Spännande korsningar

De vackraste korsningar jag sett är welsh sektion B+ arab och en ras som man i Spanien kallar för Tres Sangres (tre blod) som används till Doma vaquera. Fullblod+PRE+Arab. Herre vad fina de är, men tydligen heta som s*tan...
 
En bekant fick ett föl halvblod/Connemara pga tjuvbetäckning. Inte så jättekonstig korsning, men stoet var +175cm och hingsten en c-ponny. Med lite vilja går allt... :angel:
 
Red ett tag en ponny som sas vara fjording/new forest. Dock var han blackskäck, så så här i efterhand förstår jag att det var nått mer. Jättemysig kille :love:
 
En kompis har en häst som är korsning ahaltek/arab(75%ahaltek)-torihäst, grövre än en arab eller ahaltek, arabinslag i huvudet, öronen är dock större. Lite kattliknande kropp, och vacker gyllenglänsande sommarpäls :)
Snäll och så i lynnet, men väldigt speciell, saknade bl.a. totalt hästsocialkompetens när han kom, men det beror troligtvis på uppväxtmiljö och hantering snarare än arv.
 
Jag red till en ardenner/varmblods travare. Har blivit riktigt snygg nu, lite grönare än vad jag trodde han skulle bli. Går LA och ca 1 meter i hoppningen.
En arbetsmyra som gillar att greja varje dag när jag hade honom. :)

Kompisen har 3 årigt PRE/halvblod (e: Dardel)
Ruskigt smart häst som inte är rädd för nått, otroligt lättlärd på gott och ont. Aldrig elak men smart som sagt och vet vilka hon kan köra med direkt, bestämda åsikter men en skit trevlig häst :love: Rör sig riktigt trevligt och jag tror hon kommer passa kompisen ypperligt. Har nog femtioelva rävar bakom varje öra och under svansen :D
 
Jag red till en ardenner/varmblods travare. Har blivit riktigt snygg nu, lite grönare än vad jag trodde han skulle bli. Går LA och ca 1 meter i hoppningen.
En arbetsmyra som gillar att greja varje dag när jag hade honom. :)

Kompisen har 3 årigt PRE/halvblod (e: Dardel)
Ruskigt smart häst som inte är rädd för nått, otroligt lättlärd på gott och ont. Aldrig elak men smart som sagt och vet vilka hon kan köra med direkt, bestämda åsikter men en skit trevlig häst :love: Rör sig riktigt trevligt och jag tror hon kommer passa kompisen ypperligt. Har nog femtioelva rävar bakom varje öra och under svansen :D

Grönare? Är det en felskrivning eller fattar jag trögt. :o
Annars gillar jag tanken på en grönare häst. :)
 
Jag köpte en korsning Tinker/Varmblodstravare när han var 3 år. Han var tänkt som körhäst.
En helt fantastisk individ!!!
Modig, tuff och glad häst. Har från den dagen jag köpte honom varit den som tuffar fram först oavsett vad vi möter ute (förutom älgar ett tag ;) )
Varit med på terrängträningar där han tycker att livet leker och det är jättekul.
Nu är han ca 170 cm hög, har vuxit mycket, fram tills nu när han är 6 år gammal.
Föräldrarna var inte alls så stora.
Stor och grov, men känns inte så stor att rida.
Väldigt omtyckt av dressyrtränaren, och hon tycker också att han börjar få fram riktigt fina gångarter.
Han har lite tretaktig galopp, speciellt i ena varvet, men med träning kommer den nog bli starkare och bättre.
11180619_968256063238306_905427729607569466_n.jpg

12495032_10153567972814355_6857889936590427550_n.jpg
 
Jag köpte en korsning Tinker/Varmblodstravare när han var 3 år. Han var tänkt som körhäst.
En helt fantastisk individ!!!
Modig, tuff och glad häst. Har från den dagen jag köpte honom varit den som tuffar fram först oavsett vad vi möter ute (förutom älgar ett tag ;) )
Varit med på terrängträningar där han tycker att livet leker och det är jättekul.
Nu är han ca 170 cm hög, har vuxit mycket, fram tills nu när han är 6 år gammal.
Föräldrarna var inte alls så stora.
Stor och grov, men känns inte så stor att rida.
Väldigt omtyckt av dressyrtränaren, och hon tycker också att han börjar få fram riktigt fina gångarter.
Han har lite tretaktig galopp, speciellt i ena varvet, men med träning kommer den nog bli starkare och bättre.
11180619_968256063238306_905427729607569466_n.jpg

12495032_10153567972814355_6857889936590427550_n.jpg
Så vacker! :love::love:
 
Jag köpte en korsning Tinker/Varmblodstravare när han var 3 år. Han var tänkt som körhäst.
En helt fantastisk individ!!!
Modig, tuff och glad häst. Har från den dagen jag köpte honom varit den som tuffar fram först oavsett vad vi möter ute (förutom älgar ett tag ;) )
Varit med på terrängträningar där han tycker att livet leker och det är jättekul.
Nu är han ca 170 cm hög, har vuxit mycket, fram tills nu när han är 6 år gammal.
Föräldrarna var inte alls så stora.
Stor och grov, men känns inte så stor att rida.
Väldigt omtyckt av dressyrtränaren, och hon tycker också att han börjar få fram riktigt fina gångarter.
Han har lite tretaktig galopp, speciellt i ena varvet, men med träning kommer den nog bli starkare och bättre.
11180619_968256063238306_905427729607569466_n.jpg

12495032_10153567972814355_6857889936590427550_n.jpg
Mina kompisar hade också en tinker/varmblodstravare. Han såg dock inte alls ut som din (:love: superfin!). Han såg ut som ett lite grövre halvblod men han var brunskäck. Han var genomsnäll och ställde upp på allt. Han hade helt okej gångarter men var väldigt långsam i allt han gjorde. De tävlade honom i låga klasser i hoppning. Ryttaren fick verkligen käpa för att hålla honom alert runt hela banan:p.
 
Jag köpte en korsning Tinker/Varmblodstravare när han var 3 år. Han var tänkt som körhäst.
En helt fantastisk individ!!!
Modig, tuff och glad häst. Har från den dagen jag köpte honom varit den som tuffar fram först oavsett vad vi möter ute (förutom älgar ett tag ;) )
Varit med på terrängträningar där han tycker att livet leker och det är jättekul.
Nu är han ca 170 cm hög, har vuxit mycket, fram tills nu när han är 6 år gammal.
Föräldrarna var inte alls så stora.
Stor och grov, men känns inte så stor att rida.
Väldigt omtyckt av dressyrtränaren, och hon tycker också att han börjar få fram riktigt fina gångarter.
Han har lite tretaktig galopp, speciellt i ena varvet, men med träning kommer den nog bli starkare och bättre.
11180619_968256063238306_905427729607569466_n.jpg

12495032_10153567972814355_6857889936590427550_n.jpg


WOW! :love::love::love::love::love::love::love:
 
Mina kompisar hade också en tinker/varmblodstravare. Han såg dock inte alls ut som din (:love: superfin!). Han såg ut som ett lite grövre halvblod men han var brunskäck. Han var genomsnäll och ställde upp på allt. Han hade helt okej gångarter men var väldigt långsam i allt han gjorde. De tävlade honom i låga klasser i hoppning. Ryttaren fick verkligen käpa för att hålla honom alert runt hela banan:p.

Ja här behöver man inte jobba för framåtbjudningen, tvärtom
Han blir lite för ivrig.
 
Mamma tog en Tinkerhingst till sin Fjordingsto och resultatet ser ut som en islänning..

b201001.jpg

b201000.jpg

Som 2-åring
b200999.jpg

Som fyra eller fem-åring.
Mamman är strax över 140 och pappan liten häst. Han är väl nu ca som mamman. Väldigt snäll och mysig häst. Sportigare än mamman men ändå kallblod liksom.. :) Han har även en halvbror som betäcktes samtidigt. Med ett d-ponny sto osäker på ras, men bra sportmodell. Han blev närmare 170 och grov som bara den. Riktigt kallblod som man kunde tro hade shire som pappa typ.. Envis som synden och lat. Kommer ihåg en sommar vi skulle flytta dem från en hage till en annan och han bara la sig ner när min kille skulle gå med honom..

Själv köpte jag mig en lika gammal korsning arab/svenskt halvblod som ett-åring. De hade mycket kul när de växte upp. Inte så konstig korsning tycker jag men väldigt många undrar vad det är för något när vi är ute på tävling och liknande.
b200998.jpg

Här 2 år och vilar efter en morgonbusgalopp i hagen.
b109729.jpg

2 år. Ingen stor häst inte!
b177688.jpg

Skulle gissa på 2.5 alternativt 3 på denna ovanför. väldigt gullig har han alltid varit med litet arabhuvud.
b177695.jpg

Här 5 år.
Var länge tunn och liten. ca 135 när jag köpte honom som 1-åring. Pappan (araben) ponny, mamman ca 165. Nu 6 år och 160 cm. Har blivit mycket maffigare senaste året. Hittade dock ingen bra bild på honom nu.
Kan vara rätt nervös och rädd för saker. Uppmärksam med ett finare ord :p Dock otroligt samarbetsvillig, lättlärd och positiv häst.
Det står ett sto på ridskolan som är extremt lik din mammas häst. Dock en c/d ponny.
 
Senast ändrad:
Kom på nån till intressant korsning. Finnhäst/varmblodstravare och new forest/varmblodstravare. Den korsningen med new forest blev helt ok, medan korsningarna med finnhäst inte riktigt varit så bra, de som jag sett.. Inte speciellt snygga och inte riktigt det bästa utgångsmaterialet för en trevlig ridhäst.
 
Jag köpte en korsning Tinker/Varmblodstravare när han var 3 år. Han var tänkt som körhäst.
En helt fantastisk individ!!!
Modig, tuff och glad häst. Har från den dagen jag köpte honom varit den som tuffar fram först oavsett vad vi möter ute (förutom älgar ett tag ;) )
Varit med på terrängträningar där han tycker att livet leker och det är jättekul.
Nu är han ca 170 cm hög, har vuxit mycket, fram tills nu när han är 6 år gammal.
Föräldrarna var inte alls så stora.
Stor och grov, men känns inte så stor att rida.
Väldigt omtyckt av dressyrtränaren, och hon tycker också att han börjar få fram riktigt fina gångarter.
Han har lite tretaktig galopp, speciellt i ena varvet, men med träning kommer den nog bli starkare och bättre.
11180619_968256063238306_905427729607569466_n.jpg

12495032_10153567972814355_6857889936590427550_n.jpg

Jag har samma korsning som du! Min är dock bara 2,5 år så han är inte riden än. Just nu är han ca 155 cm i mkh, rörelserna ser helt ok ut i hagen men vid longering kan han bli lite seg ibland. En häst som är nyfiken och inte blir rädd för så mycket, är väldigt trevlig att hantera när han vill men kan ha en del åsikter om hur saker ska gå till ibland :p (detta jobbar vi såklart mycket med). Ska bli väldigt spännande att se hur han utvecklas!

Rangi%20ny%20grimma_zps4rphmrhe.jpg


Rangi%20snouml_zps63ldjyy2.jpg
 
Jag köpte en korsning Tinker/Varmblodstravare när han var 3 år. Han var tänkt som körhäst.
En helt fantastisk individ!!!
Modig, tuff och glad häst. Har från den dagen jag köpte honom varit den som tuffar fram först oavsett vad vi möter ute (förutom älgar ett tag ;) )
Varit med på terrängträningar där han tycker att livet leker och det är jättekul.
Nu är han ca 170 cm hög, har vuxit mycket, fram tills nu när han är 6 år gammal.
Föräldrarna var inte alls så stora.
Stor och grov, men känns inte så stor att rida.
Väldigt omtyckt av dressyrtränaren, och hon tycker också att han börjar få fram riktigt fina gångarter.
Han har lite tretaktig galopp, speciellt i ena varvet, men med träning kommer den nog bli starkare och bättre.
11180619_968256063238306_905427729607569466_n.jpg

12495032_10153567972814355_6857889936590427550_n.jpg

Glömde skriva att din häst är jättefin! Skulle vara jättekul att få se några fler bilder (är lite besatt av att se bilder på den korsningen) ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp