Bukefalos 28 år!

Spinoff - jag gör en evis....

Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Sen kanske man ska skita i köp av femtielva täcken och hundratals medikamenter och istället lägga pengarna på sin ridning...:devil:
Det finns många konstiga prioriteringar....

Mvh Malin

Men hästfolk är bland de mest trednkänsliga som finns så kommer det nya täcken som har nya egenskaper kan ingen vara utan dem för då LIDER hästen plötsligt. :p Eller nya dyra schabrak eller nya tillsatser i fodret eller ja allt som får pålle att må bättre enligt reklamen.....

Kolla bara utrustningstrådarna på buke som är bland de mest livaktiga trådarna....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag har en helt annan syn.

Min HÄST är min tränare & min människo tränare hjälper mig oss förstå varandra & se vad det är JAG, som ryttare gör fel.

Gör jag rätt så gör min häst rätt, sitter jag fel eller beteèr mig tokigt så kan jag inte begära att min häst skall sammarbeta till 100% under dom förrutsättningarna.

Jag lägger allt ansvar på mig själv som ryttare/hästägare , min häst kan inte göra fel, dom felen den gör, är en spegling av mig.

/spirit filosofi
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Ja jag skulle gärna ha råd med lite sån lyx, men tyvärr jag måste prioritera....:angel:
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag har en helt annan syn.

Min HÄST är min tränare & min människo tränare hjälper mig oss förstå varandra & se vad det är JAG, som ryttare gör fel.

Gör jag rätt så gör min häst rätt, sitter jag fel eller beteèr mig tokigt så kan jag inte begära att min häst skall sammarbeta till 100% under dom förrutsättningarna.

Jag lägger allt ansvar på mig själv som ryttare/hästägare , min häst kan inte göra fel, dom felen den gör, är en spegling av mig.

/spirit filosofi
:bow:tack för det!
*KL*
Håller inte med om det som sagts tidigare att tränaren i huvudsak ska hjälpa oss att träna hästen. Lägga upp chemat, ja. men den bästa tränaren är ändå hästen.
Den talar ju om direkt vad vi gör fel.
Sedan kan vi skita i det och forcera fram svar vi tycker att vi vill ha.
Men då kallas det väl dålig ridning. Inte ridning i lätthet.

Problemet kan vara att hitta en tränare som verkligen SER hästen. Ser vad den är idag och vad som ev fattas den för att komma dit den skulle kunna med den ryttare den ska bära omkring på just nu. Och kan hjälpa ryttaren att känna in sin häst.
Då börjar ekipaget bli självgående och kunna lösa problem efter egen hjärna.
Eller nåt..
(betackar mig för mer gliringar om huruvida man tränar si eller så ofta. Eventuella pikar kan PM´as för allas trevnad :idea:)
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Javisst, det är då du ska sitta lite tjusigt vid sidan om och äta praliner och säga oooo och ååååå ibland när hon rider förbi. Och applådera lite när det är extra bra.;)
Det gjorde jag för ett antal år sen när hon red till min val. bra många ggr:o
Det var inte lätt ens för henne, men samma dag som vi stämde tid för Tinneträning så började det att funka.
Vi åkte dit iallafall hon hon fick lite bra tips eftersom Tinne har ridit den förrut.
Sen kanske man ska skita i köp av femtielva täcken och hundratals medikamenter och istället lägga pengarna på sin ridning...
Det finns många konstiga prioriteringar....
Erkänner:angel:

Men har nu täcken så att det räcker livet ut o i alla storlekar:D
Problem bara med att välja:angel:

Medikamenter o omläggningsmaterial -vet jag inte hur många tusenlappar som det har gått åt i sommar.
hippotrim 2000, Finadyne 3pkt, Probimin 4 burkar, 17 tuber PCsalva, o allt annat "bra o ha" Fast det mesta var nödvändigt.
Slapp ställa dem på klinik.
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Lusidor;8884613 Då börjar ekipaget bli självgående och kunna lösa problem efter egen hjärna. Eller nåt..[/QUOTE skrev:
Man löser problem efter egen hjärna hela tiden också. Vore intressant att veta vilken erfarenhet du grundar det där på? Tror du att man blir så självgående att man aldrig mer behöver tränare på den hästen:confused: Jo om man enbart vill lunka på skogsvägar förstås, men jag antar att tråden handlar om att rida dressyr:confused:


(betackar mig för mer gliringar om huruvida man tränar si eller så ofta. Eventuella pikar kan PM´as för allas trevnad :idea


:confused::confused:

Hur ofta tränar du då?
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Nja, eller så tror jag att de prioriterar annorlunda. En trend här i Sverige är ju att alla vill köpa en flashig gångartshäst, en del lånar till och med på huset för att ha råd med den finaste hästen.

Kanske det är bättre att tänka att man ska köpa något bra som passar en själv, är man hobbyryttare finns det kanontrevliga hobbyhästar (alla måste inte ha en häst med potential för svår klass) och sen kan man avsätta lite pengar för att utbilda sig själv OCH hästen.

Sen kanske man ska skita i köp av femtielva täcken och hundratals medikamenter och istället lägga pengarna på sin ridning...:devil:
Det finns många konstiga prioriteringar....

Mvh Malin

Hm, kanske är det en fråga om prioritering. Här omkring har ju folk inga problem att stalla upp en eller två hästar för en summa på 5-7 000 månad/häst..Men visst, ibland snålar folk kankse in på konstiga saker.
(var på ponny-sm, hoppning och tittade i söndags,,det säger en del om ridkulturen i detta land)

I tyskland uppfattar jg det mera som kulturen säger att står man iett stall, så är det ofta en beridare, tränare som har anläggnignen, och de flesta/alla tränar för den personen och denne tränar deras hästar.
Här är det en blandningav allt möjligt folk, där alla äro saliga i sin tro.
(ja, lite hårdraget och överdrivet) och så är det ganska många som jag själv, som har hästarna hemma och tragglar på i sin ensamhet.

Prioritering kan också vara tid, ska familjen få fritiden, eller ska man åka och träna....
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Prioritering kan också vara tid, ska familjen få fritiden, eller ska man åka och träna....

typ!! :angel:

:crazy:

delvis kl

Idag - ingen barnvakt!! Så jag tar med mig barnen och fika till dem och tränaren får rida idag.. hon var väl medveten om problematiken och det var helt okej.. GULDTJEJ!! :bow:

(så kanske jag ska köpa med mig lite praliner också hahaha..
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Näe jag lyckades inte formulera mig jag heller :D

Jag vare tydligen inte tillräckligt tydlig med detta

Inte i meningen att man till slut inte behöver rida för någon, utan att eleven skall bli mer och mer självständig.

Som jag skriver så menar jag ju inte att man till slut inte skall behöva en tränare, givetvis intet - men man må¨ste kanske själv bli mer insatt i hur och varför

Skall man ta till sig en tränares kunskaper så måste man ju vara insatt deras överbyggnad. och Som Cristo så klokt påpekade, man måste också inse att det finns en överbyggnad, och den ser olika ut.


På Kottas clinic's så frågar han ibland publiken
Are any of you rider's :confused::confused::confused:

Han vänder sig ofta till publiken på sina clinics, och pratar ofta om hur och varför: och blir förvånad över att _ingen_ kan teorin bakom. Trots att de rider övningen....

Så istället blir det lite miniförelsäsning, Om 'det här' händer så bero det på det, det eller det.
Och så får ryttaren beskedd om vad det beror på just i dennes fall.

Hands on

Självklart är inte alla teoretiker, och det är inte det jag menar. Jag pratar om medvetenhet

Jag citerar Doktor Phil - YOU CAN´T CHANGE WHAT YOU DON´T AKNOWLEDGE..

Överfört på ridning - Du kan inte ändra det du inte är medveten om...

Tränare kan inte ändra det åt dig - du måste ändra själv - så du måste bli medveten själv...
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Inte ett dugg svamligt

Glasklart :bow:

Jag tar av mig hatten...
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag får skylla mig själv att min fråga missförstods.

Jag håller fullständigt med i vad du svarade.

Och jag skrev ju också om det - att tränarens jobb är att göra en medveten om sina fel :D

Men att rätta till dem man är medveten om - är ju upp till en själv....

Vad lägger man tid på vid ett pass? Hur läggerman fokus? Jobbar man med sina egna ryttarbrister på ett medvetet sätt.....

Det är DET jag var ute efter

( BTW jag har lyckats hitta en tysk unghästubildare :D )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Helt sant, all skit som finns sitter i sadeln...:angel:


Absolut, och en del av den skiten är den egna attityden som Angela så riktigt påpekade.

Jag har inte träffat någon duktig ryttare som inte också varit en rätt insiktsfull människa
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Jag har en helt annan syn.

Min HÄST är min tränare & min människo tränare hjälper mig oss förstå varandra & se vad det är JAG, som ryttare gör fel.

Gör jag rätt så gör min häst rätt, sitter jag fel eller beteèr mig tokigt så kan jag inte begära att min häst skall sammarbeta till 100% under dom förrutsättningarna.

Jag lägger allt ansvar på mig själv som ryttare/hästägare , min häst kan inte göra fel, dom felen den gör, är en spegling av mig.

/spirit filosofi


Men det var ju det här jag menade :p

:bow:

Och en vidareutveckling blir då;
- att när det _blir_ "just det här felet" i prestationen, så beror det på att _JAG_ gör just "det här felet".

Det jag saknar är intresse för, och kunskap om hur VI om ryttare påverkar hästens prestation.

Är man inte medveten om det kan man ju inte jobba på det....

Det är den medvetenheten jag ibland saknar....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Men du skrev bla så här:

Jag blir så förvånad över denna inställning i ridsporten - att det sköter tränaren
Ibland känns det som inte ryttaren behöver vara delaktig i det medvetna ansvaret för hästen vidareutbidlning - Det sköter ju tränaren...

Jag undrar då om du inte menade den frågan?

Eller varifrån har du fått att det skulle vara så här:confused:

Det låter som något fenomen du kritiserar här:confused:
Är det alltså ett vanligt förhållningssätt enligt ditt sätt att se? Jag vet inte, jag bara frågar, för själv tycker jag nog att de flesta är väldigt engagerade i sina hästars utbildning/vidareutbildning och diskuterar så mycket de kan vid träningar tex.

Visst finns tränare som är mindre bra och som kanske inte kan förklara och få fram det de borde rent pedagogiskt, men här verkar du utgå från att eleverna sitter som hjärndöda sillar och bara gör som tränaren kommenderar varje träning, för att sen låta allt ligga nere till nästa träning:confused:

Men du kanske inte menade så?
Det här med överbyggnad osv kom ju nu, så det är inte vad jag svarat på i alla fall. Det blir plötsligt en annan fråga:confused:

Ang det så väljer nog många tränare efter dens inriktning, kunskap, engagemang och förmåga att se varje häst och ryttare. Om det är möjligt, det finns inte alltid en uppsjö särskilt om man skulle bo lite avsides. Man måste ju vara med på tänket som tränaren har, annars kan man inte ta till sej och tex arbeta självständigt hemma vilket man ju alltid gör mellan träningarna, självklart.


OT: ska du lämna bort hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

OT tränaren tar det på sin sem. hemma hos mig...:D
An offer I couldn't refuse...

åter till ämnet.

Det är ju inte lätt att förstå varandra, och jag inser ju attt jag borde uttryckt mig bättre.

men jag skrev ju faktiskt; vara delaktig i den 'medvetna' processen.

Det som föranleder frågan, är ju ett ofta förekommande påpekande att teori och kunskap om hästens rörelsemönster är onödigt...

Jag har läst det lite då och då...

Jag tror tvärtom att kunskap om hästens rörelsemönster är avhängigt för om man skall förstå VARFÖR det blir fel.

Ingen har tränare varje pass här i Sverige.

Och det är inte kritik, bara en undran om inställningen till det teoretiska bakom.

Jag är också medveten om att teorin ser helt olika ut, olika överbyggnad som Cristo sa. Så det är inte en fråga om rätt /fel, heller.

Jag bara undrar varför det intresserar relativt få
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

jag tror inte heller du menar att man blir så bra att man inte behöver tränare.

Men det är ju så - ju mer medveten man blir ju mer självgående blir man - på den nivån - sedan är det ju dags att bita tag i nästa: Och då behöver man ju hjälp :D )


Utan medvetenhet så fastnar man nog på en nivå...

Sedan så ser jag problemet med att hitta tränare.

Härmed efterlyses tränare med samma överbyggnad som min nuvarande, som kommer för sällan :D

OT
Appropå kosta på - skall jag rida för denne-. så inte faen blir det några nya hästgrejjer
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Det som föranleder frågan, är ju ett ofta förekommande påpekande att teori och kunskap om hästens rörelsemönster är onödigt...

Jag har läst det lite då och då...

Jag tror tvärtom att kunskap om hästens rörelsemönster är avhängigt för om man skall förstå VARFÖR det blir fel.

Ingen har tränare varje pass här i Sverige.

Och det är inte kritik, bara en undran om inställningen till det teoretiska bakom.

Jag är också medveten om att teorin ser helt olika ut, olika överbyggnad som Cristo sa. Så det är inte en fråga om rätt /fel, heller.

Jag bara undrar varför det intresserar relativt få

:rofl::rofl:Näe Susan - det är ingen trend.
JAG har dock kommenterat i en tråd häromdan att det liknade en aristoteles/platon/xenofon diskussion. det gjorde jag därför att jag har intrycket av att många filosofer är ypperligt duktiga på teori men inte kan rida praktiskt. så vi kan vända på myntet i den bemärkelsen och då har du precis samma "fenomen" som du tar upp fast omvänt i denna tråd.
på intet sätt har jag någonsin avsett att säga att teori och bakgrunds kunskap om hur och varför är onödigt. Det jag har sagt är att jag finner det lite ironiskt att se vad en del kan teori mässigt, när de sen knappt kan rida en 10 meters volt.
om ngn har misstolkat mig å min kommentars vägnar så är det bara att jag DJUPAST får beklaga min oförmåga att uttrycka mig glasklart.
Hoppas jag gjort det nu.
fortfarande som jag kommenterade tidigare i DENNA tråd så tycker jag det är högst ovanligt och har aldrig stött på att det skulle vara en svensk förekommande frekvens på attityd att DET SKÖTER TRÄNAREN! :eek::eek::eek:
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Men det var ju det här jag menade :p

:bow:

Och en vidareutveckling blir då;
- att när det _blir_ "just det här felet" i prestationen, så beror det på att _JAG_ gör just "det här felet".

Det jag saknar är intresse för, och kunskap om hur VI om ryttare påverkar hästens prestation.

Är man inte medveten om det kan man ju inte jobba på det....

Det är den medvetenheten jag ibland saknar....


Det är det jag har tränaren till, det är dens uppgift att se vad det är som jag gör fel eller försöka nysta upp & försöka komma underfund med vilken kommunikations problem jag har med min häst.

Det kan ta 5-6 ridpass innan man har kommit underfund/ löst ett specifikt problem som kanske utlöstes pga jag satt för tungt på ett sittben.
När den insikten är uppnådd så har jag sällan/aldrig det "kommunikations problemet" igen & min häst får enligt den dom klara direktiv som den behöver för att kunna göra det jag begärde.

Sen är det även det. Less is better, ju mindre man pular & slår knut på sig för en sak, desto lättare blir det. Blir bara förvirrande för hästen.

Min österrikiske tränare har sagt många gånger:
- I don`t teach dressage, i help you to understand your horse. (Desmond O`Brien)
våra ridpass går endast ut på att korrigera mig som ryttare, när jag är korrigerad så går min häst korrekt. Det är en häftig upplevelse att upptäcka skillnaden för att jag rör mitt bäcken i en annan takt eller riktning.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

Vad kul att du får hjälp med att rida in unghästen.

Hur gör du sen- när tränaren har åkt hem?
Jag får skylla mig själv att min fråga missförstods.

Jag håller fullständigt med i vad du svarade.

Och jag skrev ju också om det - att tränarens jobb är att göra en medveten om sina fel :D

Men att rätta till dem man är medveten om - är ju upp till en själv....

Vad lägger man tid på vid ett pass? Hur läggerman fokus? Jobbar man med sina egna ryttarbrister på ett medvetet sätt.....

Det är DET jag var ute efter

( BTW jag har lyckats hitta en tysk unghästubildare :D )
 
Sv: Spinoff - jag gör en evis....

OT tränaren tar det på sin sem. hemma hos mig...:D
An offer I couldn't refuse...

Nej det kan man förstå, vilken service:bow:



Det som föranleder frågan, är ju ett ofta förekommande påpekande att teori och kunskap om hästens rörelsemönster är onödigt...

Jag har läst det lite då och då...

Nja men ingen säger väl så drastiskt att det är onödigt, det är väl mer när det blir så in i detalj så att bara professorerna hänger med.....Jag tycker i alla fall inte alls att det är onödigt.

Jag tror tvärtom att kunskap om hästens rörelsemönster är avhängigt för om man skall förstå VARFÖR det blir fel.

-----
Och det är inte kritik, bara en undran om inställningen till det teoretiska bakom.Jag bara undrar varför det intresserar relativt få


Jag tror som sagt det mer handlar om till vilken grad det handlar om, man ska ju inte behöva doktorera i ämnet, men jag tycker nog att tränare kan förklara hur det hänger ihop när det kärvar tex i en rörelse även om man kanske inte har långa teoriavsnitt i ämnet när man tränar. Mer eller mindre bra kanske, många kan säkert mindre, man ser ju bara här på buke hur det vimlar av folk som säger sig ha egna elever så det finns ju alla sorter om man säger så.

Men jag pratar väl om seriösa och kunniga tränare då.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 467
Senast: ako
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp