Bukefalos 28 år!

Spindel till 8årig flicka??

Lena Furberg

Trådstartare
Min dotter är 8 år och hon vill ha en jättespindel! Jag har själv inget emot spindlar, men vill inte att hon ska bli biten och injicerad med gift!!! Nån här som har spindel? Kan man hantera dem? Hon tänker sig nog att hon ska kunna hålla i den och den ska vanadra omkring på henne. Men jag har hört att de helst inte ska hanteras alls om man inte vill bli biten, vilket lär göra rejält ont dessutom!
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Jättespindlar är ju väldigt ömtåliga, skolan hade en som antagligen dog av att falla ca 25 cm i sitt eget terrarium. Ömtåligheten är varför jag inte skulle låta en åttaåring få en spindel (om vi bortser från min fobi) att känna att man har dödat sitt djur för att man har tappat det skulle ha gett mig skuldkänslor i flera år i den åldern. Giftet vet jag tyvärr inget om, men läs på om de olika arterna, vissa är lugnare än andra. Annars är det häftiga djur om än inte så gosiga (och hjälp vad läskiga!)
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Jag har förstått det som att de är ganska lugna och kan hanteras om man tar det lugnt osv. Tror att det beror på hur mkt hanterad den är sedan tidigare.
Bettet är visst som ett getingstick, så jag skulle kolla att inte barnet är känsligt för sånt..
Kan ni inte hitta någon kunnig djuraffär där hon kan få träffa både spindel och skötare, titta, känna, ställa frågor? :idea:
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Med tanke på åttaåringens (överlag) nyckfullhet så nej.
Dom är ganska disträ i den åldern också. Glömmer stänga buren ordentligt, kommer på något som bara måste göras just då, samt att dom tröttnar rätt fort på vad dom håller på med.
Så nej, jag skulle inte ge en spindel till henne. Vänta.. låt säga 2 år. Är hon fortfarande intresserad då så ja.. kanske.
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Hantera och hantera, det är ju ett terrarie djur som trivs bäst i sin "naturliga" miljö. Däremot finns det ju mer eller mindre lätthanterliga spindlar, nu är jag absolut inget spindelexpert. Men jag känner flera duktiga skåningar om du vill prata med någon.

Angående åldern skulle jag nog säga att det är på gränsen, men det beror nog mest på ditt eget intresse för djuret.
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Det finns spindlar som inte är giftiga (kan vara om man är allergisk!) tex brachypelma smithii som är väldigt vacker.
Men rekommenderar INTE en spindel till ett barn!
De ska hanteras på ett speciellt sätt och dessutom kan det sticka till lite när de klättar eftersom de har små små "klor" som nyper tag längst ner på benen.

Det är lätt hänt att den tappas, synd om spindeln tycker jag.
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Som det redan sags så skulle även jag avråda från att skaffa fågelspindel till ett barn.
Spindlarna är ömtåligare än man tror. ALLA spindlar är giftiga en del mer andra mindre. Det finns arter som är väldigt "springiga" och absolut inte går att hålla om man inte är väldigt van. Dessutom så skjuter vissa arter hår om det känner sig hotade. Dessa hår är det vanligt att vara överkänslig mot.
Vidare så är det ju ett terrariedjur som har vissa behov som måste tillfredställas.
OM du väljer att skaffa spindel så finns det lättare arter som passar nybörjare. MEN, du får då räkna med att alltid vara med vid all sorts hantering av både spindel och terrarie för att undvika olyckor.

pippi - spindelägare
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Finns det inget annat terrariedjur hon är intresserad av? Salamandrar eller majsorm får jag för mig är betydligt lättare än spindlar, fast jag är absolut ingen expert, bara en tanke.
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Finns det inget annat terrariedjur hon är intresserad av? Salamandrar eller majsorm får jag för mig är betydligt lättare än spindlar, fast jag är absolut ingen expert, bara en tanke.
Salamandrar är meckiga att hålla, och är ju inte djur man ska hålla i pga deras känsliga hud så jag rekommenderar inte salamandrar till små barn. De vanligaste salamandrarna som säljs ute i djuraffärer mm (oftast kinesisk eldbukssalamander, cynops orientalis) är dessutom inte terrariedjur utan halvakvatiska.
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Ok, jag kan inget om terrariedjur så det var bara en ren gissning. Tänkte att det kanske finns andra djur inom samma "genre" som är lite lättare för barn.
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Vad roligt att din dotter vill ha en spindel! Det är ju inte speciellt vanligt! ;P
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

*kl*

Jag hade inte skaffat spindel till min 8 åring. Inte heller om hon vart 10år pga att hon kan tröttna mycket fort. De djur vi har är de som jag känner själv att jag hinner med att kunna ha hela ansvaret för.
Alternativ till spindlar finns.
På husdjursmässan såg jag flera olika intressanta djur, mer eller mindre läskiga och olika lätta att hantera. Det finns ju grodor, man kan ha en jättesnigel (15-20cm i skalet, vandrande pinnar och blad, kackerlackor, skalbaggar, akvariefiskar och deras ovanliga kompisar(räkor, ålar, grodor, snäckor mfl)
Sen finns det ju de vanliga terrariedjuren ödlor, ormar, sköldpaddor mm.
Mycket starkt intresse - djur som lever lääänge.
Klent intresse - djur med naturligt kort livslängd... (finns det terrariedjur som inte lever länge? hur gamla blir insekter?)
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Min dotter är 8 år och hon vill ha en jättespindel! Jag har själv inget emot spindlar, men vill inte att hon ska bli biten och injicerad med gift!!! Nån här som har spindel? Kan man hantera dem? Hon tänker sig nog att hon ska kunna hålla i den och den ska vanadra omkring på henne. Men jag har hört att de helst inte ska hanteras alls om man inte vill bli biten, vilket lär göra rejält ont dessutom!

Jag är en fågelspindel tok och fick min första när jag var 5 år.
SJÄLVKLART var det inte jag som hanterade och hade ansvaret för den, det är alltid förälderns ansvar att ta hand om sina barns djur, oavsett art!

Så...om du är beredd att ta hand om en spindel så absolut!
Jag är av den filosofin att man inte ska hantera/kela/leka med sitt terrarie djur, dom uppskattar inte det och många blir faktiskt mest stressade.

Det finns jätte många vackra och enkla/lugna spindel arter att ha som första spindel.
Vill du veta mer så PM`a mig! Jag svarar villigt och intresserat på alla frågor:)

Och ALLA spindlar har gift, mer eller mindre.

Kul mad en liten tjej som gillar spindlar:banana:
påminner lite om mig själv;)
 
Sv: Spindel till 8årig flicka??

Ibland när spindeln släpper sina hår, tex vid stress.
Så kan der framkalla allergi mot konstia saker. Tex äpplen
och allt möjligt.
Terrarie djur är inga gos djur de behöver som sagt inge kärlek,
men kräver mycket kunskap
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 456
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 349
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 590
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp