Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Björk skrev:
Okej, men då ÄR de ju inte lössläppta hur de vill vid 70-väg som katterna... varför? :smirk:
MIn gissning är att hundar som regel känns mer värdefulla för folk eller de tror att katter "måste" få springa lösa som de vill. Varför skulle inte hundar gilla det också? Jag har sett massor av hundar i Frankrike och Grekland som springer omkring som de vill hela dagarna. Och; nej; ALLA är inte hemlösa. Det är en hel del av dem som har husse matte och är "utehundar".
Det jag vill komma till är: varför anser vi svenskar (en del) att katter MÅSTE gå fritt ut och in som de har lust för att leva ett värdigt/lyckligt/vettigt kattliv. Medan vi INTE anser att hundar måste samma sak?
Jag har inga katter här hemma... Utan jag talade om att när jag är i stallet är mina hundar lösa utan tillsyn, precis som katterna i stallet!
Grannen här hemma däremot har katter och de är lösa intill 70-vägen... De anser att den risken får de ta, eftersom katterna trivs med att få gå ut lösa......
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Men skulle dina hundar tillrbinga en hel del tid på vägen eller på andra sidan vägen, skulle du då fortsätta ha dom lösa?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Men skulle dina hundar tillrbinga en hel del tid på vägen eller på andra sidan vägen, skulle du då fortsätta ha dom lösa?
Min hundar är uppfostrade! :p
Kankse därför jag inte har katter?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Humelibumlan skrev:
Min hundar är uppfostrade! :p
Kankse därför jag inte har katter?

Precis, därför går det inte att jämföra hund och katt. Men samtidigt så är det ju det som är lite grejen. Har man en hund som vandrar ut på 70-vägar så ser man till att koppla den. Men en katt går bra att offra.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Precis, därför går det inte att jämföra hund och katt. Men samtidigt så är det ju det som är lite grejen. Har man en hund som vandrar ut på 70-vägar så ser man till att koppla den. Men en katt går bra att offra.
Vem har sagt att man offrar en katt för att den är lös?? :confused:
Kanske tycker man att risken är värd att ta för att katten ska få vara lös ut, något den då trivs med....
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Humelibumlan skrev:
Vem har sagt att man offrar en katt för att den är lös?? :confused:
Kanske tycker man att risken är värd att ta för att katten ska få vara lös ut, något den då trivs med....

Släpper man ut katten vid en stor väg så offrar man den. Det är människan som tar risken att katten dör en mycket plågsam död, det finns inget ursäktande i det utan det är att offra sitt djur. En katt som dör i vägkanten med svåra smärtor dör inte lycklig trots att livet varit bra. Den ligger knappast och tänker med mosad bakdel och smärtkramper "Ja men jag har ju ändå levt lyckligt"
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Eller snarare, att katten haft ett lyckligt liv är bara nått som ska bota människans eventuella skuldkänslor. Katten ifråga bryr sig föga.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Släpper man ut katten vid en stor väg så offrar man den. Det är människan som tar risken att katten dör en mycket plågsam död, det finns inget ursäktande i det utan det är att offra sitt djur. En katt som dör i vägkanten med svåra smärtor dör inte lycklig trots att livet varit bra. Den ligger knappast och tänker med mosad bakdel och smärtkramper "Ja men jag har ju ändå levt lyckligt"
Eh jaha? Men är det inte då så att släpper man ut katten, så offrar man den? För det kan ju hända andra saker ute som tar livet av katten?
Och det kan börja brinna i din lägenhet när du är ute, bokhyllan kan välta över den, den kan klämmas i dörren, drunkna i toaletten, gnaga sönder en elkabel, Eller du krockar med bilen påväg till utställning?
Då kan den ju nte heller komma undan? Hade den varit ute fri då så hade det aldrig hänt? Kan man säga att du offrade din katt då?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Eller snarare, att katten haft ett lyckligt liv är bara nått som ska bota människans eventuella skuldkänslor. Katten ifråga bryr sig föga.
Hur tänker en inlåst katt som brann inne då?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Mina hundar är lika mycket lösa som katterna...dom kan gå in o ut som dom vill så länge det inte är för kallt...men hundar är ju oftast mer präglade på människan än katten...katten är MER självständig än en "dum" hund...katter är inte flockdjur såsom hunden är...utan dom knallar lika gärna sin egen väg....

Jag har "offrat" en som bara försvann...men inte stänger jag in hundarna för det..inte skall dom "lida" för att den andra försvann.....
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Efetrsom innebrända katter inte är ens i närheten lika vanligt som överkörda katter så anser jag inte det vara en rättvis jämförelse.
En utekatt som tillfälligt är inne kan ju också brinna inne. Och hur tänker en utekatt vars hus har brunnit ner? Hände här i Örebro, grannarna fick mata katterna i flera veckor för att ingen ville ta sig an dom när ägaren brunnit inne.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Nä, men det är vanligt att folk får både 2-3-4 katter överkörda och bara skaffar nya hela tiden.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Efetrsom innebrända katter inte är ens i närheten lika vanligt som överkörda katter så anser jag inte det vara en rättvis jämförelse.
En utekatt som tillfälligt är inne kan ju också brinna inne. Och hur tänker en utekatt vars hus har brunnit ner? Hände här i Örebro, grannarna fick mata katterna i flera veckor för att ingen ville ta sig an dom när ägaren brunnit inne.
Jag har inga siffror på hur stor del av katter som far illa utomhus och på hur stor del som gör det innomhus....
Men oavsett hur vanligt det är, finns det ju alltid en risk att det ena eller andra ska/kan ske... och i vilket fall kan man då säga att man offrar katten?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Humelibumlan skrev:
Eh jaha? Men är det inte då så att släpper man ut katten, så offrar man den? För det kan ju hända andra saker ute som tar livet av katten?
Och det kan börja brinna i din lägenhet när du är ute, bokhyllan kan välta över den, den kan klämmas i dörren, drunkna i toaletten, gnaga sönder en elkabel, Eller du krockar med bilen påväg till utställning?
Då kan den ju nte heller komma undan? Hade den varit ute fri då så hade det aldrig hänt? Kan man säga att du offrade din katt då?

Egentligen ja, men ska man släppa ut katten så är det ens förb. plikt att se till att miljön är okej. Att släppa ut den i närheten av en stor väg är inte okej.
Här är det ytterst få saker som kan hända, toalocket är alltid stängt, eventuella vingliga bokhyllor och andra möbler är förankrade, inga dörrar finns att klämma sig i, och skulle den visa tendenser att bita på sladdar så finns det massor av saker att göra för att hindra det. Precis som man barnanpassar en bostad så kan man kattanpassa den. Det är nått man gör som uppfödare, väldigt viktigt med små bebisar hemma. Mitt klätterträd på 160 cm låg ner tills jag ansåg att det var okej för en liten att klara det fallet.
Jag ställer ju sällan mina, men katterna sitter inlåsta i en transportbur som är fastsatt i bältet. Det vanligaste i trafikolyckor med katter i bilen är att dom sticker för att dom varit lösa i bilen. Det är sällan dom dör. Fördelen är ju att en hund sitter ofta i bakluckan (inte alltid) och är mer utsatta än en katt som oftast sitter i baksätet.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag kan förstå MissFidelis tankegång. Släpper man ut ett djur (oavsett art) löst vid en trafikerad väg är det som att be om att djuret skall skadas av bilarna. Stänger jag in mina katter i lägenheten och med vilja lämnar en spisplatta på eller lämnar ljusen brinnandes är det att be om att de brinner inne.

Det finns mer och mindre säkra miljöer för djur. Väljer man att släppa ut sin katt nära en trafikerad väg väljer man att släppa ut den i en farlig miljö.

Stänger man in sina djur i ett hus/en lägenhet tillsammans med brinnande ljus stänger man in sina djur i en farlig miljö.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Humelibumlan skrev:
Jag har inga siffror på hur stor del av katter som far illa utomhus och på hur stor del som gör det innomhus....
Men oavsett hur vanligt det är, finns det ju alltid en risk att det ena eller andra ska/kan ske... och i vilket fall kan man då säga att man offrar katten?

Att offra gör man (tycker jag) när man medvetet utsätter katten för en mycket stor risk. Förnekar man riskerna så börjar man bli farlig.

Kan tänka mig att det handlar om nått tusental katter som varje år får sätta livet till på vägen, medans det kanske är ett tiotal som brinner inne. Men det är egna teorier och inget jag kar nån källa för.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Ja, iaf sålänge man inte är med och kan hålla koll. Dom katter som blir påkörda har ju knappast ägaren bredvid sig som försöker hindra.
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

MissFideli skrev:
Egentligen ja, men ska man släppa ut katten så är det ens förb. plikt att se till att miljön är okej. Att släppa ut den i närheten av en stor väg är inte okej.
Här är det ytterst få saker som kan hända, toalocket är alltid stängt, eventuella vingliga bokhyllor och andra möbler är förankrade, inga dörrar finns att klämma sig i, och skulle den visa tendenser att bita på sladdar så finns det massor av saker att göra för att hindra det. Precis som man barnanpassar en bostad så kan man kattanpassa den. Det är nått man gör som uppfödare, väldigt viktigt med små bebisar hemma. Mitt klätterträd på 160 cm låg ner tills jag ansåg att det var okej för en liten att klara det fallet.
Jag ställer ju sällan mina, men katterna sitter inlåsta i en transportbur som är fastsatt i bältet. Det vanligaste i trafikolyckor med katter i bilen är att dom sticker för att dom varit lösa i bilen. Det är sällan dom dör. Fördelen är ju att en hund sitter ofta i bakluckan (inte alltid) och är mer utsatta än en katt som oftast sitter i baksätet.
Jag har inte sagt att det är ok, men jag tycker inte det är att offra den för att man ger den en möjlighet till att leva ett liv den tycker om!
Att just du har anpassat ditt hem är ju en sak, men alla de som inte har det då? Är de så mycket bättre än någon som släpper ut en katt intill en väg?
 
Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Sol skrev:
Jag kan förstå MissFidelis tankegång. Släpper man ut ett djur (oavsett art) löst vid en trafikerad väg är det som att be om att djuret skall skadas av bilarna. Stänger jag in mina katter i lägenheten och med vilja lämnar en spisplatta på eller lämnar ljusen brinnandes är det att be om att de brinner inne.

Det finns mer och mindre säkra miljöer för djur. Väljer man att släppa ut sin katt nära en trafikerad väg väljer man att släppa ut den i en farlig miljö.

Stänger man in sina djur i ett hus/en lägenhet tillsammans med brinnande ljus stänger man in sina djur i en farlig miljö.
Ja... och släpper man ut katterna överhuvudtaget finns det olika risker oavsett närhet till väg/skog/rovdjur osv... Stänger man in dem finns det andra risker....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 644
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 597
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 061
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp