Så är det i mitt hus också men jag skulle aldrig ringa det numret om en sån grej, det är inte tillräckligt akut.

Jag har ringt det numret en gång, det var när det var översvämning i källaren. Fast sedan letade jag upp numret till vd:n på fastighetsbolaget istället och messade honom, så fick han avgöra vad som behövde göras.

Här har bla kommunen avtal med sos om ex vattenläcka så kopplar sos en vidare.
Mvh
Pudlan
 
Taxi? Så sanslöst dumt!!! Med ett knä som var oböjbart och jätte tjockt med fraktur? Hur i hela friden skulle jag kunna få in det benet i en taxi? Vad skulle jag kunna få stöd för knät under taxi transporten? Har du en aning om hur on det gör? Det var mycket mindre smärt samt när jag fick hjälp med stöd för knät i ambulansen och kom till akuten.

Du passar fint på sos för att ta imot samtal eller som landstingspolitiker i Västra Götaland /Nu - sjukvården låter det som. Det är inte smicker!

Med vänlig hälsning
Pudlan
Det var bara en fråga. Inte kritik. Tråkigt att du tolkade det så.
 
SOS har två verksamhetsområden. Det är alltså ett företag, de utför inte bara uppdrag genom 112 utan också inom försäljning av tjänster, jourtele, krisberedskap etc. Många kommuner och hyresvärdar använder sig av jourtele från SOS. De har också jour för att anmäla försvunna barn (krav från EU). Så de tillhandahåller inte bara 112 utan en mängd andra nummer och arbetsuppgifter.

Dagligen kommer det onödiga samtal till 112. Ambulanser kallas ut och då vill patienten ha godis, huvudvärkstabletter etc. Helt galet. Nu kan ju ambulanspersonalen säga nej till patient, om de anser att patienten inte behöver hjälp eller kan ta sig till sjukhus på annat sätt. Men jäkligt onödigt.
 
Som familjehem har vi fått ringa 112 och begärt socjour, om ett barn/ungdom avvikit, eller om vi behövt stöd då en bioförälder varit påverkad och uppträtt obehagligt.

I övrigt ringde jag 112 i onödan när en kompis berättade att en bil, vilket visade sig vara vår bil (min man), hade krockat med en lastbil och att det inte såg ut som att ngn skulle ha klarat krocken. Jag hamnade i chock och visste inte vad jag gjorde. Kunde inte få fatt i ngt nummer till min man, vare sig i huvudet eller leta i min mobil (helt väck var jag. Medveten men vid sidan om,sas) Ringde det enda nr jag kom ihåg, 112, varför vet jag inte. Jag visste ju inget. Det enda jag ville var ju att ringa min man. Killen som svarade var samma som pratat med en man i en röd Volvo, exakt där olyckan skett, varpå han konstaterade att mannen levde så pass, några minuter tillbaka. Han var väldigt vänlig, och hade en sån där röst som kunde lugna en chockad och utom sig mamma till två småbarn. Jag vet inte varför jag ringde. Jag kan inte förklara det. Väninnan var inte till ngn hjälp, hon grät i soffan osv. Min man ringde sedan och sa att han krockat osv och sa säkert 25 ggr att han tagit fronten till stereon i bilen, eftersom bilen inte gick att låsa. Han var också chockad.

Minns att det tog veckor att komma över alla känslor, inte minst ilska mot min man, för att han kunde dött. Också konstigt. Jag är nog inte så stabil :angel:

Det är synd att 112 är vinstdrivande, ialf måste gå runt.
 
Det var bara en fråga. Inte kritik. Tråkigt att du tolkade det så.


Här är info från sjukvårdupplysningen. Som du ser får man lov att åka med i ambulansen när man brutit ex ett ben.

Medan ni talar i telefonen gör SOS-sjuksköterskan en bedömning om hur snabbt ambulansen bör vara framme. Bedömningen görs i tre steg:

  • Misstänkt livshotande tillstånd. Närmaste ambulans skickas direkt. Blåljus och sirener sätts på för att påkalla fri väg så att ambulansen snabbt ska komma fram till dig.
  • Akut, men inte livshotande tillstånd. Ambulans skickas ut, men utan blåljus och sirener. Det tar lite längre tid.
  • Inte akut, men i behov av ambulans. Du behöver ambulans, till exempel för att du är sjuk och inte klarar av att sitta upp. SOS-sjuksköterskan talar om hur länge du får vänta på ambulansen.
 
Jag till hör inte som belastar varken sjukvård i onödan eller använder ambulans för att köpa pizza!
HUR ska @Voff eller någon annan vet om du ringer SOS för att du har långtråkigt eller en säkring gått? Det är en fullt berättigad fråga om man kan ta sig in själv! Jag har suttit 40 mil på buss med brutet vadben, jag körde bil från stallet med misstänkt spricka på lårbenet tills min sambo kunde möta upp och ta över ratten till akuten, jag har åkt bil efter att ha blivit avslängd i skogen och slagit i huvudet i en sten så jag blodade ner både mig och hästen hem och det svartnade för ögonen av smällen. Utan hjälm hade jag dött.

Vid inget av tillfällena visste vi hur illa det var men att ringa SOS fanns inte ens i sinnevärlden utan det var egen transport till sjukhus som gällde. Buss och bil fungerade utmärkt!
 
HUR ska @Voff eller någon annan vet om du ringer SOS för att du har långtråkigt eller en säkring gått? Det är en fullt berättigad fråga om man kan ta sig in själv! Jag har suttit 40 mil på buss med brutet vadben, jag körde bil från stallet med misstänkt spricka på lårbenet tills min sambo kunde möta upp och ta över ratten till akuten, jag har åkt bil efter att ha blivit avslängd i skogen och slagit i huvudet i en sten så jag blodade ner både mig och hästen hem och det svartnade för ögonen av smällen. Utan hjälm hade jag dött.

Vid inget av tillfällena visste vi hur illa det var men att ringa SOS fanns inte ens i sinnevärlden utan det var egen transport till sjukhus som gällde. Buss och bil fungerade utmärkt!

Du skojjar ju inte ens ... Så om det nu var allvarligare än du själv trodde så hade du utan att bry dej iom dina skador hellre satt dej i en bil och kunnat svimma på vägen till sjukhuset och iom det utsatt ANDRA för din bilfärd för att du tycker att man inte ska åka ambulans i onödan ?

Hoppas verkligen ingen går på vad du gör utan tar förnuftet till fånga och ringer efter ambulans...

I en buss är det ju bara andra människor som ser dej segna ihop och inte vet ett skit om vad du gjort innan ... De vet då inte om varför du segnar ner eller nånting... Snyggt ... Men å andra sidan kanske du tycker att folk ska låta dej svimma utan att bry sej också ?
 
@Gry Gud så obehagligt. Får ont i magen bara av att läsa det du skrev. Tur att han klarade sig!
 
Jag till hör inte som belastar varken sjukvård i onödan eller använder ambulans för att köpa pizza!
Och ingen har sagt att du är det heller. Hur ska man kunna föra en rättvis diskussion på ett diskussionsforum om man inte får ställa frågor om förutsättningar utan att få otrevligheter tillbaka?
Allt som skrivs behöver inte vara kritik och påhopp.
 
Du skojjar ju inte ens ... Så om det nu var allvarligare än du själv trodde så hade du utan att bry dej iom dina skador hellre satt dej i en bil och kunnat svimma på vägen till sjukhuset och iom det utsatt ANDRA för din bilfärd för att du tycker att man inte ska åka ambulans i onödan ?

Hoppas verkligen ingen går på vad du gör utan tar förnuftet till fånga och ringer efter ambulans...

I en buss är det ju bara andra människor som ser dej segna ihop och inte vet ett skit om vad du gjort innan ... De vet då inte om varför du segnar ner eller nånting... Snyggt ... Men å andra sidan kanske du tycker att folk ska låta dej svimma utan att bry sej också ?
Jag åkte buss dagen efter olyckan, sökte vård ytterligare en dag senare. Vad är det som var så akut att jag hade behövt ambulans samma dag? Jag kunde gå, enda anledningen till att jag öht sökte vård var att jag fortfarande hade ont efter tre dar. Inte ens min moster till distriktssköterska antog att jag var mer än blåslagen efter fallet så vad skulle en ambulans gjort för skillnad, eller ens att jag blivit ivägsläpad till akuten samma dag?

Snacka om att vara hysterisk för minsta lilla, ringer du ambulans varje gång någon ramlar av, även när de reser sig och sitter upp igen? Jag knöt ihop tyglarna, fick hjälp att komma upp i sadeln och red iväg igen, skötte om hästen efter ridturen och fick hjälp av med stövlarna. :meh:
 
Jag åkte buss dagen efter olyckan, sökte vård ytterligare en dag senare. Vad är det som var så akut att jag hade behövt ambulans samma dag? Jag kunde gå, enda anledningen till att jag öht sökte vård var att jag fortfarande hade ont efter tre dar. Inte ens min moster till distriktssköterska antog att jag var mer än blåslagen efter fallet så vad skulle en ambulans gjort för skillnad, eller ens att jag blivit ivägsläpad till akuten samma dag?

Snacka om att vara hysterisk för minsta lilla, ringer du ambulans varje gång någon ramlar av, även när de reser sig och sitter upp igen? Jag knöt ihop tyglarna, fick hjälp att komma upp i sadeln och red iväg igen, skötte om hästen efter ridturen och fick hjälp av med stövlarna. :meh:

Hysterisk för minsta lilla ?
Kroppen blir ju chockad när man skadar sej... Nu va de ju länge sen du tog körkort men tom i körkortsboken står det att man inte alltid kan se på en människa hur skadad den är... Inre blödningar tex syns ju inte..
Och benbrott känner man inte alltid av...

Och så undrar folk varför "andra" bara går förbi när nån råkar illa ut... Aja den kan nog ta en taxi.. För såååå hysterisk att man ringer en ambulans behöver man ju inte va ...
 
Hysterisk för minsta lilla ?
Kroppen blir ju chockad när man skadar sej... Nu va de ju länge sen du tog körkort men tom i körkortsboken står det att man inte alltid kan se på en människa hur skadad den är... Inre blödningar tex syns ju inte..
Och benbrott känner man inte alltid av...

Och så undrar folk varför "andra" bara går förbi när nån råkar illa ut... Aja den kan nog ta en taxi.. För såååå hysterisk att man ringer en ambulans behöver man ju inte va ...
Lustigt att du säger det, för jag är den som alltid stannar när någon inte ser ut att må bra, det spelar ingen roll om jag kör bil eller är ute och går. Inte efter att min kompis pappa aldrig kom hem efter hundprommenaden en kall vinterkväll och han hittades död i en snödriva. En av tjejerna på skolan hade sett honom ligga i snödrivan och gått förbi för det var antagligen bara ett fyllo. :banghead: Så min fråga till dig, stannar du själv vid olycksplatser eller när folk vinkar på hjälp? O_o Jag vet att det är väldigt många av bukefalisterna som inte stannar!
 
a
HUR ska @Voff eller någon annan vet om du ringer SOS för att du har långtråkigt eller en säkring gått? Det är en fullt berättigad fråga om man kan ta sig in själv! Jag har suttit 40 mil på buss med brutet vadben, jag körde bil från stallet med misstänkt spricka på lårbenet tills min sambo kunde möta upp och ta över ratten till akuten, jag har åkt bil efter att ha blivit avslängd i skogen och slagit i huvudet i en sten så jag blodade ner både mig och hästen hem och det svartnade för ögonen av smällen. Utan hjälm hade jag dött.

Vid inget av tillfällena visste vi hur illa det var men att ringa SOS fanns inte ens i sinnevärlden utan det var egen transport till sjukhus som gällde. Buss och bil fungerade utmärkt!


Jag skrev vad som hänt innan i tråden och hade en fraktur och kunde inte sitta i bil eller komma in i bilen och inte köra själv. Blev föreslagen av sos att jag kunde köra själv eller sitta i combin bak men det går inte att köra när man sitter i combin bak.. Och jag var inte lämplig att köra med et smärtpåslaget. Då en ovan i tråden tyckte jag skulle ta en taxi för ambulans var bra för typ livsviktiga tranporter ungefär och rekommenderade mig en taxi vilket hade kunna försämra min fraktur men nu kom jag inte in i en vanlig bil. Skrev att jag inte har för vana att använda ambulans och sos för andra saker som många andra tyvärr gör.
Nu är denna diskussion slut för min del.
Mvh
Pudlan
 
Lustigt att du säger det, för jag är den som alltid stannar när någon inte ser ut att må bra, det spelar ingen roll om jag kör bil eller är ute och går. Inte efter att min kompis pappa aldrig kom hem efter hundprommenaden en kall vinterkväll och han hittades död i en snödriva. En av tjejerna på skolan hade sett honom ligga i snödrivan och gått förbi för det var antagligen bara ett fyllo. :banghead: Så min fråga till dig, stannar du själv vid olycksplatser eller när folk vinkar på hjälp? O_o Jag vet att det är väldigt många av bukefalisterna som inte stannar!

Ja det gör jag ... Vilket åxå framgår i mina tidigare inlägg i denna tråd...
 
Jag har själv ringt eller varit med när ngn ringt rätt många gånger och har aldrig haft några problem förens sist där operatören tyckte att jag skulle sätta mig i bilen (utan körkort...) och köra 30mil för att kolla till det misstänkt pågående självmordet jag ringde för. Tillslut blev jag iaf kopplad till polisen och den första var ju trevlig och så, men gjorde bara en anteckning för det fanns ju inga bilar. När jag sen ringde en halvtimme senare med mer information så var det personalbyten och självklart fanns det ingen anteckning. Blev faktiskt riktigt otrevligt bemött och efter det samtalet var jag så slut så jag tänkte helt ärligt att "nej, då får han dö då för nu orkar jag inte mer". Blev även där ombedd att det där fick jag kolla upp själv, eftersom jag inte fick tag på någon som kunde göra det åt mig.

Annars har jag alltid blivit bra bemött. Har varit pågående misshandel (både passerat med buss så jag kunde ju inte precis stanna), samt varit i närheten själv. Hjärtkänning på morfar ett flertal gånger, strokesymptom på styvpappa, sjuk alt. påverkad granne som satt och vrålade på sin balkong och inte var kontaktbar. Hm... vad mer? Överdos på ngn form av droger på en bekant, okontaktbar ungdom av alkohol som vi hittade på stan.

Tja... bara det misstänkt pågående sjålvmordet som varit problem och där fick jag tillslut tag på en för mig främling som kunde kolla till honom.
 
Men hjälp vilka hjältar alla är... jag har ringt ambulans för både potentiellt livshotande (bruten nacke, nästan-drunkning osv) och definitivt icke livshotande situationer (typ bruten arm, axel ur led osv).
När min då sexåriga dotter ramlade av en ponny på asfalt och bröt armen på två ställen så tog ambulanspersonalen det hela på stort allvar (inkl kom till platsen väldigt snabbt och med blåljus på) och hela hon kollades igenom flera gånger på sjukhuset trots att det bara var armen som var skadad. Det hade ju kunnat vara mer, som vi inte kunde se, plus att hon verkligen behövde det smärtstillande som hon fick på färden in, och den uppblåsbara kudden runt armen för att stabilisera den. Vi hade ju egentligen kunnat åka in med vår bil, hon var ju knappast döende, men är ambulans och akuten bara till för hjärtstillestånd och dylika incidenter? Det tycker inte jag...
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 424
D
Övr. Hund När jag var på väg till stallet vid kvart i ett idag såg jag en liten tibetansk spaniel på en gräsmatta. Inget halsband eller nånting...
Svar
12
· Visningar
1 542
Senast: Duplica
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 590
Senast: Aliide
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 537
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp