Spegel i transporten

cutty

Trådstartare
Har fått till mitt kompetensbevis nyligen. En av de "faktainlägg" som fanns med, förespråkade en spegel i hästtransporten. Detta för att hästen skulle känna sig mindre ensam. :confused:

Någon med erfarenhet av detta?
 
Sv: Spegel i transporten

hästar är inte så dumma att dom inte fattar att det är dom själv i spegeln och inte en annan levande häst. :p

det är ju bara att kolla hur hästar reagerar på ridhusspeglar och fönster - första gången den ser en spegel så kanske den tittar till lite, sen reagerar den inte alls. det är samma sak med andra djur, små kattungar brukar vara roade av en spegel, men snabbt upptäcker dom att det bara är en bild och inget intressant alls.

den författaren måste ha låga tanker om djurs intelligens.... :crazy:
 
Sv: Spegel i transporten

Ja, naturligtvis skall ej hästen kunna spräcka den. Är inte det underförstått?

Faktiskt stod det inget i informationen om betydelsen av att ha en okrossbar spegel. Tror faktiskt att de allra flesta hästägare vet att krossad spegel + häst inte är bra...

Men det var ej det som var är min fundering. Hjälper detta en nervös häst?
 
Sv: Spegel i transporten

Ska se om jag ännu kan komma in på min sida för bevis och länka.

Vågar ej länka till "min " sida. Vill ju gärna få ut det av mig betalat kompetensbevis. Någon som pm:ar så kan jag ju råka skicka...

Studie var gjord, på detta med spegel.
 
Senast ändrad:
Sv: Spegel i transporten

Tja, funkar det på burfåglar funkar det väl på hästar?

Nej, jag tror inte att det gör varken till eller från faktiskt. Däremot tror jag att nervösa hästar kan reagera på att det rör sig på väggen.
 
Sv: Spegel i transporten

Tillräckligt många svar på min tråd, så kan det till och med bli en ny teori;)

Kan bli tillräckligt, för att sända över till ex SLU.
 
Sv: Spegel i transporten

Det har faktiskt gjorts en studie i England på detta för inte så länge sedan. Minns bara inte vart jag läste den, annars hade jag länkat.

Studien visade att pulsen gick ner på oroliga hästar och de blev lugnare när de fick en spegel i transporten.
 
Sv: Spegel i transporten

hästar är inte så dumma att dom inte fattar att det är dom själv i spegeln och inte en annan levande häst. :p

det är ju bara att kolla hur hästar reagerar på ridhusspeglar och fönster - första gången den ser en spegel så kanske den tittar till lite, sen reagerar den inte alls. det är samma sak med andra djur, små kattungar brukar vara roade av en spegel, men snabbt upptäcker dom att det bara är en bild och inget intressant alls.

den författaren måste ha låga tanker om djurs intelligens.... :crazy:


Om man inte har hingst då :o Fast "min" kanske var lite korkad, han blev super till sig varje gång en spegel kom i närheten och han showade järnet för den snyggingen som fanns där på väggen... Och detta hände varje gång vi var i ridhuset vilket var väldigt regelbundet.
Tilläggas ska att han var otroligt cool annars och åkte transport med ston utan problem ;)
 
Sv: Spegel i transporten

Har fragor om det har...

Kompetensbevis for vad? och varfor i hela varlden skall man ha en spegel i transporten?? Om de istallet gjorde sa att hastarna kunde se ut (icke europeiska trailers tex) behovde de inte sta instangda i en box.

Jag har en s.k. stocktrailer med hel vagg 3ft up (ca 90cm) och resten ar metal slanor sa att saga. For vintertid satter jag in plexiglass skivor som passar mellan metal slanorna for att minska ]/ta bort drag pa hast. De kan da se ut och vad som hander runt om dem.
Och jag har kort hastar fran hastar till Illinois och Kentucky i denna trailer, utan nagra problem med stora 18 wheelers susa forbi. Den ar lika saker som de "overhoga" lador som finns tex i Sverige.

Jag var tvungen att lana god vans Brenderup trailer en gang och trodde hasten skulle ga vansinnig. Det var inga fonster som de kunde se ut. Darfor var de helt ensamma darinne.

OK det har har kanske inte med traden att gora, men att klamma in en hast i en "lada" inte undra de far panik .. Dock tror inte att en spegel skulle gora ngn skillnad mer an irritera hasten. Kanner manga som skulle forsoka anfalla den andra hasten. eller inte bry sig alls.. MEN, igen upp till var och en..
 
Sv: Spegel i transporten

Kompetensbevis för att få köra med hästtransport i ekonomisk verksamhet. Tror det är en ny lag på det från 2009.
 
Sv: Spegel i transporten

Håller med om detta, samt skulle vilja veta vad kontrollgruppen för nämnda studie varit. Alla nervösa hästar som jag kört har varit markant lugnare i en transport de kan se ut framåt i så enligt min erfarenhet borde det vara bättre med genomskinligt framåt än speglar.
 

Liknande trådar

Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 088
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 795
Senast: Mia_R
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 847
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp