Bukefalos 28 år!

Sv: Spiltor.

Men om du fick välja mellan en stor box och en spilta hade du då verkligen valt en spilta framför det? :confused:
 
Sv: Spiltor.

Långsökt tanke, men det kanske kan vara så att de uppradade spiltorna är de man ser på ridskolor med mkt spring. Därav ett neg intryck. Som sagt, en förflugen tanke.
 
Sv: Spiltor.

Absolut, ridskola är min första tanke när någon säger spilta, men jag är forfarande fast vid min åsikt om att spiltor inte är något som är trevligt för hästen
 
Sv: Spiltor.

Är det längre utevistelse med spiltan så ja.

Har sett min ponny i stor box å än så länge står hon inte i en stor häst box men en stor ponny box å hon använder inte hela, syns kart å tydligt när man går in att hon inte rör sig på dom sista 30 till 50 centimetrara utav boxens bakre del. Det ligger några skitknölar där som har rulat ditt, men jag har bädd å det finns fortfarande ingen pissfläck där bak ens...

Kan även berätta att min som har stått i spilta med fin å trevlig utsikt var kolung från första sekunden jag ställde in henne. Hon var lite mer villrådig nu när jag flyttade henne sist.
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Men om du fick välja mellan en stor box och en spilta hade du då verkligen valt en spilta framför det? :confused:
jag hade valt spilta om de övriga förutsättningarna vart desamma och om hästen klarade av att stå i spilta..

mindre jobb för mig och spelar det ingen roll för hästen så får iaf jag mindre stallhyra, mindre nerbruten rygg pgs mindre körande hit och dit med överfulla mockkärror och allt sånt.. m.m

jag vet dessutom fler hästar som uppför sig som grisar i box (dvs byt allt eller hitta strålröta dagen därpå) men står lugnt i spilta..
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Uppradade spiltor med galler på båda sidorna som jag sett de flesta.
Jag tycker många spilthästar blir avstängda på ngt vis och lättare irriterade
Och varför skulle en boxhäst med galler runtom se mer än en spilthäst med galler på båda sidor? är de nån sorts grej som spiltorna förtrollar hästarna till att göra eller?
Om de hästar du sett på ridskola bara står å hänger och tittar rakt fram så är det dålig miljö på ridskolan, inget annat!
 
Sv: Spiltor.

Jag har inga gallerboxar, enbart emellan hästarna sen är det öppet och fritt :)
Visst ridskolan kan ha sämre miljö, men hittills har jag inte sett ngn annan spiltanordning som kan övertyga mig om att spiltor är något positivt
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Jag har inga gallerboxar, enbart emellan hästarna sen är det öppet och fritt :)
Visst ridskolan kan ha sämre miljö, men hittills har jag inte sett ngn annan spiltanordning som kan övertyga mig om att spiltor är något positivt

Alla privathäst stall är inte uppbygda som dit. personligen är min box den enda boxen i stallet som inte har galler runt om. Min häst har en öppning ovanförboxdörren.

Det är även så att alla hästar inte kan ha öppet runt om pågrund av deras beteende. Eller pågrund av andra hästars beteende mot dom.

Det är faktiskt inte flertalen utav stall som har öppet runt om, det är snarare ett mindre antall.

Vi kan faktiskt inte göra upp regler efter hur just ditt stall ser ut för alla stall ser olika ut å alla hästar beter sig olika.
 
Sv: Spiltor.

alla hästar jag känner går ute i hage varje dag..

på ridskolan går de utan mellan 7 och 12, sedan in för lunch, hästar som är sjuka går ut igen medans dom andra vilar 2 timmar (dvs nersläckt, hästarna ligger ner) sedan är det lektioner fram till 21-22 sen nattvila.. varför sjukhästarna går ut är för att dom inte kommer ut å rör på sig på eftermiddagen på lektionerna (2½ timme) så det blir hage den tiden istället..
dom hästarna mår bra och trivs, spiltorna är nybyggda och vitmålade och ingen häst är sur, jo, dom som står i box.. man får inte ha boxgallrena öppna pga att dom kan bitas.. dom försvarar sin box och man måste hota hälften av dom för att dom ska stå still, t.o.m jag binder fast en av dom.. jag vill inte bli biten och sparkad i onödan.. men ingen spilthäst har det nånsin vart problem med förutom 1-3 st som inte passade på ridskola, men hon var inte bättre i box heller.. (då räknar jag med ganska många hästar som stått på ridskolan under de 15 år jag vart där)
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Jag har inga gallerboxar, enbart emellan hästarna sen är det öppet och fritt
Visst ridskolan kan ha sämre miljö, men hittills har jag inte sett ngn annan spiltanordning som kan övertyga mig om att spiltor är något positivt

bara för att DU har öppet i framkant, betyder det att ALLA har det?
 
Sv: Spiltor.

Så länge dom får vara ute så tycker jag att det är ok med spiltor, om dom är tillräckligt stora.

Däremot tycker jag inte att det är okej med hästar som står dygnet runt i spiltor (gäller ju de i box oxå förståss).

Tycker att det är viktigare att få bort dessa ridskolor som aldrig har sina hästar i hage...
 
Sv: Spiltor.

Nej ve och fasa kan inte alla slänga bort gallerna för MIN skull ? :smirk:
Jag sa inte att alla skulle rätta sig efter det, jag framförde min åsikt och berättade också hur mina boxar såg ut och hur jag vill ha det åt mina hästar
 
Sv: Spiltor.

ja, självklart ska spiltor ha rätt mått och vara hästanpassade, samt att bara hästar som trivs i spiltor ska stå där..
allt det plus utevistelse varje dag, hela dagen om det inte är lektioner på em/kväll..

det är precis därför jag tror att en lag om utevistelse för ridskolehästar kommer långt före en lag mot spiltor..
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Nej, men det är saksamma med spiltor. Så vad är det för bagatell att tjafsa om? :confused:
vad svarade du på? hittar inget som passar in på ditt svar.. :confused:
 
Sv: Spiltor.

Fröken_Skåne skrev:
Nej ve och fasa kan inte alla slänga bort gallerna för MIN skull ? :smirk:
Jag sa inte att alla skulle rätta sig efter det, jag framförde min åsikt och berättade också hur mina boxar såg ut och hur jag vill ha det åt mina hästar
ja det är en sak att sitta å diskutera ensklida åsikter.. men är DU för eller emot en lag mot spiltor?

Tycker du att ridskolor som har godkända spiltmått, glada hästar, bra med utevistelse, ska behöva bygga om??
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
Tyvärr kan inte lösdrift erbjudas i vårt stall.. En arbetande häst vill jag inte ha i lösdrift heller för den delen. Ardennern är unghäst och skulle mycket väl kunna gå där om det fanns, inte för jag tror att hon skulle vilja vara ute då heller.. Hon smet tom från sommarbetet och var hittade vi henne? I stallet..

Hon går i samma hage med samma kompisar och samma rutiner som förra vintern.. Hon får frukost ute, men iom att vår djurskyddsinspektör vänligt men bestämt sa att vi inte fick fodra ute överhuvudtaget så går dom in vid 16-17tiden och äter em hö.. När hon ätit frukosten och du kommer ut i hagen så skulle hon mer än gärna följa med hem..

Hon har varit ute mycket, men vill hellre vara inne.. Varmare och tryggare..

Det är väl jättebra att hon söker skydd i stallet när hon önskar.
Den friheten har jag erbjudit mina djur också, som kan gå in och ut i stallet som de vill, eftersom stallet även fungerar som lösdrift.
 
Sv: Spiltor.

*suck* läs själv vad ni skriver.

Jag har sett MÅNGA ridskolor med spiltor och jag har inte hittat ngt ställe än där hästarna mår eller trivs bra där de står öht. Men finns det ngt ställe som har hästar i spiltor och där hästarna trivs så ja visst låt dem ha det då! Men av vad jag sett nu så ser jag framemot en lag som säger att spiltor är förbjudet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 494
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
39
· Visningar
3 844
Senast: Bufera
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 751
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp