Bukefalos 28 år!

Sv: Spånkris

Nu vet jag inte vad för spån du menar, men jag har kutterspån och det hyvlas ner direkt från träden och är obehandlat. Min vet och jag hämtar spån på samma såg. :laugh:
Så hade det vart farligt så tror jag inte hon hade hämtat där.
 
Sv: Spånkris

min kanin vägrar pinka i spån. Har alltid gjort det innan, Men så gav jag honom spån och då blev han rumsren igen.
 
Sv: Spånkris

Halmpellets ser ungefär ut som kraftfoderpellets, som efter några dagar smulas sönder och blir en stadig och väldigt absorberande bädd.

Fast frågan är ju om kaninerna skulle lyckas smula ner det till småsmulor, de väger ju inte lika mycket som en häst. Men absorberar riktigt bra gör det. (Och gott är det dessutom, tydligen... :p)
 
Sv: Spånkris

Ja det vet jag :)
Men våran Vet i det stallet sa att det var för DAMMIGT för att använda till häst och att partiklarna skulle sätta sig på luftvägarna och på så sätt göra skada, vad jag vet så var det spånet obehandlat, om inte våran hyresvärd mörkade det :)
Men sen tycker ju veterinärer lite olika om olika saker har jag märkt :)
Jag kan mycket väl tänka mig att hon överreagerade lite, men vi fick sluta använda det iaf :)
 
Sv: Spånkris

KL

Jag har hittat spån!!!! Känns som det är guld jag funnit:p.
Ska bunkra upp ett stort förråd till både smådjur och hästar!!
 
Sv: Spånkris

Jag har mitt på det torra sen innan - det enda spånet jag använder är det lilla som går åt till mina två kaniners toalådor. Till övriga djur har jag Toa-Lätt.
 
Sv: Spånkris

Halmpellets fungerar bra på smådjur ochså fast vill man en mjuk bädd på en gång och inte vänta till pelletsen smulats sönder kan man använda krossad halm. Den halm som i nästa steg blir pellets. Upphättad halm som är mögelfri och krossad för att öka uppsugningsförmågan.
 
Sv: Spånkris

Var hittar man det nånstans? Har för mig att våra halmpellets är importerade från Estland, men de kanske produceras i Sverige också? :)
 
Sv: Spånkris

Krossad halm säljs av Björnbo Alltjänst Pär 0702958169 Erika 0707925318. :banana:
 
Sv: Spånkris

halm!!!, Kaniner ska helst ha halm så dom har nåt att "gnagga på" m.m.:)
 
Sv: Spånkris

Gnaga kan de göra på det hö de ska ha fri tillgång till istället, och lite grenar finns det nog ingen kanin som tackar nej till.
//Zebra, som vägrar släpa in halm i lägenheten :devil:
 
Sv: Spånkris

Ja det vet jag :)
Men våran Vet i det stallet sa att det var för DAMMIGT för att använda till häst och att partiklarna skulle sätta sig på luftvägarna och på så sätt göra skada, vad jag vet så var det spånet obehandlat, om inte våran hyresvärd mörkade det :)
Men sen tycker ju veterinärer lite olika om olika saker har jag märkt :)
Jag kan mycket väl tänka mig att hon överreagerade lite, men vi fick sluta använda det iaf :)
verkar vara stuntprat, på ridskolan har dom använt råspån från sågverk i 20 år och ingen häst har hostat (50 platser)..

har man däremot hosthäst bör man byta, spåndamm är alltid mindre partiklar än torvdamm, och hos en hosthäst är luftvägarna redan störda och flimmerhåren fungerar inte som de ska, dvs dom fångar inte upp spåndammet utan släpper ner det i lungorna.. hos en frisk häst fångar flimmerhåren upp dammet och det kommer ut när hästen frustar (läs: fräser snor på dig).. torvdammet därmot är kraftogare och fångas upp mycket tidigare i luftvägarna och kommer aldrig så långt som spåndamm gör hos en frisk häst..
 
Sv: Spånkris

Gnaga kan de göra på det hö de ska ha fri tillgång till istället, och lite grenar finns det nog ingen kanin som tackar nej till.
//Zebra, som vägrar släpa in halm i lägenheten :devil:


utekaniner??;) håller värme bättre med halm;D:o
 
Sv: Spånkris

Utekaniner ja, och då lär de knappast ha halmen för att gnaga på som du skrev.

Har själv innekaniner och de får snällt gnaga på hö och grenar. Halm kan de se sig i röven efter! :angel:
 
Sv: Spånkris

Jag brukar köpa spån för 60 kr balen men under krisen fick jag köpa tyskt spån på hornbach för 99 kr balen och shit, det var det bästa dammfria och upsugande spån jag hittils använt!
Det värsta svenska spån jag upplevt var ett som stank hundskit i torrt tillstånd :eek:
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 443
Senast: warg
·
Övr. Katt Fungerar det? Kattlucka som läser av kattens chip i nacken? Vi måste göra nåt åt grannens katt som vägrar bo hos dem och kommer in till...
Svar
8
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp