Javisst, det krävs bara att samhället organiseras om
Det där med att chefen hänger över axeln - jag ser det uttrycket så himla ofta! När jag jobbar vid datorn kan jag stundtals ha ett par tre chefer bakom ryggen. Men det beror inte på att de misstror min arbetsvilja, utan på att vi har ett kreativt samarbete.
Inte svar på detta specifika inlägget, uppenbarligen.
Och en rätt rörig kommentar från min sida...
men jag tänker lite kring "vår" ökande benägenhet att ställa krav.
På det mesta.
Och framförallt på hur andra ska tillgodose våra önskemål.
Jag tror att det här med önskan att jobba hemifrån hänger ihop, attitydsmässigt, med en önskan om att vara centrum i tillvaron.
Eller förväntan, kanske är ett bättre ord.
Vi begär att hemtjänsten ska komma precis klockan 0800 om det är sagt så, för klockan 0830 hade vi tänkt oss något annat. Och vi vill inte vänta.
Vi vill ha "nätläkarbolag" där "besök" kan ske dygnet runt, när det passar oss.
Affärer ska ha jättelånga öppettider så vi kan åka och handla (exempelvis mat) när det passar oss och impulsen kommer.
Vi vill kunna jobba hemifrån, för att jobbet ska anpassas helt efter "mig".
Jag vill inte vara tillgänglig själv en viss tid, men vill att omvärlden ska vara tillgänglig till mig "on demand".
Vissa delar av det fungerar komplikationsfritt: i och med internethandeln kan jag sitta hemma och shoppa böcker på bokrean och garner för att sticka.
Trevligt, praktiskt, bekvämt. Jag behöver inte ta mig till en affär.
Det enda jag behöver göra är att sedan hämta paketet på macken eller lokala konsum, som i mitt fall ligger bekvämt ett par-tre kilometer hemifrån.
Annat - inte lika komplikationsfritt.
Om jag vill ha min bil reparerad så är det lämpligt att den fraktas till verkstaden under verkstadens öppettid. Jag kan ju knappast begära att bilmekanikern är tillgänglig en söndag klockan sju bara för att det passar mig.
Eller att min bankperson är tillgänglig en måndag kl 20 (på vintern när det ändå är mörkt...).
Om min Bankperson ville jobba hemifrån, kanske det är så att vederbörande vill jobba klockan sex på morgonen och sju timmar framåt men jag vill ha kontakt, som sagt, kl 20 på kvällen.
eller, när min luftvärmepump gick sönder.
Självklart ville jag ha ut en tekniker när det passade mig, helst efter att jag kommit hem från mitt jobb.
Men det fungerar ju inte så.
Så jo, jag kan se stora fördelar med att vissa företag/tjänster har bestämda, förutsägbara öppettider.