Bukefalos 28 år!

Språk i hästannonser

Sv: Språk i hästannonser

Jag stör mig otroligt mycket på annonser som är skrivna helt i versaler, eller skrivna utan riktiga meningar med kommatecken och punkter.

Men värst av allt är annonser där det står 'rea' eller 'utförsäljning' eller nåt liknande. Såg en idag som hade rubriken "sommarrea".
Jag skulle aldrig köpa en häst som var på "rea", det är inget uttryck som passar för levande djur.
 
Sv: Språk i hästannonser

KL

Vad de flesta av er är onödigt och lite tramsigt hårda av er! Det är nästan roande att läsa om hur några av er hårddrar tolkningar av vanlig annonstext och ondgör er över det; tydligen får man dra vilka växlar man vill på annonstext men inte skriva vanlig annonstext :confused:

"Säljes igen pga oseriös köpare" är ju en vanlig rad för att folk inte ska tro att hästen är svårsåld eller till salu med en gång, igen, av köparen.

"Charmig och en riktig personlighet" är väl en positiv egenskap, i alf i min värld! Har träffat ett fåtal riktiga charmtroll som har riktigt häftiga personligheter, äger själv en sådan, och skulle def. skriva det i en annons.

"bvsa" sticker lite i ögat, men jag tänker att det kanske står så för att slippa de där hemska människorna som mejlar och mejlar och mejlar men som sedan aldrig kommer till skott. Men då föredrar jag annonstexten "Brevvänner undanbedes", den känns ärligare.

Och hade jag sysslat med avel hade jag nog också velat sälja till meriterade ryttare. Inte kul att syssla med tävlingsavel om hästarna aldrig kommer till banorna utan skuffas runt i skogen.

Och "rea" kan jag stå ut med om det är ett jättestort avelsställe, typ runt 30 hästar om året, eller mer. Bara det är ett seriöst och välrenommerat ställe.

Men det är inte jättekul att få missvisande info. Själv körde jag "bara" 10 mil för att provrida en "tävlingshäst" (island) som var oskodd, inte blivit riden på över ett halvår, som passade i skritt(!) och tölt, knappt kunde trava och gick i korsgalopp och som inte hade en muskel att kunna gå i någorlunda rätt form, inte gick att få dräktig och som de skulle ha 75.000 för.... Kul jul...
 
Sv: Språk i hästannonser

KL
Men det är inte jättekul att få missvisande info. Själv körde jag "bara" 10 mil för att provrida en "tävlingshäst" (island) som var oskodd, inte blivit riden på över ett halvår, som passade i skritt(!) och tölt, knappt kunde trava och gick i korsgalopp och som inte hade en muskel att kunna gå i någorlunda rätt form, inte gick att få dräktig och som de skulle ha 75.000 för.... Kul jul...


Min kompis körde 40 mil enkel väg för att kika på ett sto. Väl framme fick hon inte rida henne....:crazy: - men hon skulle få låna hem henne på prov...
Det var bara att vända de 40 milen hem igen efter att ha klappat på hästen i hagen...
(Jag skulle ha skickat en räkning på bensinkostnad !)
 
Sv: Språk i hästannonser

Det som retar mig allra mest är när folk lägger ut hästar för att kolla intresset;
`Jag lägger nu ut mitt uuuuunnnddddeeerrrbaaaara sto för att kolla intresset men hon säljs absolut inte till vem som helst!`
Jaha?! Ska man böna och be om att få köpa hästen eller?
Skulle aldrig ringa på en sådan annons!!!!!
 
Sv: Språk i hästannonser

Men det är inte jättekul att få missvisande info. Själv körde jag "bara" 10 mil för att provrida en "tävlingshäst" (island) som var oskodd, inte blivit riden på över ett halvår, som passade i skritt(!) och tölt, knappt kunde trava och gick i korsgalopp och som inte hade en muskel att kunna gå i någorlunda rätt form, inte gick att få dräktig och som de skulle ha 75.000 för.... Kul jul...

:eek::eek::eek: Är du sann?
 
Sv: Språk i hästannonser

Efter att en tid läst en del hästannonser på olika sidor, förundras jag över det språk många använder i annonserna. Exempel:

Jag måste nu sälja min tjej...

Söt halvblodsflicka...

Busig men charmig kille till salu...

Personligt och trevligt eller totalt oseriöst? Själv tycker jag att det låter oseriöst och faktiskt lite sjukt... :cool:

Jag tycker det låter mänskligt och personligt :) Ger intrycket av att hästen i fråga verkligen har betytt mycket för ägaren.

Kan väl ge ett oseriöst intryck, men det beror ju på hur hela annonsen i övrigt är utformad. En överseriös och "robotskriven" annons hade inte lockat mig lika mycket som "Busig ponnyvalack.."
 
Sv: Språk i hästannonser


Vad menar du? :(

Jo, jag körde tio mil för att testa en sådan häst men i telefonen lät det helt annorlunda. Jag skulle få provrida en tävlingshäst med enorm action och frambenslyft, lite otränad tölt men taktfast osv...
 
Sv: Språk i hästannonser

Ta det nu inte bokstavligen, men jag förstår att du är besviken skulle jag säkert också ha varit. Men ett råd från mig till dig, ta reda på om det finns några referenser på hästen och då gärna någon instruktör som kan uttala sig om hästen innan du far. För visst kan en häst vara oriden, men kvaliteter syns ändå igenom och det syns på hästen vad som kommer att ske med mer träning i de flesta fall.

Det är så tråkigt när ägaren själv inte har en susning om vilken kvalitet som objektet besitter, då kan det vara bra med en referens. Bra är ju också om denne har lite omtalad erfarenhet också.
 
Sv: Språk i hästannonser

Bra tips faktiskt!

Men hon har en rätt seriös hemsida, har sysslat/sysslar med avel och har en egen godkänd och visad hingst. Har också haft ridskola, turridning mm så jag trodde henne faktiskt, när hon sa vilka (för jag provred två hästar, den andra lika oriden men 10.000 kronor billigare) hästar hon sålde blev jag naturligtvis sugen på att titta närmare.

Och det KAN absolut vara så att dessa hästar hade superkvalitéer och hade haft stora möjligheter att gå riktigt långt på banorna med lite styrka, balans och träning. Och det var JAG som satt där och märkte/fattade/hade inte kunskap till att se och upptäcka det. Lång näsa åt mig liksom. Men hur som helst kan jag nog nästan sätta min nästa månadslön på att den för 75.000 inte var värd 75.000 i det skicket :D

(Jag ska svara på ditt PM!)
 
Sv: Språk i hästannonser

Det där med brevvänner gör mig lite nervös, tänk om man frågar lite och inser att nej, tyvärr den hästen vill jag inte ha, då kommer kanske säljaren tycka att man inte skulle hört av sig...
 
Sv: Språk i hästannonser

*kl*

"Jag måste nu sälja min tjej...

Söt halvblodsflicka...

Busig men charmig kille till salu..."

...stör mig inte alls faktiskt. Jag gillar när folk har en relation till sin häst. Däremot blir jag tokig på annonser där man utelämnar basic information som ålder, mankhöjd, ras eller härstamning. Nu är jag egentligen inte intresserad av det sistnämnda, men jag tycker att det ska stå med så att jag som köpare har en chans att kolla upp prestationer i släkten. Har märkt av en tendens de senaste veckorna i annonserna här på Buke att utelämna mankhöjden på ponnier (!!), man skriver vilken kategori de tillhör istället. Hallå, det kan ju skilja tio centimeter! Jag kan tänka mig att köpa en D-ponny på 147 cm i mankhöjd, men knappast en på 139. Meriter tycker jag är viktigt, men att skriva "hästen har gått LB/LB" är ju också helt ointressant. Vaddå "har gått"? Ja, jag och min häst kan också masa oss runt en bana på 100 cm men inte fan hade vi blivit placerade... Då har min häst också "gått LB" men frågan är hur intressant det är i sammanhanget. Då är det väl bättre att skriva "Har gått LB/LB i år med 10 placeringar". Tycker jag.

"Bättre pris till rätt köpare" bortser jag helt ifrån, det betyder absolut ingenting i mina ögon mer än att man möjligen kan pruta om man kommer bra överens med säljaren. "Säljes till högstbjudande" gör mig irriterad, för det första så vill jag veta vilken prisklass säljaren har tänkt sig och för det andra så auktionerar man inte ut djur som privatperson. "Brevvänner undanbedes" tycker jag är helt okej - om det finns ett telefonnummer man kan ringa direkt i annonsen. Blir också misstänksam när folk, på annonssidor där man ska fylla i sitt namn, skriver in en eller två initialer, förmodligen för att jag kände en kvinna av mycket tvivelaktigt slag som alltid undertecknade sina annonser med initialer och aldrig sa sitt efternamn.

Men det som framför allt får mig att inte ens titta på en annons är när den är skriven i jag-form, i versaler eller om det inte finns bild alternativt bara finns en extremt dålig bild. Jag vill faktiskt se hästen för att kunna bilda mig en uppfattning, på en gång. "Bilder finns vid seriöst intresse", jaha, men jag vet väl inte om jag har ett seriöst intresse om jag inte får se en bild? Vad har du att dölja om du inte kan lägga ut bilden direkt?

Jag gillar annonser där jag får veta: Namn, ras, ålder, stam, mankhöjd, pris. Eventuella meriter, relevant sjukdomshistorik (skiter i om hästen var lite halt i höger fram när den kom in i hagen för fem år sedan, men jag vill veta om den har haft fång, kolik eller har lösa benbitar t.ex.). Kort beskrivning av hästens egenskaper inkl. eventuella olater, både under ryttare och från marken. Vill också veta kort vad hästen har använts till det senaste året och om den har några "dolda talanger", t.ex. om den har blivit körd. Slutligen så vill jag se en bra bild på hästen. Stort plus för film där hästen visas.
 
Sv: Språk i hästannonser

Just det där med bilder vid eriöst intresse har jag också funderat över... Känns väldigt konstigt, eller ja, jag förstår inte syftet.
 
Sv: Språk i hästannonser

KL

Något jag stör mig på i annonser är när det är skrivet på väldigt dålig svenska. Speciellt när namnet på annonsören är svenskt men det ser ut att vara skrivet av nån som nyss lärt sig svenska.

Att det står "ska nu sälja mina fina tjej" eller "Måste nu sälja den här fina killen" gör mig ingenting. Inte heller om det står att hästen har personlighet då det gör hästen intressantare för mig.

Annonser jag också stör mig på är "Sto. 8 år. Riden och körd." Jaha? Men sen då?

Sen tycker jag faktiskt att man kan lägga in en bild i annonsen. Och en bra bild. Inte bara huvudbild, där hästen kanske har ledsna ögon, har täcke på sig som täcker nästan hela hästen...
 
Sv: Språk i hästannonser

Det där med brevvänner gör mig lite nervös, tänk om man frågar lite och inser att nej, tyvärr den hästen vill jag inte ha, då kommer kanske säljaren tycka att man inte skulle hört av sig...

Nervös ska du då rakt inte bli! En säljare ska/kan gott kosta på sig ett och ett annat mejl och förklara mer om hästen. Men det tycks finnas en viss kategori av köpare som liksom aldrig kommer till skott utan mejlar, mejlar och frågar, vinklar och grejar. Och sedan blir det inget. Och det gäller inte bara hästar, utan husvagnar, bilar, ja, allt!

Men svara på ett par mejl tycker jag att man får göra! Så snorkig behöver man inte vara. Personligen föredrar jag att dra allt över telefonen, det är lite smidigare och man kan förtydliga, betona osv och man hör reaktioner och kan förklara lite till osv. Men det är för att jag själv föredrar telefon.
 
Sv: Språk i hästannonser

KL

Något jag stör mig på i annonser är när det är skrivet på väldigt dålig svenska. Speciellt när namnet på annonsören är svenskt men det ser ut att vara skrivet av nån som nyss lärt sig svenska.
...

Ja, jag gjorde det förr också!

Men jag har släppt det där nu. Man kan vara supervass på att rida utan att vara duktig i svenska. Har tittat många ggr på hästar till salu på en försäljnings och tillridningsgård där två duktiga tjejer tävlar på SM-nivå men där de stavar som krattor. Vet också en annan som rider som inte kan stava så bra.

Å ena sidan finns det stavningsprogram å andra sidan så förstår man oftast vad som menas, och det är ju hästen man köper, inte stavningen...

Fast det är klart, det finns ju en gräns för mig också; Det känns inte så säljande med annonstexter som denna:

Min fina bebiz e nu till salu. Hon e 13 jordsnurr och e jätefin. Ja vill ha 13.000 för na. Sadel å trens fins oxå. Säljer na bara fö ja ä för stor och papa vill inte betala mer nu. Hör av er! Kramizzzzz!!!!

Visserligen kanske man missar en superhäst, smålands finaste, snällaste, läromästare som varit söndergosad och jätteälskad och därmed ett kanonköp, men det lockar inte, det gör det faktiskt inte.

Det är inte lätt det där med annonser!
 
Sv: Språk i hästannonser

Jag tror att det är vanligt med "säljes med sorg i hjärtat" och "nu ska vi sälja vår ögonsten" på ponnyannonser för att det faktiskt är så.
Barn växer ur ponnyer och vill de då fortsätta att rida och utvecklas måste de sälja den de har. Är det då en ponny hela familjen kärat ner sig i (oftast är det trevliga ponnysar) så är det en jättestor sorg den dagen man är tvungen att sälja.
För min del säger det att familjen/barnet har haft stor glädje av sin ponny, och hintar om att det är en trevlig individ. Sen är alla barn och ponnyer olika, och alla kan inte gilla alla.

På stor häst är det inte ok.
 
Sv: Språk i hästannonser

kl

Stör mig på folk som skriver några rader om hästen, och sen kopierar den texten och klistrar in den 3-4 ggr i annonsfältet så det ser ut som jättemycket text, även om det är samma 4 rader som kopierats flera ggr. Fattar inte poängen med det.

Ogillar även när folk skriver att de bara säljer till någon som bor nära dem. Visst, vissa kanske har goda intentioner, men det tänds direkt en varningslampa när jag läser sånt och tänker att man aldrig kommer bli av med ägaren för denna ska komma och titta till hästen hela tiden och ska ha åsikter om dittan och dattan.

"Multitalang", "ämne för de stora klasserna", "enorm kapacitet", "mycket lovande", "nästa stora stjärna". Det bara forsar in annonser med dessa lovord, ofta hästar som rent krasst inte är mer än medelmåttor.

"Startad 110 cm men kapacitet för mycket mycket mer" och sen ett pris som om hästen gått internationellt 140 med vinster.

Ogillar när folk uppenbarligen använt google translate för att översätta till svenska, vilket ofta resulterar i att man knappt fattar något. Då är det bättre att man faktiskt skriver på engelska så potentiella köpare kan skaffa sig en bättre uppfattning om vad det är för typ av häst, istället för att försöka lista ut om personen säljer en häst eller en lama.

Ser det inte som oseriöst, men störs lite av när folk skriver annonsen som om det var hästen som skrev. "Min matte har inte tid för mig längre så nu söker jag ett nytt hem."

Folk som inte kan använda punkt, komman och stor bokstav i början av meningen.

Annonser där det är uppenbart att det är barn som skrivit annonsen, långrandigt formulerat med tillhörande stavfel osv.

Folk som skryter om hur bra de har rehabiliterat en fd problemhäst och hur duktiga de är osv osv. Jag vill veta hur hästen är, inte hur duktigt säljaren är...

När folk hänvisar till att andra människor tycker hästen ser lovande ut. "Sven Svensson prisar hans rörelser och anser att..." osv osv, ofta vet man knappt vilka dessa människor är de hänvisar till. Det är sånt man kan ta med specifika intressenter om man tycker det är väsentligt.

Även hästar som sas säljs på rea. "Passa på, priset gäller denna helgen!", snälla, det är levande individer vi säljer, inte gamla mattor..
 
Sv: Språk i hästannonser

Nervös ska du då rakt inte bli! En säljare ska/kan gott kosta på sig ett och ett annat mejl och förklara mer om hästen. Men det tycks finnas en viss kategori av köpare som liksom aldrig kommer till skott utan mejlar, mejlar och frågar, vinklar och grejar. Och sedan blir det inget. Och det gäller inte bara hästar, utan husvagnar, bilar, ja, allt!

Men svara på ett par mejl tycker jag att man får göra! Så snorkig behöver man inte vara. Personligen föredrar jag att dra allt över telefonen, det är lite smidigare och man kan förtydliga, betona osv och man hör reaktioner och kan förklara lite till osv. Men det är för att jag själv föredrar telefon.


Jag har aldrig själv sålt så har liksom inte träffat på den kategorin :P kanske därför jag nojar över att vara en sån. Jag börjar gärna med ett eller ett par mejl för att få svar på enkla basfakta som kan saknas i annonsen samt att få ett hum om hur säljaren är.
 
Sv: Språk i hästannonser

*KL*

Att sälja en häst kanske har varit ett beslut under mycket jobbiga former, och det kan som sagt medföra en stor sorg över att ta ett sådant beslut. Och handen på hjärtat, de flesta av oss ser ju vår häst som en ögonsten, sitt hjärta, osv. Visst sjutton är det en jobbig process för en säljare, och speciellt om säljaren inte gör detta regelbundet utan säljer därför att det är ett måste.

Jag tror därför att annonserna många gånger speglar säljaren helt enkelt, kanske lite mer än hästen. Däremot tror jag inte att man ska rädas kolla såna hästar också, men att åka långa vägar känns väl inte lockande kanske då känns det som man vill ha lite mer kött på benen.
 
Sv: Språk i hästannonser

Jag tror att det är vanligt med "säljes med sorg i hjärtat" och "nu ska vi sälja vår ögonsten" på ponnyannonser för att det faktiskt är så.
Barn växer ur ponnyer och vill de då fortsätta att rida och utvecklas måste de sälja den de har. Är det då en ponny hela familjen kärat ner sig i (oftast är det trevliga ponnysar) så är det en jättestor sorg den dagen man är tvungen att sälja.
För min del säger det att familjen/barnet har haft stor glädje av sin ponny, och hintar om att det är en trevlig individ. Sen är alla barn och ponnyer olika, och alla kan inte gilla alla.

På stor häst är det inte ok.

Jag håller inte alls med er som är emot "med sorg i hjärtat", "min ögonsten" mm. Jag tycker snarare om att ägaren lägger lite känslor i annonsen, visar att man tycker om hästen. Det säger mig att det är en häst som har förmåga att göra sig omtyckt.
Och det kanske beror lite på hur man är själv. För den som inte tänker på sin egen häst i sådana termer ser det säkert bara larvigt ut. Men jag kunde mycket väl skriva "min prinsessa" el dyl i en annons om min häst och då är jag snart 50 bast :cool:

I övrigt, en formulering som man ofta ser i engelskspråkiga annonser är "for sale through no fault of his own". Det tycker jag är så himla bra, och saknar en svensk motsvarighet. Sammanfattar att det ligger en massa bakom beslutet att sälja, men att man behöver inte fundera över att det skulle ha med själva hästen att göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 633
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 639
Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 705
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp