Bukefalos 28 år!

Språk i hästannonser

Sv: Språk i hästannonser

*KL*

Att sälja en häst kanske har varit ett beslut under mycket jobbiga former, och det kan som sagt medföra en stor sorg över att ta ett sådant beslut. Och handen på hjärtat, de flesta av oss ser ju vår häst som en ögonsten, sitt hjärta, osv. Visst sjutton är det en jobbig process för en säljare, och speciellt om säljaren inte gör detta regelbundet utan säljer därför att det är ett måste.

Jag tror därför att annonserna många gånger speglar säljaren helt enkelt, kanske lite mer än hästen. Däremot tror jag inte att man ska rädas kolla såna hästar också, men att åka långa vägar känns väl inte lockande kanske då känns det som man vill ha lite mer kött på benen.

Jag skriver under på det här. Jag skulle inte strunta i att titta på en häst bara för att annonsen är skriven på ett visst sätt.
 
Sv: Språk i hästannonser

KL

Herregud vad folk stör sig på mycket saker.

Som någon nämnt tidigare har jag inga som helst problem med att folk skriver "åter till salu pga oseriös köpare" det finns folk som har stenkoll på vilka hästar som ligger ute på nätet, dyker då en häst upp igen kan man ju börja undra. Dock föredrar jag själv att inte plocka bort annonsen innan hästen verkligen är såld.

BVSA och REA har jag inget emot då jag köpt lite hästar som "projekt" ibland dessa annonser kan då alltså locka istället för att avskräcka ;)

Säljer endast till rätt ryttare osv tycker jag enbart är sunt jag har fått neka flertalet spekulanter på hästar jag haft till salu där men VET att det inte kommer fungera även om spekulanterna tror det.

Det jag möjligtvis kan störa mig på är folk som "förskönar" sina hästar alltså det låter som dom säljer ett superämne medans det i själva verket är en högst medioker häst.

Som säljare däremot finns det nog mer som jag stör mig på men det är en helt annan diskussion :D
 
Sv: Språk i hästannonser

Ja, jag gjorde det förr också!

Men jag har släppt det där nu. Man kan vara supervass på att rida utan att vara duktig i svenska. Har tittat många ggr på hästar till salu på en försäljnings och tillridningsgård där två duktiga tjejer tävlar på SM-nivå men där de stavar som krattor. Vet också en annan som rider som inte kan stava så bra.

Å ena sidan finns det stavningsprogram å andra sidan så förstår man oftast vad som menas, och det är ju hästen man köper, inte stavningen...

Fast det är klart, det finns ju en gräns för mig också; Det känns inte så säljande med annonstexter som denna:

Min fina bebiz e nu till salu. Hon e 13 jordsnurr och e jätefin. Ja vill ha 13.000 för na. Sadel å trens fins oxå. Säljer na bara fö ja ä för stor och papa vill inte betala mer nu. Hör av er! Kramizzzzz!!!!

Visserligen kanske man missar en superhäst, smålands finaste, snällaste, läromästare som varit söndergosad och jätteälskad och därmed ett kanonköp, men det lockar inte, det gör det faktiskt inte.

Det är inte lätt det där med annonser!


Jag har läst en annons där en travhäst säljs, men är skriven på väldigt dålig svenska, och då är det en svensk travtränare som skrivit annonsen. Även läst en annons om en tinker som också är skriven på väldigt dålig svenska. Jag har ingen aning om det är invandrare eller svenska som skrivit, för annonsen går nästan inte förstå.
Har man problem med att skriva, oavsett om man är svensk eller inte, tycker jag man tar hjälp. Jag skulle aldrig ringa på en annons där jag knappt förstår vad som skrivs.
 
Senast ändrad:
Sv: Språk i hästannonser

kl

Stör mig på folk som skriver några rader om hästen, och sen kopierar den texten och klistrar in den 3-4 ggr i annonsfältet så det ser ut som jättemycket text, även om det är samma 4 rader som kopierats flera ggr. Fattar inte poängen med det.

Ogillar även när folk skriver att de bara säljer till någon som bor nära dem. Visst, vissa kanske har goda intentioner, men det tänds direkt en varningslampa när jag läser sånt och tänker att man aldrig kommer bli av med ägaren för denna ska komma och titta till hästen hela tiden och ska ha åsikter om dittan och dattan.

"Multitalang", "ämne för de stora klasserna", "enorm kapacitet", "mycket lovande", "nästa stora stjärna". Det bara forsar in annonser med dessa lovord, ofta hästar som rent krasst inte är mer än medelmåttor.

"Startad 110 cm men kapacitet för mycket mycket mer" och sen ett pris som om hästen gått internationellt 140 med vinster.

Ogillar när folk uppenbarligen använt google translate för att översätta till svenska, vilket ofta resulterar i att man knappt fattar något. Då är det bättre att man faktiskt skriver på engelska så potentiella köpare kan skaffa sig en bättre uppfattning om vad det är för typ av häst, istället för att försöka lista ut om personen säljer en häst eller en lama.

Ser det inte som oseriöst, men störs lite av när folk skriver annonsen som om det var hästen som skrev. "Min matte har inte tid för mig längre så nu söker jag ett nytt hem."

Folk som inte kan använda punkt, komman och stor bokstav i början av meningen.

Annonser där det är uppenbart att det är barn som skrivit annonsen, långrandigt formulerat med tillhörande stavfel osv.

Folk som skryter om hur bra de har rehabiliterat en fd problemhäst och hur duktiga de är osv osv. Jag vill veta hur hästen är, inte hur duktigt säljaren är...

När folk hänvisar till att andra människor tycker hästen ser lovande ut. "Sven Svensson prisar hans rörelser och anser att..." osv osv, ofta vet man knappt vilka dessa människor är de hänvisar till. Det är sånt man kan ta med specifika intressenter om man tycker det är väsentligt.

Även hästar som sas säljs på rea. "Passa på, priset gäller denna helgen!", snälla, det är levande individer vi säljer, inte gamla mattor..

Ha ha ha! Håller helt med på alla punkter. Faktum är att jag får upp specifika annonser i huvudet jag läst ganska nyligen när jag läser ditt inlägg.

Men...trots att man skriver annonstext med bilder och film som en riktig stjärna så får man inget sålt ändå. Dags att sänka priset och rea bort guldklimpen alltså...med tanke på att man i övrigt gjort alla rätt. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 633
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 639
Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 705
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp