Bukefalos 28 år!

Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Tycker du är lite tuff, även om jag förstår precis vad du menar..
Men det är ju ömsesidigt - en pappa som vill umgås med sitt barn, värnar samtidigt om barnets rätt att ha en far. I detta fall är det, enligt min mening, mer mamman som bör byta fokus, iallafall från den synvinkel vi här ser..
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Vad skulle skillnaden vara mellan "Nej du skall slåss för din dotters rätt till sin pappa." och "Ska absolut slåss för min rätt att träffa min dotter". Syftet är ju detsamma.

Nej det är inte alls det samma.
Det är helt skilda saker.
Kan du verkligen inte se det?

Då så förstår jag att du har problem i detta fallet.
Du måste byta fokus bort från dig själv.
Annars så blir det inte bra.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Enda skillnaden jag kan se är två olika uttryck. Om det nu visar sig att mamman har ljugit, anser du då att det beror på att jag har fel fokus :confused:
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Tycker du är lite tuff, även om jag förstår precis vad du menar..

Problemet är att TS inte förstår vad jag menar.
Och det är ett verkligt problem för honom.

Mamman är inte längre en del av hans liv, så det är inte hans problem att lösa.
Därför så kan vi lämna hennes uppförande därhän.
Pappan har sitt eget ansvar gentemot barnet - men det handlar inte om någon sorts äganderätt.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Enda skillnaden jag kan se är två olika uttryck. Om det nu visar sig att mamman har ljugit, anser du då att det beror på att jag har fel fokus :confused:

Du fokuserar för mycket på mamman och hennes behandling av dig och för litet på barnet.
Släpp det.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Hur kan du säga att mamman inte längre är en del av mitt liv? Eftersom det är vårt gemensamma barn och barnet ej är myndigt så är hon ju en del av mitt liv. Eftersom hon vägrar låta mig träffa barnet, vi kan anta att hon ljugit, vi kan anta att hon förfalskat faderskapsintyg så har hennes uppförande väldigt mycket med detta att göra. Alla som varit här inne och läst och svarat har ju förstått min poäng och att det jag är ute efter är att få rätt att träffa mitt barn eller barnets rätt att träffa mig. Du verkar vara den enda som inte förstått det.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Håller helt med. Men det är svårt - att lämna mamman därhän. Och rent praktiskt har hon ju en stor inverkan på detta.
Jag vidhåller mitt råd - att kämpa för sin rätt att umgås. Givetvis för barnets skull, och på lång sikt kan jag av erfarenhet säga, att två föräldrar är mycket bra. Även om en förälder inte är "enligt instruktionsboken".
Rent mänskligt, praktiskt, tycker jag det viktigaste är att ha ett umgänge - kalla det vad du vill.
Små barns tillit är färskvara!
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Jag förstår precis.
Men det är inte din sak vad mamman gör längre.
Hon är inte längre din familj och du kan inte påverka henne.
Hon gör som hon vill och du kan inget göra.

Det som du kan göra är att ansvar för ditt barn.
Det ansvaret måste du ta på egen hand genom att själv göra det som behövs.
Inte lita på att andra, i det här fallet en kvinna som du svikit, skall göra det åt dig.

Se det som en test.
Det kommer inte serverat utan du måste förtjäna det genom att göra det själv.

Men om du hela tiden ramlar tillbaka på att hacka på mamman så kommer det bara att vara kontraproduktivt.
Jag har i mitt första inlägg i denna tråden skrivit precis vad du skall göra.
Men ändå så fortsätter du att tjata om denna mamma.

Släpp delen med mamman.
Inse att ni kommer att vara osams antagligen i många år framöver.
Du dumpade henne när hon väntade ert gemensamma barn - hon kommer att vara sur mycket länge.
Så nu är det bara upp till dig själv hur det blir.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Beskyddarinstinkt? Du menar att grundinställningen hos en mor är att skydda sitt barn från sin pappa?

Mot allt ont.
Om hon är sårad för att han övergivit henne så är han rent känslomässigt i facket för "ont".
Att få barn är som kvinna en oerhörd resa i primitiva instinkter.
De lugnar ner sig efter ett tag.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Även om en förälder inte är "enligt instruktionsboken".
Men hur många människor är egentligen det?
Som vuxen så måste man hantera sådant.
Inte yla över att den andra "är dum".

Små barns tillit är färskvara!
Den går därmed också att återupprätta ganska så lätt.
Annars så skulle ju inga föräldrar kunna ha barnvakt.
Det löser sig bra även senare - faktiskt.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Bra skrivet!
Jag förstår nu vad du menar, precis.
Om jag får generalisera, så upplever jag att, i separationer, mannen ofta fokuserar på kvinnan, och kvinnan på barnen.
Mina råd till TS kvarstår - skynda dig att se till att du umgås med ditt barn, regelbundet!
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Tror nog inte de är specifikt mot pappan utan mera mot en person som barnet inte är van vid. Bara för att en person är pappa så betyder inte de att barnet känner igen denna person per automatik. Mammans hjärtljud och röst har barnet hört länge inne i magen och de är den första tryggheten som barnet har när de kommer ut. Sen att Mammarollen innebär att man vill skydda sitt barn mot personer som för barnet är okända är väl bra. Däremot ska man inte stäng ute pappan så han inte får möjligheten att träffa barnet och därigenom skapa en trygghet mellan sig och barnet.

Tror att barnet struntar i vem som kallas för pappa eller mamma bara dom känner sig trygga och får vara nära. De är vi som vill känna oss speciella. Å ja jag vet att jag talar mot mig själv men vissa saker är vad man känner och andra hur de eg är. Ungefär som med djur. Dom struntar i om vi ger godiset från handen eller lägger de på golvet bara dom får de. Men vi själv får en viss tillfredställelse i att ge dom de från handen därför gör vi de.

Sorry för svammlet men hoppas nån förstod iaf... börjar bli trött, sova dax
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Jag som pappa måste ju gå genom mamman (eller genom familjerätten) för att barnet ens ska kunna få möjlighet att träffa sin pappa. Mamman har ju per automatik barnet eftersom hon har enskild vårdnad. Eftersom det är så att i en majoritet av fallen där föräldrarna separerar blir mamman som är boendeförälder kan det vara en anledning till att pappan fokuserar på mamman. Pappan kan ju inte ringa direkt till småbarn och säga att de ska få åka till honom det och det datumet utan det måste han ta genom mamman.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det finns inget behov att att fokusera på mamman bara för att man måste samarbeta med mamman runt barnet.

Jag saknar verkligen en beskrivning från dig om vad du vill ge ditt barn i livet.
Vilka förutsättningar som du har för avsikt att skapa för ditt barn.
Jag ser bara att du vill ha din rätt och att du fokuserar på mamman.

I min värld så skulle det lika gärna kunna vara en pappa som vill använda barnet som ett sätt att komma åt mamman som en pappa som verkligen bryr sig om sitt barn för barnets skull.
De pappor som sätter barnet främst brukar uttrycka sig på ett annat sätt än vad du gör angående sina barn.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Helt sant. Det går såklart inte att bortse från mamman, när det handlar om små barn. Man får försöka samarbeta så bra man kan, för barnets skull!
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Jag flyttar från en 2a i Lund till barnets kommun för att komma närmare och för att underlätta umgänge, dagis osv. Även valt en 2-plansvilla där det finns möjlighet för henne att få ett eget rum. Det finns också trädgård. Villan ligger 5 min cykelväg från mammans bostad. Mamman bor i centralorten i en 1a på 33 kvm. Jag vill att barnet ska få möjlighet till större utrymme och kunna leka utomhus i en "säker" miljö. Med det sagt menar jag inte att hon inte har tillgång till lekplatser i närheten av mammans bostad. Utan att jag kan erbjuda henne en annan miljö som inte är så stadsbetonad.

Vad jag vill ge mitt barn i livet är väl samma som de flesta föräldrar. Kärlek, ömhet, respekt och en trygg uppväxtmiljö.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Föräldrabalken har jag redan koll på. Har en lagbok i bokhyllan. Men tack ändå.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Du skall få ett till råd innan jag kryper i säng.

Bebisar före 4 månader bryr sig inte så mycket om var de bor eller vilka de träffar.
Om de är mätta, rena och lagom i temperatur samt har sovit tillräckligt så är de nöjda med livet.
Mellan 4-6 månader så upptäcker de omvärlden med andra människor i - då så är det bra att vara där.
Mellan 7-9 månader så kan de bli gräsligt rädda och blyga för främmande.
Då så bör man inte tvinga sig på barnet.
Det kommer en ny chans runt året då barnet gillar alla och är mycket utåtriktat.

Tills dess så har du nog ordnat upp situationen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 404
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp