Bukefalos 28 år!

Språk i hästannonser

Sv: Språk i hästannonser

Tycker inte det är oseriöst. Men ska man sälja sin ex. dressyr häst 140tusen så väljer man nog inte att beskriva sin häst på det viset.

Tycker inte heller det är direkt oseriöst, men värre är när folk skriver typ "valack f. 98. brun med 4 vita strumpor. snäll i all hantering. tävlad LB/LB." (bara ett exempel med födelse år färg osv) Då får dom ju hellre skriva "puttinuttigt". ;)
Man blir inte direkt sugen på en häst där dom skriver så kort (i alla fall inte jag) för då verkar det som dom inte är så noga. Lixom att man inte lägger ner någon tid på annonsen.
 
Sv: Språk i hästannonser

Jag såg en annons om en ponny som skulle lånas ut och jag svarade på annonsen. Det stog "Det är en jätte fin ponny med mycket egen motor och vilja." lite senare i annonsen stog det också "Har gått medelsvår b hoppning och la i dressyr, var med i div. 1 lag i dressyr -09."

När min mamma svarade på annonsen visade det sej att det var en 22-årig ponny som hon ville skulle tävlas enbart i dressyr upp till LB. Jag fick ju bilden av att det var en ponny som skulle ut och tävlas i hoppning och dressyr och iaf upp til LB, LA i hoppning. :confused:

Får inte ni oxå bilden av det? :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Språk i hästannonser

Jag undrar om de som annonserar bara såhär:
Häst säljes och ett telefonnummer någonsin får sina hästar sålda. Har sett en hel del såna annonser genom åren.
Inga fakta öht så som ras, kön, ålder, inriktning eller nåt annat. :confused:

Men vad gäller att skriva 'gulligt' har jag inte problem med det. Jag söker ju inte tävlingshästar, så då tror jag man tittar på lite olika saker kanske. (men det finns ju givetvis gränser)
Däremot tycker jag enormt illa om de annonser där det står att om hästen inte säljs innan X så ska den slaktas. Eller Slakttid bokad om han inte är såld innan fredag. Usch! :mad:
 
Sv: Språk i hästannonser

knapplån


Texten i annonsen/olika varianter av vad jag hör:

Kräver rutinerad ryttare / går inte att rida på, vi är dåliga på att rida och kan inte med hästen, vi tror att alla andra än toppryttarna förstör hästar

aldrig halt / i alla fall inte under de två månaderna han stått på vårt handelsstall, eftersom vi inte kan se en hälta har vi inte upptäckt att han varit blockhalt under de fem år vi ägt honom, grattis idiot du gick på den där gamla!

har stark personlighet / är ouppfostrad

billig vid snabb affär / antagligen ännu billigare vid långsam affär - då vi är desperata att bli av med hästen.

endast till satsande ryttare / vi är inte så mån om att sälja, vi har missuppfattat hur hästmarknaden ser ut

4 åring, 150 000:- / du ska betala för vad den här hästen ännu inte har bevisat att den inte kan

mycket noga med att hästen hamnar i ett gott hem / Vi kommer ringa dig varje vecka under de nästkommande tio åren och även korsfästa dig om du skulle sälja hästen vidare


De här fraserna kan ju också betyda precis som det står, jag vill inte dra alla över en kam, men beroende på vad som står i resten av annonsen kan det hända att jag gör dessa tolkningar.
 
Sv: Språk i hästannonser

KL
Jag tycker en del av er verkar läsa annonser "som djävulen läser bibeln".
Det är inte lätt att skriva en annons som tilltalar alla, det märks verkligen i den här tråden. Tänk vad mycket trevliga hästar ni missar pga att ni är så kritiska mot annonstexterna. Men visst kan jag hålla med om att den del annonser är bristfälliga.

Jag tycker en bra annons innehåller följande:
* Hästens stam, ålder, mankhöjd, utbildningsståndpunkt.
* Släktingars meriter på mödernet (speciellt om det är en unghäst el. sto), men det går inte att skriva en hel uppsats, för då orkar väl folk inte läsa :D
* En bild på hästen från sidan. Givetvis är det optimala att det är en bild med bra bakgrund osv. En filmlänk är givetvis också jättebra att ha!

Det är omöjligt att få med ALLT i en annons. När jag hjälper någon att leta häst så läser vi annonser, kollar upp stammen så gott det går (tex på BLUP och på ridsportförbundets tävlingsdatabas m m). Ser det bra ut (=uppfyller köparens förväntningar och behov) ringer man på annonsen. Viktigt är att man som spekulant presenterar sig själv, vad man har för mål och vad man gjort tidigare, vilken tränare man har, tidigare hästar m m. Tycker både köpare och säljare att det låter ok så är det bara att åka och kolla! Inte speciellt avancerat, men det klart, man måste ju anstränga sig lite själv som köpare :angel: I den här tråden framgår ganska tydligt att många som letar häst anser sig vara "viktigare" än den som ska sälja hästen och att spekulanten har något slags övertag och företräde. Tråkig attityd tycker jag.

Till er som stör er på annonser:
-Om säljaren vill ha 150 000 kr för sin 4-åring: Inse att det är hästägarens häst, alltså bestämmer ägaren priset. Vill du inte betala det, åk inte och titta på hästen, så enkelt är det.
-Står det att hästen endast säljes till meriterad ryttare/satsande eller något sånt, ring inte på den om du inte har meriter. Väldigt enkelt, varför bli sur på det? Skulle inte tro att ryttare som har meriter blir sura på en sådan annons :angel:
-Varför tycker en del hästspekulanter att de har alla rättigheter i världen, medan hästägaren bara ska vara tacksam för att en omeriterad ryttare som "skulle ge hästen mat" vill ha hästen för "två och femtio och en halv flaska läsk"?

Mina åsikter i ett låååångt mail :o
 
Senast ändrad:
Sv: Språk i hästannonser

Måste bara kommentera detta... :D
4 åring, 150 000:- / du ska betala för vad den här hästen ännu inte har bevisat att den inte kan
Du kan också se det så här: Du ska betala för den talang som hästen har, men som köparen troligtvis inte kommer förvalta (för att vända lite på det).

endast till satsande ryttare / vi är inte så mån om att sälja, vi har missuppfattat hur hästmarknaden ser ut
Eller: Vi är seriösa uppfödare som har lagt mycket eftertanke och tid på att få fram den här fina hästen. Vi har även utbildat den fram till nu så den kan allt som den ska kunna för sin ålder, eventuellt bevisat det genom att visa den på unghästtest med bra resultat (bra resultat innebär klass 2 och uppåt). Nu vill vi att den som tar över (köper) är lika seriös som hästägare och ryttare. Dvs fortsätter att ta hand om hästen lika bra samt fortsätter att utbilda den i den takt som är "normen" för unghästar i Sverige så att hästen får chansen att visa sina kvalitéer på unghästtester och tävlingar.

mycket noga med att hästen hamnar i ett gott hem / Vi kommer ringa dig varje vecka under de nästkommande tio åren och även korsfästa dig om du skulle sälja hästen vidare
Eller så betyder det: Vi vill vara delaktiga i hästens fortsatta liv, eftersom vi är seriösa uppfödare. På det sättet får vi en uppfattning om vad vi ska tänka på med vår avel i fortsättningen (när man ser hur hästen fungerar i takt med utbildningen). Vi vill ha en god relation med den nya ägaren så att vi kan hjälpas åt om det blir problem i framtiden.

Kräver rutinerad ryttare / går inte att rida på, vi är dåliga på att rida och kan inte med hästen, vi tror att alla andra än toppryttarna förstör hästar
Kan betyda samma sak som det jag skrivit här ovanför. Kanske det är en unghäst och de kräver rutinerade ryttare om det ska bli något av dem, så enkelt är det. :)
 
Sv: Språk i hästannonser

"De här fraserna kan ju också betyda precis som det står, jag vill inte dra alla över en kam, men beroende på vad som står i resten av annonsen kan det hända att jag gör dessa tolkningar. "

Om du läste hela inlägget kanske du fick med dig att jag skrev detta längst ned. Det är ju den sammantagna informationen i annonsen som ger läsaren en bild av vad det är för någon häst som säljaren annonserat ut.

Den sammantagna bilden ligger sedan till grund för om läsaren känner något intresse av att ta reda på mer om hästen.

Jag tycker inte att man som köpare måste presentera sig själv utförligt när man ringer. Jag brukar tala om vad jag heter och var jag ringer ifrån, sedan brukar jag be säljaren att berätta om hästen. Om de inte vet vad jag kan eller vad jag vill ha hästen till, ökar de chansen att de beskriver hästen på ett sanningsenligt sätt. Efter att ha hört dem beskriva hästens temperament/förmåga etc, kan jag gärna berätta mer om vem jag är och vad jag önskar. Om hästen inte låter som att den passar mig brukar jag snabbt och trevligt förklara det, jag tycker att det är respektlöst att uppta säljarens tid med meningslöst småprat.

Det är till fullo köparens marknad, det är betydligt lättare att köpa en häst än att sälja en, och där är det upp till säljaren om de vill anpassa sig eller om de hellre har kvar hästen. Det lägger jag ingen värdering i. Om någon bara säljer till satsande ryttare så tolkar jag det som jag nämnt tidigare, som att de antingen hellre behåller hästen än säljer den till icke satsande ryttare, eller att de tror att de kan välja och vraka mellan kunderna - vilket är få förunnat.

När det gäller höga priser på unga hästar så kvittar det för min del om hästen har de kvaliteterna eller inte, jag handlar inte i den prisklassen vilket som. För mig får folk sätta vilka priser de vill, det är bara att gratulera om de får ut det (Naturligtvis finns det många talangfulla yngre hästar som säkert är värda mycket pengar, men det finns också många som bara ännu inte visat sina begränsningar).

Överlag tror jag att man vinner på en ärlig och konkret beskrivning av hästen, med ett foto där man kan se hur hästen ser ut (dvs inga huvudbilder, konstiga vinklar, täcken, taskig upplösning etc.).
 
Sv: Språk i hästannonser

"De här fraserna kan ju också betyda precis som det står, jag vill inte dra alla över en kam, men beroende på vad som står i resten av annonsen kan det hända att jag gör dessa tolkningar. "
Om du läste hela inlägget kanske du fick med dig att jag skrev detta längst ned. Det är ju den sammantagna informationen i annonsen som ger läsaren en bild av vad det är för någon häst som säljaren annonserat ut.
Jag läste det, men för det kan jag svara på dina tolkningar (speciellt eftersom du verkar tro att det är dina tolkningar som oftast stämmer, med vissa undantag)

Jag tycker inte att man som köpare måste presentera sig själv utförligt när man ringer. Jag brukar tala om vad jag heter och var jag ringer ifrån, sedan brukar jag be säljaren att berätta om hästen. Om de inte vet vad jag kan eller vad jag vill ha hästen till, ökar de chansen att de beskriver hästen på ett sanningsenligt sätt. Efter att ha hört dem beskriva hästens temperament/förmåga etc, kan jag gärna berätta mer om vem jag är och vad jag önskar. Om hästen inte låter som att den passar mig brukar jag snabbt och trevligt förklara det, jag tycker att det är respektlöst att uppta säljarens tid med meningslöst småprat. Ja, håller med om att det är onödigt att ta upp säljarens tid i onödan. Men vem har sagt att du måste dra hela din CV det första du gör när du ringer upp? Fast o andra sidan kan man se det så här också: Om du från början talar om att du inte har några meriter och att du inte vill betala mer än XX kr för hästen så behöver inte säljaren ödsla tid på att berätta om sin häst för dig :idea:

Det är till fullo köparens marknad, det är betydligt lättare att köpa en häst än att sälja en, och där är det upp till säljaren om de vill anpassa sig eller om de hellre har kvar hästen. Det lägger jag ingen värdering i. Om någon bara säljer till satsande ryttare så tolkar jag det som jag nämnt tidigare, som att de antingen hellre behåller hästen än säljer den till icke satsande ryttare, eller att de tror att de kan välja och vraka mellan kunderna - vilket är få förunnat. Fast jag tycker faktiskt att du lägger en värdering i att en del hästar kostar "mycket" pengar. Du tycker att det är negativt och antyder att säljaren inte har förstått att det är "till fullo köparens marknad". Det kan aldrig bli köparens marknad till fullo eftersom det är hästens ägare (säljaren) som bestämmer i slutänden.

När det gäller höga priser på unga hästar så kvittar det för min del om hästen har de kvaliteterna eller inte, jag handlar inte i den prisklassen vilket som. För mig får folk sätta vilka priser de vill, det är bara att gratulera om de får ut det (Naturligtvis finns det många talangfulla yngre hästar som säkert är värda mycket pengar, men det finns också många som bara ännu inte visat sina begränsningar). Just att det kvittar för dig om hästen har de kvaliteterna eller inte gör ju dig till en köpare som många seriösa uppfödare inte vill sälja till. Om du ändå inte handlar hästar i den prisklassen så behöver du ju inte störa dig på de annonserna heller? Det är som att gå in i hos en bilhandlare som bara säljer lyxbilar fast man har tänkt köpa en mopedbil och sedan gå runt och klaga på priserna.
Överlag tror jag att man vinner på en ärlig och konkret beskrivning av hästen, med ett foto där man kan se hur hästen ser ut (dvs inga huvudbilder, konstiga vinklar, täcken, taskig upplösning etc.). Absolut, är det någon som tycker annorlunda?

Mina svar är gröna :p
 
Senast ändrad:
Sv: Språk i hästannonser

Åh herreminje! Undrar vad föräldrarna skulle säga om det helt plötsligt dök upp tre extra barn till frukosten. :eek:
 
Sv: Språk i hästannonser

Du projicerar åsikter på mig som jag inte har uttryckt.

Jag har inte sagt att en häst inte får kosta, som jag skrev kan det vara så att många hästar är värd sin slant. Dock skrev jag att jag inte kommer att betala 150 000kr för en häst, vilket inte är en värdering, det är bara så att jag inte har den summan pengar och därför varken intresserar mig för sådana annonser eller ringer på sådana hästar, egalt om det är ett marknadsenligt pris eller inte.

Jag prutar aldrig - därför ringer jag inte på sådant jag inte har råd med. Står det inget pris i annonsen är det bland det första jag frågar.

Och min tolkning om att de som vill välja kunder - per automatik då hellre har kvar hästen än säljer den till någon som inte uppfyller deras kriterier, står jag fast vid. Det är ju precis vad de själva har skrivit i klartext. Jag har ingenting emot om folk väljer att göra på det viset, det berör inte mig personligen på någotvis.

Jag stör mig inte på annonser (utom möjligtvis när det inte står ungefär var i landet hästen finns), jag blir road av dem ganska ofta, intresserad av dem ibland, men om jag vill köpa häst så finns det så väldigt många därute, så om jag tror att ngt inte passar mig, så är det bara att vänta tills det perfekta dyker upp.
 
Sv: Språk i hästannonser

Precis, tror inte direkt dom är informerade om detta ,jag hade inte blivit speciellt glad som förälder..:grin:
 
Sv: Språk i hästannonser

*KL*

Det finns inget värre för mig än när de lägger ut bilder på hästens far!!!
Så som jag gör ibland bara tittar runder utan att egentligen söker något så får man syn på en otroligt vacker häst och klickar upp annonsen:
1-åring, sto, e:...... u:....osv... och där bilden visar ant. hästens mor eller far. Irriterande!!!!!! :crazy:
 
Sv: Språk i hästannonser

Eller när de skriver att saluhästen är halvsyskon till någon riktigt bra häst och det visar sig att de är efter samma hingst...hallå? Hade de varit undan samma sto hade det kanske varit intressant.;)
 
Sv: Språk i hästannonser

Ja, eller hur? :D

Eller när den arma 17-åriga hästen som gick lätt B för tolv år sedan beskrivs som "svårklassämne". :eek:
 
Sv: Språk i hästannonser

*kl*

Det är verkligen intressant att läsa om hur folk tolkar annonser...och samtidigt lite skrämmande.
Jag sålde två hästar förra året och skrev då en hyffsat utförlig annons. Inget gulliplutt eller sånt, men det stod med t.ex. att hästen kunde busa och bralla, samtidigt som den är som en väluppfostrad hund att hantera o.s.v. Lite om små olater, som inte kommer ivägen utan bara finns där... De som tolkat in så mycket i annonsen som en del verkar göra måste sett jävulen själv i hästen.
Måste finnas fler som helt enkelt bara försöker beskriva hästen så gott det går bra som dåligt?
Eller så måste jag bli mer kritisk när jag läser annonser. :D
 
Sv: Språk i hästannonser

*KL*

Det finns inget värre för mig än när de lägger ut bilder på hästens far!!!
Så som jag gör ibland bara tittar runder utan att egentligen söker något så får man syn på en otroligt vacker häst och klickar upp annonsen:
1-åring, sto, e:...... u:....osv... och där bilden visar ant. hästens mor eller far. Irriterande!!!!!! :crazy:

Ja sånt kan också vara väldigt irriterande, man blir confused av alla dessa annonser.

När jag skulle köpa ponny för flera år sedan hittade jag en jätte bra annons trodde jag.
Visade den för mamma , hon tyckte den verkade bra.
Vi åkte ner till skåne där hästen stod.
Det stod i annonsen, en mycket smäcker häst med hoppförmåga utöver det vanliga.Även mycket väluppfostrad och en mycket bra nybörjarhäst.
Stod även att det var en arab korsning av något slag.
Ja jisses, när vi kom ner var det inte över förväntingarna kan jag säga :grin:.
Vi gick ner till hagen där alla deras hästar stod, kom ihåg det så väl.
Ägaren hade föjlt med ner till den nerbetade lilla hagen , där tre hästar stod.
Jag väntade på helspänn.

Ägaren pekar och skriker efter hästen , jag står en lång stund och betraktar hästen som kommer fram , säger inte ett ljud,besvikelsen var stor kan jag säga.
En stor klumpig häst , som liknade mer en nordsvensk än en arab tyckte jag som 14 åring.

Efter detta tar vi in henne i stallet, och hon står absolut inte stilla, rullar med ögonen och ser almänt stressad ut.

Vi går ut i paddocken , tjejen som har ridit henne istället för ägaren frågar om hon ska rida först, för att visa upp henne, och jag nickar till.
Paddocken ligger i en brant neförsbacke och är omöjlig att rida ordentligt i.
Hon rider ett par varv, så gott hon kan, skänklar på hästen så gott det går.
Vill du se henne hoppa över något litet hinder frågar tjejen, ja nickar.
De hade satt upp små kryss på långsidorna av banan, trodde det skulle bli lite action , men icke sann icke här springer vi sidan av hindret eller stannar.

Tyckte väldigt synd om tjejen som satt på och skulle visa upp en häst som inte fanns , bättre att tala sanning istället för att människor kommer 20-30 mil och ännu längre för att kolla på en häst som inte ens existerar.
Eller kanske de såg hästen på ett annat sätt än vi gjorde , man vet aldrig.:confused:

Kan säga att det inte blev denna häst ,fastän det var ett charmtroll:),men om jag skulle köpa charmtroll hade jag nog köpt varenda häst!!
 
Senast ändrad:
Sv: Språk i hästannonser

KL

Störigt och störigt, man får ju ofta svar utifrån vad man har att sälja/ur man saluför sin produkt.

Mest intressant tycker jag det är när man lagt in bilder som verkligen inte speglar uppgifterna i annonsen, säger en hel del om kunskaperna hos säljaren..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 633
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 639
Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 705
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp