Spinoff - raskatter utomhus

Alexandra_W

Trådstartare
Liten spinoff till en fråga jag hade i tråden om Skumma spekulanter (på huskattungar).

Det kom ett påtalade i den tråden, och jag har hört det från sååå många uppfödare av raskatt att de BARA säljer katten som INNEKATT. Varför? *nyfiken*

Klipper in vad jag skrev i andra tråden:

Jag har både huskatt och raskatter (siames) och under den varma delen av året går alla ut och in som de vill (på vintern får siameserna stanna inne, med det hårlaget anser jag inte de ska vara ute på vintern).

Jag bor på landet, inte intill trafikerad väg etc. Naturligtvis finns massa faror ändå och rent teoretiskt skulle jag kunna köra över min egen katt när jag kommer hem från affären t ex.

Men jag förstår inte den generella motviljan mot raskatter ute? Nu kommer båda mina siameser från samma uppfödare, som tyckte det var SUPER att de skulle få komma på landet och kunna komma ut och tyckte det var enbart ett JÄTTEPLUS (faktum är att jag skulle ha en omplacering bara, men även fick en halvårsgammal hane jag föll som en fura av, fick honom alltså gratis (han är inget avelsämne för han har krok) mot att jag lovade att kastrera och märka, just för hon tyckte att jag erbjöd så bra hem)

Simeshonan (omplaceringen, 5 år, alltid varit innekatt) betedde sig från dag ett som hon alltid varit ute och njuter i stooooora drag av att kunna gå ut. Hanen är en fjant och hans utevistelser brukar sluta med att jag får hämta honom där han ligger tryckt under en buske och jamar hjärtskärande. Fast han envisas med att gå ut igen hela tiden och göra om det. Mindre modiga män..

Huskatten är stallkatt (men får vara inne precis hur mkt hon vill med såklart) och hon går ut och in som hon vill och får vara ute även om jag t ex är och jobbar. Siameserna plockar jag dock in om jag ska åka bort.

Men vad är så fel med att ha raskatt ute egentligen, jag förstår det inte? Det handlar ju inte om att vind för våg sparka ut katten och sen inte bry sig om var den tar vägen, eller att slänga ut dem bredvid 90-vägen, eller att det finns elaka barn som kan plåga den etc?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag ser inget skäl till varför man skall hålla raskatterna inne om man släpper ut sina huskatter, varför diskriminera på det viset? Hos mig är alla katter innekatter med tillgång till balkong och koppelpromenader.

Jag ser inget skäl till varför man skall ha katter springades lösa utomhus, vi håller inga andra djur på det viset så varför skall katten ges någon särställning?

Det finns flera skäl till varför jag inte har mina katter lösa utomhus:

1. Jag har haft utekatt. Bodde helt idealt mitt ute i skogen, likt förbannat hittade en bil på honom. Jag har aldrig sett än katt må så dåligt som han gjorde mär han släpade sig hem på tre ben. Efter en operation blev han dock helt återställd och han är idag en frisk och kry 10-åring.

2. Katter hör inte hemma i den svenska faunan, acceptera det.

3. Alla människor har inte valt att ha katt, trots det får många lida till följd av att andra släpper ut sina katter. Acceptera och respektera att inte alla vill ha katt. Inte ens alla på landet vill ha katter pissandes eller sovandes i och på utemöbler.

4. Vi har en lag gällande tillsyn av hund och katt. Denna lag säger att hundar och katter skall hållas under uppsikt. Respektera denna lag.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Och hur tycker du då att vi skall göra för att bekämpa råttor och möss?
Råttgift känns inte så bra, det är varken miljövänligt eller riskfritt.
Fällor är ineffektiva och dessutom otrevliga och onaturliga för råttan/musen samt farliga för barn.

Katter är miljövänliga och trevliga för barn.
Det finns ju inget bättre mot råttor och möss!
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Varför inte försöka med byggnader som är mer motståndskraftiga mot gnagare? Om det är stall du pratar om så är det maten som lockar gnagare och maten kan man förvara oåtkomligt för dem, men det krävs en del pengar för att komma dit.

Vet dock om ett flertal stall som är musfria trots att de varken har katter eller använder sig av musgift och/eller råttgift.

Det finns även manicker som sänder ut ljudvågor som inte uppskattas av gnagare också, vet att de iaf funkar effektivt mot sork.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Mina katter går ute. Jag tycker att det verkar som om katterna själva trivs med det - de kutar in och ut som de vill och jag vet inte, men det verkar som om det är naturligt för själva katterna, det liksom funkar bäst med kattkynnet, även om deras naturliga fauna inte är svenska naturen..
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Har själv planer på att skaffa raskatt (ragdoll) och passar på att slänga in en liknande fråga!
Hur funkar det om man bara har katten lös ute ibland? kanske någon gång om året? tex. om den får följa med till sommarstället, fast resten av året så får den vara inne i lägenheten och nöja sig med koppelpromenader?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Jag ser inget skäl till varför man skall hålla raskatterna inne om man släpper ut sina huskatter, varför diskriminera på det viset? Hos mig är alla katter innekatter med tillgång till balkong och koppelpromenader.

Jag ser inget skäl till varför man skall ha katter springades lösa utomhus, vi håller inga andra djur på det viset så varför skall katten ges någon särställning?

Det finns flera skäl till varför jag inte har mina katter lösa utomhus:

1. Jag har haft utekatt. Bodde helt idealt mitt ute i skogen, likt förbannat hittade en bil på honom. Jag har aldrig sett än katt må så dåligt som han gjorde mär han släpade sig hem på tre ben. Efter en operation blev han dock helt återställd och han är idag en frisk och kry 10-åring.

2. Katter hör inte hemma i den svenska faunan, acceptera det.

3. Alla människor har inte valt att ha katt, trots det får många lida till följd av att andra släpper ut sina katter. Acceptera och respektera att inte alla vill ha katt. Inte ens alla på landet vill ha katter pissandes eller sovandes i och på utemöbler.

4. Vi har en lag gällande tillsyn av hund och katt. Denna lag säger att hundar och katter skall hållas under uppsikt. Respektera denna lag.




1. Din katt skulle lika gärna kunnat hoppa ut från din balkong och bryta ett ben

2. Om inte katter gör det, varför är lodjuren här då? Det är ju också ett kattdjur. Vi har haft hästar lika länge som katter, men de ska ju vara så naturliga som möjligt.. Varför inte katten?

3. Om man inte accepterar det så får man väl säga till, man får helt enkelt komma överens.

4. En katt kan väl hållas under uppsikt även ute? Du kan ha en hund under uppsikt ute med. De flesta katter håller sig ju inom sina revir, dvs oftast runt gården/gårdsplanen
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Tyvärr är barn inte alltid trevliga för katter.
Mina kattor träffar bara trevliga barn.
De barn som inte är trevliga mot kattorna får inte röra dem.

Vi bor i skogen och kattornas revir är mindre än vår egen mark.
Där så har bara inbjudna barn att göra.

Man får väl se till att skydda kattorna mot otrevliga barn.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

1. Din katt skulle lika gärna kunnat hoppa ut från din balkong och bryta ett ben Nej, eftersom jag har innätad balkong flyger det inga katter över balkongräcket

2. Om inte katter gör det, varför är lodjuren här då? Det är ju också ett kattdjur. Vi har haft hästar lika länge som katter, men de ska ju vara så naturliga som möjligt.. Varför inte katten? Men vi släpper inte ut hästarna lösa i skogen. Varför inte bygga rastgårdar till sina katter om man vill ha dem ute? Och eftersom vi har varg: Är det OK att släppa ut hundarna lösa då så att de får sköta sig själva också? Är det OK att de tar sig ett får eller en älgkalv ibland?

3. Om man inte accepterar det så får man väl säga till, man får helt enkelt komma överens. Hur då? En katt som pissar kan man inte göra så mycket åt, möjligen kastrera för att minska på lukten men piss oavsett om det kommer från en kastrat eller en fertil katt vill man inte gärna ha lite varstans

4. En katt kan väl hållas under uppsikt även ute? Du kan ha en hund under uppsikt ute med. De flesta katter håller sig ju inom sina revir, dvs oftast runt gården/gårdsplanen Grattis! Vilken tur du har som kan dressera katterna på samma sätt som hundarna. Det är något jag inte lyckats med under de 10 år jag har haft katt. Jag väntar fortfarande på att se en katt lyda med samma absoluta självklarhet som en hund lyder sin husse/matte
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Inte_Ung skrev:
Mina kattor träffar bara trevliga barn.
De barn som inte är trevliga mot kattorna får inte röra dem.

Vi bor i skogen och kattornas revir är mindre än vår egen mark.
Där så har bara inbjudna barn att göra.

Man får väl se till att skydda kattorna mot otrevliga barn.

Och du vet givetvis alltid vart dina katter är så att du alltid kan se vad de råkar ut för?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Huskatt eller raskatt, mina stannar inne oavsett.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Nej, eftersom jag har innätad balkong flyger det inga katter över balkongräcket

Så en katt kan inte hoppa upp på räcket då?? :smirk:

2.Men vi släpper inte ut hästarna lösa i skogen. Varför inte bygga rastgårdar till sina katter om man vill ha dem ute? Och eftersom vi har varg: Är det OK att släppa ut hundarna lösa då så att de får sköta sig själva också? Är det OK att de tar sig ett får eller en älgkalv ibland?

Nej, men vi vill ha dom så naturliga som möjligt, eller hur? Nej, inte så att de får sköta sig själva, men att vara ute och springa 1 timme om dagen gör väl ingen skada så länge man har uppsikt på dom??

De skulle lika gärna kunna ta en katt inomhus.. Nej, det är inte OK, men förhoppningsvis så har man så pass mkt koll på sin hund att man inte låter den komma i närheten av får.. EN ensam hund rår inte på en 2 månaders gammal kalv om moder finns i närheten. Ev. en hund av större ras, men inte t ex en tax..


3. Hur då? En katt som pissar kan man inte göra så mycket åt, möjligen kastrera för att minska på lukten men piss oavsett om det kommer från en kastrat eller en fertil katt vill man inte gärna ha lite varstans

Det är ju inte helt omöjligt att ta in sina dynor på utemöblerna, eller hur?

4. Grattis! Vilken tur du har som kan dressera katterna på samma sätt som hundarna. Det är något jag inte lyckats med under de 10 år jag har haft katt. Jag väntar fortfarande på att se en katt lyda med samma absoluta självklarhet som en hund lyder sin husse/matte[/QUOTE]


Knappast, jag väljer inte var min katt ska ha sitt revir. Men eftersom att vi har en såpass stor gård går dom i stort sett bara runt på den. Möjligen kan de ta sig en vända ner på en åker och fånga en sork..
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Och du vet givetvis alltid vart dina katter är så att du alltid kan se vad de råkar ut för?
Jag har ganska så bra koll faktiskt.
De får mat 2 ggr om dagen, och då så kommer de ju till maten.
Sedan så vet jag ungefär deras revir.
De syns oftast från något fönster på huset.
Kattor sover dessutom oerhört mycket, och då så vet jag definitivt var de är.

På vintern så är cirklarna ganska så små och på sommaren litet större.
Men mest så tycker jag att de häckar runt huset.
Det är ytterst sällan som inte alla kommer på en gång då jag ropar.
Det skall vara om någon passar på en mus eller sork.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Visst, ganska bra koll. Men under de 8 timmar av dygnet de inte sover eller då de inte får mat...

Nog kände jag till min Bellmans revir också och visst tusan visste jag vart han låg och sov, men tyvärr var träden i vägen för att jag skulle kunna se vad han gjorde när han inte sov eller var inne och åt.

Det innebar ju inte att jag hade koll på vart han var och på vad han gjorde.

Att ha sin katt under uppsyn och veta vad de sysslar med anser jag vara när man verkligen ser dem hela tiden och inte bara att man skymtar dem ibland.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Har man balkongen innätad kan ju inte katten trilla ut, eftersom det sitter ett nät i vägen, eller vad är det du inte förstår?

Allmänt: nä, jag säljer inte som utekatt, likalite som jag låter hästen gå utan staket eller hunden springa fritt. Alla djur ska hållas under uppsikt eller i säkrade miljöer. Enda möjligheten att ha djur lösgående i mina ögon är att bo på en liten ö utan biltrafik eller rovdjur, och inte ens då skulle jag låta dem vara ute utan uppsikt. Skillnaden här är att folk i allmänhet inte är lika rädda om sina katter som om andra djur, för vilka djur skulle man låta springa fritt på vägen annars?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

det förstår ju jag med. T ex hade vi en hund som hatade att vara i hundgården, men hon fick "sitta" där (den är ung. 25x25 m) ibland när vi inte var hemma på dagarna. För att hon inte skulle hoppa/klättra över tog vi hönsnät och vinklade inåt, men trots det var hon ute när vi kom hem på em. Det visade sig då att hon hade petat upp ett litet hål med nosen och klämt sig igenom. Varför skulle inte en katt kunna göra samma sak? Kan tillägga att staketet runt hundgården var ca 2.80 m högt, med rutor på ca 5x7 cm...
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

En balkong nätar man in med en sluten bur, med tak, och förankrar tätt mot väggen. Har man otur och bygger dåligt kanske katten kan pilla upp en rymningsväg, men man lämnar ju inte katten där utan uppsikt längre stunder heller. Att man är noggrann när man bygger, och sätter fast nätet ordentligt i stadiga ramar är en självklarhet.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

en katt behöver inte spec. lång stund på sig för att pilla upp ett dåligt satt nät...


Men alltså, era katter är det käraste ni har. Men om ni har barn, låter ni inte dom gå ut på annat än balkongen då?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 641
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 584
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 056
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp