Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Nej, alla har inte gjort det, men dom är heller inte ansvariga kattägare. Precis som att dom som släpper sin häst i en box full me dutstående spikar inte är speciellt ansvarsfulla hästägare. Med alla djur är det ägarens ansvar att se till att miljön är så djurvänlig som möjligt. Min huskatt är ju ute och här bor vi så pass till att riskerna är mindre.Jag letar hus nu och jag lovar att det inte är lätt att hitta ett som ligger bra ur kattsynpunkt samtidigt som det passar mig.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Humelibumlan skrev:
Ja... och släpper man ut katterna överhuvudtaget finns det olika risker oavsett närhet till väg/skog/rovdjur osv... Stänger man in dem finns det andra risker....

Självklart finns det risker, det har vi aldrig förnekat nån av oss. Men att utmana ödet är inte rätt. Om du fick barn, skulle du då inte hellre bo i ett område där det är 30 km/h på vägarna än att bosätta dig precis bredvid en större väg? Samma sak där, risker finsn alltid, men man måste ju se till att dom är så små det bara går.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Nej, alla har inte gjort det, men dom är heller inte ansvariga kattägare. Precis som att dom som släpper sin häst i en box full me dutstående spikar inte är speciellt ansvarsfulla hästägare. Med alla djur är det ägarens ansvar att se till att miljön är så djurvänlig som möjligt. Min huskatt är ju ute och här bor vi så pass till att riskerna är mindre.Jag letar hus nu och jag lovar att det inte är lätt att hitta ett som ligger bra ur kattsynpunkt samtidigt som det passar mig.
Eftersom jag är av uppfattningen att det inte är så stort antal som katt anpassar sina hem på alla dessa sätt eller som släpper ut katten i en säker värld... så är det ju ganska fantastiskt att det idag finns katter och att de faktiskt överlevt alla dessa faror... ;)
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Självklart finns det risker, det har vi aldrig förnekat nån av oss. Men att utmana ödet är inte rätt. Om du fick barn, skulle du då inte hellre bo i ett område där det är 30 km/h på vägarna än att bosätta dig precis bredvid en större väg? Samma sak där, risker finsn alltid, men man måste ju se till att dom är så små det bara går.
Självklart ska man se till att de små har det så bra som möjligt... men det måste ju vara upp till person att avgöra vad som är "värt risken".. Vill min katt vara ute o det finns en risk att den tassar ut på vägen, kanske jag anser att den risken är värd att ta...
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Frågan är hur många som verkligen överlever? Det finns ingen statistik på hur många katter som dör varje år i olyckor. Som i allt annat borde ju det rimliga vara att sträva efter en nollvision på rätt vilkor. Det är därför huskattantalet måste ner, dom är överrepresenterade bland trafikdödade katter och det beror på att det är för lätt att få tag på dom. Säljarna måste börja kräva mer av sina köpare.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Ja DU anser att den risken är värd att ta. Det har med DITT synsätt att göra, det har inget med kattens välmående att göra. Den mår lika bra i ett kattsäkrare miljö och dör säkert till 90% lyckligare i en sån.
Precis som det är upp till varje person om jag vill släppa min häst i en hage med taggtrådstängsel. För du skulle väl aldrig protestera hoppas jag?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Ja DU anser att den risken är värd att ta. Det har med DITT synsätt att göra, det har inget med kattens välmående att göra. Den mår lika bra i ett kattsäkrare miljö och dör säkert till 90% lyckligare i en sån.
Precis som det är upp till varje person om jag vill släppa min häst i en hage med taggtrådstängsel. För du skulle väl aldrig protestera hoppas jag?
Nä, vill du ha din häst på taggtråd så är det upp till dig...
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Humelibumlan skrev:
Nä, vill du ha din häst på taggtråd så är det upp till dig...

Det har jag iofs inga planer på så jag hoppas du inte tror det. Men det är en liknelse som stämmer rätt okej. Jag vet flera hästar som traslat in sig i eltråd så inte heller det är riskfritt. Men dom flesta väljer ju hellre eltråd än taggtråd eftersom risken för läskiga skador är mindre. Precis så borde man tänka med katter, vilket inte görs idag.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Det har jag iofs inga planer på så jag hoppas du inte tror det. Men det är en liknelse som stämmer rätt okej. Jag vet flera hästar som traslat in sig i eltråd så inte heller det är riskfritt. Men dom flesta väljer ju hellre eltråd än taggtråd eftersom risken för läskiga skador är mindre. Precis så borde man tänka med katter, vilket inte görs idag.
Det finns värre saker än taggtråd som används till häst- El rep t ex har hög skadeandel.. Fjäder grindar osv..
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Visst är det upp till var och en att avgöra vilka risker man är beredd att utsätta katten för, men nog måste du förstå varför folk protesterar mot att katter släpps ut i tätort och/eller nära trafikerade vägar?

Om jag tycker att det är OK att mina hundar leker på motorvägen, skulle du inte reagera på det?

Det handlar om att kalkylera riskerna och utifrån det ta ett rationellt beslut om vad som är en lämplig utomhusmiljö för en katt/ett barn/en häst/en hund eller vad det nu kan handla om för varelse och jag anser inte att det är ett rationellt beslut att släppa ut varken katter, barn, hästar eller hundar lösa nära trafikerade vägar, i synnerhet om man inte har dem under uppsikt.

Det är inte heller bara katten som utsätts för fara när den ger sig ut på vägar. Många bilförare väjer för djur (även om de kanske inte bör göra det) och då är det helt plötsligt inte bara kattens liv som står på spel, då är det människors liv som riskeras också.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Vad de skall äta får de inte bestämma helt själva, men vi har provat oss fram till ett foder som de alla gillar och mår bra av, så på så sätt har de fått välja själva vad de skall äta. När, samt hur mycket de skall äta får de också välja själva eftersom det alltid står mat framme till dem.

Resten får de självklart inte välja själva - även om jag hoppas att jag har vett nog att avliva dem när de tappar livsglädjen.

Tycker ärligt talat det är lite långsökt och barnsligt att jämföra djurs behov av utevistelse och lek i det fria, samt möjlighet att leva så naturligt som möjligt med att de inte själva får välja när de skall vaccineras eller avmaskas.

Jag kan inte förstå varför det skall vara skillnad på katter och andra djur med behov av frihet?

Min häst får inte heller välja när han skall halta till veterinären eller få fötterna verkade - men inte har jag honom inlåst 24 timmar/dygn för det (förutom en liten promenad i grimma om vädret tillåter)?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

"Jag kan inte förstå varför det skall vara skillnad på katter och andra djur med behov av frihet? "

Inte jag heller, men tydligen är det skillnad på katter och andra djur för katten är det enda av våra tamdjur som tillåts springa löst som det vill utan uppsikt!

Jag har ingenstans skrivit att jag tycker det är OK att låsa in sina katter 24 timmar om dygnet åre runt, mina katter får vara ute, men inte lösa och inte utan uppsikt.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Varför ska inte en katt få vara lös när en hun får var det ? Förhoppningvis är dte få som alltid har sina hundar kopplade när de är ute och går.

Vi bor vid en 70 väg (läs 90 väg) och många runtomrking oss har katter som går ute, men (peppar, peppar) är det nog inte nån som på länge har varit på vägen. Kan ju bero på att vi bor på landet och åt andra hållet finns skog och roligare ställen att jaga på inte vet jag.
Ena av våra tidigare katter blev påkörd när han var ett år eller så (minns inte rikitg eftersom jag var 8 år) men han överevde och fick leva tills han blev gammal. Han lärde sig att vägen var farlig och hade hundra koll när han gick över. Detta lärde han sen uta till andra katter som vi haft.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Har du samma lydnad på en hund som på en katt? Min gissning: Nej. Därav skillnaden. En hund kan man ha lös eftersom hunden ser dig som flockledare och med vanlig vardagslydnad kan du få hunden att lyda dig. Ropar du: Kom, kommer hunden. Säger du: Stanna, stannar hunden.

Har du samma lydnad på en katt?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Lämnar du en hund lös ute hela natten medans du sover utan möjlighet att ta sig in? Eller när du åker till jobbet? Gör du det är det en okej jämförelse. Annars har man hundar ute på andra premisser än katter.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Lämnar du en hund lös ute hela natten medans du sover utan möjlighet att ta sig in? Eller när du åker till jobbet? Gör du det är det en okej jämförelse. Annars har man hundar ute på andra premisser än katter.

Jag är uppvuxen med 'gårdshundar'. När man åkte hemifrån sa man 'stanna hemma' till hunden och åkte. Och när man kom hem kom hunden glatt springandes. Mellantiden hade den varit helt lös på gården, utan minsta stängsel inom synhåll.

Pappas nuvarande hund väljer själv att sova ute vissa nätter (speciellt på vintern) och har då samma frihet som en utekatt.

Skillnaden är att en hund ser människan som flockmedlem på annat sätt, har ett annat revirtänkande etc än en katt.

Mina hundar har inte hårlag nog att sova ute, men de går ut och in som de vill på dagarna, utan stängsel. Och lika långt till 70-vägen (en halv kilometer) som katterna. Och det är JAKTHUNDAR som dssutom jagar med syn, och på en halv sekund kommer upp i HÖGA farter (greyhounds). Så SKULLE de dra efter ett byte skulle de lätt kunn rusa rakt ut framför en bil. Men de vet att man ger f*n i att lämna gården. (Misstag har förekommit under inlärningsperioden dock).

Jag släpper dem lösa i skogen med, väl medveten att med deras farter och tunna ben så riskerar jag ett benbrott. Men jag anser det vara värt risken, för att hundarna ska få springa fritt och få vara hund helt enkelt.

Samma sak med hästar, jag har haft min beskärda del av hagskador, och förlorat hästar pga det med. Men jag skulle inte tänka tanken på att ställa dem i platt fyrkant, utan jag tar risken med att släppa ut dem i kuperad hage med både branter och slänter, stenpartier etc.

På samma sätt som jag tar risken att släppa ut katterna.

Och ja, det är JAG som avgjort den risken. Katten fattar ju inte risken. Samtidigt så finns det inget djur i det vilda som INTE dagligen riskerar sitt eget liv.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Mina hundar kan också vara ensamma ute hemma utan att nån är hemma..dock har jag blivit lite fegare sen den andra försvann, men det var inte i ett sånt tillfälle han försvann heller, utan folk fanns hemma då...men hundarna stannar på gården, nån gång tog dom sig en tur, men kom alltid tillbaka igen....

katter tycker jag har ett helt annat frihetsbehov än hundar...dom är väldigt mycket olika hundar...dom följer sig själva och inte människan...klart har dom inget val än att följa oss så.......(om dom är innekatter)

Men som jag sagt så många ggr förut så skulle jag inte vilja ha en innekatt, en katt som bor i tätort har inget ute att göra....eller riskerna är allt för stora...och jag tycker att risken för att bli utsatt för djurplågeri är större än att bli påkörd.....ungar är inte kloka idag.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Men katter är inget vilt djur i Sverige heller. Det är ett ökendjur som inte utsätts för bilar i sitt ursprungliga tillstånd.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Inte samma men de brukar komma när man ropar... Inte så fort som en hund men inom 5 min brukar mina våra vara hos oss.

En liten jämförelse till mellan hund och katt.
Om man har en lite papion, dvärgspets eller annan liten hund som är i storlek med en katt. Skulle det då vara ok att den fick vara inne jämt, endast gå ut på den inhägnade balkongen eller gå ut i koppel 5 min en gång i veckan ? Jag tror inte att det är många som tycker att det är ok. Jag vet inte ens om det är tillåtet. Varför ska det så vara så med en katt ? För inte går ni långa promenader i skogen med era katter ? Låter dem gå ut på promenad minst 30 min VARJE dag oavsett väder ?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 633
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 549
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 046
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp