Bukefalos 28 år!

Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Nu vet jag inte om det skiljer sig mellan kommuner men när jag fick barn för drygt 18 månader sedan fick jag och barnets pappa tid hos "familjeemjeten" för att skriva under alla papper. Vi hann dock gifta oss innan så det blev inga papper att dona med.

Det låter dock skumt att papper bara skulle skickas hem. Hur lätt som helst att mygla då ju.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Att hon blir sårad över att jag slutade älska henne och att detta skedde under tiden hon var gravid kan jag förstå varit jobbigt och det säger jag absolut ingenting om. Men i slutändan så var barnet planerat och vi visste båda två vad vi gav oss in på. Då kan man inte komma sen och begära "ensamrätt". Att man skaffar barn ihop kan man ju inte se som ett avtal om att man ska leva ihop resten av livet. Att ha det som utgångspunkt, absolut, men i verkligheten fungerar inte alltid detta.

Som någon redan nämnt så är jag ingen främling utan barnets pappa och har varit där flertal gånger i veckan 3-4h per gång. Däremot det mamman gör nu genom att hålla mig utanför gör ju mig till en "främling" i barnets ögon ju mer hon hindrar mig från att träffa henne.

Tycker det är extremt tråkigt att många har synen att barnet alltid ska vara hos mamman i första hand, givetvis undantaget ammande barn. Man är i de allra flesta fall två stycken om beslutet att skaffa barn och då kan man inte helt plötsligt bara vara en person om förhållandet spricker.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Visst samhället har utvecklats och de ska vara jämställt. Men se tillbaka i tiden på hur de har sett ut. Jag tycker att det är dumt att skaffa barn med någon som man inte älskar och inte planerar att kämpa ihop. Men de är en annan sak.


De bästa du kan göra är väl att bygga upp ett förtroende och helatiden finnas där varje kväll och träffa ditt barn så mkt du bara kan. Hon borde väl ledsna på att ha dig där och känna att du bara vill barnet bra och då kommer du säkert att få ta med barnet därifrån till en början korta stunder.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Som jag nämnt innan så försvann känslorna under tiden hon var gravid och inte innan hon blev gravid. Som jag även nämnde så ska ju utgångspunkten vara att leva hela livet ihop men det går som sagt inte alltid. Ett svek för mig i den här situationen för mig vore att lura henne att jag fortfarande älskar henne och stannat kvar för barnets skull. Det tror jag ingen av oss skulle bli lyckliga av eller vinna något på i slutändan.

Jag kan inte bygga upp ett sådant förtroende som du skriver om eftersom jag inte tillåts att komma dit överhuvudtaget av henne längre. Dessutom jobbar jag skift och hade inte haft möjlighet att vara där varje kväll oavsett om vi fortfarande varit tillsammans eller som läget är nu. Däremot anpassade jag tiderna efter mitt arbetsschema så jag kunde komma dit varje vecka, varannan vecka efter jobb och varannan vecka före jobb. Eftersom hon är mammaledig nu så funkar ju det.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Om hon inte tillåter de å tycker jag att hon gör ett stort fel. För allt stöd och all avlastning man kan få anser jag vara värdefull. Även om jag inte skulle vilja släppa iväg mitt barn med någon.

Sitter i en liknande sits själv just nu men är mamman i de hela. Men vill inte ta de öppet.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Bara så du vet att jag varit i "samma" sits fast jag var mamman.
Min dåvarande gjorde exakt som du, gjorde slut när jag var gravid i femte månaden tror jag att det var.

För mig var det helt självklart att han skulle vara så delaktig som möjligt. Självklart med gemensam vårdnad. Under första tiden så bodde han (och hans nya tjej) i min lägenhet med barnen två kvällar i veckan (jag var nån annanstans). Senare så har han haft dem varannan helg. Veckovis boende var aldrig aktuellt.

Jag var givetvis sårad och ledsen, men mitt mål var att aldrig låta detta gå ut över barnen. Aldrig någonsin.

Pappren skrev vi på familjerätten.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

... eller vad som helst egentligen om varför hon håller på så här.
Släpp den delen.
Mamman är ett passerat kapitel för dig.
Du har ju redan avslutat det förhållandet.
Koncentrera dig på barnet nu.

Eftersom detta är mitt första barn så har jag inte haft en aning om hur det går till med faderskapsintyg osv.

Jag antar att du har haft 9 månader på dig att ta reda på det.
Så vad har hittills hindrat dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Där ser man. Det är ju lite så jag hade hoppats på att min situation skulle lösa sig också. Att mamman i mitt fall skulle göra som du gjorde, alltså tänka på barnets bästa.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Skriver lite i din tråd, också.
Jag har ett jättebestämt råd:
Slåss för din rätt att umgås med ditt barn! Nu! Varje dag!
Varenda dag du inte träffar henne, tappar du mark.
Kvalitetstid är ett koncept uppfunnet av karriärspappor, och det funkar inte!
Vardag, ofta, är det som bygger relationer med barn. Och relationer med sina barn är själva meningen med livet, anser jag. Ingen behöver bli arg - det är bara min åsikt om meningen med livet...
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Återigen, varför skulle jag förutsätta att mamman skulle jävlas eller lura mig för? Om mamman som i mitt fall ger mig lappen om vad jag tror är ett faderskapsintyg varför skulle jag tvivla på det för? Eller varför skulle jag tvivla på något hon sagt överhuvudtaget när jag trott att vi varit på samma linje? Det är ju nu i efterhand som jag har förstått att hon totalt lurat mig. Det låter ju nästan på dig som att man inte ska ha tillit till andra utan bara utgå från att folk kommer jävlas med en.

Mamman är ju en del av det hela och jag måste ha kontakt med henne.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det enda jag menade med det var att det är så jag hade velat situationen skulle ha löst sig...
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Ska absolut slåss för min rätt att träffa min dotter och umgänget är det allra viktigaste just nu. Förhoppningsvis kommer jag kunna få en tillfällig lösning genom socialnämnden tills allt är utrett.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det enda jag menade med det var att det är så jag hade velat situationen skulle ha löst sig...

Men nu så är det så att du har blivit förälder och därmed den som skall lösa saker och ting.
Du är den vuxne som skall ta hand om någon annan.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Alla förstår ju att tråden handlar om barnet. Hur skulle jag skriva för att du skulle tycka att det var korrekt skrivet? Alla andra verkar ju ha förstått syftet med denna tråd om att det handlar om barnets rätt att träffa mig (hennes Pappa)
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Seriöst, nu tycker jag du börjar bli lite väl för mycket för min smak. Vad skulle skillnaden vara mellan "Nej du skall slåss för din dotters rätt till sin pappa." och "Ska absolut slåss för min rätt att träffa min dotter". Syftet är ju detsamma.
Dina påpekanden leder absolut ingenstans och är totalt icke-konstruktiva.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det är dina känslor som mest verkar spåra på dig själv.
Som förälder så är det barnets känslor och behov det handlar om och inte de egna behoven.

Jag läser en massa "jag vill ha" i dina inlägg och inget "jag vill ge".

Jag skulle vilja se vad du vill ge ditt barn och inte vad du vill ha av ditt barn.
För det är vad det handlar om - som förälder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 404
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp