Bukefalos 28 år!

Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Deimion

Trådstartare
Hej! Nu är det så att jag ska få ett par nya stigbyglar, ledade då jag fått problem med både höft, knän och hälsenor. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska välja ett par SPrenger Bow Balance eller Sprenger "Orginal". Mellankostnaden mellan dem är inget jag tittar på mest, då de ändå är så dyra så vill jag ha de bästa. :grin:

Vilka ska jag välja? Vilka är skönast att rida i?

Tacksam för snabbt svar då de ska inhandlas ikväll ;)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Jag visste inte om jag skulle lägga in dem på hästutrustning eller ryttarutrustning :o På alla webbaffärer så får man gå in på "Hästar, sadeltillbehör, stigbyglar" så jag chansade på Hästutrustning ;)
Moderator, tacksam om tråden flyttas om den ligger fel ;)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Jag har båda varianter. Gillar Bow Balance bättre just för att den är vriden och bredare platta. Trycket under foten blir bättre då. Rent "flexmässigt" är de lika bra, tycker jag.
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Jag tycker personligen att originalet är bäst! Jag har ungefär samma problem som dig och med originalet så försvinner det helt :) Bow Balance tkr jag inte har samma ledade funktion som originalet, utan de är helt enkelt inte lika bra. Jag har båda modellerna och jag använder nästan bara mina original stigbyglar! :D
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Det gjorde ju inte saken lättare... :o En på vardera.. Tacksam för era åsikter! :D

Kan tillägga att det är för hoppning jag tänker använda dem till, om det har någon betydelse ;)

Bow Balance (1)
Orginalet (1)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Jag gillar Bow Balance mest av samma anledningar som Rumpnissen ;)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Okej :) En fråga bara, vad gör den vridna delen för något i ridningen? Ser den ut så i verkligheten eller visar bilden hur mycket den kan böjas? *Jag har aldrig sett dem i verkligheten* :o
Bow Balance (2)
Orignalet (1)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

De är vridna hela tiden. metallen är format som ett s sett uppifrån (svagt).

Jag har ridit i båda, har haft stora problem med knän (utslitna menisker redan som 17 åring) och så uttöjda ledband i fotlederna att jag kan trycka ner fotknölen i marken och lägga foten i 90 grader och mer, men golvet tar emot då. (ej normalt)

Jag upplevde det inte som att det blev ett dugg bättre med "orginalet". hade lika ont som vanligt, den enda skillnaden var väl att det sviktade mer.

har nu Bow balance och jag fullkomligt :love: dom! mina fotleder är inte längre vridna i stigbygeln och foten ligger stadigt i stigbygeln, jag har inte lika ont i knäna längre och kan nu för första gången i mitt liv hoppa av en häst utan att behöva kliva på en pall först. :bump:

BB (3)
Orginal (1)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Oj, så illa har jag inte, som tur är. Jag var på tävling igår och hoppade två klasser med 4 ledade Mark Todd. I dressyren är det vanliga raka stigbyglar, Stübbens. På kvällen efter allt gående så hade jag ont i ena hälen och kunde inte böja knäna utan att det gjorde ont. Nu är det bättre:)

Vad är det för skillnad med att rida med BB jämfört med Orginalet? Är det stigbygelns placering i foten?
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Jag vet inte om jag kan vara till så mycket hjälp eftersom jag bara har orginalet, men de är jättebra.
Men jag tror att BB är ännu lite bättre, i alla fall när det kommer till hoppning och så. :)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Jag har Bow Balance och mitt knä är jättenöjd med dem. Får ont direkt av att rida i vanliga stigbyglar. Jag har inte ridit i orginalet så många gånger att jag kan säga något om dem.
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Vad är det för skillnad med att rida med BB jämfört med Orginalet? Är det stigbygelns placering i foten?

Nä snarare fotens placering i stigbygeln ;)

För mig är det just att stigbygeln är vriden så den hamnar automatiskt i ett bättre läge och plattan är bredare än orginalets. På något sätt ser BB till att få mina fötter i korrekt vinkel, vilket ingen annan stigbygel gjort innan.

BB känns mycket stadigare, och flexar lagom mycket (de "orginal" jag red i flexade för mycket, så jag fick ont av det i stället) jag tycker att man har bättre grepp i dem.
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Jag har ridit i båda, har haft stora problem med knän (utslitna menisker redan som 17 åring) och så uttöjda ledband i fotlederna att jag kan trycka ner fotknölen i marken och lägga foten i 90 grader och mer, men golvet tar emot då. (ej normalt)

Ska man inte kunna göra så? :o :angel: Hej överrörlig... Även jag suktar efter BB för mina knäns skull först och främst. Har tänkt införskaffa på gbg horse show och hoppas jag får samma positiva effekt :)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Va bra! Köpte ett par Bow Balance. Red i de 20 min (hann inte rida mer igår) och det var en hel dröm! :love: Kändes ju inte som att man hade en stigbygel. Den ändrade sig efter mig. Det var inte jag som behövde ändra mig för stigbygeln.
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Vad kul att du gillar dom!

Jag rider visserligen dressyr och har aldrig haft Originalet, men ridit i andra ledade stigbyglar och måste säga att BB är outstanding! Håller med om att man inte längre behöver tänka på var man har stigbyglarna. :)
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Vad kul du blev nöjd! Jag har inte ridit med originalet, men har ett par Bow Balance. Innan jag införskaffade dem (fick i present...) så hade jag hemskt ont i benhinnorna efter varje gång jag ridit. Oavsett det var dressyr, hoppning eller ute. Med Bow Balance har jag till och med lyckats rida distans utan att gråta av smärta efteråt, så för min del är de outstanding!
 
Sv: Sprenger Bow Balance VS Orginalet

Vad roligt att du gillade dom =)

Innan jag köpte BB så hade jag ont i knäna efter ridning, men sen så red jag med BB och har aldrig haft ont efter de :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har precis köpt hem ett par nya sprengers bow balance, till mig och min syster som delar häst när jag kom att tänka på att det...
Svar
13
· Visningar
2 355
Utrustning Vad skulle ni välja? Har ni något och säga om dom? Har lite knäproblem, men vet inte om BB's stora platta kommer blii klumpig. UMS...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag ska köpa nya stigbyglar och väljer just nu mellan ett par ledade Sprenger och undrar vad egentligen skillnaden är på Bow Balance och...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: EmmaN
·
Utrustning Fundrar på investera i nya stigbyglar. Funderar på Freejump Pro. Rider i dagsläget i mina ledade Sprenger , har även Sprenge bow...
Svar
7
· Visningar
4 913
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp