åke

Trådstartare
Hoppas att tråden ligger rätt. Är det korrekt att det är tal om att förbjuda spiltor till hästar? Hur skall det då gå med tex. alla landets ridskolor?
Varför inte förbjuda till kor istället? Dom stackarna står ju inne hela vintern!!
 
Sv: Spiltor.

Idag är det inte många som har uppbundna kor längre. Det moderna sättet är att hålla mjölkkor är i lösdrift och med mjölkrobbotar. I köttprpduktion har lösdrift varit etablerad väldigt länge. Sedan är redan lag på att korna måste vara ute på sommaren om dom inte är sjuka. Något måste finns inte när det gäller hästar som lagstifningen ser ut idag.
Det är just för ridskolornas skuld som det blivit diskussion om spiltor och utevistelse samt att tidigare lagförslag om hästhållning har stoppats. Då rör det sig om ifall man ska ta större hänsyn till människornas behov av ridskola än till hästarnas egna behov. Det är på den nivån som det ligger fortfarande för många ridskolor ligger bra till för att eleverna ska kunna komma dit men dåligt till hästhållningen. Dom har kanske startat för längre sedan och sedan har tätorten vuxit ut runt om den. Men dom ses också som en tillgång för ungdommar som en typ av ungdomsgård där dom fyller ett stort behov. Om dom måste flytta ut utanför tätorten så kommer många att inte kunna ta sig dit.
 
Sv: Spiltor.

Ne, jusst det. Det finns inte så många spiltor längre. Jag vill att mina skall stå delvis i spilta som ung häster. Det blir f*n så mycket lättare att köra in dom senare. Det går inte att ha en bak skygg ardenner i skogen. Att då ha dom på spilt hjälper ju så mycket.
Jag tycker att det skulle bli hårdare krav på hagarna i stället. Hur många hästar är det som går på för tok små hagar. Vet även hästar som bara får 2-4 veckor på bete för att det inte finns mer.
 
Sv: Spiltor.

Jag har själv jobbat på ridskola där nästan alla hästar står i spilta, vilket hästarna inte mår ett dugg dåligt av. Våra hästar går ute dygnet runt från ca maj- oktober, självklart beroende på väder. Resten av året går dom ute ca 4-5 timmar/ dag, och går sen lektioner ca 2,5 tim/ dag. Just ridskolehästar som rör på sig mkt tror jag inte mår speciellt dålig av att stå i spilta, men det är förstås skillnad om dom inte går i hage varje dag.
 
Sv: Spiltor.

Jag har byggt nytt stall ända från grunden och jag har byggt två boxar och tre spiltor :angel:
 
Sv: Spiltor.

Tackar lite vettiga människor har dyckt upp i den här tråden :bow: till er.

Håller med totalt så länge hästen har redig hage å mycket utevistelse (eller som med ridskolor kommer ut från spiltan 2,5 timmar per dag å lite mindre utevistelse) funkar det alldeles utmärkt.
 
Sv: Spiltor.

Till spiltförespråkarna, hur har ni tänkt er att hästen ska upprätthålla sin livsviktiga cirkulation i kroppen på ett tillfredställande sätt, då pumpen normalt sett stimuleras av markens tryck mot hoven när hästen rör sig eftersom hästen är ett betesdjur, som kan röra sig upp till 20 tim/dygn i vilt tillstånd.
Jag tycker att boxar är gränsfall och att man bör sträva mot lösdrift i möjligaste mån.
Ställa i spilta kan man väl göra som ett träningsmoment, men inte hela natten.
 
Sv: Spiltor.

Har du sett hur det ser ut i en spilta efter en natt?
Jag kan lungt säga att vissa av mina hästar rör sig mer i spiltan än i boxen.
Varför?
Jo för dom är matvrak och i boxen kan dom stå väldigt stilla och äta upp sitt strö. I spiltan åker ströet bakåt och dom måste gå bakåt och fösa fram det för att kunna äta upp det.
 
Sv: Spiltor.

Det finns absolut inget fel i spiltor. Jätte bra tycker jag att det.//bonny funkar.
 
Sv: Spiltor.

Idèn med spiltstående anser jag är bara ett praktiskt sätt för människor att kringgå större kostnader för mer strö, mindre arbetsinsatser och en stallutrymmesfråga. Enbart till för VÅR bekvämlighet.
Som tur är försvinner spiltvärlden bort mer och mer till förmån för en mer modern och djurvänlig hästhållning, även om bakåtsträvarna kämpar i sin riktning.
 
Sv: Spiltor.

Jag har lösdrift, storbox, vanlig box och spilta och tycker att rätt använd så fyller alla sina funktioner. Man måste bara var vara klar över vad det för funktion som ska fyllas.
 
Sv: Spiltor.

Masse skrev:
Jag har lösdrift, storbox, vanlig box och spilta och tycker att rätt använd så fyller alla sina funktioner. Man måste bara var vara klar över vad det för funktion som ska fyllas.

:bow: Var och en fyller sin funktion. Har visserligen bara storbox, lösdrift och spiltor. Men jag klarar mig ganska bra utan vanlig boxar. Men om man läser vissa inlägg här tror jag nog att jag river ut det jag har och fixar in vanliga 9-10 kvm boxar istället och givetvis börjar med 6-8 timmars utegång. Himmelriket..............
 
Sv: Spiltor.

Jag kan nog acceptera spiltor under lite olika förutsättningar, men då krävs att vissa krav uppfylls.

Te x skall hästen ha en lång utegång, dvs stallvistelsen skall inte vara längre än utegången. Då tycker jag att man kan acceptera spiltor, ett annat krav är att spiltan uppfyller de krav på mått som finns för storleksordningen på hästen.

Själv har jag faktiskt en häst som blir otroligt orolig i en box, däremot betydligt lugnare i en spilta. Varför , det vet ingen. Men en tänkbar orsak är att pållen känner sig mera trygg i den, och att boxen då känns otrygg.

Lösdrift går de ju nära nog uteslutande på, men ibland så måste de ju komma in efter ridning och då blir det till att stå inne i några timmar i spilta.

Alla har ju inte den möjligheten att ha hästen mera frigående, det finns ju inte alltid mark att tillgå. Själv tackade jag nej till ett jättefint litet stall, med alla tänkbara bekvämligheter. Tyvärr var det brist på hagar, och därför såg jag mig nödgad att säga nej här.:(
 
Sv: Spiltor.

*knapplån*
Kan någon berätta i vilka länder det är vanligt att fortfarande ha spiltor? Vet att det finns en hel del i Sverige fortfarande.

Anledningen till att jag frågar är för att jag aldrig sett en enda spilta i hela mitt långa hästverksamma liv i Finland. Här är det väldigt ovanligt och förekommer knappt alls.

Vet att det har funnits även här en hel del förut, t.ex. min farfar hade spiltor till sina arbetshästar. Men då pratar jag om stall som upphörde runt 1930-talet.

/Sprettan som tycker att spiltor låter väldigt gammalmodigt
 
Sv: Spiltor.

Tölva skrev:
Till spiltförespråkarna, hur har ni tänkt er att hästen ska upprätthålla sin livsviktiga cirkulation i kroppen på ett tillfredställande sätt, då pumpen normalt sett stimuleras av markens tryck mot hoven när hästen rör sig eftersom hästen är ett betesdjur, som kan röra sig upp till 20 tim/dygn i vilt tillstånd.
Jag tycker att boxar är gränsfall och att man bör sträva mot lösdrift i möjligaste mån.
Ställa i spilta kan man väl göra som ett träningsmoment, men inte hela natten.

Det där med strö tror jag nog är en mer individsfråga. Olika hästar gör av med olika mycket strö. Jag tillexempel har en renlig ponny utav sig å gör inte av särskilt mycket strö till henne, nu har jag juförsig bädd så nu går det åt ännu mindre. Jag vet en å annan häst som gör av med lika mycket strö i en spilta som i en box. Seddan finns det ju dom individer som är rena grisar när dom står i boxen men är relativt renlig utav sig i en spilta då blir det ju självklart en penga fråga. Dock är ju inte mitt fall så.
Min ponny rör sig lika mycket i en box som i en spilta det finns inga skilnader där å en häst har faktiskt en bra rörelsetillgång i en spilta förutsatt att den har dom rätta måten eller att man får en som är lite större som jag fick till min när jag hade min i spilta. En häst rör sig faktiskt inte så mycket i en box som vissa här verkar tro (dock finns det ju undantag där hästarna bara kuttar runt i boxen hela tiden, dock är inte min utav den modelen).
jag personligen vill inte ha min på lösdrift, men med en hel del utevistelse. Å tycker att box å spilta är ungefär likadant, eftersom att jag sett med egna ögon vad en häst kan göra i sin spilta och gör i sin spilta.
 
Sv: Spiltor.

Spiltor är väl inte problemet för landets ridskolor, det är väl lagen om utevistelse som ställer till det?
En häst som går i hage och rör på sig mkt sen får stå i en spilta som har rätt storlek tycker inte jag är fel.

Och vad kan du om kossor och ladugårdar? Redan på 90-talet slutade byggnaden av båsladugårdar och lösdrifter börjades bygga istället. Dessutom har kossor lag på minst 2 månaders bete varje år och har bonden t.ex djur som producerar mjölk till arla eller kött till scan som kommer det besiktningsvetrinärer ut och kontrollerar och tar prover på anläggningen.
 
Sv: Spiltor.

*kl*

Det är många som poängterar att spiltan ska vara av rätt storlek. Brukar ni oftare stöta på för små spiltor än boxar? Själv är det nog tvärtom, folk tycker det är mer okej med en för liten box, för trots allt så är det ju en box.

Jag har nog personligen hellre en spilta än en box med minimimått.
 
Sv: Spiltor.

Tyvär händer det på ridskolor att en häst får stå i en för liten spilta än vad den bör stå i. Dels beroende på vilka hästar som går ihop med vilka å vilken häst det var som såldes/togs bort så att det blev en plats ledig så att säga.

Svårt att säga för mig angående det där med boxarna, har ju en c-ponny så jag har ju aldrig haft problemet med att en box varit för liten i måtten för henne. Men nog förekommer det allt, men jag tror inte att folk tänker på samma sätt att boxen kanske är lite för liten för deras häst. det syns ju bättre på en spilta om den är för liten än vad det gör i en box...
 
Sv: Spiltor.

Mina spiltor har lagenliga mått och då sparar man inte strö, inte här iallefall....:devil:
Förr när det var tillåtet med smalare spiltor så kunde dom ju bara bajsa längst bak, snabbt och enkelt och ströbesparande.
Det bästa med spiltor tycker jag är att dom lär sej att stå bundna, jag kan binda dom i skogen om vi är på långritt, på tävlingsplatser som bara har spiltor och vara lugn för jag vet att dom kan osv.
Men visst, jag har boxar oxå men dom som står där har oxå stått i spilta så dom kan.
 
Sv: Spiltor.

Det där med strö är ju även en individ fråga. Vissa hästar gör ju faktiskt av med mindre...

Min däremot ser ibland ut som att hon står i spilta, skit längst bak å piss i mitten det är bara den där pissturen på morgonen som inte ligger där den ska å det är ju för att hon är fin av sig å i princip vägrar pissa med täcket på :angel:

Jo precis det är skönt att veta att hästen är spiltvan å det ger som sagt en del fördelar.

Det är bra med lite variation, förstår inte folk som säger att spilta är lika med stå å kolla in i en vägg. Då är det ju spiltan det är fel på, helst ska det finnas fönster och en häst är ju faktiskt mycket vänd å vridbar om den själv vill...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 306
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Senast: bobbbo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 604
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp