Sprenger Bow balance v/s Freejump pro

Otis

Trådstartare
Fundrar på investera i nya stigbyglar. Funderar på Freejump Pro.

Rider i dagsläget i mina ledade Sprenger , har även Sprenge bow balance men är inte alls nöjd med dom.
Tror det beror på den breda plattan, är sköna men jag får lite svårt att trampa ned hälen, upplever dock att skänkeln blir stadig. Problemet är att mina fötter domnar, jätteskumt.
Vill nu inte riskera att få samma problem om jag köper ett par freejump pro, plattan är ju bred där också...

Ni som har erf av bägge, dela gärna ed er av för resp nackdelar.
 
Jag har inte testat Sprenger, men har Soft Up Pro. Min kompis som brukar hoppa min häst har Sprenger, men sedan hon testade mina Soft Up så vill hon inte använda några andra stigbyglar. Hon tycker att hon får mycket bättre vinkel på foten och bättre grepp i Soft Up:erna.
 
Jag tycker det är lite som att jämföra äpplen och päron.
Sprenger är väldigt ledade, ger bra stötdämpning och hjälper ryttaren att hitta ett bra/naturligt tramp i stigbygeln.
Soft Up är stumma men ger istället ett otroligt bra grepp och håller foten "på plats" genom att hindra den från att glida. Den är dessutom klassad som säkerhetsstigbygel.

Observera att detta är endast mina egna åsikter
 
ok. jag trodde stigbygelplatten på soft up va lite rörlig så den avlastar knäna? har dock inte kollat närmare på några...;-)
 
Vilken tror ni ger stadigast/ (mest stilla) skänkel? Freejump?
gör freejump stiglädret stor skillnad, eller kan man rida i vanliga typ prestiges dubbelsydda?
 
Soft Up har det bästa greppet och hindrar foten från att glida så jag skulle nog säga att dom är det bättre alternativet.
Det går alldeles utmärkt med vanliga stigläder. Tycker Freejump stigläderna är klumpiga och onödigt dyra
 
Vilken tror ni ger stadigast/ (mest stilla) skänkel? Freejump?
gör freejump stiglädret stor skillnad, eller kan man rida i vanliga typ prestiges dubbelsydda?

Jag har FreeJumps stigläder och dom är absolut inte klumpiga, snarare tvärtom. Men dom är helt onödiga med tanke på hur dyra dom är, det går precis lika bra med vanliga stigläder.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilka stigbyglar! Tidigare har jag haft svårt att hålla skänkeln still (flaxade med benen) stigbygeln har åkt in under foten och jag...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: ancan
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag ska få ett par nya stigbyglar, ledade då jag fått problem med både höft, knän och hälsenor. Nu står jag i...
2
Svar
26
· Visningar
6 845
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp