Bukefalos 28 år!

sparka i fostringssyfte!

K

Kristin80

Häromdagen var jag ute och åkte med bilen på smala grusvägar. Framför mig så ser jag en karl med en hund. Han står o sparkar något som ser ut som ett dött djur mitt på vägen ner mot diket. Såg ut som en död räv. Till min förvåning ser jag den "döda" räven resa sig o springa mot skogen och inser att det är en hund karln stått o sparkat på. Han hade två "dvärg collies". Jag stannar givetvis o frågar vad gubben håller på med. Det blev mindre charmigt ordbyte mellan gubben och mig o han påstår att han sparkat hunden i fostringssyfte. Han lugnade emellertid ner sig efter en stund. Nu till frågan...

Vad kan man göra när man ser sånt? Vad har man för rättigheter? Kan man göra en polisanmälan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sparka i fostringssyfte!

Det tror jag. Ring till miljökontoret eller i din kommun och fråga vad de tror. De har koll på djurskyddslagar!
 
Sv: sparka i fostringssyfte!

Jag skulle ringa till lokal polisen och göra en anmälan. Eller i alla fall fråga vilka lagar som gäller och vad du kan göra om det skulle hända igen.
Rent ut sagt för jävligt hur en del beter sig mot sina djur!
 
Sv: sparka i fostringssyfte!

Fy fan säger jag bara :mad: Där jag bor finns det också en herre med två dvärgcollies och han är helt dum i huvudet. Jag brukar platsa min tik då det kommer hundar och hon sitter då jättefint och bara tittar. Men helt plötsligt släpper han fram båda sina hundar (en tik och 1 hane) och jag blir fly förbannad. Visst, min tik är snäll men om det skulle hända något så skulle det ändå vara mitt fel och dessutom så var min tik i löpen så hans hane var extra intresserad. Men hur dum är man att bara släppa fram två hundar till någon annan som dessutom är tre gånger så stor.
 
Sv: sparka i fostringssyfte!

Kristin80 skrev:
Häromdagen var jag ute och åkte med bilen på smala grusvägar. Framför mig så ser jag en karl med en hund. Han står o sparkar något som ser ut som ett dött djur mitt på vägen ner mot diket. Såg ut som en död räv. Till min förvåning ser jag den "döda" räven resa sig o springa mot skogen och inser att det är en hund karln stått o sparkat på. Han hade två "dvärg collies". Jag stannar givetvis o frågar vad gubben håller på med. Det blev mindre charmigt ordbyte mellan gubben och mig o han påstår att han sparkat hunden i fostringssyfte. Han lugnade emellertid ner sig efter en stund. Nu till frågan...

Vad kan man göra när man ser sånt? Vad har man för rättigheter? Kan man göra en polisanmälan?

Du ska anmäla det till polisen. (Fast det är ju aldrig fel att djurskyddsinspektören får information... ) Misshandel (även av hund) lyder under brottsbalken och det är polisens sak. Om du inte ställer upp som vittne kommer det nog att läggas ned i brist på bevis. Det är svårt även med vittnen.....
 
Sv: sparka i fostringssyfte!

Anmäl!!
Vet du vem det är?

Håller med humelibumlan, såna borde det vara skottpengar på :devil:
 
Sv: sparka i fostringssyfte!

jo visst är det de va... jag tycker mej ha läst... *bläddrar frenetiskt i körkortsteoriboken...* JO, här står det svart på vitt.
"För de djurplågare medelst plågad hund du ser ställer vägverket som krav att du, bilist -kör över. Helst så att denne landar på motorhuven". :devil:

Men ring polisen, det där är djurplågeri :mad:
 
Sv: sparka i fostringssyfte!

Jag anser oxå att folk som misshandlar sina djur borde inte ha några rättigheter :devil:

Nästa gång du ser detta uppträdande så kör du helt enkelt på honom med bilen och säger till ditt försvar i rätten att du gjorde det i uppfostringssyfte :D
 
Sv: sparka i fostringssyfte!

Man blir verkligen bara mer o mer arg ju mer man tänker på det... Har försökt spana efter gubben i helgen men inte sett honom någe mer så han kanske bara var på besök.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 527
Senast: Boj
·
Övr. Hund Idag på väg hem från min morfar (17 mil ut i skogen inåt landet från Umeå), så ser jag helt plötsligt en hund springa på vägen utan...
Svar
16
· Visningar
2 244
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp