Bukefalos 28 år!

Spannmålsfritt torrfoder

-Remont-

Trådstartare
Har tidigare haft ProPac, men fick veta av hon som sålt det att det slutat tillverkats (?).
Så nu letar jag efter annat torrfoder som är spannmålsfritt.
Inte för att min katt har några speicalbehov utan för att jag helt enkelt märkt att hon mår bäst av att slippa spannmålet. Är en enorm skillnad på pälsen framförallt och hullet.
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Tack för det tipset. Har bara hunnit skumma igenom sidan, men det såg ut som vad jag letade efter!
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Alla torrfoder innehåller någon typ av kolhydratskälla, och oavsett om det är potatis, majs, ärtor, korn, havre, ris osv... Så är det ju något som inte katten behöver. "Lika illa" i min bok. :laugh:

Har du tittat mot blötmatssortimentet?

edit: Pro pac verkar innehålla majs, som ju är ett spannmål. ;)

Om majs och ris är "ok" för dig finns ju JWB, men det har ett i mina ögon lågt köttinnehåll.
 
Senast ändrad:
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Jag vet inte om det är bättre, men just spannmål vill jag inte ha i maten till vare sig mig själv eller katten.
Märkte stor skillnad på henne när hon fick ProPac och när hon får annan mat. Både på aptit, hull, energi och pälsen.
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Jag vet inte om det är bättre, men just spannmål vill jag inte ha i maten till vare sig mig själv eller katten.
Märkte stor skillnad på henne när hon fick ProPac och när hon får annan mat. Både på aptit, hull, energi och pälsen.

Men majs ÄR ju spannmål. ;) Så då är det inte ett spannmålsfritt foder du söker utan i så fall ett foder fritt från korn, råg, havre och vete.

De jag kommer på på rak arm är:
Orijen
Acana
Eukanuba (Inte alla sorter)
James Well Beloved
Carnia (Nytt foder, som tyvärr har hög magnesiumhalt)
Purina Pro Plan (Inte alla sorter)

Vad vill du mer ha ut från ett foder, annat än att det är fritt från korn, råg, havre och vete. :)
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Applaws har ett torrfoder med 80% kötthalt och inget spannmål. Verkar inte vara så vanligt i Sverige men går att beställa från nätet.
 
Senast ändrad:
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Jag har ett torrfoder ibland som är 75% protein. Visst är det lite spannmål, men bara lite. Man kan få köpa det i Kista zoo, sthlm. Kommer inte ihåg märket. "Advance" kanske?

Varför kör du inte på blötmat då? Eller, ännu hellre BARF, dvs rått kött? BARF förebygger hälsoproblem
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Jag har ett torrfoder ibland som är 75% protein. Visst är det lite spannmål, men bara lite. Man kan få köpa det i Kista zoo, sthlm. Kommer inte ihåg märket. "Advance" kanske?

Om du menar Advance real carnivores har det inte 75% kött, den verkliga siffran är betydligt lägre. Däremot är 75% av proteinet i fodret animaliskt.

Det är väldigt fult forumulerat av dem tycker jag.
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Till våra katter har vi Standardt Hjort.
Det enda det innehåller som folk brukar reagera på är ris, som dock inte är ett "dåligt" spannmål.
Våra katter har jätte fin päls och vi har märkt stor skillnad på päls(Både långhåriga- och korthåriga katter), avföring(mindre) och liknande! :)
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Har Standart kattfoder? Hade ingen aning om det. Hur ser ingredienserna och näringsanalysen ut på det?
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Standardt Hjort är för hundar, och kan dessutom användas till katter. Har varit i kontakt med henne som tillverkar fodret, annars hade jag inte heller vetat att man kunde ha det till katter. :p Men det är verkligen super! och katterna älskar det! :D

Jag är inte helt säker på hur näringsanalysen och vilka ingredienserna är, alltså exakt vilka... Kan bara det att det inte innehåller massa skit! Så jag återkommer så fort jag kollat upp det! :) Så jag inte skriver nått fel till er ;)
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Oj... Ärligt talat, vågar du verkligen det? Ta inte detta fel nu, men det verkar onekligen riskfyllt. Varför inte ge ett mer artanpassat foder?

Katter och hundar har ju verkligen olika behov. Mineralhalter, mängder osv. är ju helt olika. Exempelvis innehåller det 0,20% magnesium, kattfoder bör innehålla absolut max 0.1%. Vanligast är 0.08%. För hög magnesiumhalt kan ge kristaller i urinen.

Vet du hur det ser ut med taurin i fodret? Ett ämne som är totalt livsviktigt för katter men som inte finns i tillräcklig av i hundfoder.
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Standardt Hjort är för hundar, och kan dessutom användas till katter. Har varit i kontakt med henne som tillverkar fodret, annars hade jag inte heller vetat att man kunde ha det till katter. :p Men det är verkligen super! och katterna älskar det! :D

Jag är inte helt säker på hur näringsanalysen och vilka ingredienserna är, alltså exakt vilka... Kan bara det att det inte innehåller massa skit! Så jag återkommer så fort jag kollat upp det! :) Så jag inte skriver nått fel till er ;)

Det är alldeles uppenbart att hon som tillverkar fodret inte har en aning om kattens näringsbehov. Standart Hjort ligger alldeles för lågt i protein (AAFCO sätter minimum på 26%), för mycket magnesium (ska enligt AAFCO inte överstiga 0,1% i torrfoder) och inget tillsatt taurin. Med så lite kött innehåller inte maten naturligt tillräckligt med taurin heller.

Ingredienserna ser visserligen bra ut, men maten innehåller inte tillräckligt med näring för katter och ska inte ges som helfoder till katt.
 
Sv: Spannmålsfritt torrfoder

Oj då. Jag hängde inte riktigt med här. Kan du försöka förklara igen? Det är 75% protein, men det är inte kött?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
705
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 549
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp