Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Min bror har en thai tjej. Hon blev gift med en svensk man som söp och slog henne medan hon var gravid men hon blev svensk medborgare och fik hjälp att komma undan den svenska manen som hon gifte sig med. (inte min bror). jag vet att hon fik betala ett högt pris för att komma hit. men har aldrig hör henne klaga på att hon är här. så denna fråga är svår och komplicerad men om man hittar en fru utomlands betyder inte att man är ett äckel men det kan finnas en anledning varför äckel skaftar fru utomlands.
 
Det är ju för väl att dessa stackars socialt inkapabla män kan rekrytera kvinnor från Thailand. Jag menar, kvinnor är ju till för män, och allt i hela världen är ju till för vita män. Så det är ju toppen att det går att skaffa en fru från Thailand när nu de bortskämda svenska kvinnorna ställer så orimliga krav på männen.
 
Senast ändrad:
@mandalaki Du missade tydligen att jag skrev i tidigare inlägg att det uppenbart blir enklare för dem att tala engelska, som inte är modersmål för någon av dem.

Så att det blir svårare både för honom att uttrycka sig nedlåtande/elakt/sexistiskt/rasistiskt/olämpligt och svårare för henne att uppfatta hans fadäser? Ja men det är ju verkligen en winwin känner jag. Något att skriva om i broschyrerna!
 
Fast många klarar inte det. Men det betyder inte att de är skitstövlar per se, tänker jag. Sen finns det givetvis skitstövlar oxå.
Ser du inget problem med att han tycker att thaitjejer är ”lättare” än svenska kvinnor med krav på jämställdhet medan hon kommer från en fattig utsatt position? Att det är det som gör henne lättare?

Västerländska män som träffar thailändskor verkar i många fall göra på det på ett av två sätt: via dejingsajter eller på barerna i Pattaya (hej naive svensk). De här kvinnorna har ofta det gemensamt att de a) kommer från Ihsan i nordöstra Thailand, den fattigaste provinsen, b) de är prostituerade (bartjejerna).

Ett äktenskap med en västerlänning är bingo. Det kan försörja en stor familj hemma i Ihsan. Och det säger jag inget om, från kvinnornas perspektiv. Men från männens är det bedrövligt.
 
Så vanliga män, men som har svårt med kommunikationen, ska inte få någon chans att hitta kärlek tycker du?
Kan du vara konkret och beskriva på vilket sätt de har svårt med kommunikationen?
Vad är det de säger till svenska kvinnor? På vilket sätt blir det bättre på engelska?
Hur kommer det sig att det är just kvinnor från ex thailand eller baltländer som de hittar kärlek hos och inte från något annat land där man också kan prata engelska?

Jag har mkt svårt att se att det bara är ”kommunikation” som felar. Vad nu det betyder..
 
Min erfarenhet är att många svenskar har mycket lättare att uttrycka känslor på engelska än vad de har på svenska. Tex har de mycket lättare att säga till någon "I love you" än de har att säga "Jag älskar dig". Tror att det har med att göra att det inte blir lika djupt på ett annat språk än modersmålet.
Fast jag kallar det varken för att kommunicera eller uttrycka sina känslor, om anledningen är att man har ett så ytligt förhållande till språket att sådana standardfraser blir lättare att uttala.
 
Har också en bror med thaitjej. Han har tidigare varit gift med en annan thaitjej, men han blev blåst på både pengar och hus, och nu lever han ensam med deras son sedan 7 år tillbaka eller så. Hon hör knappt av sig ens när sonen fyller år.

Hans nya tjej har ett bra jobb, en bra utbildning, lever flott och vill inte flytta till Sverige. Så de kör långdistans.

Ska dock tillägga att min bror bott längre perioder i Thailand, byggt hus där och även haft företag där. Så det är ju lite annorlunda än att åka dit i två veckor för att ”köpa fru”. Inte så konstigt att möta kärleken (för det var det, från hans håll!) i landet man bor i, även om det inte är året runt.
 
Två bröder här på bygden är gifta med var sin asiatisk tjej och det sedan mer än två år tillbaks och jag varken kan eller vill uttala mig om deras förhållanden. Men den ena brodern har barn sedan tidigare med en vanlig svensk kvinna och så har han en liten son med sin nya. Han är ca 60 år och folk flest har svårt att förstå att tjejen för det första ville ha en så gammal man - hon är ju ung o söt, och dessutom ville ha barn med honom och det är det som det pratas om, inte så mycket hennes nationalitet. I vårt land är det bara respektabelt att äldre kändisar och riktigt rika gubbar som Gyllenhammar gifter sig med unga brudar och får barn så sent i livet. Alla söker inte kärleken i Asien. Någon från till ex Ryssland kan ju också vara attraktiv. Där anses tjejerna vara gamla redan då dom är trettio och har hon dessutom barn så får hon det inte lätt. Minns en kille som var gift med en sådan tjej. Han sa att det bästa med henne var att hon inte var gnällig utan höll humöret uppe och hade galghumor! I hemlandet så fick man inget gratis och alla var sin egen lyckas smed. Hon jobbade och klarade sig bra och hennes dotter var duktig i skolan.
 
Jag tror säkert det finns massa relationer mellan tex thai-kvinna och svensk man som är något alla inblandade mår bra av.

Men det finns ju också större risk för obalans och att kvinnan känner sig tvingad till ngt hon egentligen mår dåligt av.

Jag har tyvärr läst om en hel del karlar som ”tar hit” kvinnor från tex Thailand och sen skickar hem dem innan de kan hinna få uppehållstillstånd/ellervaddetnuheter.
Och satt det i system för att ”hålla kvinnan lydig” och inte så käftiga som man anser oss svenska kvinnor vara.

Jag tycker också det blir knepigt om män som tex inte klarar av att hålla/skaffa relationer för att de tex är tondöva för andras känslor/åsikter eller på ännu värre sätt skadar folk inte ska behöva uppföra sig civiliserat utan istället bara köra vidare genom att satsa på kvinnor som av olika skäl inte kan sätta stopp/säga emot/lämna etc.
Varför ska någon annan trevlig kvinna behöva stå ut med sånt jag inte tänker nedvärderas med?
Det är ju orimligt att jag förtjänar bättre bemötande än någon annan som är normaltrevlig.

Tycker snubbarna borde ta tag i sina bristande förmågor ist.
Grejar man det inte själv finns terapi. Man kan ju ha ngn diagnos som kan försvåra sociala tex. Då kan man söka hjälp om man vill lära sig interagera med folk.
 
Ser du inget problem med att han tycker att thaitjejer är ”lättare” än svenska kvinnor med krav på jämställdhet medan hon kommer från en fattig utsatt position? Att det är det som gör henne lättare?

Västerländska män som träffar thailändskor verkar i många fall göra på det på ett av två sätt: via dejingsajter eller på barerna i Pattaya (hej naive svensk). De här kvinnorna har ofta det gemensamt att de a) kommer från Ihsan i nordöstra Thailand, den fattigaste provinsen, b) de är prostituerade (bartjejerna).

Ett äktenskap med en västerlänning är bingo. Det kan försörja en stor familj hemma i Ihsan. Och det säger jag inget om, från kvinnornas perspektiv. Men från männens är det bedrövligt.
Det är självklart att jag ser att det kan finnas problem! Och svin! Men det existerar faktiskt de som är lyckliga.
 
Tycker snubbarna borde ta tag i sina bristande förmågor ist.
Grejar man det inte själv finns terapi. Man kan ju ha ngn diagnos som kan försvåra sociala tex. Då kan man söka hjälp om man vill lära sig interagera med folk.
Detta är ett vanligt problem jag stöter på när jag försöker träffa en man. De är liksom inte ens i närheten av att vara klara med sig själva, utan har en massa issues. Och när man lite fint tar upp det får man svaret att det är osexigt med terapi.

Om det nu kommer från de relativt välutbildade och skarpa killarna jag dejtar så har jag väldigt svårt att se att det skulle finnas en bättre åsikt kring terapi på bruksorterna där män som importerar thailänska kvinnor finns.
 
Jag blir lite förvånad, hur kan du på samma gång ironisera över fenomenet i inlägget som togs bort (och därmed antyda att du är medveten) och nu inte förstå problemet?
För att jag gick för långt i inlägget.
Jag vet om att det finns skitstövlar som "importerar" samtidigt några "vanliga" killar som inte lyckades här, men har nu hittat ömsesidig kärlek (som det verkar som iaf).
 
Självklart inte! Men då är det ju mer eller mindre skitstövlar vi pratar om, eller hur?

Men är du så svartvit att bara Renodlade Skitstövlar kan tänkas välja en kvinna för hennes underläge? Du kan inte tänka att det är en struktur där män väljer bort kvinnor som är "starka" socialt/ekonomiskt/yrkesmässigt och kräver jämlikhet i ekonomi/hem/relation för att istället välja en kvinna som är i underläge?

Tillägg: Jag tror ju att få män som åker till exempelvis Thailand för att "hämta hem" en fru tänker uttryckligen att de ska ha en underlägsen fru de har makten över. Och där ligger väl problemet också, de reflekterar inte ens över valen de gör utan skyller bara på svenska rigida kvinnor som inte släpper till eller kan ta hand om en karl på rätt sätt.
 
Självklart inte! Men då är det ju mer eller mindre skitstövlar vi pratar om, eller hur?
Och jag tycker att man är en skitstövel om man "skaffar en thaitjej" för att de "är lättare" att ha till fruar än någon mer jämställd partner.

Det du beskriver verkar ju sällan vara så att det är två som möts på lika villkor och blir kära. Då hade det nog varit lika vanligt att svenska tjejer kom hem till Sverige med en thailändsk kille?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 374
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 718
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp