Bukefalos 28 år!

Angelina

Trådstartare
Hur gör ni nu när det är spånkris? Till hästarna har jag torv (och hatar det) men till kaninerna och marsvinen vägrar jag ha torv.

Vad finns det för andra alternativ om jag inte lyckas komma över en storbal spån nånstans!
 
Sv: Spånkris

Halm,kattlådepellets gjort på pressat papper=står även på dessa säckar att det funkar alldeles utmärkt till gnagare,det är samma som djuraffärerna brukar använda.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spånkris

Jag har haft torv till mina kaniner nu, för jag vet inte vad jag skulle ha annars, eftersom jag behöver ganska mycket :p.

Dom verkar tycka att det är kul att gräva runt i det med, haha. Fast det ser ju inte så himla skoj ut, men det är ju rent iallafall :p.
 
Sv: Spånkris

Va, är det spånkris? Gäller det hela landet?

Och jag som ska iväg och köpa spån i helgen :(
 
Sv: Spånkris

Jag hade pellets till min kanin eftersom den hade ganska mycket päls o det funkade bra...
 
Sv: Spånkris

Jag har haft torv till mina kaniner nu, för jag vet inte vad jag skulle ha annars, eftersom jag behöver ganska mycket :p.

Dom verkar tycka att det är kul att gräva runt i det med, haha. Fast det ser ju inte så himla skoj ut, men det är ju rent iallafall :p.

Jag har samma problem, behöver mycket. Känns som om kattlådepellets och liknande blir skitdyrt!
 
Sv: Spånkris

Sök på halmpellets, det säljs åt hästar och känns inte så dyrt.

Jämförbart med spånbalar anser jag!
 
Sv: Spånkris

Har du inget sågverk i närheten?
Där hämtar jag, och dem har inte haft nån spånkris...än i alla fall. Köpter till både hästarna och kaninerna. Betalar 10 kr säcken.
 
Sv: Spånkris

Till kaninerna har jag klumpande kattsand med ett rejält lager halm över, men spån i toalettlådan. Egentligen är väl inte kattsand till kaniner att rekommendera, men de gräver inte, så de får det inte i sig. Dessutom håller det buren (och lägenheten) luktfri, under förutsättning att man byter halmen emellanåt.

Toaspånet har jag tidigare tagit från stallet, men nu har vi halmpellets till hästarna, får se om jag testar det till kaninerna. Funkar väldigt bra till hästen i alla fall. :)
 
Sv: Spånkris

Har du inget sågverk i närheten?
Där hämtar jag, och dem har inte haft nån spånkris...än i alla fall. Köpter till både hästarna och kaninerna. Betalar 10 kr säcken.

Även en del sågverk har spånkris på olika ställen i Sverige.
Det som hjälper till att orsaka vår spånkris är förbränningspelletsen som är ett vanligt uppvärmningsmedel i hus!
 
Sv: Spånkris

Här verkar i alla fall spånkrisen vara över. Finns på ganska många ställen även om det blivit betydligt dyrare.
 
Sv: Spånkris

Halmpellets ser ungefär ut som kraftfoderpellets, som efter några dagar smulas sönder och blir en stadig och väldigt absorberande bädd.
 
Sv: Spånkris

Har du inget sågverk i närheten?
Där hämtar jag, och dem har inte haft nån spånkris...än i alla fall. Köpter till både hästarna och kaninerna. Betalar 10 kr säcken.

Vi hade oxå sånt spån i ett stall jag stog, tills Vet. kom o sa att det va skadligt på hästarnas luftvägar, även om det inte märks idag så sätter det sig tydligen fast :crazy:
Hon sa så, så vi fick inte ha kvar det.
Men det kanske beror på hur smått det är, vi hade som vanligt stallströ men det är väl inte dammsuget som stallströet är..
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 402
Senast: warg
·
Övr. Katt Fungerar det? Kattlucka som läser av kattens chip i nacken? Vi måste göra nåt åt grannens katt som vägrar bo hos dem och kommer in till...
Svar
8
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp