset men sen att jag hostar något så fruktansvärt, men det ska inte vara någon fara, dem ligger väl skyddade..
Men plockade fram min angelsound jag köpte för ett tag sen, och testade för första gången och det gick fort att hitta ett galopperande hjärta :heart Tycker ju även att jag börjat känna små buffar sedan nån vecka tillbaka, men det är så smått... Men hon verkar ha det bra i alla fall, till skillnad från sin mamma :meh:
 
Tips! Ni som inte influensavaccinerat er, gör det!
Har förflyttat mig mellan sängen/soffan sedan i lördags, och var/är helt knäckt! :cry: Symtomerna är så mycket värre som gravid! Först igår började orken komma tillbaka och det har istället gått över i vidrigaste förkylningen, med helt igentäppt näsa, lock för öronen och med rethosta från helvetet, suttit upp hela natten. Sambon ligger sjuk sedan i tisdags...

Jag vet vad jag ska göra så fort jag är frisk! Raka vägen och vaccinera mig och bunka handsprit, och typ tvinga alla som jag träffar dagligen att vaccinera sig :sneaky:

Varit orolig för bebben också, att hon ska vara påverkad, först av själva influensaviruset men sen att jag hostar något så fruktansvärt, men det ska inte vara någon fara, dem ligger väl skyddade..
Men plockade fram min angelsound jag köpte för ett tag sen, och testade för första gången och det gick fort att hitta ett galopperande hjärta :heart Tycker ju även att jag börjat känna små buffar sedan nån vecka tillbaka, men det är så smått... Men hon verkar ha det bra i alla fall, till skillnad från sin mamma :meh:

Stackare!! Kollade på 1177 och där stod det att man ska vaccinera sig efter vecka 16. Undrar om man kan göra det innan? :meh:
 
Stackare!! Kollade på 1177 och där stod det att man ska vaccinera sig efter vecka 16. Undrar om man kan göra det innan? :meh:

Har googlat som en tok dessa dagar och det är riskfritt att göra det innan, anledningen att man säger vecka 16 är för att man passerat ”högrisk” veckorna, annars skulle man bara skylla vaccinet till ett ev missfall..
 
Stackare!! Kollade på 1177 och där stod det att man ska vaccinera sig efter vecka 16. Undrar om man kan göra det innan? :meh:

Vaccinerar man sig för tidigt finns det risk att vaccinet är verkningslöst när det verkligen behövs, dvs i slutet av graviditeten när lungorna är helt ihoptryckt på en. Risken med influensa är att mamman utvecklar t ex lunginflammation.

Kommer vaccinera mig efter rul om bm anser att det är nödvändigt.
 
Vaccinerar man sig för tidigt finns det risk att vaccinet är verkningslöst när det verkligen behövs, dvs i slutet av graviditeten när lungorna är helt ihoptryckt på en. Risken med influensa är att mamman utvecklar t ex lunginflammation.

Kommer vaccinera mig efter rul om bm anser att det är nödvändigt.

Just det, men nu är det ju redan januari så det lär ju ändå räcka så det verkar resten av influensasäsongen i så fall :)
 
Har googlat som en tok dessa dagar och det är riskfritt att göra det innan, anledningen att man säger vecka 16 är för att man passerat ”högrisk” veckorna, annars skulle man bara skylla vaccinet till ett ev missfall..

Aha så är det säkert! Hmm man kanske ska vänta nån vecka till då o kolla om influensan fortfarande härjar när man passerat vecka 16 :cool:
 
Här ska man vänta tills efter RUL innan man vacc sig så vi går nog på det :)

Okej klurigt när det är så olika rekommendationer på olika ställen! :cautious: Tidigare graviditeterna har jag varit höggravid på vintern så jag har vaccinerat mig direkt när säsongen började :) enkelt och bra!
 
Är det nån som vet om/vad det finns för biverkningar av vaccinet? :)

På 1177 står det:

”Du kan bli lite röd och svullen på stället där du fick sprutan. Det kan också kännas lite ömt.

Du kan få feber, huvudvärk och ont i musklerna. Barn kan också få sämre aptit och löst bajs. Besvären brukar gå över inom en eller ett par dagar.”

Personligen har jag aldrig fått någon mer biverkning än möjligen lite ont i armen men det är så klart individuellt :)
 
Niferex och min Crohns-mage är inte överens. Vaknade idag svullen som sjutton och hela dagen har det känts som jag vill sticka en kanyl i magen och tömma den på luft :angel:. Det står liksom helt still och gör ont.
Ger det veckan ut, om det inte blir bättre lär jag inte kunna fortsätta.
 
Niferex och min Crohns-mage är inte överens. Vaknade idag svullen som sjutton och hela dagen har det känts som jag vill sticka en kanyl i magen och tömma den på luft :angel:. Det står liksom helt still och gör ont.
Ger det veckan ut, om det inte blir bättre lär jag inte kunna fortsätta.
Kanske finns det något som är mildare för din mage? Du kan ju alltid höra med din BM.
 
Är det järntabletter du äter??
Jag blev rek sider al forte och dem är kanon!! Googla om dem:up::up:
Dock dyra men värt det tycker jag helt klart


Niferex och min Crohns-mage är inte överens. Vaknade idag svullen som sjutton och hela dagen har det känts som jag vill sticka en kanyl i magen och tömma den på luft :angel:. Det står liksom helt still och gör ont.
Ger det veckan ut, om det inte blir bättre lär jag inte kunna fortsätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 764
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp