Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Men ditt resonemang går ju ut på att de ”skaffar” sina thaifruar för att de inte har nån framgång här hemma. Det finns massor av problem med det resonemanget, både vad gäller männen och kvinnorna.

Jag har inget resonemang. Jag vill diskutera ett fenomen.

De jag känner till har givetvis sina problem, men bägge parter verkar tycka att det är värt det.
 
För att jag gick för långt i inlägget.
Jag vet om att det finns skitstövlar som "importerar" samtidigt några "vanliga" killar som inte lyckades här, men har nu hittat ömsesidig kärlek (som det verkar som iaf).

Ja, jag förstår att du tycker att du gick för långt, men samtidigt så känns det konstigt att du inser att du gjorde det, samtidigt som du i den här tråden undrar varför det i vissas ögon är hemskt att skaffa en partner för nämnda länder. Du motsäger dig, eftersom att du inte skulle kunna ironisera över problemet om du inte var en av dem som var medveten om att det är hemskt i vissas ögon. Då tror jag inte att du tänkte på de "vanliga" killarna som ändå lyckats få ett kärleksfullt förhållande, utan på det lite mer "systematiska importerandet" (i brist på bättre uttryck).
 
Men ditt resonemang går ju ut på att de ”skaffar” sina thaifruar för att de inte har nån framgång här hemma. Det finns massor av problem med det resonemanget, både vad gäller männen och kvinnorna.
Såklart det finns, men det finns också en fin baksida på detta och det är att kvinnorna lär sig hur man kan leva och hur många svenska kvinnor lever. Utbildning och kunskap är makt. Det är där utvecklingen sker.
 
Men är du så svartvit att bara Renodlade Skitstövlar kan tänkas välja en kvinna för hennes underläge? Du kan inte tänka att det är en struktur där män väljer bort kvinnor som är "starka" socialt/ekonomiskt/yrkesmässigt och kräver jämlikhet i ekonomi/hem/relation för att istället välja en kvinna som är i underläge?
Jo, absolut. Men jag tycker det är sunkigt=svinigt, om man väljer någon medvetet en kvinna i underläge.
 
Såklart det finns, men det finns också en fin baksida på detta och det är att kvinnorna lär sig hur man kan leva och hur många svenska kvinnor lever. Utbildning och kunskap är makt. Det är där utvecklingen sker.
I den bästa av världar, säkert. Eller så blir man isolerad, längtar hem och umgås bara med andra thailändska kvinnor. Kulturskillnaderna är gigantiska mellan Thailand och Sverige.
 
Ja, jag förstår att du tycker att du gick för långt, men samtidigt så känns det konstigt att du inser att du gjorde det, samtidigt som du i den här tråden undrar varför det i vissas ögon är hemskt att skaffa en partner för nämnda länder. Du motsäger dig, eftersom att du inte skulle kunna ironisera över problemet om du inte var en av dem som var medveten om att det är hemskt i vissas ögon. Då tror jag inte att du tänkte på de "vanliga" killarna som ändå lyckats få ett kärleksfullt förhållande, utan på det lite mer "systematiska importerandet" (i brist på bättre uttryck).

För att jag inte tycker det är svart eller vitt. Jag körde på en klyscha, samtidigt som jag vet att det inte stämmer in på alla. Och var nu intresserad att diskutera fenomenet.
 
För mig (obs, endast personlig uppfatning/observationer) känns det som att det minst lika ofta är männen som blir utnyttjade/lurade i dessa äktenskap....

De flesta jag känner till som hittat tjejer utomlands har inte lyckats med att få något förhållande alls tidigare, oftast pga at de är lite «pyssliga» eller «töntiga», saknar självförtroende när det gäller kvinnor samt kanske inte är direkt «snygga» enligt våra normer. Men de är absolut inga skitstövlar, eller har dålig kvinnosyn, vad jag märkt.
 
Och jag tycker att man är en skitstövel om man "skaffar en thaitjej" för att de "är lättare" att ha till fruar än någon mer jämställd partner.

Det du beskriver verkar ju sällan vara så att det är två som möts på lika villkor och blir kära. Då hade det nog varit lika vanligt att svenska tjejer kom hem till Sverige med en thailändsk kille?
Jag tänkte precis som du, innan jag lärde känna några av dessa par. Dessa bekanta uppträder väldigt jämlikt när vi har mötts.
 
För att jag inte tycker det är svart eller vitt. Jag körde på en klyscha, samtidigt som jag vet att det inte stämmer in på alla. Och var nu intresserad att diskutera fenomenet.

Det är såklart ett rimligt skäl till att vilja diskutera vidare, men jag måste tillstå att det gick mig lite förbi. Jag uppfattade trådstarten mest som ett försvar. Men det är ju positivt om så inte var fallet. :up:
 
I den bästa av världar, säkert. Eller så blir man isolerad, längtar hem och umgås bara med andra thailändska kvinnor. Kulturskillnaderna är gigantiska mellan Thailand och Sverige.
Jo, jo, men vi har ju också hört talas om tjejer som tagit hus, hem och pengar och dragit. ;)
 
En bekant till mig blev erbjuden en fru. Han skulle få full "service" i två år om han gifte sig med kvinnan och dessutom få betalt i kontanter. Hennes kusin här i Sverige förmedlade kontakten. Han blev dörädd för han trodde han skulle bli indragen i olagligheter. Vi fick förklara för honom att det inte var någon fara - så länge han sa Nej tack.

En "släkt i släkten" har lyckats bli skinnad två gånger av olika kvinnor. Dom ville inte flytta hit utan han försörjde dom i Thailand och åkte ner 2-3 månader om året.

Jag känner också till flera lyckade äktenskap med importfruar. Dock har jag haft tillfälle att oroa mig för dom medföljande barnen - jobbar ju med tonåringar. Killarna som är i yngre tonåren har haft svårt att anpassa sig och en del svenska plastpappor kanske inte är dom som bäst kan hjälpa dessa grabbar att anpassa sig socialt.
 
Det du beskriver verkar ju sällan vara så att det är två som möts på lika villkor och blir kära. Då hade det nog varit lika vanligt att svenska tjejer kom hem till Sverige med en thailändsk kille?
Fast här tror jag att biologin ställer till det för svenska eller västerländska kvinnor. Generellt vill vi inte ha en man med de fysiska attributen.

Det är enormt få västerlänska kvinnor som tycker att asiatiska män är attraktiva.
 
En bekant till mig blev erbjuden en fru. Han skulle få full "service" i två år om han gifte sig med kvinnan och dessutom få betalt i kontanter. Hennes kusin här i Sverige förmedlade kontakten. Han blev dörädd för han trodde han skulle bli indragen i olagligheter. Vi fick förklara för honom att det inte var någon fara - så länge han sa Nej tack.

En "släkt i släkten" har lyckats bli skinnad två gånger av olika kvinnor. Dom ville inte flytta hit utan han försörjde dom i Thailand och åkte ner 2-3 månader om året.

Jag känner också till flera lyckade äktenskap med importfruar. Dock har jag haft tillfälle att oroa mig för dom medföljande barnen - jobbar ju med tonåringar. Killarna som är i yngre tonåren har haft svårt att anpassa sig och en del svenska plastpappor kanske inte är dom som bäst kan hjälpa dessa grabbar att anpassa sig socialt.
Tack! Intressant inlägg! :up:
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 374
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 718
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp