"Sommarhäst" från ridskola?

MML

Trådstartare
Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det fungerade för er, och om det är något man bör vara extra medveten om eller uppmärksam på?

Hästen som eventuellt skulle vara aktuell är en ridskoleponny som inte kan gå på bete med övriga ridskolehästar, och som därför önskas få lite "semester" från ridskolan på annat håll under några sommarveckor när hela ridskoleverksamheten är stängd, och det är så vi kommit in i bilden.

Ponnyn är trygg och stabil, van att ridas själv men är nog inte så van vid att vara ensam inne i stallet. Om vi tackar ja till erbjudandet kommer den att spendera sin "semester" i ett mindre stall med några andra hästar (naturligtvis i egen hage som är lämplig utifrån ponnyns behov) och lugna ridpass. Det jag oroar mig lite för är om ponnyn kommer att "lagra energi" och lägga sig till med problembeteenden, om den "bara" går några lugna pass i veckan i motsats till ett par timmar per dag som väl är standard för ridskolehästar. Det är dock inte den typen av ponny som tenderar att "bli busig", men allt jag vet om den är ju hur den är i sin invanda miljö.

Den skulle hanteras mestadels av hästvana ungdomar och vuxna, och skulle det visa sig att den behövde ridas lite mer och få utlopp för energi så skulle det nog gå att lösa. I verksamheten tar den ofta hand om osäkra ryttare, nybörjare, pararyttare etc. så det är en klok och pålitlig ponny.

Vad tror ni som kanske har haft en sommarhäst eller liknande, helst av allt från ridskola? Är det rimligt att tänka att det kommer att gå bra, eller är det mer regel än undantag att trygga ridskoleponnyer/-hästar blir väldigt påverkade av ett miljöombyte?
 
Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det fungerade för er, och om det är något man bör vara extra medveten om eller uppmärksam på?

Hästen som eventuellt skulle vara aktuell är en ridskoleponny som inte kan gå på bete med övriga ridskolehästar, och som därför önskas få lite "semester" från ridskolan på annat håll under några sommarveckor när hela ridskoleverksamheten är stängd, och det är så vi kommit in i bilden.

Ponnyn är trygg och stabil, van att ridas själv men är nog inte så van vid att vara ensam inne i stallet. Om vi tackar ja till erbjudandet kommer den att spendera sin "semester" i ett mindre stall med några andra hästar (naturligtvis i egen hage som är lämplig utifrån ponnyns behov) och lugna ridpass. Det jag oroar mig lite för är om ponnyn kommer att "lagra energi" och lägga sig till med problembeteenden, om den "bara" går några lugna pass i veckan i motsats till ett par timmar per dag som väl är standard för ridskolehästar. Det är dock inte den typen av ponny som tenderar att "bli busig", men allt jag vet om den är ju hur den är i sin invanda miljö.

Den skulle hanteras mestadels av hästvana ungdomar och vuxna, och skulle det visa sig att den behövde ridas lite mer och få utlopp för energi så skulle det nog gå att lösa. I verksamheten tar den ofta hand om osäkra ryttare, nybörjare, pararyttare etc. så det är en klok och pålitlig ponny.

Vad tror ni som kanske har haft en sommarhäst eller liknande, helst av allt från ridskola? Är det rimligt att tänka att det kommer att gå bra, eller är det mer regel än undantag att trygga ridskoleponnyer/-hästar blir väldigt påverkade av ett miljöombyte?
Nu har jag aldrig haft en sommarhäst från ridskola just men de som har utlåning över sommaren här i stan har ju regler att de ska gå lugnare än normal verksamhet, de får får inte hoppas osv. Då måste man ju ta i beräkning att hästen kan reagera om den är i hög kondition, dock brukar ju generellt hästar vara lugnare om sommaren än övriga året tycker jag.

Min förra häst köpte vi från ett ridläger som gick på ridskola under övriga året; hur mycket han gick där vet jag ju inte men på ridlägret 3 timmar uppdelat på 2 pass om dagen så när vi köpte honom var han ju i hög kondition så han blev helt förbytt 21 år gammal från den sega fjordingen till väldigt mycket energi (kanske ska tillägga att han var en energisk fjord i sina yngre dagar med så han blev sitt vanliga jag när han slapp gå så hårt) då jag ju red kanske 45 min- en timme om dagen så jag gjorde ju inget annat än flög av i början dock var det mer under den kalla tiden, just i början gick det finfint (vi köpte honom slutet av juli). Så jag har erfarenheten av att hästen blev som förbytt- men det måste ju inte just er tilltänkta bli :). Men det är säkert bra att ha en liten back-up att fler kan rida vid behov om det skulle uppstå :). Låter som en jättehärlig plan annars tycker jag 🤗 :love: .

Ha en trevlig helg och hälsa Livia så mycket :heart
 
Jag hade en inackordering som kom direkt från ridskola och skulle bli pensionär. Det gick jättebra, han var i full kondition när han kom men anpassade sig snabbt till mindre motion och ett lugnare stall. Reds några dagar i veckan mest ute ibland med mindre rutinerade ryttare också och det gick alltid fint.
 
Vi hyr travponnier från travskolan under sommaren, främst för våra ponnyer ska ha lite extra sällskap och för att det är rätt skönt att kunna motionera min ponny utan att behöva släpa in min kompis ponny till stallet varje gång så ridning av hyrponnierna har inte varit prio.
Från travskolans håll är kravet att de inte körs men de får ridas om man vill men oxå ok att inte rida. Förra året red vi inte pga tyckte inte den medskickade utrustningen låg bra, men året innan red jag på ena ponnyn som var alldeles underbar. ❤️
Dock russ, och även om vi är vuxna men permanent fast i ponnystorlek, så är jag inte jättebekväm att rida för mycket på dem så han gick väldigt lugna pass, upplevde inte att han blev mer laddad eller fick problem pga låg arbets börda snarare tvärtom från att vara ovillig att bli fångad eller rida ut själv till att komma när jag ropade och frivilligt lämna gården helt utan sällskap mot slutet.

Jag tror det mycket beror på hästens grundtemprament men oxå att det kanske inte är lika troligt att de blir förbytta och full av energi på så kort tid som det rör sig om de blir utlånade under sommaren.

Jag skulle tro att det nog kommer gå bra, men ha en back up plan. 😊 Tänk igenom om han/hon skulle bli för het, har ni en plan för det?
 
Jag har aldrig haft sommarhäst, men jag har köpt en häst från en ridskola. Det tog nog inte ens en vecka innan hon ändrade sitt beteende. I detta fall var det positivt eftersom hon var stressad och blev mycket lugnare.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Tack så mycket för att ni delar med er av era erfarenheter och tankar. Jag ser att det varit lite blandat, om/hur hästen ändrat sitt beteende. Det är väl egentligen ganska naturligt att det både kan gå väldigt bra, och mindre bra.

Jag har förstått det som att ponnyn inte varit på "borta-semester" tidigare somrar, utan att den då bott kvar på ridskolan. Jag tänker att det kanske kan bli lite större skillnad om den nu får åka iväg, men samtidigt litar jag naturligtvis på att vi inte skulle fått frågan om de inte trott att det skulle fungera.

Det skulle förmodligen gå bra även om ponnyn skulle bli en aning piggare, och självklart går det att longera eller låta någon annan rida först om den skulle bli lite busig. I "värsta fall", om ridningen inte fungerar för den tilltänkta ryttaren, kanske någon annan vill rida. Eller också får ponnyn några veckors ren semester, om inget skulle fungera.

Jag tror ändå att det kan komma att bli mysiga sommarveckor för både ponny och ryttare, och jag tycker att det låter som att de flesta i alla fall haft positiva erfarenheter av att ta en häst direkt ur verksamhet och till en lugnare tillvaro :)
 
Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det fungerade för er, och om det är något man bör vara extra medveten om eller uppmärksam på?

Hästen som eventuellt skulle vara aktuell är en ridskoleponny som inte kan gå på bete med övriga ridskolehästar, och som därför önskas få lite "semester" från ridskolan på annat håll under några sommarveckor när hela ridskoleverksamheten är stängd, och det är så vi kommit in i bilden.

Ponnyn är trygg och stabil, van att ridas själv men är nog inte så van vid att vara ensam inne i stallet. Om vi tackar ja till erbjudandet kommer den att spendera sin "semester" i ett mindre stall med några andra hästar (naturligtvis i egen hage som är lämplig utifrån ponnyns behov) och lugna ridpass. Det jag oroar mig lite för är om ponnyn kommer att "lagra energi" och lägga sig till med problembeteenden, om den "bara" går några lugna pass i veckan i motsats till ett par timmar per dag som väl är standard för ridskolehästar. Det är dock inte den typen av ponny som tenderar att "bli busig", men allt jag vet om den är ju hur den är i sin invanda miljö.

Den skulle hanteras mestadels av hästvana ungdomar och vuxna, och skulle det visa sig att den behövde ridas lite mer och få utlopp för energi så skulle det nog gå att lösa. I verksamheten tar den ofta hand om osäkra ryttare, nybörjare, pararyttare etc. så det är en klok och pålitlig ponny.

Vad tror ni som kanske har haft en sommarhäst eller liknande, helst av allt från ridskola? Är det rimligt att tänka att det kommer att gå bra, eller är det mer regel än undantag att trygga ridskoleponnyer/-hästar blir väldigt påverkade av ett miljöombyte?
Hästar på sommaren är generellt lugnare än annars är min erfarenhet iallafall så jag tror inte det är någon fara med att den skulle bli pigg och tokig. Jag gissar att den kommer få gå på sommarbete dessutom vilket också brukar tona ner hästarna litegrann. Så jag tror nog att det skulle gå bra ur den synpunkten iallafall.
 
Hästar på sommaren är generellt lugnare än annars är min erfarenhet iallafall så jag tror inte det är någon fara med att den skulle bli pigg och tokig. Jag gissar att den kommer få gå på sommarbete dessutom vilket också brukar tona ner hästarna litegrann. Så jag tror nog att det skulle gå bra ur den synpunkten iallafall.

Det kommer inte att bli något regelrätt sommarbete för sommarponnyn (om det hade varit lämpligt skulle den inte behöva åka iväg på semester) men den kommer absolut ha lite att plocka med dagitd när den går ute. Förhoppningen är alltså att den inte ska bli (allt för) påverkad just av gräset, men sommar, värme, insekter o. s. v. gör väl ändå sitt tänker jag.
 
Jag har haft sommarhäst flera år i tonåren men alla dessa stod kvar på ridskolan och man hade den som sin egna uppstallade häst där under sommaren. Det var jättegivande för mig och jag lärde mig jättemycket. Gällande o ta den från sin miljö tror jag att det inte finns någon häst som inte reagerar ALLS på att flyttas till en ny miljö. Vissa tar det med ro medan andra behöver lång tid att ställa om. Det behöver ju inte vara så att den blir busigare/stökig utan kan även vara att den blir inåtvänd, svårfångad i hagen, tappar aptiten lite osv. Eller tvärtom, trivs som tusan. :D
 
När jag var yngre lånade ridskolan ut ponnyer som behövde utbildas eller hade särskilda behov som tex eksem, till rutinerade ryttare/föräldrar. De ponnyerna var iofs vana att ridas ut på helger, oftast av samma ryttare som lånade dem, så de förändrade inte sitt beteende nämnvärt även om de flyttade till annat stall över sommaren.
 
Jag hade flera sommarponnyer till barnen. Några av dem kom från ridskolor. Fungerade väldigt bra. En del ridskoleponnyer är väldigt flockbundna, men er har ju visat att den fungerar bra på egen hand :-).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 583
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 343
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 293
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp