Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
nej, men bör man inte då göra något åt stallmiljön istället för att dölja problemet genom att sätta hästen på box?
Det vågar jag inte svara på utan att ha en advokat närvarande! Men helt säkert är det att det är lättare att ha häst i box jämfört med spilta. När jag skaffade min häst tex, då hade han aldrig stått i spilta i hela sitt tioåriga liv. Men då hade jag bara tillgång till en spilta, så spilta skulle det bli. Men vissa svårigheter innebar det. För när jag gick in till honom där han stod i spiltan, då kollade han jättenoga på mig, "vad är det på gång", liksom, och om jag då, råkade nudda med min hand vid hans bog, innan jag hade lossat honom, då tänkte han, "jaha! Vi skall gå ut!"

Varpå han började backa, sådär snabbt och effektivt som han alltid rör sig, och jag försökte, "nej, gubben, vänta." Men han var redan på väg, och då visste jag att för mig så återstod det bara att ta betäckning, för när det tar emot, så tänker min häst inte att man skall avbryta, utan tvärtom, att man skall ta i allt vad man har. Så blev det också, "ojdå, det tar stopp? Tydligen så måste man ta i lite grann. Å, hej och hå. Fortfarande stopp? Å, hej och hå! (Knak, krack, snäpp, swich.) Så där ja."

På det där sättet så gick det åt några grimmor och grimskaft. Men vi fick lära oss, både jag och han (mest jag), att kommunicera. Så att det inte skulle uppstå missförstånd. Jag har också haft en häst i mitt stall som inte överhuvudtaget gick att ha uppbunden. Jag fick noggranna instruktioner att aldrig binda fast henne på något sätt, för då blev hästen i fråga mer eller mindre "hysterisk". Men efter några månader så stod hon i spilta hon också.
 
Sv: Spiltor.

ja, det är juh bra att hästen kan stå uppbuden, en häst som inte kan vara bunden alls blir ju riktigt farlig om man nån gång tvingas binda den.. då är det bra att träna..

men en häst som verkligen alltid får panik av att bli lämnad ensam, bunden i spilta bör man egentligen ha på box för säkerhets skull..
vi har ett sånt sto på ridskolan.. man kan sätta henne i spiltan och hon står helt lugnt tills det att hon är ensam, då hänger hon sig bakåt i grimskaftet tills hon kommer loss och sist slog hon upp sår på bakbenen av spiltbakkanten :( så hon får ha box i fortsättningen också..
 
Sv: Spiltor.

nej, i en spilta förflyttar ångorna lätt ut i bakkant och iom att luftrörelserna från ventilationen når bättre in i spiltorna så ventileras ångorna ut bättre.. i en box är ångorna instängde.. ammoniakångorna är nämligen TUNGA i förhållande till "ren" luft, dom sjunker alltså.. och i boxar blir ångorna instängda då det inte finns tillräckliga flyktvägar i golvhöjd..

du sitter hela tiden och säger att det BARA är utsikt i bakkant av spiltan, men tänka sig att man kan bygga spiltor som har galler upptill, det är till och med rekommenderat, hästarna behöver således inte röra sig nämnvärt för att kolla hur det ser ut runt dem..

en häst i box ser ALDRIG vad som pågår utanför boxen under boxkantens höjd utan att behöver ställa sig upp och vända sig så att dom kan speja.. en spilthäst behöver inte ens resa sig för att se vad det är som står utanför spiltan..

jag refererar box som dubbelsäng och spilta som enkelsäng, jag har inge problem med att ligga i en enkel 90säng.. jag har inga problem med att ha fötterna i samma ända av sängen och huvudet på kudden hela natten..
nu har jag förviss dubbelsäng men det är för att jag delar den med någon.. och vi sover i enkelsäng hos honom helt utan problem..

om uppstallning sker optimalt, dvs 8-10 timmars nattuppstallning så har jag hellre hästar i spilta..



OBS att jag INTE vill förbjuda boxar, jag tycker bara att spiltor är lika "bra" som boxar.. för båda är en uppstallningsform där rörelsefriheten försvinner totalt.. lösdrift är den enda stallformen som främjar rörelsefrihet..
och av 2 onda väljer jag helst det som ger minst jobb och är mest ekonomiskt om hästen trivs lika bra i både spilta och box..

och som sagt i föregående inlägg här ovanför så har man en häst som blir orolig i spilta eller sliter sig osv då bör man ha den på box om den trivs bättre i box..
 
Sv: Spiltor.

Vi har haft olika typer av hästar i spilta, både ponny på 6 mån. till ardenner 15 år. Alla verkar trivas hur bra som helst.Jag kommer då alltid att ha mina i spilta.
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
nej, i en spilta förflyttar ångorna lätt ut i bakkant och iom att luftrörelserna från ventilationen når bättre in i spiltorna så ventileras ångorna ut bättre.. i en box är ångorna instängde.. ammoniakångorna är nämligen TUNGA i förhållande till "ren" luft, dom sjunker alltså.. och i boxar blir ångorna instängda då det inte finns tillräckliga flyktvägar i golvhöjd..

du sitter hela tiden och säger att det BARA är utsikt i bakkant av spiltan, men tänka sig att man kan bygga spiltor som har galler upptill, det är till och med rekommenderat, hästarna behöver således inte röra sig nämnvärt för att kolla hur det ser ut runt dem..

en häst i box ser ALDRIG vad som pågår utanför boxen under boxkantens höjd utan att behöver ställa sig upp och vända sig så att dom kan speja.. en spilthäst behöver inte ens resa sig för att se vad det är som står utanför spiltan..

jag refererar box som dubbelsäng och spilta som enkelsäng, jag har inge problem med att ligga i en enkel 90säng.. jag har inga problem med att ha fötterna i samma ända av sängen och huvudet på kudden hela natten..
nu har jag förviss dubbelsäng men det är för att jag delar den med någon.. och vi sover i enkelsäng hos honom helt utan problem..

om uppstallning sker optimalt, dvs 8-10 timmars nattuppstallning så har jag hellre hästar i spilta..



OBS att jag INTE vill förbjuda boxar, jag tycker bara att spiltor är lika "bra" som boxar.. för båda är en uppstallningsform där rörelsefriheten försvinner totalt.. lösdrift är den enda stallformen som främjar rörelsefrihet..
och av 2 onda väljer jag helst det som ger minst jobb och är mest ekonomiskt om hästen trivs lika bra i både spilta och box..

och som sagt i föregående inlägg här ovanför så har man en häst som blir orolig i spilta eller sliter sig osv då bör man ha den på box om den trivs bättre i box..


Det är faktiskt inte bra för hästarnas leder att stå still hela tiden. Det belastar lederna mer. Alltså är det bättre inte bra men iallafall bättre att ha den i en box då den iallafall kan gå några steg i varje riktning. Jag håller med att ha hästarna på lösdrift är bäst det är därför vi har det. Hästarna mår bäst av det. Hästar i spiltor blir lättare uttråkade också vilket kan ge upphov till beteendeproblem. Nu säger jag inte att boxar inte kan göra det, men det är större risk med det. Sedan tycker jag inte att man ska blanda in vad som är lättare för ryttaren för jag tycker man ska strunta i vad som är bäst för en själv, och tänka på hästen. Hade jag velat ha mindre jobb, då hade jag med ha haft spilta, men om man inte orkar hålla en häst i box, då ska man nog inte ha häst heller. Inget illa menat mot dig!

Men sen är det ju upp till var och en att bestämma över dens häst.:)
 
Sv: Spiltor.

Hej!
kommer ihåg att min ponny stod i en spilta en natt under ett läger, hon kröp ur grimman och levde livet undernatten tyckte nog inte det var så kul. Tycker det inte är så snällt mot hästarna får titta in i väggen nästan hela dagen och ha tråkigt. De kan uppstå saker som tex. vävning. Hästarna har så tråkigt!

Min ponny har alltid stått i en stor box.
 
Sv: Spiltor.

nja, jag tycker inte att nägon häst får någon större rörelsefrihet i box än i spilta.. en spilta ska ju vara dimensionerad efter hästen så att den kan stäcka ut benen åt alla håll och ligga ner utan problem..

jag håller heller inte med om att hästar lättare blir uttråkade i spilta än i box.. är det tråkigt är det stallmiljön det är fel på.. då bör hästarna få vara ute längre och bara vara innan när man sköter dom runt träning och att dom får kommam in när sista kvällsmålet serveras så att dom först äter ett par timmar sedan vilar (som de oftast gör mellan 00 och 15 på natten) och släpps ut efter morgonmålet..

en bra spilta är lika bra som en bra box och fick jag välja helt själv så skulle det vara spiltor och enbart nattuppstallning, inte att dom ska stå hela eftermiddagarna i sina spiltor.. och det är lika illa för boxhästar som får stå inne 20 timmar om dygnet.. :(

ekonomi, tid och hälsa kostar pengar.. om man kan spara på det utan att någon råkar illa ut så ja gärna..
 
Sv: Spiltor.

listig ponny.. om hästar rymmer från spiltor bör man ha dem på box.. och då rymmer dom inte för att dom har tråkigt utan för att dom kan.. för det ÄR roligare att vara lös än att stå i spilta, ja det är tilloch med roligare än box..

och tror du också att hästens syn försämras om man ställer in dom i en spilta? :smirk:
 
Sv: Spiltor.

å hur mycke skulle inte bönderna få bygga om sina lagårdar om de skulle förbjudas spilta till kor..? de är inte undligt att mer å mer bönder slutar..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 306
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 899
Senast: bobbbo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 606
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp