Bukefalos 28 år!

Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Alexandra_W skrev:
Sen ang katter på vägarna. Katt med byte kommer sitta kvar på vägen.
Mina kattor drar sitt byte av vägen om det kommer en bil.
Så det där är väl olika.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Inte_Ung skrev:
Mina kattor drar sitt byte av vägen om det kommer en bil.
Så det där är väl olika.

Gör de det även om de har 'halvdödat' byte, dvs de är i fasen då de leker med bytet? Katten jag körde över satt och psykade halvdöd mus och väntade på att den skulle göra ett nytt flyktförsök?

Aldrig sett min Tekla med byte på vägen, däremot med byte på stllaplan, och just då halvdödat och i 'psykningsfasen' och hon flyttade sig inte. Å andra sidan är risken att bli påkörd på stallplanen ungefär noll ;)
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Tamkatter konkurrerar med arter som tillhör den svenska faunan och detta medför risken att de kan utrota arter lokalt eller över hela landet om vi har otur. Det är väl främst småfåglar som är utsatta.

Fast vi har en överpopulation av småfågöar här tack vare att det här är landet och det haglar bondgårdar. Så det finns en hel uppsjö tvärfeta sparvar t ex. Och vi har flyttfåglar som inte bryr sig om att flytta, för de vet att de har 'dukat bord' hela vintern ändå.

Och även om jag skulle tillsluta mitt stall hermetiskt (mer om det sen) så är det inte fallet med båda grannarnas ladugårdar, så överpopulationen kvarstår. TROTS X antal utegående katter i byn.

Så återigen, okej i tättbebyggt område, men här på landet ger stallen och ladugårdarna faktiskt fördel småfåglarna, och de får ett dukat bord med skydd från rovfåglar samt mat. Och hur mkt katten än ligger i ligger hon ändå alltid steget efter småfåglarna, dvs de förökar sig snabbare än hon hinner eliminera dem. Så fortfarande ingen risk för faunan.

På vilka punkter skiljer sig katten från andra arter? Vad är det som gör att de måste springa lösa som de vill utomhus?
Jag sa inte måste, jag motiveravde varför JAG anser att katter om det är möjligt bör ges möjlighet till att springa fritt ute och inte t ex hundar. Hundar är flockdjur, det är inte katter. En hund har matte/husse som flockmedlem och har stort behov av att vara med sin flock. (Jag gillar inte att hundar bor i hundgård dygnet om). Katter är förvisso grupplevande, men de har inte samma beteende ändå.

Sen säger jag att jag INTE vill se katter ute i bostadsområden, intill trafikerade vägar etc. Men om man nu bor så man kan tillgodose kattens naturliga behov utan extrem riskökning, varför inte?

Att huskatter skulle vara lämpligare utekatter än raskatter anser jag vara ren BS. En huskatt behöver inte per automatik vara född av en utomhuslevande mamma. En raskatt behöver inte per automatik vara innekatt. Jag känner många raskatter som är utekatter och de klarar sig minst lika bra som huskatter.

DU missade HELT där jag sa att självklart gäller det inte alla och utan undantag?


Och vad gäller de stall jag vet om som inte håller sig med katter så är det nogranna med att stänga dörrar! Det är säkert skitjobbigt att hålla på att stänga dörrar hela tiden, men de har faktiskt inga problem med gnagare. Givetvis krävs det även att stallbyggnaden i övrigt är välbyggd så att inte gnagare tar sig in.

Haha, har du bott på landet någon gång? En råtta gnager sig igenom betong utan problem. Trä är en barnlek. Dessutom gräver de väldigt effektivt. Så, om vi inte ska börja bygga konservburkar i stål som stall så kan du inte hindra en gnagare som vill ta sig in.

Sen, stängda dörrar etc är inget jag vill ha, jag vill ha friskluft i stallet. Men även med stängda dörrar så har du ventilationstrummor etc för råttorna och mössen att ta sig in i. Och de kommer in där man minst anar det, och de har många gånger bättre gnagförmåga än man kan föreställa sig.

Jag hade problem med råttor i en box, de gnagde hål genom betongen och kom upp i ett boxhörn. Jag fyllde hålet med grus först. Nästa morgon vard et ett hål igen. Då knölade jag ner stora stenar. Nästa morgon var stenarna borta. Då CEMENTERADE jag igen hålet. Två dagar senare var det ett hål där igen. Då släppte jag in katten där en natt, och sen dess så har det inte blivit något nytt hål.

Ett gnagarfritt stall är näranog en utopi, däremot är det ganska lätt att få ner det å det inte är ett problem (dvs du ser aldrig de små liven).

Vi har möss i hudet med. Men inte så det stör. Jag vet att de finns där för jag hör dem i väggarna ibland och jag ser lite musskit ibland i sopskåpet. Men det är inget problem. (För var det det då de åt sopor,var ute i köket osv). Men det innebär inte att de inte finns där.

Och som sagt, i ett stall där du har en häst som dräller mat, eller en häst som äter helhavre så har du ett dukat bord för möss och småfåglar. Och du får rätt snart en överpopulation, så jag köper inte alls att katten går hårt åt den svenska faunan på landsbygden. DÅ skulle den vara utrotad på landsbygden och det är ofta tvärtom..
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Det är ett litet dilemma alla gånger. Men jag väljer att ha mina katter ute med risk för att det händer dem nånting, för att jag tror att dessa katter mår bättre av det. Jag har nog hellre lyckliga ute-katter som får leva ett för katten naturligt liv (om jag har möjlighet - vilket jag har som jag bor nu) och får ta risken att de blir påkörda eller tagna av räven.

Resonemanget är ju applicerbart på hästar. "Jag har mina hästar ensamma i minihagar alternativt de får inte gå ut alls, eftersom det finns risk att det händer dem något"
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Alexandra_W skrev:
Gör de det även om de har 'halvdödat' byte, dvs de är i fasen då de leker med bytet?
JA, och i just den fasen så brukar de dessutom hålla sig litet gömda, så att ingen annan av kattorna skall sno bytet.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

slice skrev:
Huskatt eller raskatt, mina stannar inne oavsett.

Huskatt eller raskatt, min går in och ut som han vill. Fast vi bor på landet och där får man acceptera katter och andra djur annars kan man låsa in sig i en lägenhet i stan.


*allmänt*
Jag gråter inte när grannens katt skiter i mina rabatter jag hoppas (och vet :angel: ) att Ozzy gödslar i deras.

Lantliv!!
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

:bow: :bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre vi har precis samma inställning
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Hade du den minsta aningen om att råttor klättrar på plåtväggar????
Att dom kan gräva sig igenom portar..
Att dom kan ta sig igenom vad f-n som helst, om dom bara vill.

Vi har flera silos, med 100 tals ton spannmål i varje..
Att du inte vet hur arbete med lantbruk går till har jag förstått..men att absolut inte drälla med spannmål/utsäde och avrens är omöjligt..
Sedan har råttor/möss även pejling på dynghögarna..

Och gårdar som är kattfria har garanterat besök av grannkatter..
Det är oftast dom som också har sk. misskötta vildkatter..

Och förutom det så kan du berätta om vaför du anser att katter inte kan tjänstgöra som råttjägare i lantbruket..
Är det nya rön som kommit upp nu??
Redan på antikens tid så hade katter den uppgiften..och hyllades för det.

Som ytterligare tillägg så kan jag säga att det är inte så lätt att få tag på den "ultimata råttjägaren"..
Men Nessy är det.
Vi vaccinerar/maskar och försäkrar våra katter. Dom är runda och goa båda två..och trivs utmärkt med sitt kattliv i det fria.
Förra katten jag hade blev 18 år.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Nafayette skrev:
Som ytterligare tillägg så kan jag säga att det är inte så lätt att få tag på den "ultimata råttjägaren"..
Nej det är faktiskt ganska så svårt.
De ställen som jag har fått katter ifrån, de ställena har i generationer av bönder, människo-generationer alltså, sparat och avlat på de bästa jägarna.
En duktig jakthona har alltid haft alla sina ungar tingade vid varje kull.
Min storfoting fick jag vänta flera år på, det var massor före mig som hade tingat.

Sedan så fick jag en bra jaktkatthona med 3 ungar som present till mitt stall.
Och det var en fin present, det visste både givarna och jag.
Det är en av dess ungar som nu är min gammelhona.

Bra jaktkattor, de inte bara blir så där hur som helst, det kräver en mycket selektiv avel, där man tar bort alla individer som inte duger.

Sedan så har jag någon konstig stålgrå perserliknande sak också, men han bara flyttade in till mitt stall från ingenstans.
Så den har jag varken skaffat eller bett om, han är en occupant.
Och inte kan han jaga heller, men vacker det är han.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Katten leker med sitt byte pga en medfödd instinkt...att möra köttet...precis så som eskimåerna gör med hundarna...för att få mrt kött pga adrenalinet och för att pälsen skall "ställa sig"

sen blir jag lite konfunderad över Sol...har nog tyckt att sol varit seriös och dutig...men nu börjar jag undra!?...en bondkatt skall INTE vara soffliggare inomhus....om katten får välja, vad väljer den då?? jo, att jaga.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Ha ha, han anser antagligen inte att han är ockupant utan att att ni bor hos honom !

Det är just det som är grejen med en "fri" katt. Den väljer.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Ja, jag har haft två katter som helt sonika flyttat hemifrån.... :D som tur var så visste jag vart dom tog vägen och att dom var välkomna dit dom flyttade....
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Han beter sig som att han har erövrat oss och vi nu är undersåtar i hans rike.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Lånar knapp*

Jag har och har haft flera katter.
Bor idealiskt till utan trafikerade vägar och intill en rätt stor skog.

Våra katter lever ett lyxliv med egen kattlucka (som bara de kommer in och ut genom) och blir omhändertagna på bästa sätt.
Förra året blev vi dock av med två katter. Räven tog dem.

Det var såklart väldigt trist men jag kommer att fortsätta katterna gå ute ändå. De hade det så bra som det bara går under de åren de levde. Tog många möss och fåglar. Denna gången var det deras tur att bli tagna. Jättetråkigt men så funkar det i naturen.
Tror våra katter är lyckligast när de kan vara ute i skogen flera dagar i sträck och bara få göra det som deras instinkter säger.
Bättre att katten får vara katt och leva ett fritt (men kanske kort) liv än att den är instäng och lämnad ensam långa stunder.
Det finns innekatter som har det jättebra, men det finns också innekatter vars ägare jobbar hela dagen och länmnar katten ensam utan stimulans.

ALEXANDRA: Jag tycker generellt att raskatter är lite "dummare" än innekatter och klrarar därför ett utomhusliv sämre än klok huskatt. Detta i kombination med att de är svindyra gör ju att ägaren inte vill ta risken att släppa ut dem.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Alexandra_W: Har jag bott på landet? Jag är uppvuxen på landet och har inte flyttat in till tätort förrän ganska sent när jag började plugga så ja, jag har bott på landet. Jag har sprungit i stall och ladugårdar sedan jag lärde mig gå.

Jag är fullt medveten om att gnagare är mästerliga på att ta sig in överallt, men hur kommer det sig att det finns kattfria stall och ladugårdar som inte har några problem med gnagare? De gör ju antagligen någonting rätt s a s. Med kattfria menar jag kattfria, kommer grannkatter är ju inte stället kattfritt, eller hur?

Och vad gäller överpopulation av småfåglar och dylikt... ni har inga vilda rovdjur som dödar småfåglar? Inga rovfåglar, ingar rävar, inga hermeliner eller liknande? Katten konkurrerar med ovan nämnda arter och dessa arter kommer aldrig växa till sig på ett område där katterna håller undan bytesdjuren. Mao tränger katten undan vilda arter.

Ditt uttalande gällande raskatter som utekatter eller inte verkar tämligen onödigt. Undantaget är så pass många att man inte kan säga att raskatter är "sämre utekatter" än huskatter, detta med tanke på att en huskatt kan vara precis vad som helst. Para en siames med en birma, är avkomman lämpligare som utekatt äm soma renrasiga föräldrar? Idag har vi så pass många huskatter som INTE är utekatter så man kan heller inte säga att de är mer gatusmarta än raskatter så jag tycker det var ett ganska onödigt uttalande.

Jag har inte skrivit att katter inte KAN tjänstgöra inom lantbruket, jag har skrivit att de inte BÖR göra det och det grundar jag på att de allt som oftast har oerhört låg status på gårdarna. Ytterst få bryr sig om att vaccinera dem, blir de sjuka eller skadade avlivas de, de får yngla av sig fritt och kattungarna ger man bort och tar inget som helst ansvar för att följa upp de katter man fött upp. De är inte värda behandling för sjukdom trots att behandlingen är billig och inte alls långvarig, en operation för ett benbrott bekostas inte, trots att katten blir helt återställd och kommer kunna tjänstgöra som råttjägare i många år till. De är inte VÄRDA vård. Denna inställning har sedan smittat av sig på enormt många människor så katter slängs ut när man är less på dem (för dyrt med avlivning) eller så gör man torftiga försök att avliva katten själv vilket i slutändan bara leder till lidande för katten.

Den låga status katten har myntas på många bondgårdar och barnen som växer upp där sprider denna inställning vidare till sina barn osv.



martha: Och det är denna inställning jag blir så innerligt trött på. Varför ska inte BONDkatter få leva liv som vanliga sällskapskatter inomhus? Jag har själv en bondkatt som innekatt och hon stortrivs med sitt liv. Alla mina katter oavsett om de är bondkatter eller raskatter behandlas likvärdigt dvs. de får vara utomhus under kontrollerade former. Varför skall BONDkatter särbehandlas från andra katter? Vad är en BONDkatt?

Och varför överlag intar katten en sådan särställning bland våra tamdjur?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

martha: Och det är denna inställning jag blir så innerligt trött på. Varför ska inte BONDkatter få leva liv som vanliga sällskapskatter inomhus? Jag har själv en bondkatt som innekatt och hon stortrivs med sitt liv. Alla mina katter oavsett om de är bondkatter eller raskatter behandlas likvärdigt dvs. de får vara utomhus under kontrollerade former. Varför skall BONDkatter särbehandlas från andra katter? Vad är en BONDkatt?

du får en motfråga...varför skall inte bondkatter få leva som normala katter utomhus???
Jag har haft många bonnisar och INGEN har valt att vara endast inomhus...ALLA har valt att jaga möss i stallet ( en del mer eller mindre bra, men dom jagar iallafall) en innekatt kan ALDRIG få det behovet tillfredsställt på samma sätt...

Om din katt trivs inne så är ju det bara bra, men du ska ju heller inte komma o säga att bonnkatter inte har det bra om dom är utekatter...

OK, det KAN hända att deras liv blir kortare, men då väljer jag hellre det än att ha dom inomhus..och jag tror katten gör det också om den får välja..jag har 3 st..14,13 år och liller på 6 månader...bägge gammelkattorna är kastrerade och lillen står på tur inom de närmaste veckorna..vaccinerar gör ja inte, men avmaskar dom ett par tre ggr om året..om du var katt o fick välja...skulle du så välja att vara inomhus och vara ute under kontrollerade former...ärligt?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
De är inte värda behandling för sjukdom trots att behandlingen är billig och inte alls långvarig, en operation för ett benbrott bekostas inte, trots att katten blir helt återställd och kommer kunna tjänstgöra som råttjägare i många år till. De är inte VÄRDA vård. Denna inställning har sedan smittat av sig på enormt många människor så katter slängs ut när man är less på dem (för dyrt med avlivning) eller så gör man torftiga försök att avliva katten själv vilket i slutändan bara leder till lidande för katten.

Och det är denna inställning jag blir så innerligt trött på. Varför ska inte BONDkatter få leva liv som vanliga sällskapskatter inomhus?
Att bo inomhus är inte likhetstecken med att behandlas väl om man är katt.
Du jämför äpplen med päron.

Sol skrev:
. Alla mina katter oavsett om de är bondkatter eller raskatter behandlas likvärdigt dvs. de får vara utomhus under kontrollerade former.
Har du ett stort kontrollbehov?
Det har inte jag.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

martha skrev:
du får en motfråga...varför skall inte bondkatter få leva som normala katter utomhus???
Jag har haft många bonnisar och INGEN har valt att vara endast inomhus...ALLA har valt att jaga möss i stallet ( en del mer eller mindre bra, men dom jagar iallafall) en innekatt kan ALDRIG få det behovet tillfredsställt på samma sätt...

Om din katt trivs inne så är ju det bara bra, men du ska ju heller inte komma o säga att bonnkatter inte har det bra om dom är utekatter...

OK, det KAN hända att deras liv blir kortare, men då väljer jag hellre det än att ha dom inomhus..och jag tror katten gör det också om den får välja..jag har 3 st..14,13 år och liller på 6 månader...bägge gammelkattorna är kastrerade och lillen står på tur inom de närmaste veckorna..vaccinerar gör ja inte, men avmaskar dom ett par tre ggr om året..om du var katt o fick välja...skulle du så välja att vara inomhus och vara ute under kontrollerade former...ärligt?


Vilket djur väljer ett liv hos människan om de själva får välja? Skulle våra hästar, kossor, hundar, grusar, marsvin, illrar eller vilket djur som helst välja att stanna hos människan om de fick välja? Mina katter skulle säkert uppskatta att springa lösa utomhus, det tvivlar jag inte alls på, men varför skall katten bestämma? Låter ni katten välja mat och veterinär själv också?

Mina katter kan inte jaga möss inomhus (jo, det har faktiskt hänt en gång), men de kan tillfredsställa sitt jaktbehov genom via lek och de jagar när de är utomhus (under kontrollerad former).
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag tror inte mitt kontrollbehov är större än gemen mans, men jag anser att kattern är MITT ansvar och därför är det MIN skyldighet att se till att MINA katter inte ställer till med olägenheter för andra eller att andra inte gör katterna någonting. Jag har ett ansvar gentemot andra människor och djur samtidigt som jag har ett ansvar gentemot mina katter. Det enda sättet jag kan göra det på och fortfarande ha dem utomhus på är genom att ha dem utomhus under kontrollerade former.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

men man låter ju exempelvis hästarna ha ett "så naturligt liv som möjligt"...Jag menar INTE att dina katter har det dåligt, men jag menar också att mina inte har det...dom har en lucka i källaren som dom kan knalla ut o in i när dom vill...och jag har ALLTID 3 katter PÅ mig på nätterna när jag sover....

en innekatt vet inget annat sägs det, men det vet inte en "lagårdskatt" heller isåfall..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 843
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 684
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 210
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp