Bukefalos 28 år!

Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Släpper inte ut ungar själva, nej. Givetvis inte. En katt anses intelligensmässigt liga på nivå tre till femåring i sin förståelse av "människovärlden". Vem låter en femåring leka på gatan?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Men hallå!
Kattor är inga småbarn.
De har faktiskt full förmåga att ta hand om sig själva.

Det som jag gillar med just kattor, det är ju att de väljer att bo tillsammans med mig.
Inte att jag håller dem fångna så att de inte har något val.
Jag vill att de skall vara fria och att vi skall komma överens i vårt liv tillsammans.
Inte att jag skall bestämma över dem.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Inte_Ung skrev:
Men hallå!
Kattor är inga småbarn.
De har faktiskt full förmåga att ta hand om sig själva.

Det som jag gillar med just kattor, det är ju att de väljer att bo tillsammans med mig.
Inte att jag håller dem fångna så att de inte har något val.
Jag vill att de skall vara fria och att vi skall komma överens i vårt liv tillsammans.
Inte att jag skall bestämma över dem.

Det är därför jag ser katter ligga och rulla sig i gruset på vägarna när bilarna kommer i full kareta :smirk:

Katter är inte småbarn nej, men de uppfattar världen på samma naiva sätt som barn ända tills de råkar illa ut och då är det tyvärr redan för sent.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag vet inte vad ni har träffat för korkade kattor.
Men kattorna här, de flyttar liksom på sig när vi kommer med bilarna.
Så det där är inget problem.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

AraSlei skrev:
en katt behöver inte spec. lång stund på sig för att pilla upp ett dåligt satt nät...


Men alltså, era katter är det käraste ni har. Men om ni har barn, låter ni inte dom gå ut på annat än balkongen då?

Det är inte barn vi diskuterar, det är katter.

Vadå dåligt satt nät? En omsorgsfullt gjord innätning är inget dåligt satt nät. Dessutom tittar man till katten med korta mellanrum. Visst, det kan hända en olycka och hela konstruktionen kan rasa. Men att påstå att det är lika farligt som att ha en katt ute på egen hand är urfånigt. Lika fånigt som att jämföra katter med barn.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Inte_Ung skrev:
Jag vet inte vad ni har träffat för korkade kattor.
Men kattorna här, de flyttar liksom på sig när vi kommer med bilarna.
Så det där är inget problem.

Med tanke på hur många katter som varje år dör eller skadas i trafiken borde det innebära att en ganska stor del av våra katter faktiskt är tillräckligt korkade (eller inte tillräckligt snabba?) för att inte flytta på sig när bilarna kommer så rent allmänt är det ett problem, kanske inte hos dig, men allmänt sett.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Alla mina katter har fått bott inne och endast gått uti koppel eller på inglasad balkong.
Förutsättningen för att jag skulle ha en katt ute är att bo mycket lantligt utan mer trafik än mig själv i närheten av gården.
Har inget emot utekatter på rätt ställen men dessa ställen är inte i tätbebyggt område anser jag då det kan innebära besvär för mina grannar. Har jag valt att ha katt är det också jag som ska ansvara för den.
Mina grannar ska inte behöva ta in sina dynor för att jag har valt att ha katt.

För flera år sedan var det en man här som tröttnade på att ständigt få kattkiss på utemöbler, i barnens sandlåda och kattbajs i sina rabatter. Han gick så långt att han gav katterna glykol så att de dog en mycket plågsam död. Han blev visserligen dömd för detta, men för mig är risken att något liknande händer mina katter så skrämmande att jag enbart kan tänka mig att ha katter ute om jag bor mitt i urskogen, typ.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Med tanke på hur många katter som varje år dör eller skadas i trafiken borde det innebära att en ganska stor del av våra katter faktiskt är tillräckligt korkade (eller inte tillräckligt snabba?) för att inte flytta på sig när bilarna kommer så rent allmänt är det ett problem, kanske inte hos dig, men allmänt sett.
Men nu så har jag ju just mina kattor ute just här hos mig och inte några andra kattor någon annanstans.
Jag har valt att bo där jag bor, just för att kunna ha kattor ute lösa.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Skillnad på möss och sorkar..
Sedan finns det även råttor.
Vi som har lantbruk är i någon form beroende av katter.
Vi själva har två som jobbar skift.

Och jag lovar dig att vår lilla Nessy (kastr hona) släpar ut råttor i hennes egen storlek från torken..
Hon är guld värd för oss..

Tiger däremot är av naturen mer lat av sig, men tar gnagare om dom springer ivägen för honom..

När det gäller bilar/traktorer/tröskor så vet dom exakt vad det handlar om.
Ner i diket på rödaste rappet..

Enda gången dom är inlåsta är när vi slår gärdena.
Och då ringer vi runt till grannarna också så att dom får en chans att låsa in sina djur.
Har faktist hänt att katter hamnar i slåttern.

Så glöm det där med råttfria stallar/torkar..
AM
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Bara för att inte ni fixar att hålla stället gnagarfritt innebär inte att andra inte kan det. Jag vet om stall som funkar alldeles utmärkt utan katter som tjänstgör som jägare.

Hur kommer det sig att det finns kattfria stall och bondgårdar om de nu är så oumbärliga? Är vissa bättre på att hålla undan maten som gnagarna dras till än andra kanske?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag ser inget skäl till varför man skall ha katter springades lösa utomhus, vi håller inga andra djur på det viset så varför skall katten ges någon särställning?

För att katten på ett par viktiga punkter skiljer sig från de flesta av våra andra sällskapsdjur.. *min åsikt alltså*


2. Katter hör inte hemma i den svenska faunan, acceptera det.

Utveckla gärna?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Varför inte försöka med byggnader som är mer motståndskraftiga mot gnagare? Om det är stall du pratar om så är det maten som lockar gnagare och maten kan man förvara oåtkomligt för dem, men det krävs en del pengar för att komma dit.
´

HUR får man hästarna att sluta drälla mat på golvet då? Allt foder här är råttsäkrat, men försök få unghästen att sluta mata de små rackarna genom att drälla mat överallt?



Det finns även manicker som sänder ut ljudvågor som inte uppskattas av gnagare också, vet att de iaf funkar effektivt mot sork.[/

Nja, inte när vi provade iaf. Å andra sidan provade vi ALLT för att bli av med de där jäkla sorkarna, och det enda som gällde var hund. Min lillvovva sanerade dem på en höst, efter åt av försök att få dem att flytta/ha ihjäl dem på alla upptänkliga vis.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jo men då bor du enligt min mening helt ok för att ha katt ute, eftersom katterna inte irriterar grannar eller riskerar att bli påkörda.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Lånar knapp..

Det här med olycksrisken. Självklart är den teoretiskt större utomhus. Och ANTAGLIGEN så är det de facto större risk att en raskatt råkar illa ut än en huskatt (anledning: Huskatterna är ofta 'gatusmarta', de har en mor som överlevt tillräckligt länge för att lära sina telingar knepen man bör tänka på). Gäller såklart inte rakt av alla individer utan undantag, men jag kan tänka mig att det generellt är så.

Men faktum kvarstår att faror lurar ÖVERALLT. Och om man då går till hästar, så blir det ramaskri om man låser in dem på box (hur stor den än är) för de inte ska skada sig, men med katter är det helt okej?

Jag VET OM risken när jag släpper ut mina katter, mina hästar och mina hundar. De kan dö. Men jag vill de ska ha ett så bra liv som möjligt sett från deras naturliga förutsättningar och mina förutsättningar. Och där ingår att gå ut om de vill, men dock med inskränkningar för siameserna (jmf med huskatten t ex).

Men korthet är alltså svaret på varför raskattsuppfödare generellt är anti till att sälja katten om den övht får gå ut SKADERISKEN?

Sen ang katter på vägarna. Katt med byte kommer sitta kvar på vägen. Jag körde på en sådan i somras. Mörkt, och jag såg en katt sitta mitt på vägbanan och tänkte inte flytta sig: Så jag saktade ner och väjde, bara det att på den andra körbanan satt hans polare, och den kunde jag inte väja eller bromsa för. Tyvärr.

Min Tekla är i princip ALDRIG på vägen (hon har sitt revir på stallet och fälten), och om hons kulle vara på vägen drar hon ner i diket om det kommer bil/ar (bara de som bor i byn som kör hör). Men OM hon har en nyfångad mus så flyttar hon sig INTE för en bil. Dock å har samtliga som bor i byn katter, utomhus. Så man är alltid beredd på katter på vägen och so far har ingen katt i byn dött trafikdöden. Antagligen för de aldrig går upp till 'stora vägen' (70-väg) utan har sina revir i byn.

Men även trafikvana katter KAN vara så 'korkade' (Upptagna) att de sitter kvar på vägen.

Men som sagt, jag är beredd att ta risken, för att ge katten möjligheten till ett så naturligt liv som möjligt. Visst får man göra inskränkningar ibland, och vissa individer varken vill eller riktigt passar att vara ute (min siameshane tex, han är i ärlighetens namn den mest charmerande katt jag mött men också den mest KORKADE. Han skulle inte bli långlivad som utekatt. Så han får gå ut om han vill, med kontinuerliga kontroller vad han hålle rpå med (oftast ligger under en buske och piper ynkligt). Siameshonan med mer vett går ute hur hon vill dagtid sommartid som sagt, och huskatten går ute helt utan restriktioner, oavsett tid på dygnet och årstid.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Alexandra_W skrev:
För att katten på ett par viktiga punkter skiljer sig från de flesta av våra andra sällskapsdjur.. *min åsikt alltså*




Utveckla gärna?

Tamkatter konkurrerar med arter som tillhör den svenska faunan och detta medför risken att de kan utrota arter lokalt eller över hela landet om vi har otur. Det är väl främst småfåglar som är utsatta.

På vilka punkter skiljer sig katten från andra arter? Vad är det som gör att de måste springa lösa som de vill utomhus?

Att huskatter skulle vara lämpligare utekatter än raskatter anser jag vara ren BS. En huskatt behöver inte per automatik vara född av en utomhuslevande mamma. En raskatt behöver inte per automatik vara innekatt. Jag känner många raskatter som är utekatter och de klarar sig minst lika bra som huskatter.

Jag säljer inte katter till sådana som tänker släppa sin katt lös utomhus av det enkla skälet att det inte är förenligt med mitt sätt att se på katthållning, men även ur en ekologisk synvinkel... jag är har sett hur hårt tamkatter har gått åt smådjur i både USA och England och Sverige verkar gå åt samma håll och det vill jag inte bidra till.

Och vad gäller de stall jag vet om som inte håller sig med katter så är det nogranna med att stänga dörrar! Det är säkert skitjobbigt att hålla på att stänga dörrar hela tiden, men de har faktiskt inga problem med gnagare. Givetvis krävs det även att stallbyggnaden i övrigt är välbyggd så att inte gnagare tar sig in.

De får ytterst sällan gnagare i sina fällor (vilket iofs även kan bero på dålig gillrning), de uppfattar iaf inte gnagare som något problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Katter är INTE smarta på så vi att dom kan förutse risker. Att dom har respekt för ett fordon som låter högt må vara, men det är långt ifrån alla som har det. Hur förklarar du annars att det så ofta dödas/skadas katter i trafikolyckor?

Senast för 2 dgr sen spatserade en katt i vägkanten på en 70-väg. Jag kom med bussen och såg den när jag var nån meter ifrån, tror du den flyttade sig? Nope ! Snabbkoll i backspegeln och den fortsatte sin vandring, trots att jag precis åkt 50 cm nära med en 15-tons buss.
En katt som jagar stänger av det mesta, har flera gånger fått kasta bussen åt sidan (någorlunda planerat iaf) för att inte köra på en katt som har span på nått bytesdjur. Min egen katt som är otroligt smart i många olika avseenden springer rakt ut framför bilar om jag ropar.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Fast det går ju inte att jämföra en häst i box med en katt i en lägenhet full med leksaker. Jämförbart är i så fall med häst som står i lösdrift inomhus med tillgång till saker att pyssla med, mat och vatten.

En viss risk är helt okej, det finns risker för innekatter också. Men att utmana ödet som många faktiskt gör, genom att bosätta sig och katten precis intill en större väg eller mitt i ett område med mycket räv och lo tycker jag är bra onödigt. Att sen kattägarna försöker lägga skulden på bilföraren är nästintill patetiskt.
Min ena katt är ute. Vi bor mitt i ett bostadsområde med högsta hastighet 50 km/h. Absolut inte en speciellt bra lösning, men den enda möjliga. Jag vill inte ha utekatt öht, men har inget val i denna sits. Dock blir det inga fler utekatter förrän jag bor ute på landet med små och väldigt kurviga grusvägar runt som kräver låg hastighet. Om det nu ens blir några fler utekatter, jag är mycket nöjd med dom innekatter jag har.

Den ena raskatten har varit ute på vift några gånger (dåligt innätad balkong och Houdini i päls) och visat klart och tydligt att hon inte går att ha ute. Absolut ingen respekt för faror eller annat. Planen är att hitta ett hus där jag kan näta in hela trädgården, det är det största jag kommer att erbjuda mina katter, raskatter som huskatter (efter Fia förstås).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 783
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 432
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 171
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp