Bukefalos 28 år!

Sova på mage

cowgirl81

Trådstartare
Låter ni era 6 månaders sova på mage. Edvin låg och sov på mage igår i 2 timmar, han sov jättehårt och tyckte det var super. Så nu vänder han sig till mage med en gång och vill sova så. Är det farligt eller kan jag vara lugn. Mvh Hanna
 
Sv: Sova på mage

Så nu vänder han sig till mage med en gång och vill sova så.

När de själva kan vända sig så får man ju lov att acceptera magsovande. Jag menar: man kan ju inte vara vaken hela natten och vakta för att vända tillbaka barnet. ;)

Så; du kan nog vara helt lugn och låta barnet sova som han väljer själv.
 
Sv: Sova på mage

Var lugn =) som dom andra sagt... kan han vända sig själv har du ändå inte så mycket att säga till om!! Första natten min lilla sov hela natten så sov hon på mage (som hon vänt sig till själv)... !! =)
 
Sv: Sova på mage

Det är nog lugnt.

Han vänder sig ju själv så.
Isak sover också på mage ibland
 
Sv: Sova på mage

Det är inte farligt. Det är mest naturligt för bebisar att sova på mage. Min son sov på mage hela tiden. Om man är orolig av någon anledning kan jag rekommendera andningslarm.

Det är en myt att just magläget leder till PSBD. Ungefär hälften som dör har legat på mage och ungefär hälften på rygg. Det är andra faktorer som är viktigare.

Så låt du din son sova på mage! Han sover bättre, slipper platt/sned skalle och får ett försprång rent motoriskt mot de som sover på rygg. :)
 
Sv: Sova på mage

Har du någon källa att hänvisa till att det skulle vara en myt att magläget leder till PSD?
Nej, magläget kanske inte orsakar PSD, men det minskar risken om barnet ligger på rygg. (och inte är för varmt klädd/inbäddad, mm, mm, mm...)

Sen undrar jag varför du tror att de får ett motoriskt försprång för att de sover på mage? Nog för att det är bra att de ligger på mage i vaket tillstånd och tränar sig på att lyfta huvud och sånt, för att senare börja åla sig framåt. Men att sömnen skulle påverka motoriken undrar jag...

Sen generellt - när barnet har börjat vända sig själv i sömnen är det helt okej att låta det ligga som det vill.
 
Sv: Sova på mage

Svar till alla.
Vad bra då kan jag vara lugn då. Men är ju mest rädd för att han ska spy upp allt han käkat och somna i det.
 
Sv: Sova på mage

Min äldsta var en notorisk "matkräkare" tills han var över ett år (han småkräktes så fort han ätit) men aldrig på natten trots att han smällde i sig en stor flaska välling innan sängdags.
 
Sv: Sova på mage

Jag tycker att du kan vara lugn. Själv har jag lagt mina killar på magen så fort jag sett att de kunnat rulla runt själva, ungefär 4 månaders ålder och då har vi alla fått en bätte sömn!
 
Sv: Sova på mage

Jo han sover ju redan hela natten, vaknar runt halv sju och är vaken i ca 30 minuter innan han vill ha mat. Men han har ju vill ju inte rulla tillbaka själv så då får jag ju gå upp och hjälpa han.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 834
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp