Bukefalos 28 år!

Spännande hus till salu-del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men de ruttnar ju inte? Det är väl bra fönster? Och då säger jag det även om fönster som bara ha fått minimalt med underhåll. Här kostar det faktiskt inte särskilt mycket alls att lämna in ett fönster och få det kittat, och det är ju det som är svårt. Målning är inte särskilt besvärligt.
Det är bättre kvalité på gamla fönster än nya, nya kan du behöva byta efter bara 10 år om du har otur. :down:
Det går om man är intresserad av gamla hus men de flesta jag vet har inte satt tillbaka sitt gamla kök när de renoverat. Delvis en kostnadsfråga, en snickare som först skall montera ned och sedan sätta upp köket igen och en målare som skall slipa, spackla och måla allt kostar nog lika mycket nästan som ett nytt och har man bytt ut golv och annat känns ett gammalt kök inte så kul gissar jag.
Fast man behöver inte vara speciellt händig för att ta ner luckorna och skicka på lackering och att höja bänkarna kräver inte heller någon snickare. Spackla och måla är enkelt, det kan vem som helst göra som är normalhändig.
 
Det går om man är intresserad av gamla hus men de flesta jag vet har inte satt tillbaka sitt gamla kök när de renoverat. Delvis en kostnadsfråga, en snickare som först skall montera ned och sedan sätta upp köket igen och en målare som skall slipa, spackla och måla allt kostar nog lika mycket nästan som ett nytt och har man bytt ut golv och annat känns ett gammalt kök inte så kul gissar jag.
Men om man vill behålla sitt gamla kök tar man så klart inte ut det. Varför skulle man? Nej man renoverar det på plats. Att man byter ut ett 50-talskök beror nog främst på att man vill ha ett modernt kök med lite högre bänkhöjd, vitvaror (!) och rullande lådor. Kvalitetsmässigt finns det inget bättre än ett 50-talskök.

Angående att renovera vs byta fönster så håller jag med @Mia_R och @bettysmatte.
 
Men om man vill behålla sitt gamla kök tar man så klart inte ut det. Varför skulle man? Nej man renoverar det på plats. Att man byter ut ett 50-talskök beror nog främst på att man vill ha ett modernt kök med lite högre bänkhöjd, vitvaror (!) och rullande lådor. Kvalitetsmässigt finns det inget bättre än ett 50-talskök.

Angående att renovera vs byta fönster så håller jag med @Mia_R och @bettysmatte.

Håller helt med! Vi hade perfekta luckor från 1929 i förra köket. Nuvarande är fyra år gamla från Marbodal och tål inte fukt och värme utan sväller och tappar färg. Inför försäljningen byter vi ut tre av de mest åtgågna, men egentligen är det nog upp mot 10 luck- och lådfronter som inte håller måttet - efter bara fyra år. När vi i framtiden byter kök i huset så blir det platsbyggda av massivt trä.
 
Håller helt med! Vi hade perfekta luckor från 1929 i förra köket. Nuvarande är fyra år gamla från Marbodal och tål inte fukt och värme utan sväller och tappar färg. Inför försäljningen byter vi ut tre av de mest åtgågna, men egentligen är det nog upp mot 10 luck- och lådfronter som inte håller måttet - efter bara fyra år. När vi i framtiden byter kök i huset så blir det platsbyggda av massivt trä.
Oj det var ju riktigt illa! Då har våra Ikea-skåp hållit betydligt bättre. Men inget slår massivt trä. Jag undersökte inte köket i nya huset så himla noga men layout-mässigt är det väldigt likt nuvarande 50-talsköket så jag hoppas att det även kvalitetsmässigt ska vara likt.
 
Oj det var ju riktigt illa! Då har våra Ikea-skåp hållit betydligt bättre. Men inget slår massivt trä. Jag undersökte inte köket i nya huset så himla noga men layout-mässigt är det väldigt likt nuvarande 50-talsköket så jag hoppas att det även kvalitetsmässigt ska vara likt.

Ja, det är riktigt illa faktiskt. Det är många grannar som har samma lucka och som är väldigt missnöjda.

När jag köpte nya fronter så ville jag passa på att påtala den dåliga kvaliteten men jag fick absolut inget gehör för det över huvud taget.
 
Krysmyntagården på Gotland är till salu! https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vaskinde-gotlands-kommun-brissund-krusmyntavagen-4-10515017

Fnissade dock lite åt bildtexten "Landa, andas och få ro" till bilden nedan med tanke på hur hektiskt ägarna lär ha under turistsäsong.

91340-bfb47-f8eb9-cbdca-eedea-5abac-7ce3d-4386b.jpg
 
Se där, ett vitt/ljust hem som inte fick mig att gråta :up: Fantastisk exteriör och trädgården har verkligen potential.

Jag tittade inte ens hur det såg ut inuti! Det där huset hade jag kunnat köpa enkom för exteriören! :D

På fullaste allvar: Hade det inte varit för att vi precis köpt ett hus som vi inte ens har fått tillträde till än, så hade jag tjatat med mig sambon till Ystad. Jag pendlar ju redan och för sambon finns det säkert jobb på Ystad lasarett.
 
Jag tittade inte ens hur det såg ut inuti! Det där huset hade jag kunnat köpa enkom för exteriören! :D

På fullaste allvar: Hade det inte varit för att vi precis köpt ett hus som vi inte ens har fått tillträde till än, så hade jag tjatat med mig sambon till Ystad. Jag pendlar ju redan och för sambon finns det säkert jobb på Ystad lasarett.

Det förstår jag! För insidan finns det tapeter och målarfärg om man inte är nöjd men utsidan och trädgården är mer låsta vad gäller grundförutsättningar.
 
Om vi säger så här... jag tar vitt vilken dag som helst över kulörta gorillor :meh:

Jag gillar trä/furu till Bukes förskräckelse ;) blandat med lugna färger :)
Jag gillar trägolv, men är väl mindre förtjust i trä på tak och väggar. Målar gärna på tapeter - kanske till mångas förskräckelse... ;) ? Jag gillar en blandad, personlig inredning. Lite IKEA, lite ärvt, osv....i en salig blandning. Att "blåsa ut" hela inredningar är för mig väldigt främmande. Ett hus har en viss karaktär och jag tycker att man ska jobba med den - inte göra sig av med allt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 285
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
65 213
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 934
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp